oljeskift

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
monor
-
-

oljeskift

Post by monor »

Fant en meget fin beskrivelser her inne (med bilder) om hvordan man skal skifte olje på den vanlige måten.

Spørsmål;

Noen som har gode erfaringer med de elektriske maskinene der man kan suge oljen opp gjennom der man fyller på olje?

1. Er dette et godt alternativ?
2. Hvem selger i så fall gode løsninger som anbefales?
vidar_78
-
-
Car: 2012 VW Caravelle T5b 2.0 TDI 114hk

hmmm,

Post by vidar_78 »

Har ingen erfaring når det gjelder slike sugeinnretninger, men tror ikke noen "dings" kan erstatte den måten som er ment å bruke når man skifter olje.... en vil aldri klare å suge motoren helt tom for gammel olje.

Kjøp deg en spillolje-dunk fra biltema, art.nr. 39-257, så bytter du olje på vanlig måte.... minimalt med griseri når du bruker denne.
Husk å bytte kobber-ringen på oljepluggen når du holder på :)..

Dette er min subjektive mening da :D
Vidar Øverås
Nyjord-vegen 48
2012 Caravelle 2.0 TDI 114HK
MusicMan
-
-
Car: T4 2.5 TDI 2000

Post by MusicMan »

Enig med Vidar_78.
Denne metoden benyttet vi på BV206 i forsvaret, av den enkle grunn at du ikke kom til bunnplugg uten å ta ut motor...
Man fikk aldri ut all olja. I det tilfellet var det ca 20% som var umulig å få ut.
Min menig er ihvertfall å styre unna. Uansett en smal sak å skru ut pluggen og gjøre det på gamlemåten. Bruk heller penga på en momentnøkkel, så er du sikker på at det sitter skikkelig.
Skal oljefilteret skiftes må man jo likevel under bilen.
Trond E. Gärtner
2000 Caravelle 2.5 TDI Lang
VWegard
-
-
Car: T4 1995
Phone: 95035197

Post by VWegard »

MusicMan wrote:Enig med Vidar_78.
Denne metoden benyttet vi på BV206 i forsvaret, av den enkle grunn at du ikke kom til bunnplugg uten å ta ut motor...
Man fikk aldri ut all olja. I det tilfellet var det ca 20% som var umulig å få ut.
Min menig er ihvertfall å styre unna. Uansett en smal sak å skru ut pluggen og gjøre det på gamlemåten. Bruk heller penga på en momentnøkkel, så er du sikker på at det sitter skikkelig.
Skal oljefilteret skiftes må man jo likevel under bilen.
Jeg er enig i at det beste er å tappe ut alt via bunnpluggen, men er uenig i at en ikke får ut alt ved å bruke en oljesuger. :?
På flere nyere biler bør faktisk olja suges ut, iflg. fabrikkens retningslinjer. Og det er ofte mer lettvint på nyere dieselbiler med svære platearrangementer for lyddemping.
Stiller du bilen slik at bunnpluggen er laveste punkt, og du har myke nok "sugerør", er det å ikke få ut all olje et ikke-eksisterende problem.
Vi har en Würth oljesuger som leveres med 6-7 ulike slike rør/sonder, og den får ut alt bare en har tid til å vente.
Men den er så å si aldri i bruk, rett og slett fordi det går mye raskere å tappe olja på gammelmåten. :wink:
Mvh
Vegard Sørensen
VWegards prosjekttråd T4 95-mod. 2,4 (T)D Caroline
Medlem av: T4TLG, DEG,
Torle
-
-
Car: T4 2002
Phone: 90994928

Post by Torle »

Enig med VWgard, har selv en oljesuger og er meget fornøyd med den, er motoren varm så er det svært lite olje igjen. I de tilfeller der jeg har sjekket og bunnpluggen sitter noen mm over bunn slik som på T4 så har det ikke kommet ut en dråpe! Samtidig får en målt opp hvor mye olje som er igjen på motoren, da oljesugeren vår har en skalert 10l gjennomsiktig "dunk".
Tor-Ole Olsnes
Eks Multivan 2002 TDI 102
VWegard
-
-

Post by VWegard »

