Ebersprächer varmer.

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
vwtrond
-
-

Ebersprächer varmer.

Post by vwtrond »

Noen som har tips til kva eg skal gjere med en ebersprächer kjørevarmer i ein 2002 mod T4 som går i 5-7 min og så stopper den. Kan det vere problemer med sirkulasjon på vann slik at den kobler ut på tempvakt?
Eller er det noen som har bra tips å komme med. Hva skal en prøve først? Koblet vekk ur.systemet i går og tenkte å prøve om den gjekk når den var originalkoblet, men den startet ikkje i det heile da. Tenkte å bøgle tempgiver i front, så får eg sjå.
Noen som har hatt lignende problemer?
Trond Steinar Førde Andersen
Meg: Caravelle 98 mod 2,5tdi lang minibuss (Solgt), :caravelle 9-seter 2001 mod 2,5tdi lang. (Solgt) kjører nå Audi Q7
Konebil: car.9-seter 94mod, 2.4 syncro kort(Solgt) /Ny bil : 1999 modell caravelle 5 seter 2,5tdi lang.
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Normalt at man sliter med disse den første delen av vinteren. Er redd du må ta en diagnosesjekk med ett verksted for å klarelegge feil. Oftest er det glødeplugg, men det har dessværre hendt at styreenheten har havarert og at vifte enheten har stoppa. Billig morro...
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Caravelleracer
-
-

Post by Caravelleracer »

hadde service på min i fjor vinter og da måtte de bytte det meste tror jeg.kosta nesten 5000 kr :evil:
Caravelle-Kai
-
-

Post by Caravelle-Kai »

Får du noen feilmelding i displayet?
2013 Ford Kuga 2,0 TDCi Powershift - Til salgs!
1999 T4 Caravelle 2,5 tdi
1990 T3 Caravelle Coach 1,6D
1975 VW 1200 Jeans
1974 VW 1200 Jeans (konebil)
Coach-Kameraden og Eksil-Rundlyktgeriljaen.
vwtrond
-
-

feilm.

Post by vwtrond »

Har jo berre mini-uret-. Døgnur. Da får en ikkje ut noko feilkoder desverre.
Til deg caravelle-racer , so kan eg opplyse at en komplett ny D3WZ eber varmer koster kr: 3800,- + mva fra leverandøren ebersprãcher norge. Da er det jo litt voldsomt å legge ut 5000 kr for å reparere den gamle.
Meg: Caravelle 98 mod 2,5tdi lang minibuss (Solgt), :caravelle 9-seter 2001 mod 2,5tdi lang. (Solgt) kjører nå Audi Q7
Konebil: car.9-seter 94mod, 2.4 syncro kort(Solgt) /Ny bil : 1999 modell caravelle 5 seter 2,5tdi lang.
waven

Post by waven »

Har akkurat samme problemet..
Ebern Starter og brenner i ca 5-6 min..
Har ikke noe tidsur på denne (Org)

Jeg tror det kan være Flammevakten som ikke får noen indikasjon på at det brenner (ned sotet) og dermed stopper ebern...

Finner du ut av det så gi oss andre ett hint...

Image
Peter
-
-
Car: T4 TDI ACV CC
Phone: 90877396

Post by Peter »

Hei Folkens
Hadde akurat det samme Problem .Ebern startet og går 2-4 Minuter .
Har bygget ut hele Saken ,rengjort alt ,montert den og nå går de som bare det .
Hilsen Peter
vwtrond
-
-

Overhale

Post by vwtrond »

Har bestillt meg pakningsats. Skal demontere og kontrollere varmeren til helgen igjen. Håper i grunnen at det vil vere nok å demontere den, kontrollere glødeplugg og givere- gjere reint alt og sette den sammen igjen med nye pakninger. Får sjå etter hvert.
Caravelleracer
-
-

Post by Caravelleracer »

jeg som huska feili.bytta hele dritten.
Mjutil

Post by Mjutil »

