VWegards Caravelle -kort 2,4D 1995
VWegards Caravelle -kort 2,4D 1995
Og da fikk jeg endelig ut fingeren for å lage en tråd på vogna mi.
Noen av bildene er dårlige mobil-bilder, men det har vært knipset med best mulig tilgjengelig utstyr der og da.
Caroline ble født i Hannover, Tyskland som en såkalt sen 95-modell, og har airbager(og dermed det lille rattet), selvstrammer på registerreima, ny modell fast vannpumpe etc..
Bilen har rullet i Orkanger og Trondheim i 11 år som rullestolbil før jeg overtok den, og var ved kjøpsdato en gang i november -06 gått hele 91.000 km.
Jeg har selv hatt vedlikehold på bl.a. rullestolheisen i denne bilen, og har fulgt litt halvinteressert med på når den skulle byttes ut. Det var en del skrammer på bilen, men når kilometerstanden var så lav, var det ikke lite å spekulere over.
Så en gang i november rullet denne inn i garasjen, ennå lastet med rulestolheis og annet tungt utstyr.
og etter litt spekulering ble det bestemt av småskader og matt lakk skulle erstattes med ny, frisk farge. Valget ble den senere originale på T4, og som hele VAG-familien har brukt, nemlig Tornadorød. Jeg stresset dette litt og sørget for at lakk-folkene fikk handlet inn lakk av gammeltypen(ikke vannfortynnbar!) før den ble forbudt i salg 01.01.2007 Lakken fikk et lag klarlakk over seg i tillegg, så en har noe å polere på framover.
Her er vogna under kosmetisk behandling:
Noen av bildene er dårlige mobil-bilder, men det har vært knipset med best mulig tilgjengelig utstyr der og da.
Caroline ble født i Hannover, Tyskland som en såkalt sen 95-modell, og har airbager(og dermed det lille rattet), selvstrammer på registerreima, ny modell fast vannpumpe etc..
Bilen har rullet i Orkanger og Trondheim i 11 år som rullestolbil før jeg overtok den, og var ved kjøpsdato en gang i november -06 gått hele 91.000 km.
Jeg har selv hatt vedlikehold på bl.a. rullestolheisen i denne bilen, og har fulgt litt halvinteressert med på når den skulle byttes ut. Det var en del skrammer på bilen, men når kilometerstanden var så lav, var det ikke lite å spekulere over.
Så en gang i november rullet denne inn i garasjen, ennå lastet med rulestolheis og annet tungt utstyr.
og etter litt spekulering ble det bestemt av småskader og matt lakk skulle erstattes med ny, frisk farge. Valget ble den senere originale på T4, og som hele VAG-familien har brukt, nemlig Tornadorød. Jeg stresset dette litt og sørget for at lakk-folkene fikk handlet inn lakk av gammeltypen(ikke vannfortynnbar!) før den ble forbudt i salg 01.01.2007 Lakken fikk et lag klarlakk over seg i tillegg, så en har noe å polere på framover.
Her er vogna under kosmetisk behandling:
Og resultatet ble slik. En del slurv fra de to såkalte lakkererne gjorde meg forbannet, siden jobben var knallbra iflg. sms'ene jeg fikk underveis. Jobben ble gjort mens jeg var bortreist på juleferie.
Litt pynt fra Martin må til for utseendets del. Sorte baklys, blinklys foran, vindavvisere og øyelokk pynter opp. Støtfangerhjørner ble kjøpt nye, men midtdelen får vente ei stund.
Det skal nemlig monteres ryggevarslere, og da er det like greit å forsøke seg fram med plassering av sensorer på den gamle.
Litt pynt fra Martin må til for utseendets del. Sorte baklys, blinklys foran, vindavvisere og øyelokk pynter opp. Støtfangerhjørner ble kjøpt nye, men midtdelen får vente ei stund.
Det skal nemlig monteres ryggevarslere, og da er det like greit å forsøke seg fram med plassering av sensorer på den gamle.
Så var det full motorservice med bytte av registeremmer, vannpumpe og simmerringer på kamaksel og forkant veivaksel. Det blir for dumt å gjøre hele denne jobben om igjen om et år fordi en simmerring begynner å lekke.
Samtidig bestemte jeg meg for å bytte andre deler som ikke holdt mål.
Her er jeg i gang.
Denne rustne rørgreia så så dårlig ut at den sikkert trengte avløsning.
Men denne så mye bedre ut, og den passet perfekt.
Samtidig bestemte jeg meg for å bytte andre deler som ikke holdt mål.
Her er jeg i gang.
Denne rustne rørgreia så så dårlig ut at den sikkert trengte avløsning.