Torle wrote:Enig med VWgard, har selv en oljesuger og er meget fornøyd med den, er motoren varm så er det svært lite olje igjen. I de tilfeller der jeg har sjekket og bunnpluggen sitter noen mm over bunn slik som på T4 så har det ikke kommet ut en dråpe! Samtidig får en målt opp hvor mye olje som er igjen på motoren, da oljesugeren vår har en skalert 10l gjennomsiktig "dunk".
Jeg har testet dette en gang, og det kom noen dråper når bilen fikk stå i flere minutter.
Disse oljesugerne med gjennomsiktig dunk er en smart sak, siden en samtidig får inspisert det som kommer ut.
Image
Mvh
Vegard Sørensen
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

Har for første gang vurdert bytte olje uten å bytte filter, fordi jeg har som smått fått det for meg at det "renser" inni der - neste oljeskift skal jeg allikkavæl ta ifm PKK i høst.

Synspunkt - dumt eller halvveis lurt ??

Kan være å kaste penga ut av vinduet, men siden bilen tikker endel og olja kunne hatt høyere nivå på peilepinnen tenkte jeg kombinnere etterfylling ved å tappe ut gammalolja som jeg ikke kjenner viskositeten på, og helle i f.eks 5/45 eller noe.

mvh,
Yngve S
VWegard
-
-

Post by VWegard »

Rudeboy wrote:Har for første gang vurdert bytte olje uten å bytte filter, fordi jeg har som smått fått det for meg at det "renser" inni der - neste oljeskift skal jeg allikkavæl ta ifm PKK i høst.

Kan være å kaste penga ut av vinduet, men siden bilen tikker endel og olja kunne hatt høyere nivå på peilepinnen tenkte jeg kombinnere etterfylling ved å tappe ut gammalolja som jeg ikke kjenner viskositeten på, og helle i f.eks 5/45 eller noe.

mvh,
Yngve S
Fordeler/ulemper? Både og ikke! :wink:
Har du mye småkjøring, ville jeg byttet begge deler på f.eks. hver 10000 km. Ved mye langkjøring ville jeg vurdert å bytte filteret annen hver gang, men dette avhenger av en del faktorer som f.eks:
-bruk av motorvarmer vinterstid
-type/viskositet på olja

Kjøp deg en motorrens du peiser i maskinen før bytte, og bytt så både olje og filter. Jeg ville gått for en passende helsyntetisk sak fra f.eks. Oljelageret.
Og disse motorrens-greiene er gromme til å få skylt ut sot og dritt som har gjemt seg godt inne i maskinisten over tid. :wink:
Jeg har blitt overrasket over hvor lenge olja er "blank" etter slik behandling og påfølgende oljeskift. :shock:
Man er jo innstilt på at olja på peilestaven er svart igjen etter få timers drift, men dette hjelper faktisk. 8)
Mvh
Vegard Sørensen
vidar_78
-
-
Car: 2012 VW Caravelle T5b 2.0 TDI 114hk

Man lærer...

Post by vidar_78 »

..så lenge man mekker, sier jeg :)

Den suger'n som er avbildet er jo hakket vassere enn de jeg tenker på når en nevner det å suge ut olje... Har en råd til/muligheter for å låne slikt utstyr, kan jeg innbille meg at erfaringene blir noe annerledes ja :lol:

Når dere snakker om rensemidler ved skift av olje, kan dere nevne noen eksempler på merker, og hvor de er å få kjøpt? Har tenkt på at dette hadde vært lurt, men ikke kommet lengre enn tanken...får prøve det til vinterskiftet.
Vidar Øverås
Nyjord-vegen 48
2012 Caravelle 2.0 TDI 114HK
vw&saab
-
-

Post by vw&saab »

VWegard wrote:
Rudeboy wrote:Har for første gang vurdert bytte olje uten å bytte filter, fordi jeg har som smått fått det for meg at det "renser" inni der - neste oljeskift skal jeg allikkavæl ta ifm PKK i høst.

mvh,
Yngve S
Fordeler/ulemper? Både og ikke! :wink:
Har du mye småkjøring, ville jeg byttet begge deler på f.eks. hver 10000 km. Ved mye langkjøring ville jeg vurdert å bytte filteret annen hver gang, men dette avhenger av en del faktorer som f.eks:
-bruk av motorvarmer vinterstid
-type/viskositet på olja

