Airbag...
Airbag...
Var litt uheldig i dag da eg tok av rattet, pga skifte av el.del tenningslås.
I det eg skal lure rattet av, misser eg ned Airbagen. Slik at ledningen hopper utav airbagen.
Når eg så monterer dette sammen igjenn og monterer lednineg etter beste evne.(er bilmekanikker, men vært ute av yrket i 8 år)
Lyser airbag lyset konstant.
Må ein kode dette på nytt, eller må eg skifte airbag?
Og kva koster noko slikt ?
I det eg skal lure rattet av, misser eg ned Airbagen. Slik at ledningen hopper utav airbagen.
Når eg så monterer dette sammen igjenn og monterer lednineg etter beste evne.(er bilmekanikker, men vært ute av yrket i 8 år)
Lyser airbag lyset konstant.
Må ein kode dette på nytt, eller må eg skifte airbag?
Og kva koster noko slikt ?
Egil Skodvin
Tlf 40606000
01 Caravelle 2.5 TDI 151hk (T5 Multivan inredning)
08 Beetle 1,9TDI
73 Opel Manta A 2.4S
Tlf 40606000
08 Beetle 1,9TDI
73 Opel Manta A 2.4S
Du fikk forhåpentligvis "bare" rykket ut den gule(?) kontakten, og ikke selve airbagledningen fra rattet? Jeg tenker da på den flate ledningen som ligger i spiral.
Er "spiral-kabelen" intakt, er det bare å få vognmateriellet innom et VW-verksted og få slettet feilkoden som ligger inne.
Og til deg og alle andre som sysler selv med airbag-biler:
-Hvis du kobler av batteriets minuspol og venter 10-15 minutter før du begynner på slikt, er det det aller enkleste. Skru ferdig-koble på= vanligvis null problema.
Og for å være "overforsiktig" som jeg ser enkelte stereomontører er, venter de også 10-15 minutter etter de har koblet fra begge batteripoler(minus først av og sist på!) før de slår bilens batterikabler sammen. Dette skal visstnok fjerne alt av restspenning på bilens el.anlegg før en begynner med "hi-tech" stereoanlegg. Dette virker fornuftig for meg, og jeg ser gjerne at man tenker likt når det gjelder airbag-anlegget.
Det er tross alt viktigere å overleve en smell enn å høre dunk-dunk høyest mulig, men de tenker rett!
Er "spiral-kabelen" intakt, er det bare å få vognmateriellet innom et VW-verksted og få slettet feilkoden som ligger inne.
Og til deg og alle andre som sysler selv med airbag-biler:
-Hvis du kobler av batteriets minuspol og venter 10-15 minutter før du begynner på slikt, er det det aller enkleste. Skru ferdig-koble på= vanligvis null problema.
Og for å være "overforsiktig" som jeg ser enkelte stereomontører er, venter de også 10-15 minutter etter de har koblet fra begge batteripoler(minus først av og sist på!) før de slår bilens batterikabler sammen. Dette skal visstnok fjerne alt av restspenning på bilens el.anlegg før en begynner med "hi-tech" stereoanlegg. Dette virker fornuftig for meg, og jeg ser gjerne at man tenker likt når det gjelder airbag-anlegget.
Det er tross alt viktigere å overleve en smell enn å høre dunk-dunk høyest mulig, men de tenker rett!
Spørs kva du meiner om intakt. Skiralkabelen har strekt seg i full lenge.Er "spiral-kabelen" intakt, er det bare å få vognmateriellet innom et VW-verksted og få slettet feilkoden som ligger inne.
Brøvde så godt eg kunne å tvinne denne oppat.
Får ta meg ein tur innom Møller og sjå kva dei finn ut.
Veit du kva det kjem på viss ein må skifte airbag ?
Egil Skodvin
Tlf 40606000
08 Beetle 1,9TDI
73 Opel Manta A 2.4S
Tlf 40606000
08 Beetle 1,9TDI
73 Opel Manta A 2.4S
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
I tillegg til å ta av polene, så må du og passe på å avmagnetisere deg sjøl. Ta på gods i bilen. Skal holde.
Er forresten redd du må bytte sleperingen, høres jo ut som om du har knalla den siden det er snakk om sprialledning.
Er forresten redd du må bytte sleperingen, høres jo ut som om du har knalla den siden det er snakk om sprialledning.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-
Der Postmeister
- -

-
Der Postmeister
- -

Dette består av, etter husken, Slepering(skrudd i rattet), rattet, ledningen ifra slepering til bagen, og bagen sjøl. 4 deler altså. Og en av de er nok skadet, men ta en tur på VW og les av feillager. Kan jo hende du har vært heldig! Og slipper med skrekken og sletting av feillageret.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter