Bygge seng i en T4 lang utgave.

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
p0ker
Car: Transport 2.5TDI 4Motion

Bygge seng i en T4 lang utgave.

Post by p0ker »

Jeg har planer om å bygge seng bak i en T4, jeg har bare så vidt begynt å planlegge hvordan jeg kan gjøre det, det er derfor jeg nå stiller et åpnet spørsmål til dere. Har dere noen gode ideer, eller har dere sett noen som har gjort det?

Har som sagt en 91 modell caravelle med 5 seter (regget som personbil, så har ikke skille veg), Den lange utgaven.

Planen min er å bygge en seng som går helt bakfra, fram til setene, (Setene kan jeg legge ned, så kan forsåvidt bruke den som en del av sengen, tenkte å bygge senga i ca samme høyde).

Jeg har aldri bygd noe sånt i bil før, så jeg er åpen for alle forslag. Har så vidt begynte å tenkte litt på det, og det jeg har kommet fram til er å bruke lasteroms skruene, (Det finnes 6stk av dem,) Til å feste en slags ramme, og så bygge 6 "stolper" og så legge en plate på toppen.. Jeg er ikke fult så keen på begynne å dra vekk alt av ingenør bak der, og feste det til karoseriet.

Så, noen som har noe gode forslag? eventuelt noen som kan "god kjenne" planen min?

mvh
Lars.
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Høres jo ikke dumt ut. Ville vel gjort den hengsla slik at du kan vippe den vekk til hver side og kunne bruke lasterommet ellers.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
p0ker

Post by p0ker »

Har tenkte litt på det problemet også,

Men ikke som vippe løsninge, da som å legge to slags "skinner" framover, og derefter planker på tvers, sånn som i en go gammelsdags seng....

Vippeløsningen skal taes i betrakning.

*edit*

Hvis du bruker en vippeløsningen, hvordan vil denne løsningen bli sterk nok på midten, må man ha et ekstra ben i midt da? eneste utveien jeg ser ihvertfall. Og vil helst ha plassen under senga mest mulig fri da jeg skal bruke plassen til å transpotere kayaker.... :P
Der Postmeister
-
-

Så for meg slik:

Image

Er en jævel på frihånd i Paint...

Den blå er den ene halve sengebunn hengsla i den svarte ramma. Det skal da være en tilsvarende på andre sia. Den bakre bjelken er på bildet borte da denne er løs og kun blir lagt på plass i ramma når du skal bruke senga. Har du en til midten og burde den bli stiv nok.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
p0ker

Post by p0ker »

Mellom ramma og vegge på selve bilen vil det på din tegning være et stykke.... ergo man får ikke utnyttet hele bredden på bilen..

------------------- |........ |
Ramme --> --- |........ | <-- vegg på bil
------------------- |........ |
^
......................... ||
.................Skille fra ramme til bil vegg

Det skille mellom ramme og bil vegg forandre seg på grunn av hjul buen.
Bak er det 2cm til center av feste skruene, foran er det 3cm til feste skruen.

Det vil også bli enda mer i høyden, da sengen vil komme over hjulbuen, disse målene har jeg ikke, men dette blir enda mer.

Tror vippe blir vanskelig, men hva om og sette opp ramme og feste senge platen med slike hånd skruer, slik at man ikke trenger å bruke verktøy for å løsne platen, det må da fungere fint, jeg har ikke planer om å ta inn og ut senge daglig, ikke ukentlig for den sak skyld heller, vil bare ha muligheten til å kunne frakte store ting også... og da må det gå greit å flytte/ta ut sengen.
Der Postmeister
-
-

Hva med slik da?

Image

Dette blir da sett ifra bakluka. Den grønne er den avtagbare støttebjelken(som du kan ha maken i midten og), og ramme er da festa i bunnen i de festene som er der og toppen er sving over hjulhusa. De blå strekene er fortsatt bunnen. Den kan du jo og i tillegg til at en halvdel vippes opp på hver side, dele denne igjen på midten slik at den kan foldes sammen. Problemet hele veien er egentlig hvos og hva man skal gjøre med madrassen. Den er jo ikke så lett å stikke under en stol....

Den stipla linja på den andre tegningen(sett ovantefra) er den delen som går over hjulhuset på hver side. Ramma følger da imellom hjulhusa bak og blir bredere der bak baksetet hvos det er plass til mere. Da skulle den være godt ute av veien for det meste. Hvis du ikke bruke 4" rør da...
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Der Postmeister
-
-

Jeg var inne å robba legokassa til guttungen og da blir det omtrent slik.
Jeg fant ikke hengsler til lemmene, så de må du innbille deg er der. Beklager uskarpe bilder. Kameraet ville ikke zoome...skyld på kanonfotografen her...

Ovante:
Image

Sett ifra skrå bakfra(inn bakluka om du vil)
Image

Rett bakfra med støttebjelke på plass:
Image

Forfra, bak setet om du vil:
Image
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Sæmpingbil light ?

Post by Rudeboy »

Hey, nå Lego'a du en idé jeg har småpønska på tidligere her :D

Riktignok har jeg tre'erbenken bakerst langs fartsretninga, men siden jeg fritt kan stable seter i bilen eller i boden, har jeg sett litt inni der og myst fram og tilbake :

Lego-versjonen er konge !

Ulempa er festing av ramma slik at rukkelet sitter ved kraftig oppbremsing / krasj. Ikke det at jeg absolutt skal krasje, men jeg vil svært gjerne at tingenes tilstand er relativt stabilt, y'know ?

Siden jeg har en ex.minibuss, er det også fritt innsyn til der seteryggen skulle festes, om jeg skulle komme såpass høyt med ramma - men jeg tror at rammeverket til de langsgående setene er veien å gå :

-da sitter det man fester av sengebunn i ramma, som er skrudd fast i ferdig borra høl hele veien
-da får man noen cm fra gulv til sengebunn
-en får plass til bagasje under, samtidig som den blir sikret mot f.eks hurtig oppbremsing så fremt man lager til noe som tar og holder alt sammen, helt foran hvor man vil senga skal ende.

Nå er jo problemet (?) mitt det at jeg har mottatt arvestykket mitt, i form av et 3.5x3.5x2.3m hustelt så jeg trenger vel strengt tatt ikke iverksette prosjektet med å lage Happy Camper av tyskerbrakka mi 8)

mvh,
Yngve S
Gilbert
-
-

Post by Gilbert »

Jeg fant denne T4 med seng baki. Søk den fram i autodb, jeg fikk bare opp linken med et bilde. Men om du finner den igjen, så ser du senga baki bilen.

http://www.autodb.no/cgi-bin/car/prospe ... &username=
2012 touran
2008 touran
1965 panel
1958 boble

Eivind Korsmo Herseth
vw&saab
-
-

Post by vw&saab »

Post Reply