Kjøp deg en motorrens du peiser i maskinen før bytte, og bytt så både olje og filter. Jeg ville gått for en passende helsyntetisk sak fra f.eks. Oljelageret.
Og disse motorrens-greiene er gromme til å få skylt ut sot og dritt som har gjemt seg godt inne i maskinisten over tid. :wink:
Jeg har blitt overrasket over hvor lenge olja er "blank" etter slik behandling og påfølgende oljeskift. :shock:
Man er jo innstilt på at olja på peilestaven er svart igjen etter få timers drift, men dette hjelper faktisk. 8)
Prøvde sånn motorrens sist gang jeg skifta olje på bilen. Helte på og kjørte motoren på 2000 rpm ellerno i 10min, men det tok ikke langt tid før olja var svart igjen. Har jeg gjort noe galt eller er bare motoren min slitt? 2,4D gått 385 0000km nå, 379 000 ved oljeskiftet
MusicMan
-
-

Post by MusicMan »

Joda, de er sikkert kommet lengre på denne fronten også, er noen år siden jeg var i teknisk kompani i forsvaret. :D
Men er uansett skeptisk til noe sånt til 399,- på mekonomen e.l.
Og ser egentlig ikke vitsen så lenge bunnpluggen er så grei å komme til.
Men så har jeg samme vane som Yngve S., skifter filter hver gang jeg skifter olje, så jeg er under bilen uansett.
Trond E. Gärtner
MusicMan
-
-

Re: Man lærer...

Post by MusicMan »

vidar_78 wrote:..så lenge man mekker, sier jeg :)

Den suger'n som er avbildet er jo hakket vassere enn de jeg tenker på når en nevner det å suge ut olje... Har en råd til/muligheter for å låne slikt utstyr, kan jeg innbille meg at erfaringene blir noe annerledes ja :lol:

Når dere snakker om rensemidler ved skift av olje, kan dere nevne noen eksempler på merker, og hvor de er å få kjøpt? Har tenkt på at dette hadde vært lurt, men ikke kommet lengre enn tanken...får prøve det til vinterskiftet.
Finnes vel hos de fleste bilrekvisitasjapper, samt en del bensinstasjoner.
Bla av merket "Omega". Men har IKKE prøvd det sjøl.
Trond E. Gärtner
solrikioo
-
-
Car: Skoda Octavia 2014

Post by solrikioo »

Kjørte QMI motorvask på swiften. Tikka litt mindre. Hehe.

En på jobben her kjørte den motorvasken pluss teflon behandlign på motoren sin, og han sa at den aldri hatt vært bedre enn etter det.
VWegard
-
-

Re: Man lærer...

Post by VWegard »

vidar_78 wrote: Når dere snakker om rensemidler ved skift av olje, kan dere nevne noen eksempler på merker, og hvor de er å få kjøpt?
Protec, Sonax, QMI, etc. finner du hos rekvisitasjappa nær deg. :wink:

Jeg har brukt Protec, og er godt fornøyd. Andre merker er sikkert også bra, men jeg har altså kun erfaring med Protec.
Mvh
Vegard Sørensen
VWegard
-
-

Post by VWegard »

vw&saab wrote: Prøvde sånn motorrens sist gang jeg skifta olje på bilen. Helte på og kjørte motoren på 2000 rpm ellerno i 10min, men det tok ikke langt tid før olja var svart igjen. Har jeg gjort noe galt eller er bare motoren min slitt? 2,4D gått 385 0000km nå, 379 000 ved oljeskiftet
Du har sannsynligvis både en motor som etter hvert begynner å bli slitt, samt har mye sot og møkk innvendig.
Du kan ikke forebygge soting, men får ut det aller meste som ellers ville ligget igjen i motoren. :wink:
Mvh
Vegard Sørensen
t21500
-
-
Phone: 9081tjueen99

Post by t21500 »

Uansett, skift filter når du skifter olje. Billig forsikring. Koster noe slikt som 300 - 350 for et bra filter, og det er dette som tross alt stopper det meste av forurensning fra å gå videre inn i motoren igjen. For vanlig bruk er det snakk om et filterskift i året....
Pål Strand
Post Reply