Men denne så mye bedre ut, og den passet perfekt.
Så var det på'an innvendig. Sentrallås ble montert og hele bilen ble kledd med asfaltplater.
4 mm. tykke over hjulhus og 2 mm i gulv og sider + alle dører.
Samtidig ble fester for en T5-sofa montert. Greit å ha kun 3-punktsbelter.
Og sofaen passet perfekt.
Malen jeg lagde meg for å få festene i riktig avstand til hverandre.
4 mm. tykke over hjulhus og 2 mm i gulv og sider + alle dører.
Samtidig ble fester for en T5-sofa montert. Greit å ha kun 3-punktsbelter.
Og sofaen passet perfekt.
Malen jeg lagde meg for å få festene i riktig avstand til hverandre.
Så var det tid for å montere et ekstra batteri for drift av Webasto(sto ferdig montert i bilen ved kjøp) på vinteren og kjøleboks etc. på sommeren.
Batteriet er av gel-typen og er på 80 Ah. Det er koblet som et rent driftsbatteri og får ikke lading før et rele slår inn etter bilen er startet. Samtidig monterte jeg en "juksebryter" jeg kan aktivisere releet med dersom startbatteriet er flatt, og jeg tapper da strøm fra driftbatteriet for å få start.
Samtidig ble det montert Blaupunkt aktiv sub som i likhet med sofaen demonteres på 2 minutter dersom man skal kjøre en fryseboks eller annet stort ræl.
Batteriet er av gel-typen og er på 80 Ah. Det er koblet som et rent driftsbatteri og får ikke lading før et rele slår inn etter bilen er startet. Samtidig monterte jeg en "juksebryter" jeg kan aktivisere releet med dersom startbatteriet er flatt, og jeg tapper da strøm fra driftbatteriet for å få start.
Samtidig ble det montert Blaupunkt aktiv sub som i likhet med sofaen demonteres på 2 minutter dersom man skal kjøre en fryseboks eller annet stort ræl.
Og for å vokte batterienes tilstand må man ha voltmeter. De eneste sjappene i landet som leverer digitale slike med 2 desimaler er båtutstyrs-butikker, og de forlanger blodpriser for disse. Så løsningen ble at vi var flere på jobben som handlet sammen fra et firma i Irland, og fikk slike. Nøyaktige som bare det, og med belysning. (Det hadde faktisk ikke de fleste av båtsjappenes instrumenter).
Mikrobryteren til venstre er for å velge hvilket batteri jeg vil ha avlest.
Mikrobryteren til venstre er for å velge hvilket batteri jeg vil ha avlest.
Men man må da sitte godt når en kjører, så stoler ble snoket opp. Brukte og møkkete, men en omgang med Zalovann og en skikkelig Kärcher rensemaskin gjorde underverker.
Recaro Ergomed DS med masse el.funksjoner.
El.regulering av rygg, tilt både foran og bak på sitteputa, 2 uavhengige el. korsryggstøtter varme og ventilasjon til sommervarmen. Dette fungerer faktisk bra. En blir varm, men en unngår at man blir klam og svett når en sitter lenge i stolene.
Stolene er av ulik årgang, derfor forskjellig utforming på betjeningspanelene.
Recaro Ergomed DS med masse el.funksjoner.
El.regulering av rygg, tilt både foran og bak på sitteputa, 2 uavhengige el. korsryggstøtter varme og ventilasjon til sommervarmen. Dette fungerer faktisk bra. En blir varm, men en unngår at man blir klam og svett når en sitter lenge i stolene.
Stolene er av ulik årgang, derfor forskjellig utforming på betjeningspanelene.
Og for å unngå det verste av veistøv, forsøkte jeg å kjøpe et komplett ombyggingssett til nyere T4 med pollenfilter. Møller forlangte rundt 1600,- så det ble forsøkt kjøpt på Ebay.
Ei tysk sjappe solgte disse for rundt 20-25 euro komplett, og med porto havnet det på 44 euro. Men nesten 2 måneder med purringer og klaging til Ebay/Paypal kom pengene tilbake. Svindleren påsto både til meg og Paypals folk at jeg hadde opplyst feil adresse slik at pakken kom i retur.
Men alt var riktig og han hadde "mistet" lappen med pakkenummeret.
Løsningen ble Møller og "light-varianten" av pollenfilter som Rudeboy nevnte en gang i sin prosjekttråd.
Ferdig montert. Det tres rett inn og er her sikret med to strips i ytterkantene.
