Lys-elektronikk på bil??

Postinger som ikke faller under andre spesifikte modeler.
Post Reply
Stian
-
-
Car: 2004 Multivan

Lys-elektronikk på bil??

Post by Stian »

Hjelp, jeg har ikke peil på el. på bil. Holder på å montere på noen ekstra-lys fra Biltema. Grei nok bruksanvisning, men den dreit jeg i fordi det lå et opplegg (ledninger, relè osv.) fra noen gamle Hella 1000-metre. Så jeg bare erstattet alle de gamle ledningene med nye, festet lys der de skal være og SÅ; IKKE TEGN TIL LYS i det hele tatt!!!!???? Kan det ha noe med at jeg ikke byttet relè i samma slengen? DEn lot jeg nemlig stå.....
Gammel bryter står også..... :cry:
Noen som veit??
Stian Korneliussen

2004 MULTIVAN HIGHLINE
RZR-Jånni
-
-
Car: 1967 og 1991
Phone: 975 976 57

Post by RZR-Jånni »

Om du ser på releet, så skal kontakten med nummer 30 gå til batteri (via en sikring så nær batteri som mulig). Kontakt 87 skal gå til ekstralamper. Kontakt 86 skal gå til styringen av lysene (1000metre, da kobles de vanligvis inn på fjernlyskabelen inn til hovedlyktene), 85 skal til jord. (om du bytter om 86 og 85 så er ikke det farlig.) Det må være en bryterfunksjon med en lampe enten før reléet, eller etter reléet. Det velger du selv. Om du tar av ledningene inn på reléet og kobler sammen ledning 30 og 87 og det da lyser = reléet enten defekt, ingen styrespenning, defekt bryter på styringen eller defekt jording på styringen. Lyser det ikke = defekte pærer, defekt sikring.
Sjekk også at ingen kabler er defekte.
Jon-A. Sognnæs.
67 Sika
91 Caravelle Syncro 2,1wbx
Stian
-
-

Post by Stian »

Takker for gode råd BayJon. :D
Men på denne fantastiske bruksanvisningen står det noe om at "den sorte kabelen (med en sikring inni en kapsel) skal kobles til startinnslag". Med meget stor fare for utdritning her, så lurer jeg på hva startinnslag er? Er det tenningen?

Det står også noe om hel-lys og halv-lys og at en skal koble en koblingsklemme på hel-lysets kabel. Hvordan i heiteste finner jeg hel-lyset? Har ikke akkurat hauger med testlamper eller annet el.-verktøy liggende.... :oops:

(hvorfor kan ikke alle anvisninger være tilpasset Caravelle? :lol: )
Stian Korneliussen

2004 MULTIVAN HIGHLINE
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Image
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
RZR-Jånni
-
-
Car: 1967 og 1991
Phone: 975 976 57

Post by RZR-Jånni »

caravelleman wrote:Takker for gode råd BayJon. :D
Men på denne fantastiske bruksanvisningen står det noe om at "den sorte kabelen (med en sikring inni en kapsel) skal kobles til startinnslag". Med meget stor fare for utdritning her, så lurer jeg på hva startinnslag er? Er det tenningen?
Startinnslaget???? Drit i den, se tegningen til Rune.

Det står også noe om hel-lys og halv-lys og at en skal koble en koblingsklemme på hel-lysets kabel. Hvordan i heiteste finner jeg hel-lyset? Har ikke akkurat hauger med testlamper eller annet el.-verktøy liggende.... :oops:
Halvlys = nærlys, hellys = fjernlys. Har ikke koblingsskjema for hånden nå, men om DU hadde hatt det så kunne du gått inn der og sett hvilken farge det er på ledningen som går til fjernlysene. Denne kobler du deg inn på til 86. (Se tegningen.) Kanskje noen andre har koblingsskjema og sjekker.

(hvorfor kan ikke alle anvisninger være tilpasset Caravelle? :lol: )
Jon-A. Sognnæs.
67 Sika
91 Caravelle Syncro 2,1wbx
Stian
-
-

Post by Stian »

Takk til dere begge (grei tegning). Siden kvelden er kommet, så tar jeg resten imorgen. Så får vi se.....om der blir noe "bli lys".... :lol:
Stian Korneliussen

2004 MULTIVAN HIGHLINE
Stian
-
-

Post by Stian »

Nå blir jeg bare mer og mer forbannet :evil: . Finner jo ikke fjernlyskabelen. Tok ut gammal bryter for å følge den ene koblingen ned til lyskabel. Fant en kobling ja, men den ligger jo klistret rett bak hele sikringsboksen.

Hvis det er noen som har noe koblingskjema over lys på Caravelle (-94 m/rundlykter) slik at jeg om mulig kan finne fargene på de forskjellige kabler og dritt og lort.....så hadde det vært ypperlig. :wink:
Stian Korneliussen

2004 MULTIVAN HIGHLINE
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

1. Let oppe bak hendelen.

2. Eller koble den inn bak på pæra, enten med loddet skjøt eller lag deg et mellomstykke/adapter mellom orginal kobling og pæra og lag en styrestrømskabel fra denne. Her kan du velge om du vil ha bryter(påbudt) eller drite i den og legge den rett til releet.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Stian
-
-

Post by Stian »

I tråd med moderatorenes ønske, så graver jeg opp gamle poster og fortsetter her.....

Kjøpte meg noen flotte lys igår, Bosch Big knick 1000-metre. Også har jeg jo fått noen gode solide fester fra Martin, så idag skal jeg sette det hele opp. Likevel er jeg ikke helt sikker på om jeg får lys i opplegget, for jeg suger når det kommer til det meste med bil :lol:

Når jeg er ferdig :? vil jeg legge inn noen bilder på prosjekt-siden min....
Stian Korneliussen

2004 MULTIVAN HIGHLINE
Post Reply