Vurderer innkjøp av T3?

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Eskild Leikanger

Vurderer innkjøp av T3?

Post by Eskild Leikanger »

Vurderer sterkt å gå til innkjøp av en T3 e.l., helst med Syncro. Og i den forbindelse har jeg noen spørsmål. Har lenge hatt interessen for VAG, men aldri vært borti akkurat denne biltypen.

Hvilke motoralternativer ble disse bilene levert med?
Hvilken motor egner seg best for å dra biltralle med?
Svakheter/feil en bør være oppmerksom på ved eventuelt kjøp?

Det har seg slik at jeg snart er ferdig med mitt prosjekt, totalrestaurering av en 83-modell Golf I Cabriolet, og trenger derfor en bruksbil i tillegg. En T3 e.l. ville vært utmerket for dette tror jeg. F.eks. til å dra cab'n på biltralle til treff for utstilling, banekjøring etc...
Jeg ser på en måte for meg å benytte T3'n som en "utvidelse" av prosjektet, innrede bagasjerommet litt, slik at man får et lite "rullende verksted".
Ser også fordelen i å kunne sitte litt høyere i trafikken etc ved kjøring rundt om i landet på vei til/fra treff osv, istede for å sitte i cab'n å kjøre "gocart" :lol:
Har forumistene noen meninger og innspill å komme med rundt dette? Anbefalinger etc?

Det blir ikke kjøpt noen T3 "idag", da jeg må få solgt min Audi Coupe først ;)
Mvh Eskild
OddN
-
-

Post by OddN »

Dette temaet dukker opp med jevne mellomrom, og da er det borgerkrig på forumet mellom dieseldyr og bensinboxere før vi igjen blir venner. selv tilhører jeg den siste gruppen, har 112hester bensinboxer og er godt fornøyd med det. Har hatt 78hesters boxer og det var noe snaut. Har også kjørt 1,6TD på noenog70 hester og det er ikke akkurat overflod av effekt for å dra henger. Men så har du de som har satt inn 1,9 TDIer ifra Passat osv. Da begynner det å ligne på no.... Men dette er ikke billige prosjekter, så de som har gjort dette vil nok ta seg betalt deretter hvis de selger. :D Men det fins det masse info om her på forumet, bare søk....
Har ikke engang nevnt sugedieselen, men du fikk faktisk også en 50 hesters utgave.
ThorAlex.
-
-

Post by ThorAlex. »

De vanlige motorene er:
112i: bensinboxer, 2,1L, 112 hester, innsprøytning
1,6td: 1,6 liter turbodiesel, 75hk
1,9: bensinbokser, forgasser, (husker ikke antall hester) (ikke mange)
1,6d: diesel, 50 hester (ikke mange)
i tilleg kommer noen tidlige modeller med luftkjølt 2L bensin, men disse er det ikke mange av

Den beste motoren er nok 112i, men denne sliter litt med topper som sprekker og medfølgende vann og oljelekasje/ plassbytte.
td har mye lavere forbruk men er ikke spesielt sprek.
Alle motorene kan i teorien trekke 2000kg.
Syncroeier
-
-
Car: T3 Syncro DJ '88

Post by Syncroeier »

112i Syncro er vel den eneste specet for 2000kg hengerlast.. Og 112i motoren er akkurat nok til å dra bilhenger, men klarer da ikke fartsgrensene over alt.. jeg har denne som bruksbil, og bedre MPV finner rett og slett ikke! En med sperre foran og bak er helt rå i terreng!

Nå er det vel Diesel toppene som sprekker, har ikke hørt at dette skjer med 112i motoren.. her er det store problemet korrosjon på toppen i anleggsflaten mot blokka på grunn av bruk av feil kjølevæske(motoren MÅ ha rød G12), og da lekker det.. dette er ikke farlig umiddelbart da dette er en pakning kun for kjølevann(egen kobberpakning inn til sylinder), men etter en (god) stund vil vanne fosse, så det er greit å ta problemet tidlig.
Eskild Leikanger

Takker for tilbakemelding så langt.

Hvordan er forbruket på en med Syncro kontra en uten da?

Angående kjølevæske...man kan vel bruke den "nye" G12 Plus? Denne erstatter både vanlig rød (G12) og blå kjølevæske (uten at jeg husker benevnelsen på sistnevnte i forbifarten). G12 Plus er mer rosa av farge.

