Et lite hjertesukk, og en advarsel;
Har sett under flere biler med forskjellige originalmonterte seteløsninger, og jeg blir rett og slett dårlig av synet som møter meg der. Det er utrolig at en slik innfesting mot bunnen i bilen er/har vært godkjent. Skruene er ok, men noen ynkelige 25 mm skiver som skal fordele trykket utover bunnen i bilen????? Og det er originalmontering!!!!!!
Vil anbefale alle å ta en titt på undersiden av bilene sine, det er tross alt våre nærmeste vi transporterer, i seter som kanskje ikke er godt nok festet. Setene står fast hvis det "rugges" i dem, men hva skjer i en nødsituasjon????
Anbefaler også alle å ta en titt på hjemmesiden til Jany.dk og se videoen fra test av seteinnfestinger....... Skremmende store krefter i sving.
Og bare for å presisere det: dette gjelder ikke bare min bil, men alt som jeg har sett av originalmontert seteutstyr.
Sjekk innfestingen, folkens
-
highliner480
Sjekk innfestingen, folkens
If you're aming for the sky, you're bound to hit something....
Blinklysolje-tanken er tom... trenger påfyll
Jeg synes du var litt vel pessimistisk her.
Nå sitter de originale skivene/brikkene i tversgående profilerte skinner, og alt av originale VW-stoler sitter nok godt nok i forhold til alle godkjenningskrav fra DEKRA,TÜV osv.
Men diverse uoriginale stoler som er ettermontert i ymse varianter i minibusser, er ikke like mye å rope hurra for.
Jany har en sikkerhetsfilosofi skissert av de tidligere eierne, familien Dahl, som er helt "over the top". Og den dag i dag er det vel ikke noen fabrikanter som har bedre dokumenterte innfestinger.
Og vi kan alle få oss noen skikkelige aha-opplevelser av å se på kreftene som er i sving ved en smell.
Nå sitter de originale skivene/brikkene i tversgående profilerte skinner, og alt av originale VW-stoler sitter nok godt nok i forhold til alle godkjenningskrav fra DEKRA,TÜV osv.
Men diverse uoriginale stoler som er ettermontert i ymse varianter i minibusser, er ikke like mye å rope hurra for.
Jany har en sikkerhetsfilosofi skissert av de tidligere eierne, familien Dahl, som er helt "over the top". Og den dag i dag er det vel ikke noen fabrikanter som har bedre dokumenterte innfestinger.
Og vi kan alle få oss noen skikkelige aha-opplevelser av å se på kreftene som er i sving ved en smell.
-
highliner480
Ja, greit-. Gjerne jeg er litt pesimistisk, men med tanke på dagens krav til innfesting, vil jeg tørre å påstå at de fleste vil "falle igjennom". Og jeg mener fortsatt at sikkerheten til passasjerene er noe en gambler med.
Du antyder div. uoriginale bygg og minibusser, at her kan det være litt ymse innfestinger. Men er sikkerhetskravet lavere fordi en har minibuss?? De innfestingene jeg har sett har ikke vært festet i noen tversgående profiler, hverken fabrikkmonterte, eller "løse" ettermonterte. Bilene jeg har kikket på har vært minibusser, privat ombygde biler, originalmonteringer, handicap-biler bygget om av VW. lange og korte t4 og et par t3. Kan også nevne at det stort sett har dreid seg om modeller fa 85 - 03. Så jeg mener at jeg har godt grunnlag for mine uttalelser. For all del, jeg har også sett noen meget pene og sikre monteringer, så jeg skal ikke gre alle med samme kam.
Det var ikke min mening å rakke ned på noen, men vil sette fingeren på et neget ømt punkt, som vil være avgjørende i en nødsituasjon. Så jeg vil fortsatt anbefale alle å ta en titt under dørken, og sjekke opp tingenes tilstand. Om ikke annet enn for å bekrefte for seg selv at det ser tilfredsstillende ut. Og som Vwegard nevner, spesiellt hvis en har minibuss, eller ettermontert.
Du antyder div. uoriginale bygg og minibusser, at her kan det være litt ymse innfestinger. Men er sikkerhetskravet lavere fordi en har minibuss?? De innfestingene jeg har sett har ikke vært festet i noen tversgående profiler, hverken fabrikkmonterte, eller "løse" ettermonterte. Bilene jeg har kikket på har vært minibusser, privat ombygde biler, originalmonteringer, handicap-biler bygget om av VW. lange og korte t4 og et par t3. Kan også nevne at det stort sett har dreid seg om modeller fa 85 - 03. Så jeg mener at jeg har godt grunnlag for mine uttalelser. For all del, jeg har også sett noen meget pene og sikre monteringer, så jeg skal ikke gre alle med samme kam.
Det var ikke min mening å rakke ned på noen, men vil sette fingeren på et neget ømt punkt, som vil være avgjørende i en nødsituasjon. Så jeg vil fortsatt anbefale alle å ta en titt under dørken, og sjekke opp tingenes tilstand. Om ikke annet enn for å bekrefte for seg selv at det ser tilfredsstillende ut. Og som Vwegard nevner, spesiellt hvis en har minibuss, eller ettermontert.
If you're aming for the sky, you're bound to hit something....
For å svare kort og brutalt på ditt spørsmål: Ja!highliner480 wrote: Du antyder div. uoriginale bygg og minibusser, at her kan det være litt ymse innfestinger. Men er sikkerhetskravet lavere fordi en har minibuss?? De innfestingene jeg har sett har ikke vært festet i noen tversgående profiler, hverken fabrikkmonterte, eller "løse" ettermonterte.
Sikkerhetskravene til personbilregistrerte kjøretøy skal oppfylle M1-normen, mens kombinertbiler og minibusser går under M2-normen, som er lettere å passere.
Men alle originalstoler/-sofaer i både T3 og T4 skal være skrudd i de originale tverr-skinnene, som nok er godt nok dimensjonert. Stålkvaliteten på disse skinnene er nok hakket over "blaut-stål".
Men diverse stolinnfestinger som ulike firma har brukt i minibusser etc., kan variere stort på dimensjoneringene.
Jeg har sett biler der stoler med integrerte 3-punktsseler som har vært boltet i dørken med 4 enkle bolter. Og dette var simple 8 mm bolter med små stoppskiver under. Alt var montert ved autorisert firma.