Ja så var snøen kommet her på østlandet! Spørsmål om dekk

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
TheScirocco

Ja så var snøen kommet her på østlandet! Spørsmål om dekk

Post by TheScirocco »

Tenkte jeg skulle bytte ut de game piggdekkene med nye piggfrie dekk. Men valget var vist ikke så lett som jeg trodde. Har lest masse tester hvor Continental kommer veldig godt ut, men det er visst bare testet dekk for personbil. Etter hva min forhandler sier er dekkene til personbil og varebil totalt forskjellige!

Hva bruker dere andre der ute på brødboksene deres?
Sindre
1993 T4, 2,5l Bensin, 9-seter Syncro
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

Om det ikke kommer fram av andre tråder her inne, så har jeg 185/65??/15 piggdekk.

Ikke noe "helårs"dekk på min bil, nei.

mvh,
Yngve S
Stein
-
-
Car: T5 2,5TDi 2008
Phone: 99497790

Post by Stein »

Kjører Michelin piggfritt. Og med 195-70/15 lastekode 104.
Stille og meget slitesterke. Men i tillegg har jeg piggdekk til turer utenfor normalt kjøreområde(som om jeg skal nordover og over saltfjellet eller om jeg skal kjøre når det regner på is)
Til vanlig kjøring trenger du ikke piggdekk. Det er bare å avpasse farten etter forholdene, og heller la bilen stå en dag om det er for dårlig.
Det krever litt mer av deg som sjåfør når du kommer på glatta, men det er en treningssak!

S
Stein Larsen

Fattig, gammel og sliten. Lever med hjernesvulst.
Caravelle 1993 T4, 2.4 D, 10 seter SOLGT
Caravelle 1999 T4, 2.5TDI AUT 10 seter SOLGT
Caravelle 2008 T5 4Motion, 130HK manuell, 8 seter SOLGT

TIguan 2013 Bluemotion TDi
wickie
-
-

Post by wickie »

Nokian Hakapeliita C2 :P
91 Typ2 T3 Caravelle Syncro DJ
66 Typ1 1300
TheScirocco

Post by TheScirocco »

Det virker som om Nokian og Continental er de merkene som til stadighet går igjen på topp.

Møller anbefalte meg Continental, mens Mekonomen anbefalte Nokian. PÅ mekonomen var han såpass "ærlig" at han sa han ikke førte Continental, men at det var vanskelig å finne noen forskjell mellom de to merkene. Ytelsesmessig.

Men siden Mekonomen da er 600kr billigere totalt tror jeg at jeg går for Nokian. :)
Sindre
monor
-
-

Post by monor »

har rundt 30000 km på piggfrie vinterdekk i oslo-området. Helt unødvendig med piggdekk her om man holder seg i "sentrale" områder. Imidlertid var jeg i fjor påske på fjellet med den. Kunne godt tenkt meg pikkdekk når jeg skulle ned noen polerte bakker. Mange kilo som vil fremover merker jeg. Det fine med caravellen er at man merker det fort i ryggmargen om det er fare på ferde. Har en volvo s80 i tillegg. Den er "håpløs". Går på skinner helt til det slipper. Denne utrustes med pikkdekk.
monor
-
-

Post by monor »

har rundt 30000 km på piggfrie vinterdekk i oslo-området. Helt unødvendig med piggdekk her om man holder seg i "sentrale" områder. Imidlertid var jeg i fjor påske på fjellet med den. Kunne godt tenkt meg pikkdekk når jeg skulle ned noen polerte bakker. Mange kilo som vil fremover merker jeg. Det fine med caravellen er at man merker det fort i ryggmargen om det er fare på ferde. Har en volvo s80 i tillegg. Den er "håpløs". Går på skinner helt til det slipper. Denne utrustes med pikkdekk.
Käfervelle
-
-
Car: T4 Multivan

Re: Ja så var snøen kommet her på østlandet! Spørsmål om dek

Post by Käfervelle »

TheScirocco wrote:Tenkte jeg skulle bytte ut de game piggdekkene med nye piggfrie dekk. Men valget var vist ikke så lett som jeg trodde. Har lest masse tester hvor Continental kommer veldig godt ut, men det er visst bare testet dekk for personbil. Etter hva min forhandler sier er dekkene til personbil og varebil totalt forskjellige!

Hva bruker dere andre der ute på brødboksene deres?
Er ingen problem å bruke dekkene for personbiler så lenge load index holder. Jeg bruker selv Continental Contact 3 på min Caravelle og det biter MYE bedre på vinterføre en de #!"¤%&¤# harde "lastebildekkene" :x

Jeg bruker 215-65/15 og de har loadindex 96 og kravet på Caravellen min er 95, så da funker det fin,fint.. :wink:

Har kjørt med både Blizzak reinforced og Conti og de er ikke til å sammenlignes! 8)

Hvis du har senket transporteren/caravellen så går laste-evnen ned og da følgelig loadindex ned til 94 og da har du enda flere dekk og velge i mellom.. :D
Indian
-
-
Car: Multivan 2002 2,5 TDI
Phone: 46426546

Post by Indian »

Kjørt nettopp hjem fra Mora i Sverige med hjertet i halsen... det var frost på vei opp og det regnet i helgen og veien ned til Karlstad.
Med blank is på veien måtte jeg tenke nye dekk og leste i en svensk avis om
Gislaved Soft Frost 2 som faktisk kom bedre ut enn piggdekk.
På en søndags formiddag måtte jeg til slutt kjøre derfra med mine Nokian sommedekk og de holdte helt hjem. Hel bil....må være sjåføren :D
TheScirocco

Post by TheScirocco »

Käfervelle wrote:
Er ingen problem å bruke dekkene for personbiler så lenge load index holder. Jeg bruker selv Continental Contact 3 på min Caravelle og det biter MYE bedre på vinterføre en de #!"¤%&¤# harde "lastebildekkene" :x

Jeg bruker 215-65/15 og de har loadindex 96 og kravet på Caravellen min er 95, så da funker det fin,fint.. :wink:
Load index på min Caravelle er 99. Finnes det personbildekk med gode egenskaper som har høyere en dette?

Hvordan er varebildekkene? Burde jeg heller gå på piggdekk?
Sindre
Steffen

Post by Steffen »

TheScirocco wrote:
Käfervelle wrote:

Load index på min Caravelle er 99. Finnes det personbildekk med gode egenskaper som har høyere en dette?

Hvordan er varebildekkene? Burde jeg heller gå på piggdekk?
Nokian og mindre kjente Hankook har begge LI 100 i dim 215/65R15 pigg. Har kjørt på Nokian og er godt fornøyd. Piggene sitter ennå i etter to år med mye kjøring på bar asfalt. Velger piggdekk pga en spesiell bakke som må forseres uansett føre.
Steffen
2002 2,5 TDI aut
1998 Renault Scenic 2,0 aut
1952 Opel Olympia vare
Post Reply