Ei tysk sjappe solgte disse for rundt 20-25 euro komplett, og med porto havnet det på 44 euro. Men nesten 2 måneder med purringer og klaging til Ebay/Paypal kom pengene tilbake. Svindleren påsto både til meg og Paypals folk at jeg hadde opplyst feil adresse slik at pakken kom i retur.
Men alt var riktig og han hadde "mistet" lappen med pakkenummeret.
Løsningen ble Møller og "light-varianten" av pollenfilter som Rudeboy nevnte en gang i sin prosjekttråd.
Ferdig montert. Det tres rett inn og er her sikret med to strips i ytterkantene.
Ellers har jeg vært altfor lat å ta bilder underveis, men vogna har nå fått lys så det holder(og mer kommer etter hvert).
Bosch Profi fjernlys ble montert på en Bosch skiltplatebrakett i syrefast stål. Denne ble rett og slett festet i støtfangeren med 10-12 store popnagler, og det er stabilt som bare det.
Kurve-/tåkelysene kostet 1700,- pr. stk. fra Møller så de ble kjøpt fra Veng/Autoproducts til under halve prisen.
Bosch Profi fjernlys ble montert på en Bosch skiltplatebrakett i syrefast stål. Denne ble rett og slett festet i støtfangeren med 10-12 store popnagler, og det er stabilt som bare det.
Kurve-/tåkelysene kostet 1700,- pr. stk. fra Møller så de ble kjøpt fra Veng/Autoproducts til under halve prisen.
Solfilm er noe herk å få montert pent, og siden proffene forlanger rundt 4000,- (NB! Super-rabatt og tilbudspris via jobben!), ble det noe nytt og spennende fra "söta bror".
Solarplexius heter firmaet som leverer målskårete plexiglassplater med 90% solstopp.
Montert på hele bilen i løpet av 10 minutter, så det var mer arbeid å pusse rutene først.
Og tilhørigheta må selvfølgelig vises...
Og denne karen er selvfølgelig på plass.
Og siden en fleiper med andre, er det på sin plass med litt selvironi på en slik sportsbil.
Solarplexius heter firmaet som leverer målskårete plexiglassplater med 90% solstopp.
Montert på hele bilen i løpet av 10 minutter, så det var mer arbeid å pusse rutene først.
Og tilhørigheta må selvfølgelig vises...
Og denne karen er selvfølgelig på plass.
Og siden en fleiper med andre, er det på sin plass med litt selvironi på en slik sportsbil.
-
- -
- Posts: 4573
- Joined: 31 Oct 2003, 13:11
- Car: 2010 Multivan T5
- Phone: 40204030
- Location: Heggedal
- Contact:
Denne ble jo kjempe fin, stå på.
Bruk mail martin@vwbus.no Jeg svarer ikke PM
https://www.facebook.com/koolart.no
http://www.koolart.no http://www.finn.no/butikk/vwbus/
https://www.facebook.com/koolart.no
http://www.koolart.no http://www.finn.no/butikk/vwbus/
Takk for komplimentene, gutter!
Det er artig med tilbakemeldinger. Jeg har sikkert glemt mye av det som er gjort og kjøpt til bilen. Men oppdateringer kommer etter hvert.
Nye sommerdekk på alufelger ble f.eks. kjøpt inn til hyggelig vinterpris i desember og originale T5-hjulkapsler ligger klare til vinterhjulene. Der skal ellers dekk vrenges av og stålfelgene skal sandblåses og lakkeres før snøen kommer. Ellers er bedre hovedlys handlet inn og blir muligens montert nå i ferien. 4300 kelvin xenon blir nok bra greier.
Og en skikkelig gjennomgang under skal taes før saltbilene kommer fram igjen.
Det blir sandblåsing/pussing før Owatrol og massevis med Terosonvoks blir sprøytet på.
Starter ferieturen i kveld, og driver nå og småjusterer på wastegaten for å få et ladetrykk jeg er komfortabel med. Vil ikke risikere å stå med blåst toppakning oppe i det øde Nord-Finland.
Det er artig med tilbakemeldinger. Jeg har sikkert glemt mye av det som er gjort og kjøpt til bilen. Men oppdateringer kommer etter hvert.
Nye sommerdekk på alufelger ble f.eks. kjøpt inn til hyggelig vinterpris i desember og originale T5-hjulkapsler ligger klare til vinterhjulene. Der skal ellers dekk vrenges av og stålfelgene skal sandblåses og lakkeres før snøen kommer. Ellers er bedre hovedlys handlet inn og blir muligens montert nå i ferien. 4300 kelvin xenon blir nok bra greier.
Og en skikkelig gjennomgang under skal taes før saltbilene kommer fram igjen.
