"slark" i rattet, 1995 Caravelle med airbag's

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
CARAMELLE

"slark" i rattet, 1995 Caravelle med airbag's

Post by CARAMELLE »

Det "klukker og knepper" når jeg fører rattet frem og tilbake. Har sjekket endeledda og de virker OK. Lurer på om rattet el. ledd i ratt-aksel som fører ned til servo er defekt el. må strammes?

Vanlig feil med disse biler? I så fall kom med tips snarest for bilen skal til eu kontroll den 27 April og jeg tror ikke de liker et ratt med "slark" og klukke-lyder i. :shock:

Hvordan ta av ratt el. sjekke at det sitter som det skal på en 1995 airbag-modell av caravelle?

Geir
...HOME IS WHERE YOU PARK IT...
VWegard
-
-
Car: T4 1995
Phone: 95035197

Post by VWegard »

Jeg vet ikke om dete er en gjenganger på disse bilene, men på jobbens 93-modell var det slakk i øvre del av rattaksel/rattakselrør. Jeg mener å huske at det var et slitt lager oppe i del 1 på det øverste bildet her, og at hele denne delen ble byttet komplett av verkstedet. Vi hadde en nesten 6-7 cm høy aluminiumskant som bygde rett ut og opp over stigtrinnet. (Dette var fordi bilen var brukt til demobruk for å se om rullestolbrukere fikk plass bak rattet uten å få rullestolhjulene ned i stigtrinnet.)
Jeg tipper alle som brukte bilen gjorde som meg, og steg rett inn mens jeg dro meg inn med rattet som håndtak. :? Og når folk fra 70 til 120 kg. gjør dette ofte og lenge nok, slites ting.
Jeg trodde rattet var løst når jeg først oppdaget dette, men ved å rikke sideveis og opp/ned mens en kjente på rattakselen fant vi slakken. Du kan også sjekke leddene på del 3 på det nederste bildet. Når du sier det knepper og klukker er kanskje dette en mer sannsynlig årsak. :wink:

Lykke til!

Image
Image
Mvh
Vegard Sørensen
VWegards prosjekttråd T4 95-mod. 2,4 (T)D Caroline
Medlem av: T4TLG, DEG,
VWegard
-
-

Re: "slark" i rattet, 1995 Caravelle med airbag's

Post by VWegard »

CARAMELLE wrote: Hvordan ta av ratt el. sjekke at det sitter som det skal på en 1995 airbag-modell av caravelle?

Geir
Først kobler du av batteriet og venter minimum 15 minutter. Dette for å unngå at airbagsystemet registrerer feil og du må på verksted for å få slukket lampa etterpå.
Så ser du bak rattet og finner de festeskruene 2b du må løsne for å få airbagen løs.
Vær forsiktig med kabel og kontakter! Sjekk om mutteren sitter og se om ting beveger seg når du rikker på rattet sideveis og opp/ned.
Se på bilde 1. Du har sikkert samme rattet som meg, og det er det nederste av de 3 som er avbildet.
Image
De samme skruene finner du igjen på bilde 2. Men det er i mine øyne lite trolig at du i det hele tatt trenger å tenke på å demontere rattet. Er det slakk og "kneppelyder", er det lite trolig det er her problemet ligger.
Image
Mvh
Vegard Sørensen
CARAMELLE

Post by CARAMELLE »

Wow...takk for et svar så grundig og utfyldende VWegard!
... Du bør kanskje begynne å ta betalt for tips/ skisser av HØY klasse til oss hobby- mekanikere som ikke er "helt inne" i det ennå hva T4 og mekking anngår....

Enig i alt du påpeker m.t.p. mitt ratt-problem. Tror ikke problemet ligger i selve rattet, men alle ledd og lager som holder det hele i hop. Har kjøpt med en liten verkstedhåndbok fra Russel, 1992 England, men den er mer rettet mot de mekanikse komponenter og hvordan rive de ned i molekyler.... savner en god bok som gir mer generelle tips om T4 og f.eks hvordan interiør er skrudd sammen. Så i den forbindelse...hvor fikk du tak på disse meget gode skissene av alt fra ratt til sammensettning av dashbord/ interiør ?

OG til alle dere der ute...gi tips om noe slikt ligger uten på nett, klart til å lastes ned. :!:

MVH: Geir
...HOME IS WHERE YOU PARK IT...
VWegard
-
-

Post by VWegard »

CARAMELLE wrote:Wow...takk for et svar så grundig og utfyldende VWegard!
... Du bør kanskje begynne å ta betalt for tips/ skisser av HØY klasse til oss hobby- mekanikere som ikke er "helt inne" i det ennå hva T4 og mekking anngår....

Så i den forbindelse...hvor fikk du tak på disse meget gode skissene av alt fra ratt til sammensettning av dashbord/ interiør ?

OG til alle dere der ute...gi tips om noe slikt ligger uten på nett, klart til å lastes ned. :!:

MVH: Geir
Bare hyggelig å kunne hjelpe. Ikke gi meg ideer om betaling nå! :wink:
Dette er klippet fra http://www.vagcat.com/
Så å si alle VAG delekataloger ligger ute på dette nettstedet. Det er en enkel versjon av ETKA, men er altså online for bruk av verksteder i Russland og andre tidligere Østblokk-land.
Klikker en på delenumrene, får en opp en cirkapris i dollar.
Registrering og bruk er gratis, men det er velkomment med en donasjon for å bidra til drifta av siden. Den lå nede i noen måneder i fjor pga. dårlig økonomi.

Det er litt pes å finne riktige delebilder og -numre hvis du ikke er kjent med delenummersystemet til VAG, men med litt trening går det sikkert fint. :wink:

Lykke til!
Mvh
Vegard Sørensen
Post Reply