Hva er egenvekten på disse bilene da?
Mvh Eskild
Andrew
-
-

Post by Andrew »

112i wbx er vel eneste alternativet for deg, vil jeg tro. Ganske tørst, opp mot 1.2 liter per mil, litt mindre hvis du ikke trenger 4wd og tar av mellomakslen om sommeren. Alle motorer med alutopper burde ha rød/rosa G12 væske. Egenvekt er rimelig høy p.g.a. ekstra sterk ramme, framdiff, beskyttelsesplater osv., se i vognkortet. En nytelse å kjøre, unn deg opplevelsen. Prøv å finne en bil hvor toppene er blitt skiftet og forny kjølevæsken med en gang. Absolutt alt av den gamle må vaskes ut, alle slanger kobles fra osv. Når du prøvekjøre, sjekk for vibrasjoner med mellomakselen tatt av, tegn på sliten girkasse/framdiff som er slitt p.g.a. stivnet viskokobling.
Andrew Wilder 90198654
'Ottar', 1992 syncro ambulanse, 2.1 MV
'Xavier', 1992, 2.1, 2 diffsp. + decoupler.
'Kaleb', 1989, 2.1, 2 diffsp. ex-bårebil + decoupler.
Eskild Leikanger

1,2 l/mil er ikke så ille...jeg har en Audi med femmer-motor. Grom lyd, men svært tørst :lol:
Mvh Eskild
Andrew
-
-

Post by Andrew »

Andrew Wilder 90198654
'Ottar', 1992 syncro ambulanse, 2.1 MV
'Xavier', 1992, 2.1, 2 diffsp. + decoupler.
'Kaleb', 1989, 2.1, 2 diffsp. ex-bårebil + decoupler.
Eskild Leikanger

Førstnevnte er ikke aktuell...skal ikke ha en med høyt tak, og vil helst ha femseter.
Den på link nr 2 derimot liker jeg bedre ;)

Skimtet såvidt bryterpanelet for diff på ett av bildene. Er dette samme panelet som Audi har på sine modeller med Quattro?
Mvh Eskild
Rapidspeed
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

Post by Rapidspeed »

Syncroeier wrote:112i Syncro er vel den eneste specet for 2000kg hengerlast..
feil... 1.6td syncro har også 2000kg hengervekt.. både 112i og td'en må ha oppgradering i vignkortet for å dra 2 tonn... 1,6td'n er ikke noe dårligere å dra bilhenger med... men den er mye billigere å dra med grunnet forbruk..

toppene sprekker ikke vilkårlig men på grunn at de som har den plager dem på kald motor... det er ikke bra for noen motor...
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
Eskild Leikanger

En ting jeg har "stusset litt på"... Jeg ser at det går igjen at folk skriver toppene...Er det flere topper? Hvilken motor er egentlig 1,6td, v-motor iom at det er flere topper? 2,1 (bensin) er vel boxer (?).
Mvh Eskild
OddN
-
-

Post by OddN »

Er nok bare en topp. Det er jo en rekke 4. Grunnen til at det skrives toppene, må vel være at alle som har disse har et stort forbruk av motorer, derav flere topper :lol:
Beklager, klarte ikke å la være...
steinn
-
-

Post by steinn »

OddN wrote:Har ikke engang nevnt sugedieselen, men du fikk faktisk også en 50 hesters utgave.
Og den kjøper du IKKE hvis du ikke da tenker på å bytte motor uten engang å ha prøvekjørt den. Må gire ned til tredje hvis du har litt motvind.

1,9 TDK'ere er også gode alternativ, selv om du ikke får en god aksellerasjon. Mer dreiemomont enn 1,6 TD selvsagt.
Lær av andres feil, dine egne kan koste deg livet!

