åndeslange

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
monor
-
-

åndeslange

Post by monor »

Det som jeg trodde skulle resultere i nye glødeplugger endte med at det bare var behov for rens av åndeslange oppvarmer. Noen som har kjennskap til dette?
monor
-
-

Post by monor »

rensing av den åndeslangen gjorde susen. forvarming redusert mye i morgen (2 grader). Tipser andre som måtte slite med lang forvarming.
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

Bilder ?'

Skal til å åpne opp fronten, og da kunne jeg sikkert bare gått over "ånden" min mens jeg nå er der...

mvh,
Yngve S
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Dette har jeg aldri hørt om før. Er det varmeelementet på veivhusventilasjonen du har renset? Det er lenge siden jeg har skrudd på AAB-motor nå, men dette sitter vel i området toppdeksel/innsugsmanifold, på venstre side. Det eneste jeg har vært borti her når det gjelder startproblemer var en bil hvor ledningen til denne var kortsluttet. Ledningen hadde gnisset mot toppdekselet, og når det var slutt på isolasjonen gikk sikringen. Dette er den samme sikringen som går til stoppventilen i dieselpumpa, og da startet ikke motoren i det hele tatt.

Jeg trodde dette varmeelementet bare skulle hindre at slangen fryser. Hvis denne tetter seg med oljejurke og is kan det bli trykk i veivhuset, og mye oljesøl..

Er det noen som har en forklaring på dette? Jeg har forsåvidt ikke noen tregstartet T4 selv, men er bare nysjerrig på hvordan dette henger sammen. Kan det være at det trekkes så mye luft gjennom denne slangen at den ekstra oppvarminga er med på å lette starten??
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
monor
-
-

Post by monor »

Her er fra loggen til Møller:
Problem:
Motor går på starter, men tenner ikke

Feilsøking:
Kontrollert gløding, ok
Kontrollert sikring for gløding, ok
Renset åndeslange oppvarmer

Konklusjon:
Reparert problem

Dette var ukjent for meg også, men kan være smart å sjekke før flere tusen brukes på glødeplugger.

Testet i kveld også. det er merkbar raskere glødning.
Post Reply