Elektriske feil, startproblemer

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
gamlefar

Elektriske feil, startproblemer

Post by gamlefar »

2,4D som har hatt periodiske startproblemer en tid. Virker som den får diesel, da det ryker av eksosrøret, så feilen ligger sannsynligvis i glødesystemet. Lampa lyser normalt, og slukker. Alle glødeplugger ble byttet i fjor høst. Har ikke klart å måle når problemet har vært tilstede, da forekommer periodisk. Tips?

Oppdaget brente ledninger til en giver på slange fra innsuget, noen som vet hvilken funksjon denne har? Gummislange som forsvinner inn under innsuget på venstre side (førersiden)
Øyvind
MusicMan
-
-
Car: T4 2.5 TDI 2000

Post by MusicMan »

Nevnte dette i et innlegg for ikke lenge siden: sjekk tenningslåsbunn. På min 2.4D tok jeg av deksel rundt rattstammen og "riklet" på tenningslåsbunn stamtidig som jeg kjørte den på starter. Starta da med en gang. Dette var etter at jeg hadde skiftet både glødeplugger og relè. Vistnok en ikke uvanlig på 2.4D.
Trond E. Gärtner
2000 Caravelle 2.5 TDI Lang
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Re: Elektriske feil, startproblemer

Post by Rikskringkastingen »

gamlefar wrote: Oppdaget brente ledninger til en giver på slange fra innsuget, noen som vet hvilken funksjon denne har? Gummislange som forsvinner inn under innsuget på venstre side (førersiden)
Kan dette være et varmeelement, og ikke en giver? Biler produsert for kalde land har et plastrør med et varmeelement inni koblet på en veivhusventilasjonsslange eller noe. Dette sitter ved innsuget/toppen på venstre side av motoren. Jeg har vært borti en slik bil hvor ledningen til dette elementet var kortsluttet mot toppdekselet. Da røyk sikringen, og dette er samme sikring som går til stoppventilen i dieselpumpa. Hvis du mener den får diesel, og problemene er periodiske, så er nok sikringen hel. Men det kan kanskje ha vært noe varmgang som gir dårlig kontakt ett eller annet sted?

Ellers har jeg vært borti et par biler hvor det er dårlig kontakt mellom glødereleet og sikringstavla. Det går såpass mye strøm gjennom 5 glødeplugger at det blir godt og varmt der når du får spenningsfall.. På disse bilene måtte både releet og sikringstavla byttes. Hvis du ikke allerede har sjekket glødesikringen, bør du se på den. 80A platesikring i en liten svart sikringsboks i nærheten av batteriet.

Jeg vet ikke om dette er til noe hjelp, men du har ihvertfall et par tips.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
gamlefar

Post by gamlefar »

Takk for gode svar. Trikset med å riste i ledningene på tenningslåsbunnen er forsøkt, men det ser ikke ut til at det entydig hjelper.

Varmeelement høres sannsynlig, og det er trolig sammenheng mellom de brente ledningene og startproblemene. Sikringene er hele.

Finnes det el-skjema tilgjengelig på nettet, i så fall noen som har en link?
Øyvind
Torle
-
-
Car: T4 2002
Phone: 90994928

Post by Torle »

ligger noen skjema på www.caravelle.dk
Tor-Ole Olsnes
Eks Multivan 2002 TDI 102
ferguson

Post by ferguson »

gamlefar wrote: Varmeelement høres sannsynlig, og det er trolig sammenheng mellom de brente ledningene og startproblemene. Sikringene er hele.
Hei. Hadde for en tid tilbake samme symptomer på min 2.4D -94. Men med meg røk sikring nr 15, om jeg ikke husker feil. Dette kunne skje umiddelbart ved tenningspåslag, eller under kjøring, med det som resultat at bilen stoppa tvert. Fant etterhvert frem til nevnte ledninger som går inn på slangen i veivhusventilasjonen. Desse forsvinner ned under ekspansjonstanken, og litt nedover der var isolasjonen på de to lederne gnissa/smelta bort med kortslutning/ startvegring som resultat. Etter isolering av desse var problemet løst. :) Håper dette kan være til hjelp
cato a.
Post Reply