88 T3 syncro, 1,9 TDK
89 T3 syncro 1,9 TDI
90 T3 syncro doka 2,1 112 hk
90 T3 syncro halvpanel, dobbeltdører 1,6 TD
07 Ford Ranger

Member of Team Syncronaut, kaffe- og kartbordgjengen.
Rapidspeed
-
-

Post by Rapidspeed »

neida om folk her hadde holdt seg til tema så kunne de forklart at både bensin og diesel kan slite med topp(ene).
bensinutgaven er boksermotor og har derfor 2 topper... problemet her er at toppene er laget av for dårlig gods og de etter tid korroderer ihjel.. med bytte av frostvæske til denne som er rød (G12) skal utsette dette, i beste fall forhindre det... 112i'en er en tørst dævel men artig og sprek..

dieselen er en 'otto'motor dvs en rekkefirer som nevnt tidligere... problemet med jx toppen som er motorbetegnelsen på denne td'n er at ventilsetene sitter for tett.. sprekker mellom ventilene er vanlig og harlite eller ingenting og si, problemet er når det er sprekker mellom sylindrene... evt eksos og innsug... med riktig behandling skal ikke dette gjøre noe... kjør bilen pent på kald motor og den varer lenge driftssikker og er i forhold til 112i'en økonomisk.

diesel og bensin kan ikke sammenlignes... selv går jeg kun for diesel og trekker hengere bilhengere og campingvogna land og strand... den er nok noe latere enn 112'ern men derimot mer arbeidsjern... 112'ern er nok også en god motor men blir nok i tørsteste laget til å dra henger med...

her inne har vi perioder med hva som er problemer.. diesel noen dager 112'ern andre dager... akkurat nå har det vel vært "heldige" espens nye 112 som har lagt igjen sin siste km på en stund i morgen kan det være meg , eller noen andre...

velg bil selv etter hva du føler for... dra ut og prøv begge, selve bila er like forskjellen er bare hva du har baki hekken... :idea: 8)
-19 Tesla model 3 LR

Jan..
Hügel
-
-
Phone: 91115773

Post by Hügel »

rapidspeed wrote:dieselen er en 'otto'motor dvs en rekkefirer som nevnt tidligere...:idea: 8)
Ikke for å pirke, men en Otto-motor er en motor med en form for tennplugg, altså en bensin- eller gass-motor.
I motsetning til en diesel-motor....... ;-)
Arild Aase

`94 VW California Coach 2,4D (solgt)
`96 VW Golf Cabriolet "Classic Edition"
`05 BMW 525dAT M-Sport
`07 Dethleffs Globebus Integral
Rapidspeed
-
-

Post by Rapidspeed »

Hügel wrote:
rapidspeed wrote:dieselen er en 'otto'motor dvs en rekkefirer som nevnt tidligere...:idea: 8)
Ikke for å pirke, men en Otto-motor er en motor med en form for tennplugg, altså en bensin- eller gass-motor.
det kan du pirke på for en otto motor er faktisk en helt vanlig 4 takts motor... slå det opp så finner du ut av det...
rekkefirer... så skjønner du hvorfor det heter otto... f.eks hvordan står stemplene dine når du tar av toppen på en rekkefirer...??
-19 Tesla model 3 LR

Jan..
Hügel
-
-
Phone: 91115773

Post by Hügel »

rapidspeed wrote:
Hügel wrote:
det kan du pirke på for en otto motor er faktisk en helt vanlig 4 takts motor... slå det opp så finner du ut av det...
rekkefirer... så skjønner du hvorfor det heter otto... f.eks hvordan står stemplene dine når du tar av toppen på en rekkefirer...??
Har nok ikke noe med en rekkefirer og hvordan stemplene står å gjøre, rapid.......
her er et sitat fra CAPLEX leksikon:

ottomotor, stempelmotor med tidsstyrt tenning av luft-brennstoffblandingen, drevet med bensin, gass e.l. Oppkalt etter den ty. ingeniør N.A. Otto (1832—91), som i 1863 konstruerte en atmosfærisk gassmotor og i 1876 den første firetaktsmotor. Den arbeidet med kompresjon av luft-brennstoffblandingen, og er prinsipielt lik den moderne bensinmotor.
Arild Aase

`94 VW California Coach 2,4D (solgt)
`96 VW Golf Cabriolet "Classic Edition"
`05 BMW 525dAT M-Sport
`07 Dethleffs Globebus Integral
Rapidspeed
-
-

Post by Rapidspeed »

jaja mye å henge seg opp i... :shock: :lol:
-19 Tesla model 3 LR

Jan..
Syncroeier
-
-
Car: T3 Syncro DJ '88

Post by Syncroeier »

rapidspeed wrote:
Syncroeier wrote:112i Syncro er vel den eneste specet for 2000kg hengerlast..
feil... 1.6td syncro har også 2000kg hengervekt.. både 112i og td'en må ha oppgradering i vignkortet for å dra 2 tonn... 1,6td'n er ikke noe dårligere å dra bilhenger med... men den er mye billigere å dra med grunnet forbruk..

