toppakningskifte

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
veifarer
Car: Vw t4 vr6 1999

toppakningskifte

Post by veifarer »

Da skal toppakningen skiftes! Den originale toppakningen som sto på har vært der siden bilen var ny (-93) og klarte 3630000 km, velsigne den.
I forbindelse med dette skal jo også kam og pumpe rem skiftes, har tidligere skiftet remmer ved hjelp av å merke opp hjul og remmer for så å overføre merkene på de nye remmene og deretter sette disse på.
Men når toppen nå skal av skrur jeg jo av kam og pumpe hjula også etter å ha merket opp på sedvanlig måte.
Stor var derfor forbløffelsen da jeg oppdaget at kamdrevet ikke hadde noe kilspor innvendig.
Kamakselen hadde kilspor men ikke noen kile.
Dette betyr at det er plent umulig å montere dette sammen igjen og få eksakt innstilling av kammen.
Mitt spørsmål blir da har jeg feil type kamdrev eller er dette helt vanlig og at bilen må på vw verksted for å få alt "taimet og tilrettelagt" 8) ?
Torle
-
-
Car: T4 2002
Phone: 90994928

Post by Torle »

Det er system over tingene.....
veiven har nullpunkt merke på svinghjulet, ta opp plast plugg og finn merken nedi hullet, kan være trasig og se.
Kamaksel "sentreres" med linjal i bakkant før en monterer drev for dieselpumpe og toppdekel. Når kam er låst og veiv står på OD så monteres kamrem. Når veiv og kam henger sammen, teites kam drevet. Sett pumpa på OD, pumpe drev kan grunn innstilles med dor gjennom drevet, pumpekamdrev og reim settes på, dreve skal ikke teites, pumpa må klokkes inn til riktig løft og så teiter man drevet opp.

Skru ut senter skrue mellom dyserørene og sett inn i måleur(juster uret opp til 2mm), fjern låsedor, roter pumpa mot rotasjonsretningen intil uret stagnerer, nullstill uret, roter så til uret viser 1,00 mm +-0,02 på AAB / AJA motoren. 0,55 mm for ACV motore, men her må alltid tenning sjekkes med VAG tester eller VagCom.
Tor-Ole Olsnes
Eks Multivan 2002 TDI 102
veifarer

Post by veifarer »

tusen takk forkjapt svar! :D
Jeg finner tre merker på svinghjulet som står tett sammen.
Skal man formode at OD er det midterste.......? :roll:
Torle
-
-
Car: T4 2002
Phone: 90994928

Post by Torle »

..gi meg mail adresse så kan jeg sende beskrivelse med skisser, har ikke lært meg og legg ut pdf på dette forumet!
Tor-Ole Olsnes
Eks Multivan 2002 TDI 102
veifarer

Post by veifarer »

Tusen takk til TORLE for gedigen hjelp.
Uten skissene hadde jeg nok stått og prøvd meg fram enda :D
Bilen ble som ny da jeg fikk skiftet ut "skiten"
veifarer

Post by veifarer »

Tusen takk til TORLE for gedigen hjelp.