Det blir sandblåsing/pussing før Owatrol og massevis med Terosonvoks blir sprøytet på.
Starter ferieturen i kveld, og driver nå og småjusterer på wastegaten for å få et ladetrykk jeg er komfortabel med. Vil ikke risikere å stå med blåst toppakning oppe i det øde Nord-Finland.
-
- -
- Posts: 835
- Joined: 16 Aug 2005, 23:15
- Car: T2-74, T3-Syncro Halvpanel, T3 Atlantic
- Location: Oslo
dette ser jo helt topp ut!!!!
kan du fortelle mer om det spennende produktet til søta bror? er dette plater som du fester på innsiden av vinduene?
kan du fortelle mer om det spennende produktet til søta bror? er dette plater som du fester på innsiden av vinduene?
-74 panel bay Til salgs
-86 syncro halvpanel 112i
-90 Atlantic automat calypso green.
Medlem av Rundlyktgeriljaen, Syncronautene, Westfalia Campers, Veterangjengen, Kristiansand og Årvoll Bus-Depot, Agder VW-Klubb
Patrick W.
-86 syncro halvpanel 112i
-90 Atlantic automat calypso green.
Medlem av Rundlyktgeriljaen, Syncronautene, Westfalia Campers, Veterangjengen, Kristiansand og Årvoll Bus-Depot, Agder VW-Klubb
Patrick W.
-
- -
- Posts: 2720
- Joined: 18 Dec 2003, 14:38
- Car: T3 SYNCRO
- Phone: 40492641
- Location: Hemnes - Nordland
Denne er eg nysgjerrig på. Etter 5 T2 og 4 T3 er eg no på nippet til å handle en 94 mod 2.4D. Hvaa og hvordan?? 2.4'en går bedre enn en 2 tonns westy syncro med 1.6td, men litt mer puff hadde vel gjort seg...VWegard wrote:Men denne så mye bedre ut, og den passet perfekt.
Steike fin bil! Lurer også på de senkefjærene, hvor og pris? Mange fine løsninger her gitt
Tage Vedal
T3-fan
T3-fan
Ja, det er mørke brune plexiglassplater som er helt topp når det gjelder å stoppe sol og innsyn.patrick wrote:dette ser jo helt topp ut!!!!
kan du fortelle mer om det spennende produktet til søta bror? er dette plater som du fester på innsiden av vinduene?
Se på www.solarplexius.se
De har ganske bra info på sidene sine. Mer bilder kommer når jeg har fått vasket bil og knipset litt.
Har akkurat kommet inn døra hos min mor etter 24 timer og 170 mil bak rattet, så batteriene mine er temmelig utladet.
Det er originalturboen til en 2,5 TDI ACV-motor som jeg kjøpte her på forumet i en av forumets raskeste handler noensinne.TaigAGreEn wrote:Denne er eg nysgjerrig på. Etter 5 T2 og 4 T3 er eg no på nippet til å handle en 94 mod 2.4D. Hvaa og hvordan?? 2.4'en går bedre enn en 2 tonns westy syncro med 1.6td, men litt mer puff hadde vel gjort seg...VWegard wrote:Men denne så mye bedre ut, og den passet perfekt. ]
Steike fin bil! Lurer også på de senkefjærene, hvor og pris? Mange fine løsninger her gitt
http://vwbus.no/forum/viewtopic.php?t=8847
Senkefjærene er 40 mm., og er noe jeg normalt ville kjøpt hos Martin. Men det hendte seg slik at takket være en sykt god innkjøpspris til jobben, ble det kjøpt Lesjøfors fra Romnes.
-
- -
- Posts: 2720
- Joined: 18 Dec 2003, 14:38
- Car: T3 SYNCRO
- Phone: 40492641
- Location: Hemnes - Nordland
Så det er snakk om en grei og ukomplisert sak? Annet som må gjøres med 2.4'en? Er det verdt bryet? Dyrt? Nå når du er på langtur kan du kanskje etterhvert si noe om landeveisuttelling på turboombygginga?VWegard wrote:Det er originalturboen til en 2,5 TDI ACV-motor som jeg kjøpte her på forumet i en av forumets raskeste handler noensinne.
http://vwbus.no/forum/viewtopic.php?t=8847
Senkefjærene er 40 mm., og er noe jeg normalt ville kjøpt hos Martin. Men det hendte seg slik at takket være en sykt god innkjøpspris til jobben, ble det kjøpt Lesjøfors fra Romnes.
Tusen takk for svar
Tage Vedal
T3-fan
T3-fan
-
- -
- Posts: 1195
- Joined: 20 Aug 2004, 20:41
- Car: T5 2,5TDi 2008
- Phone: 99497790
- Location: Inderøy, Nord Trøndelag
Får du ikke problemer med sikkerheten når du eventuelt må knuse ruter for å komme deg ut. Jeg spekulerte litt på det da det ble lagt film på rutene på gammelbilen.VWegard wrote:Ja, det er mørke brune plexiglassplater som er helt topp når det gjelder å stoppe sol og innsyn.patrick wrote:dette ser jo helt topp ut!!!!
kan du fortelle mer om det spennende produktet til søta bror? er dette plater som du fester på innsiden av vinduene?
Se på www.solarplexius.se
De har ganske bra info på sidene sine. Mer bilder kommer når jeg har fått vasket bil og knipset litt.
Har akkurat kommet inn døra hos min mor etter 24 timer og 170 mil bak rattet, så batteriene mine er temmelig utladet.
Dette kan da umulig være lov på en buss? Der skal man jo gå gjennom rutene for å komme seg ut?
Ellers er det blitt en "steike fin" bil!
Stein
Stein Larsen
Fattig, gammel og sliten. Lever med hjernesvulst.
Caravelle 1993 T4, 2.4 D, 10 seter SOLGT
Caravelle 1999 T4, 2.5TDI AUT 10 seter SOLGT
Caravelle 2008 T5 4Motion, 130HK manuell, 8 seter SOLGT
TIguan 2013 Bluemotion TDi
Fattig, gammel og sliten. Lever med hjernesvulst.
Caravelle 1993 T4, 2.4 D, 10 seter SOLGT
Caravelle 1999 T4, 2.5TDI AUT 10 seter SOLGT
Caravelle 2008 T5 4Motion, 130HK manuell, 8 seter SOLGT
TIguan 2013 Bluemotion TDi
Takk for skryten!Stein wrote:
Får du ikke problemer med sikkerheten når du eventuelt må knuse ruter for å komme deg ut. Jeg spekulerte litt på det da det ble lagt film på rutene på gammelbilen.
Dette kan da umulig være lov på en buss? Der skal man jo gå gjennom rutene for å komme seg ut?
Ellers er det blitt en "steike fin" bil!
Stein
Platene er TÜV-godkjent for bruk i alle biler, og de forsvinner nok på et sekund eller to ved akutt behov.
De festes bare helt løst med plastbiter man kiler bak panelene i bilen, men jeg skal finne på noe smalere greier selvnår jeg er tilbake på jobben. Jeg synes de plastbitene bender litt vel mye på paneler som allerede sitter trangt pga. asfaltplater flere plasser.
-
- -
- Posts: 835
- Joined: 16 Aug 2005, 23:15
- Car: T2-74, T3-Syncro Halvpanel, T3 Atlantic
- Location: Oslo
hvordan tror du det blir i en T3 da? kan den plastdingsen festes mellom vindu og gummi?
-74 panel bay Til salgs
-86 syncro halvpanel 112i
-90 Atlantic automat calypso green.
Medlem av Rundlyktgeriljaen, Syncronautene, Westfalia Campers, Veterangjengen, Kristiansand og Årvoll Bus-Depot, Agder VW-Klubb
Patrick W.
-86 syncro halvpanel 112i
-90 Atlantic automat calypso green.
Medlem av Rundlyktgeriljaen, Syncronautene, Westfalia Campers, Veterangjengen, Kristiansand og Årvoll Bus-Depot, Agder VW-Klubb
Patrick W.
Nei! Til det tror jeg platene er for tykke. Men du kan jo f.eks. feste de med en "pen" tape som ligger halvt om halvt på plate og pakning? Det finnes f.eks. en sort variant av duct-tapen som kanskje kunne funket bra utseendemessig.patrick wrote:hvordan tror du det blir i en T3 da? kan den plastdingsen festes mellom vindu og gummi?
Men send en mail til Solarplexius og hør hva de sier. Jeg kan jo ta feil.
Innfesting av plate i bakvinduet. Den er bare stukket mellom plastkledning og vindu.
(Photobucket streiker, jeg håper VG's fotoside er mer samarbeidsvillig.)
Rimelig mørkt utenfra, og helt uten luftbobler som jeg garantert ville fått dersom jeg selv skulle lagt solfilm.
Og vogna har fått navnemerket på plass!
(Photobucket streiker, jeg håper VG's fotoside er mer samarbeidsvillig.)
Rimelig mørkt utenfra, og helt uten luftbobler som jeg garantert ville fått dersom jeg selv skulle lagt solfilm.
Og vogna har fått navnemerket på plass!
Last edited by VWegard on 25 Jul 2007, 17:29, edited 1 time in total.