Sjekk om vann-sirkulasjonspumpen går. Ellers så sirkulerer ikke vannet, og den vil stoppe etter en liten stund....
Dette problemet har jeg ofte vært borti :wink:
Tore Mæhle, Caravelle 2,5TDI-96
Peter
-
-

Re: Overhale

Post by Peter »

Jeg brukte Stekeovnrens og Tannbørste for å fjerne Sotet ,gjerne 8-10 ganger ,og for Plugene fint Slipepapir. Lykke til.
Peter
waven

Re: Overhale

Post by waven »

Peter wrote:Jeg brukte Stekeovnrens og Tannbørste for å fjerne Sotet ,gjerne 8-10 ganger ,og for Plugene fint Slipepapir. Lykke til.
Peter
Tenkte og demontere ebern i helgen.

Lurer litt på om det blir mye vann/diesel søl.
Bør disse plugges eller er det en magnetvent. på dieseltilførselen ?

Andre tips om demontering du kan komme med ?

Hilsen
øystein
fant denne: http://www.vw-bus-t4.de/Forentipps/d3w_reinigung.htm
VWegard
-
-
Car: T4 1995
Phone: 95035197

Post by VWegard »

Jeg vet om en som jobber på Bosch med slike varmere som har koblet Eberspächeren over egen bryter for å unngå at den skal gå unødvendig på korte turer. En kjøretur til butikken rett borti gata er pyton for disse, da en får sotoppbygging deluxe på småturer.
Eberspächer (og Webasto) anbefaler at varmerne får gå minst 15 minutter når de først er startet, og dette er for at den skal brenne seg ren for sot som dannes under oppstarten.

Men gjør en dette(kobler den over bryter), bør en samtidig huske på at varmeren bør kjøres skikkelig varm minimum en gang i måneden året rundt for å holde den ren for støvopphopning etc., samt at pakninger i pumpe og varmer ellers kan bli tørre.
Mvh
Vegard Sørensen
VWegards prosjekttråd T4 95-mod. 2,4 (T)D Caroline
Medlem av: T4TLG, DEG,
dieselman

Post by dieselman »

Hei.
Har nettopp fått bilen igjen fra verksted igjen. Først ble en masse greier fikset på min Eberspracher. Da jeg fikk den tilbake ville den kun starte og gå i ca 5 min. Så stoppet den. Det rare var at den gikk fint hvis motoren gikk. Når motoren stoppet stoppet også varmeren.
Hvordan er dette hos deg?

Nå har jeg fått bilen tilbake for andre gang. Og feilen ble funnet.
Feilen var at vann-sirkulasjonspumpen ikke fikk strøm. Vannet sirkulerte ikke og gjorde at varmeren stoppet pga for høy temp.
Siden den virket med motor i gang skyldes dette at da sirkulerte vannet på motorens egen pumpe.
Last edited by dieselman on 16 Nov 2006, 00:25, edited 1 time in total.
1998 VW Caravelle T4 2,5 TDI - kombinertbil -kort type
waven

Post by waven »

vwtrond
-
-

jeje

Post by vwtrond »

dieselman wrote:Hei.
Har nettopp fått bilen igjen fra verksted igjen. Først ble en masse greier fikset på min Eberspracher. Da jeg fikk den tilbake ville den kun starte og gå i ca 5 min. Så stoppet den. Det rare var at den gikk fint hvis motoren gikk. Når motoren stoppet stoppet også varmeren.
Hvordan er dette hos deg?

