Hva er forskjellen på disse motorene ?
Har en 98 mod 2,4 med motorkode AJA..
Noen som vet ??
Motorkode AJA vs AAB ???
-
Käfervelle
- -

- Car: T4 Multivan
2,4 D motorer..
Det er som nevnt over forskjell pä topp-pakning + div andre smäting som feks:
Kileremer til dynamo og da remhjul er annerledes, dynamo er annen type og jeg mener oxo at luftfilter/boks er annerledes.. Sikkert flere ting, men rent mekanisk er dem ca. indentiske ja..
Kileremer til dynamo og da remhjul er annerledes, dynamo er annen type og jeg mener oxo at luftfilter/boks er annerledes.. Sikkert flere ting, men rent mekanisk er dem ca. indentiske ja..
Re: 2,4 D motorer..
Veeel, jeg er ikke helt enig med deg der.Käfervelle wrote:Det er som nevnt over forskjell pä topp-pakning + div andre smäting som feks:
Min "sene" 95-modell (chassisbokstav S) med AAB-motor har multirem, altså den oppgraderte versjonen. Jeg mangler bare metall toppakninga, og den kommer på hvis/når pakninga mi ryker.
Og da kan det lades med mer enn 0,3 bar som jeg gjør nå.
-
Käfervelle
- -

- Car: T4 Multivan
Jeg har med egne öyne sett denne forskjellen pä en 93 modell AAB motor og pä en firmabil jeg hadde som var en 97 mod... Pä firmabilen var det annen reim enn pä 93 modellen med AAB-motoren...VWegard wrote:Veeel, jeg er ikke helt enig med deg der.Käfervelle wrote:Det er som nevnt over forskjell pä topp-pakning + div andre smäting som feks:
Kileremer til dynamo og da remhjul er annerledes, dynamo er annen type og jeg mener oxo at luftfilter/boks er annerledes.. Sikkert flere ting, men rent mekanisk er dem ca. indentiske ja..![]()
Min "sene" 95-modell (chassisbokstav S) med AAB-motor har multirem, altså den oppgraderte versjonen. Jeg mangler bare metall toppakninga, og den kommer på hvis/når pakninga mi ryker.
Joda, du har rett i det.Käfervelle wrote:Jeg har med egne öyne sett denne forskjellen pä en 93 modell AAB motor og pä en firmabil jeg hadde som var en 97 mod... Pä firmabilen var det annen reim enn pä 93 modellen med AAB-motoren...VWegard wrote:Veeel, jeg er ikke helt enig med deg der.Käfervelle wrote:Det er som nevnt over forskjell pä topp-pakning + div andre smäting som feks:
Kileremer til dynamo og da remhjul er annerledes, dynamo er annen type og jeg mener oxo at luftfilter/boks er annerledes.. Sikkert flere ting, men rent mekanisk er dem ca. indentiske ja..![]()
Vi sier det samme, men på ulik måte. Det jeg prøvde å si er at AAB-motoren fikk multireim et sted i modellår 95.
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
-
Rikskringkastingen
- -

- Car: T3 Syncro
Skillet mellom kilereimer og profilreim, pluss ny vannpumpe og registerstrammer kom i 1995 på motornummer AAB320000, mener jeg å huske. Jeg lurer på om de skiftet fra kort til lang bolt på registerdrevet på veivakselen omtrent samtidig. Jeg mener ihvertfall jeg har vært borti den lange bolten på nyere AAB. Den nye luftfilterboksen kom på alle T4 fra faceliften ved chassisnummer 200000 i 1996, sammen med bla. nye støtfangere og luftinntak i høyre forskjerm på Transporter og ny front på Caravelle. Jeg lurer på om toppakningen i metall kom i løpet av 1997, men det husker jeg ikke. Jeg tror ihvertfall de siste AAB hadde metallpakning.
Jeg har ikke oversikt over hva som skiller AJA fra de siste AAB, men store forskjeller er det ikke.
Jeg har ikke oversikt over hva som skiller AJA fra de siste AAB, men store forskjeller er det ikke.
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi