Dritknutemansjett som 1'er-feil og baklukehåndtak som 2'er..

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Dritknutemansjett som 1'er-feil og baklukehåndtak som 2'er..

Post by Rudeboy »

Tyskerbrakka ble ikke godkjent, fikk en ukjent feil med baklukehåndtaket med karakter 2... :roll:

Men én av 1'erne, tre i tallet, beskrev sprekk i drivknutemansjetten og siden det er en 1'er-feil antar jeg at det ikke haster så himla møe å få rødda vekk før 010207 når resten av bilen skal være ship shape.

Hva er konsekvens av å ratte rundt med sprukket mansjett, kommer det dritt inn der og i såfall - bør jeg utbedre feilen før gjørma legger seg tett inni der ?? :shock:

Fruen, bikkja & meg skal nordover på tur til høsten, en tur som skulle vært tatt i år men som ble utsatt ett år grunnet jobbytte - ironisk nok bytter jeg jaggu jobb nå i januar også så da betyr det ingenting for økonomien å reise til sommeren.

-Og worst case så jeg for meg at dersom drivknutemansjetten kan vente, en 1'er-feil er ikke mye, så blir det satt bort (søkte på forumet og dette var en "No, no"-job) før avreisa som da blir engang på seinsommeren.

Den eneste 2'er-feil jeg fikk er baklukas håndtak, dvs den delen man klyper tak i og trekker mot seg (rett bak) når man skal åpne døra.
Her har jeg alltid måttet føre håndtaket fram igjen for at dørlåset skal gripe om bolten som står i bakenden av dørken, når jeg lukker bakluka igjen - virker som om det da kan mangle ei fjær eller noe som skal trekke håndtaket fram, noen som veit ?

Og om dette da er ei fjær som mangler så skal jeg faenmeg gjøre jobben selv :D

Rune eller Martin, har dere kåll på delepriser inni døråpnermekanisken på bakluka av en '91 buss nr.1 ?? Får ikke egen pc til å virke så alle tegninger av bilen er utilgjengelige enda en stund.

Én 2'er er helt ok, og bakluka skal jeg inn i for å myse på hvor høytalere og støydemping kan legges, får vel benytte sjansen og legge noe dempemateriale der når jeg skal fikse døråpner'n 8)

Ut over det er det idag hele 0' ute, fire-fem kaldere enn det har vært på to uker her så det kan hende vinteren er i anmarsj !

mvh,
Yngve S
EDIT :
De andre to 1'er-feilene var at Dumme-Yngve ikke hadde satt på de nye pusserbladene som lå bak førersetet, og da ble de slitte underkjent ved PPK :D
Samt at de "ikke fant" varselstrekanten baki der, jeg har to i bilen men siden bilen var delvis full av tjafs gadd de ikke se mye etter dem :D Får vel vifte med dem begge når jeg skal forevise 2'er-feilen, så de vet jeg har sånt - det er vel det eneste som er påbudt å ha i bilen, om jeg husker rekti ?
t21500
-
-
Phone: 9081tjueen99

Post by t21500 »

Hvis det var sprekk i mansjetten, ville jeg ha byttet denne rimelig kjapt. Kjører du for lenge med dette, renner fettet ut, og dritt kommer inn... resultat: må kjøpe deler for kr. 2 500,- i stedet for 250,-. Det positive oppi alt dette, er at det er samme jobben som må gjøres enten du skal skifte mansjett, eller du skal skifte hele drivknuten... :wink:
wirre
-
-

Post by wirre »

Jeg kjørte 1 uke! med sprukken mansjet.. nå rakler det når jeg legger over. Har byttte, men det hjalp ikke... Er ganske greit å bytte.. Må av med nedre bærekule (2x13mm STREKKBOLTER), og endeledd (Må kjøpe avdrager på biltema. + senterbolten i navet... Da får du ut leddet. Skjær av gammel mansjet, gjør 110% rent for gammelt fett og dritt. Pass på å kjøp sån mansjet med "tut" som du bare drar over leddet. Dra denne over, klin på fett, og monter i samme rekkefølge med NYE strekkbolter på nedre bærekule! Er gjort ett par timer. Postmestern vet sikkert momentene dette skal dras til med.... Anyway.. regner med du ikke orker å gjøre dette selv, men gjør det uansett FORT!!
Martin

Den gule fare :)
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Skrev momentet i en annen tråd her, og i farta står det stille... Uansett synes jeg det var grådig rart med en 2 på baKLUKELÅS...Trur du skal få sjekka opp den. Det er uansett rust som er problemet. Ta av trekk og rengjør. Vi gjorde dette på Kai Ingars på sparket på ferie i DK og trur det er iorden ennå. WD-40 og litt tålamod.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Div

Post by Rudeboy »

Der Postmeister wrote:Skrev momentet i en annen tråd her, og i farta står det stille... Uansett synes jeg det var grådig rart med en 2 på baKLUKELÅS...Trur du skal få sjekka opp den. Det er uansett rust som er problemet. Ta av trekk og rengjør. Vi gjorde dette på Kai Ingars på sparket på ferie i DK og trur det er iorden ennå. WD-40 og litt tålamod.
---

Stussa også på 2'er der, men det får de jaggu anledning til å forklare når de på mandan skal gjøre jobben ommatte på lysene :wink:

Og etter å ha myst på tegningene over en 1993-modell T4 så ser jeg ingen fjær som skal trekke håndtaket jeg napper i, fram av seg selv. Men jeg undret jo over at det skal dyttes manuellt fram igjen, også da 8)

Sjekka den tråden dette ble nevnt på, den er utfyldende og god, den - som Rune sier er moment nevnt der (om jeg husker rekti fra i formiddag, da).

Om det lages grums og grøt som gnisser på feil sted, sier jeg meg fanmeg enig i at drivknutemansjett ikke skal kjørest med for lenge - nå får jeg beordring til busslappen over jul og det må jeg dekke av egen lomme før første lønning kommer min vei med alle utgifter dekket :D

Så min intensjon er å ta a) drivknutemansjetten, luft- & drivstoffilter og b) førerkort BE i samma slengen, men først uti feb/mars :o

Syns det blir teit å handle seg en ny bokstav på førerkortet og kjøpe nytt plastkort til 300 for så å måtte skrape det uka etter :? Så derfor tar jeg E'en til B'en etter kurs på buss er unnagjort.

Pris ? 30 laken, og det hadde ikke gått uten Mastern :wink:

mvh,
Yngve S
Post Reply