Blinken gløde lampe - Batteri?

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
p0ker
Car: Transport 2.5TDI 4Motion

Blinken gløde lampe - Batteri?

Post by p0ker »

Hei,

Planen om en liten kjøre tur i dag morges, gikk heller fort i dass.

Hendelseforløp;
Setter meg bilen, vrir om nøklen slik at ladelampa lyser.
Vrir om tenningen og et lite klikk høres, derefter ingenting.
Skrur av og prøver igjen, nå ved sette den i gløde porsisjon,
begynner glødelampe å blinke frebilsk. hmm tenker jeg og, legger merke
til at klokka blir nullstilt hver gang jeg prøver å sette den i gløde posisjon.

Første tanke nå er batteri, jeg holder som sagt på å legge inn et ekstra batteri i bilen, men den mangler noen deler for at den skal få lading etc. Men alt er montert og ekstra batteri sitter fint under passasjer setet. Med en ledning lagt opp til motorrommet.

Det jeg gjør nå er å legge forbindelse mellom + på start batteriet mitt, og + på ekstra batteri mitt, for å se om dette hjelper. Hopper inn i bilen igjen, og vrir om nøklen til lade posisjon, mens min bedre halvdel står å holder kontakten mellom ledningen fra ekstra batteriet og start batteriet. Yes tenker jeg i det glødelampen lyser konstant gult, men før jeg rekker å bli ferdig å gløde, og prøve å starte motoren begynner noen å hyle framme ved motoren. "Det ryker!!!!". Jeg skrur av motoren og går fram og ser. Det visers seg at det røyk bitte litt fra negative polen på start batteriet. Jeg har ved tidliger annledning sett at det har irret litt på denne før. Men da tørket jeg det bare vekk og ikke tenkt noe mer på det.

Konlusjon.
Batteriet mitt har dæva! Noen enig?

Ekstra spørsmål;
Burde jeg være bekymret for at det røyk fra negativ polen? Virker jo som det kan være en jording som ikke skulle vært tilstedet finnes et eller annet sted, eller kan det rett og slett bare være batteriet det er no galt med?

Hilsen en som pent på vente til biltema åpner i morgen før jeg kan ut å kjøre, orker ikke å koble ut ekstra batteriet for å sett det inn, da dette er kjedelig og lang jobb. (Det er foresten ikke sikkert at det ville vært sterkt nok da det har drevet anlegg i bilen nå i 2 uker uten å fått lov til å bli ladet).
Last edited by p0ker on 05 Nov 2006, 12:47, edited 1 time in total.
wirre
-
-

Post by wirre »

Kan nok høres ut som om batteriet ditt er 100% flatt ja.. Vet fra tidligere at klokker og instrument panel dør helt ut hvis jeg prøver å gløde, eller starte bilen. Røyken kommer nok bare av at hun ikke klarte å få skikkelig kontakt. Hvaslags dimensjon er det på kabelen fra det nye batteriet? bør jo i alle fall være minimun 10 kvadrat hvis du skal starte over den! Har du forsøkt å lade batteriet ditt? kan jo være at du har glemt å skru av noe som bruker strømm??
Martin

Den gule fare :)
p0ker

Post by p0ker »

Nå som jeg har et ekstra batteri under passasjersetet, så har jeg koblet anlegg og sigarett tennere etc på denne kretsen. Dvs at det eneste som er igjen som jeg kunne gjort at batteriet hadde blitt tomt, er om lyset ble stående på. Det har ikke stått på. Start batteriet mitt viser forøvrig 12.5 volt som burde egentlig være nok spenning.
wirre
-
-

Post by wirre »

Spørs hvor mye det detter ved belastning. Hadde prøvd å starte den med f.eks startkavler, og forsøkt å kjøre en litt lengre tur, (Husk å ikke stoppe før du kommer hjemm da!) Så ser du om den fyrer da... Har du hatt startvansker tidligere eller er dette plutselig? Hvis det ikke har vært problemer forut, så hadde jeg tippa på at ett eller annet hadda tappa batteriet ditt! Er jo dumt å bytte et batteri som er fult brukbart.
Martin

Den gule fare :)
p0ker

Post by p0ker »

Problemet er løst, eller jeg vet hva som er galt.

Var egentlig på vei til å hive ut hele ekstra batteri, og sette det foran (dårlig med andre biler i nærheten som har lyst å gi meg en jump start). Koblet fra og måtte bare teste en gang til før jeg prøvde noe mer. Så min bedre halvdel hoppet inn glødet, og prøvde å starte motoren. Jeg skulle da sjekke om spenning datt eller var veldig ustabil, så voltmeteret var koblet til. Da la jeg merke til at det komme en utra bitte liten røyk sky opp fra minus polen. Og da hun prøvde å starte motoren kom den en enda større en. Dro og slet litt in kabelen som går til minus polen og den gle så og si rett av. Sjekket kabelskoen og den var så og si smuldret vekk, var dårlig med kontakt. Etter litt forhøyring med min far på sørlandet fikk jeg bekreftet at irring (dvs røykskyen) godt kunne ha med dårlig kontakt. Var bare en ting å gjøre da. Ta en start kabel, koble den til minus polen, og en til kablen. (dvs kabelskolen ikke henger på batteri lengre, den er koblet fra).... Gløde litt, og start maskinen uten problemer......

Så nå må jeg forsatt vente til biltema åpner i morgen, men da vet jeg at jeg bare trenger en batteriklemme, kjøpe litt Batteripolfett, for å sikre god kontakt.

Så feilen var rett og slett dårlig kontakt med en sånn en;

Image
Post Reply