Nå har jeg fått bilen tilbake for andre gang. Og feilen ble funnet.
Feilen var at vann-sirkulasjonspumpen ikke fikk strøm. Vannet sirkulerte ikke og gjorde at varmeren stoppet pga for høy temp.
Siden den virket med motor i gang skyldes dette at da sirkulerte vannet på motorens egen pumpe.
Er ikkje nokon forskjell om motoren går eller ikkje, den stopper likevel etter 5-7 min. Men har mistanke om et eller anna med sirkulasjonspumpen kanskje. Har vert sjuk nesten en uke og da hoper det seg litt opp med ting som skal gjøres både priv og jobbmessig. Men skal i kveld byrje å sjekke dette skikkelig opp. Kommer til å plukke ut varmer og ta service på denne uansett. Har liggande pakningssett og glødeplugg, og kommer til å bytte desse + gjøre reint innv i brenner, kontrollere flammevakt og tempvakt. Skal kontrollere om sirkulasjonspumpen går også. Så får eg sjå etter kvart om det er mulig å få den på gang.
Peter
-
-

Post by Peter »

Har Du vert hos Boschservice ? de kan leser ut feilkoden . Jeg brukte forøvrige den Linken du viser til (tysk ) det er ikke mye søl ,Ovenrens på Fingerne er jo ikke bra men ellers går det greit ,for de vanskelige Stedene brukte jeg Q-Tips og god Tid. Kobbler sammen Vannledningen med ett Stykke rør ,det tar tid og rense hele Varmeren .Når du bygger hele greia sammen må nuten fra Brennkammeren går sammen med sporet i Bunnen . Fjern først O ringen og tegne den riktige posisjonen,sett O- Ringen på plass og skrue etterpå alt jevnt sammen med presset fra de 4 skruene fra den øvere delen. Det gjikk fint hoss meg .
Lykke til
Peter
vwtrond
-
-

problem

Post by vwtrond »

Har hatt ut varmer. Demontert den og gjort den skikkelig rein innvendig. Var litt sot kan en seie. Kontrollmålte temp.givere og flammevakt. Mont ny glødeplugg selv om eg fekk samme måling på ny og gammel. Hadde den nå liksom liggandes etter min forrige caravelle. Montert sammen med nye pakninger. Montert i bilen og så testing. Varmer startet fint- gjekk så i ca 3 min - stoppet - startet opp igjen og gjekk i ca 2 min og stoppet så igjen. Sirkulasjonspumpen går kjennte eg- men kan jo vere at skovler innv ikkje går sjølv om motor går rundt. Etter denne testen ar eg ikkje fått igang eber fleire ganger. Har prøvd med å jumpe temp.føler og kjøre originaloppkobling. Er litt redd det kan vere styreenheten i varmeren som er koko. Må nok gi opp og få lest ut diagnose. Noen som vet hva de tar hos møller ca for slike jobber ? Må jo berre ha varmer i orden til vinterer setter inn for fullt. Ellers blir det mykje kaldkjøring.
dieselman

Post by dieselman »

Det Møller sa til meg når leverte inn bilen var at jeg måtte regne med ca 3000 + deler. Da skulle de ta ut eberen og reingjøre alt. Glødepluggen skulle skiftes. Men hjernen var også gåen. Pumpen fikk i kke strøm. Totalt kostet dette ca 5.500,- :shock:
vwtrond
-
-

ok

Post by vwtrond »

Der jeg jobber har vi avtale med eberspächer norge. Så for kr 3000,- kan eg berre bestille meg ny varmer komplett. Skifte den gjør jeg jo selv. Diagnoseutstyr kan eg skaffe meg for kr 2000,- Legger ikke igjen mye penger hos møller eg nei. Bortsett fra litt deler eg kjøper da.

Forresten - hvilken pumpe var det som ikke fikk strøm når hjernen var gåen ? Drivstoffpumpen eller sirkulasjonspumpen for vannet ??
dieselman

Post by dieselman »

Det var sirkulasjonspumpen for vann.
Men jeg tror det var ett separat elektrisk problem, og ikke hjernens skyld.
sturemo

Post by sturemo »

Hvor kan man kjøpe varmeren billigst mulig ?
Virker jo som at dette er en feil de fleste får en eller annen gang så hadde vært greit og funnet den beste prisen :)

tror jeg trenger og bytte min også :evil:
Post Reply