toppene sprekker ikke vilkårlig men på grunn at de som har den plager dem på kald motor... det er ikke bra for noen motor...
I stand corrected, OK, SYNCRO er de eneste specet for 2 tonn.. :wink:

ærlig talt kan jeg ikke tenke meg å dra 2 tonn med noe med mindre krefter enn 112ien, selv dreiemomentet er vel lavere i TDen? 180 NM i 112i og oppunder 150 i TDen?

Men det er klart, den ER tørst, har kjipe tall når jeg drar henger..

kaller nå 112i en for arbeidsjern jeg da..

hmm.. var det ikke en egen tråd for dette..
cranz
-
-

Post by cranz »

Den siste bilen der har jeg vært å sett på..... den er finere i annonsen enn i virkeligheten for å si det slik ;)
Pål Johansen
Eskild Leikanger

cranz wrote:Den siste bilen der har jeg vært å sett på..... den er finere i annonsen enn i virkeligheten for å si det slik ;)
Ok, takk for tipset :)

Var det noe spesielt du hadde å utsette på den? Hvordan så den ut innvendig? Hvordan var det med dekk osv osv?
Mange spørsmål, men kan være greit å høre det fra en "nøytral" person ;) Var meningen å ringe selger i morgen, men selgere generelt sett skryter jo bestandig av produktet de skal selge.
Mvh Eskild
cranz
-
-

Post by cranz »

Eskild Leikanger wrote:
cranz wrote:Den siste bilen der har jeg vært å sett på..... den er finere i annonsen enn i virkeligheten for å si det slik ;)
Motor er visstnok byttet sommeren 05. Drypper jevnt med olje fra venstre ventildeksel. Det fant jeg litt merkelig. Cltuchen er sliten. Visstnok byttet den samtidig med motor. Motor og clutch skal være byttet hos VAG i følge selger...

Bremsene er nesten borte. Overflaterust rundt hele med et par hull hvis jeg ikke husker feil. mener også det var et par bulker.

Syncro med servo er jo rått å kjøre, men for min del fortsatte jakten videre uten denne bilen.
Pål Johansen
cranz
-
-

Post by cranz »

invendig var den jævli møkkete, men med en vask så burde det bli mye bedre.. Husker ikke så godt hvordan interiøret var, men det var i grei stand tror jeg.

Mener sommerdekkene var ganske nye og fine. Vinterdekk lå baki, men husker ikke hvordan de var, men tror det var endel igjen på dem.

Bilen har stått til salgs på finn lenge. Mener den hadde stått ca. 1 mnd før jeg så på den. Uka etter jeg så på den kjøpte jeg bilen jeg har nå, og det var 27.4.06

Men hvis han ikke bor langt unna kan du jo ta deg en titt. Masse gjørmete småveier der oppe:P
Pål Johansen
roars
-
-

Post by roars »

Eskild Leikanger wrote:Førstnevnte er ikke aktuell...skal ikke ha en med høyt tak, og vil helst ha femseter.
Den på link nr 2 derimot liker jeg bedre ;)

Skimtet såvidt bryterpanelet for diff på ett av bildene. Er dette samme panelet som Audi har på sine modeller med Quattro?
Ikke samme som på quattro, syncro er vakumstyrt.
Roar Sørnmo
Eskild Leikanger

cranz wrote:Men hvis han ikke bor langt unna kan du jo ta deg en titt. Masse gjørmete småveier der oppe:P
Jeg får vel jakte litt videre jeg også...det er oppimot 10 timers kjøring for bare å få sett denne bilen. Så det er ikke aktuelt uten at jeg er temmelig sikker på at jeg skal ha den.
Han var ikke villig til å gå ned noe i pris da?
roars wrote:Ikke samme som på quattro, syncro er vakumstyrt
Joda, jeg er klar over at selve systemet er vakuumstyrt, og forskjellene generelt. Men ut ifra et dårlig bilde, så syntes jeg at selve "bryterpanelet" var temmelig likt det man har ved håndbremsen på Audi B3/B4, og i midtkonsollen på typ81/85.
Mvh Eskild
Post Reply