Bremseoverhaling på en 64 buss

Transporter 1950-1967
Post Reply
Adax
-
-

Bremseoverhaling på en 64 buss

Post by Adax »

Er dette mye jobb? pleier tromler eller andre ting og sitte fast (bilen har stått lenge) er det noe spessielt man bør tenke på når man gjør denne jobben?
http://www.sportsbillosjen.com/

" Go out for a pointless drive!"
"Propello aeris tepesco plebis plaustrum"
"Dare to be different"
CarlOt2
-
-
Car: T1, 3 og 4 +Golf1

Re: Bremseoverhaling på en 64 buss

Post by CarlOt2 »

Adax wrote:Er dette mye jobb? pleier tromler eller andre ting og sitte fast (bilen har stått lenge) er det noe spessielt man bør tenke på når man gjør denne jobben?

Heisann, det spør hva du mener er "mye" arbeid...? :wink: Det skal ikke vært noe spesielt å tenke på, det er en ganske grei jobb. (og det sier jeg som ikke er noe mekaniker) Jeg overhalte selv bremsesystemet på min '67 Transporter da jeg kjøpte den i '99. Byttet da bremseband og hjulsylindre. Mener å huske det var ganske så lett å gjøre og nokså rett frem. Min bil er ganske grei med tanke på rust, så det var ikke noe problem å løsne bolter/etc.

Carl Otto
67 T1 vare
90 T3 syncro 2,1 dj Doka
91 T3 syncro TD kombi
03 T4 Multivan 2,5TDI syncro
90 Golf I cab!
X 58Boble
X 72T2 doka
X 73T2 vare
X 79T2 Westfalia
X 86T3 varebil
X 87T3 syncro 1,6TDsika
X 90T3 syncro2,1i
X 91T3 syncro2,1i
X 97T4 Multivan2,5TDI
Bjørnar
-
-
Car: Div type 2

Post by Bjørnar »

... og husk på at selv om hjulsylindrene er tette når du har fått av tromlene og du vipper opp gummikappa for å se etter lekkasjer, kan det fort bli lekkasje på dem når/hvis du trykker sammen stemplene på dem pga at de har stått lenge og det kan ha dannet seg grader innvendig der hvor tetingsringene har stått. Disse gradene kan være nok til å skade ringene og forårsake lekkasje idet du trykker sammen stemplene. MEN dette er jo ikke noe problem så lenge du bytter de til nye, for det skal du vel...
Adax
-
-

Post by Adax »

alt skal nok byttes det blir uansett tatt opp og kontrolert. takk for tilbakemelding :)
http://www.sportsbillosjen.com/

" Go out for a pointless drive!"
"Propello aeris tepesco plebis plaustrum"
"Dare to be different"
67pickup
Phone: 90073370

Post by 67pickup »

Så er det jo fullt mulig også å overhale bremsesylindre og få lagt nye bånd på gamle sko - hvis en vil gjøre det etter gamlemåten. Du kan også få dreid opp igjen tromlene, de har masser av gods. Har du tid, tålmodighet og litt kontakter er dette en spennende og tradisjonell måte å gjøre det på. litt i kontrast til dagens bruk og kast. Volksworld hadde en "How-To"-artikkel i fjor om renovering av bremsepumper på en tidlig 60-talls buss, pakningssett og "hjemmehoning" var vel kortvarianten.
Post Reply