Oljebehandling

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
monor
-
-

Oljebehandling

Post by monor »

har tidligere fått oljebeghandlet kanaler innvendig. har alle borehull. Tenkte jeg skulle fikse dette selv denne gangen. Noen tips til hva jeg bør sprøyte inn samt hva som er den mest effektive måten?
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

Owatrol er hva resteaurerere på veteranbiler gjerne anvender, VBF hentyder til Owatrol og jeg sverger til owatrol :D

Sprøytes med en kanne du kan pumpe trykk i og egnende skjøtestykker / slanger til ei god dyse. Det blir søl, har du mulighet til å fange opp det som ellers ville gått til spille kan du sile det og gjenbruke det etterhvert som prossessen framskrider - skulle tro du sparer kapital for sånt.

Så forresten et mobilnummer på Essostasjona i Askim med priser fra 700,- for oljebehandling - verdt en sjekk, vil jeg si.

mvh,
Yngve S
Tæff
-
-

Post by Tæff »

brukte sagkjedeolje på T3en, men syntes det bleio vaska av vel fort.

på T4 en min eg har no brukar eg Owatrol. Har gode erfaringar. Trekker inn i metallet og forsegler.

Har eit lite område på bilen på tnaklokket der eg kun påførte owatrol utan å pusse ned noko. Har ikkje ekspandert i det heile på eit halvt år.

Ein eg veit av som jobber på eit bilmuseum på Lillehamer seier dei brukar kun owatrol på ting som skal stå utandørs og halde seg lenge...
Biler: høg byttefrekvens på bil eg?
Siste år:
95 modell Vw transporter...
90 modell Subarusyncro "Krøvel Velle" Frå Velle i ValleVoll solgt
94 modell Vw Caravelle 2,4 D "Monar"
90 modell Caravelle C "Gunnar"
StaaleB
-
-

Post by StaaleB »

Her kan man se noen bilder av hvordan det kan gjøres:
http://www.antirust.no/

Disse bruker bl.a Owatrol.
Ståle Bekkelien
Eks: 2000 mod. Caravelle TDI Syncro, Buss nr 5, 1995 mod. Caravelle 2.4 Syncro, Buss nr 1.
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

Eivind og Cecilie på VBF har egen sajt, der kan du stille med en dunk og kjøpe owatrol som du da fyller i dunken :

http://www.groftekanten.no/groftekanten ... nhold=nytt

Scroll litt ned og du finner en rød owatrol-logo :wink:

Og idet jeg skulle lagre, slo det meg - er dette indirekte reklame eller å hjelpe en forumist ? Satser på det siste 8)

mvh,
Yngve S
erjo
-
-
Phone: 95134175

Post by erjo »

Rudeboy wrote:Eivind og Cecilie på VBF har egen sajt, der kan du stille med en dunk og kjøpe owatrol som du da fyller i dunken :

http://www.groftekanten.no/groftekanten ... nhold=nytt

Scroll litt ned og du finner en rød owatrol-logo :wink:

Og idet jeg skulle lagre, slo det meg - er dette indirekte reklame eller å hjelpe en forumist ? Satser på det siste 8)

mvh,
Yngve S
Jeg har brukt mye owatrol, særlig i gulv under matter og plater i campingbiler (bay/T3) og så lakket me doljebasert oppå. Det en skal ære klar over er at Owatrol tørker og blir etterhvert hard som "lakk". Den er desuten oljebasert og du kan for eksempel ikke bruke syntetisk lakk eller 2-komponent billakk oppå den da det vil skje en reaksjon som gjør at det vil "koke", dvs. lages bobler og skum. Det blir jo aldri noe pent. Men du kan bruke all slags oljebasete malinger oppå owatrol. så på steder der det ikke synes, eller der en skal lakkere normalt etterpå, er owatrol veldig bra.

Owatrol er nok det beste rustforebyggende og ruststoppende middelet som finnes.

Men for et prfesjonelt lakkeringsverksted er det nok "fy, fy!".
Blogg: http://volkswagenbusser.blogspot.no/
Biler: 2002 VW Caravelle 2,5 tdi kombi, 2010 VW Golf PLUS 1,6 tdi, 2014 Weinsberg Bobil 130 hk.
Medlem avVWBUS Mjøsa
Norges største VW Buss treff: http://buscamp.blogspot.no
Peter
-
-
Car: T4 TDI ACV CC
Phone: 90877396

Post by Peter »

søk etter "Mike Sander "
Hilsen Peter
Bussfeber skal ikke helbredes ,bare vedlikholdes .
T4 California Coach 98 Modell ACV 102 HK TDI
Passat 3B Sedan 99 Modell 1.6 101 HK B
Peter
-
-
Car: T4 TDI ACV CC
Phone: 90877396

Post by Peter »

søk etter "Mike Sander "
Hilsen Peter
Bussfeber skal ikke helbredes ,bare vedlikholdes .
T4 California Coach 98 Modell ACV 102 HK TDI
Passat 3B Sedan 99 Modell 1.6 101 HK B
VWegard
-
-
Car: T4 1995
Phone: 95035197

Post by VWegard »

erjo wrote:Men du kan bruke all slags oljebasete malinger oppå owatrol. så på steder der det ikke synes, eller der en skal lakkere normalt etterpå, er owatrol veldig bra.

Men for et prfesjonelt lakkeringsverksted er det nok "fy, fy!".
Det står på boksene at Owatrol kan blandes og overmales/-lakkes med alt som er fortynnbart med whitespirit.

Og det er faktisk karosseriverksteder som sverger til Owatrol som rustbehandling, men da innvendig. Jeg tror mange T3 og T4 hadde unngått rust i plateskjøtene dersom de var blitt behandlet med Owatrol på innsiden. :?
Mvh
Vegard Sørensen
VWegards prosjekttråd T4 95-mod. 2,4 (T)D Caroline
Medlem av: T4TLG, DEG,
Post Reply