Skal prøve å svare deg på dette.
Først en advarsel; entusiaster som oss her på forumet er sannsynligvis IKKE interessert i å selge en splittbuss (altså VW-buss produsert før september 1967) til russ, av den enkle grunn at russen har en tendens til å herpe bilene. Vi her er interessert i at bilene skal bevares, og jeg tror de fleste av oss her inne ikke ville like at deres tidligere bil blir transformert til et vrak i løpet av russetida. Håper derfor at du/dere er ikke interessert i det siste. Når det er sagt, så er det et veldig fint vw-miljø i Norge, se blant annet forum.vw2you.com. Her er det fullt av entusiaster og mye utvekslinger av erfaringer, viten, tips, kjøp og salg. Nye entusiaster tas meget godt imot.
Disse disse bilene begynner også å bli nokså sjeldne etterhvert, spesielt gjelder dette kjørbare (for ikke å snakke om registrerte/EU-godkjente eksemplarer). Så prisene er deretter. Tipper du må opp i 70-80 lapper hvis du skal få en slik, spesielt en buss (disse kan ha opptil 9 seter totalt, inkl. fører). Bilene finnes som du sikkert vet også som varebiler (kalt Panel), pick-up (kalt sika (3 seter) eller doka(6 seter)). Det øverste bildet ditt er av en såkalt Samba-buss (med stor takluke og takvinduer), og disse er det meget høye priser på, da snakker vi om 100-200 tusen eller mer, avhengig av stand. Restaureringsobjekter er også vanskelig å få tak i. Nå vet ikke jeg om dere kan mekke sjøl, men dette er ting som krever garasjeplass, verktøy og utstyr, og et minimum av kompetanse, og det tar tid! Kjenner flere som har brukt årevis på restaurering. Det er forsatt fullt mulig å få tak i det meste av deler til disse, men det koster jo penger det også.
Hvis dere går en modell opp, altså til det vi kaller "bay window" eller bare bay, altså produsert 1968 - 1979, så er prosjektet lettere, da fins det flere biler til salgs, de er mer moderne, kollisjonssikre og (hevder enkelte) bedre å kjøre. Her er ikke prisene så avskrekkende heller (ennå). Da er det sikkert mulig å få en brukbar, godkjent buss ned mot 20-30 lapper.
Sikkert mange som har andre synspunkter på dette, jeg bare slenger ut litt ut i fra mitt ståsted.
NB Prisene er bare veiledende.... Du kan selvfølgelig gjøre et røverkjøp!
Lykke til, dersom du har "edle hensikter"