Åpen eksos på 2.5tdi
Åpen eksos på 2.5tdi
Har spurt før uten å få svar,så jeg prøver igjen...I dag har jeg kun katlysatoren og raka rør ut.Den orginale eksosen datt av...Men jeg tenkte å fjerne katten og legge helt raka rør ut på siden etter pkk.Er det skadelig for motor/turbo å gjøre sånnt?Mister en noe effekt på dette??Hvor mye lyd blir det når katten og er vekke??
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.
For tiden uten VW buss, men....
Katalysatoren demper en del, det vil du nok erfare hvis du følger planene dine.
Raka rør helt ut vil nok høres godt sammenlignet med originalanlegget.
Jeg tipper det blir irriterende høyt inne i bilen etter hvert.
Du mister nok ikke noe særlig effekt, men husk at det nok er noe i det at turboen ikke har vondt av et visst mottrykk.
Og rør ut på siden får du kun godkjent dersom du har sidevinduer bak som ikke kan åpnes (eller inntak til ventilasjonsanlegg bak). Men støykravene vil jo gjøre at du sannsynligvis ikke vil klare deg uten katalysator/potter, så da er du jo like langt ved neste pkk...?
Jeg vet om 3-4 T4 2,5TDI som er godkjent med røret ut på venstre side, og da er det med katalysatoren og ei lita dempepotte på tvers under bilen. Lydforskjellen kontra original er her knapt merkbart.
Raka rør helt ut vil nok høres godt sammenlignet med originalanlegget.
Jeg tipper det blir irriterende høyt inne i bilen etter hvert.
Du mister nok ikke noe særlig effekt, men husk at det nok er noe i det at turboen ikke har vondt av et visst mottrykk.
Og rør ut på siden får du kun godkjent dersom du har sidevinduer bak som ikke kan åpnes (eller inntak til ventilasjonsanlegg bak). Men støykravene vil jo gjøre at du sannsynligvis ikke vil klare deg uten katalysator/potter, så da er du jo like langt ved neste pkk...?
Jeg vet om 3-4 T4 2,5TDI som er godkjent med røret ut på venstre side, og da er det med katalysatoren og ei lita dempepotte på tvers under bilen. Lydforskjellen kontra original er her knapt merkbart.
Merka jo ikke at eksosen var pill råtten før det datt ned og ble liggende og file oppå mellomakslingen.Har snakke med to verksted som driver med pkk,og begge sa at visst eksosanlegget var tett og godt opphengt,støyen var akseptabel,det kom ut bak åpnevindu og ikke var farlig(stikker ut så du kan ødelegge fotgjengere/syklister) så var det godt nok.Kan godt være katten blir værende på og,for bråk inne i bilen er ikke morro.Iallefall ikke i lengden.
Ja, da er det jo bare å komme seg under dB-kravet!Even wrote:Merka jo ikke at eksosen var pill råtten før det datt ned og ble liggende og file oppå mellomakslingen.Har snakke med to verksted som driver med pkk,og begge sa at visst eksosanlegget var tett og godt opphengt,støyen var akseptabel,det kom ut bak åpnevindu og ikke var farlig(stikker ut så du kan ødelegge fotgjengere/syklister) så var det godt nok.Kan godt være katten blir værende på og,for bråk inne i bilen er ikke morro.Iallefall ikke i lengden.
Jeg var visst litt rask her, men det var ikke så langt fra sannheten.VWegard wrote:Fritt etter min egen dårlige hukommelse: 82 dB. på ett visst turtall.Andyboy wrote:Med katten går du vel lett inn under kravet? er itte sikker på å som er kravet egentlig men. noen som vet?
Sitert fra kjøretøyforskriften:
Personbil 77 dB(A)
Buss- og varebil
- med tillatt totalvekt ikke over 2.000 kg 78 dB(A)
- med tillatt totalvekt over 2.000 kg men ikke over 3.500 kg 79 dB(A)
Unntak: For bil som hører inn under kategori som i ovenstående tabell har grenseverdi 77, 78 og 79 dB(A), og som har dieselmotor med direkte innsprøytning, skal grenseverdiene økes med 1 dB(A).
Så da ser det ut til at din 10 seter har 80 dB som krav.
Hele lovteksten er her:
http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-1994 ... 8-024.html
Støyen er ikke det største problemet vil jeg tro.Er ikke mye nå som det kun er katalysatoren.Bråker mer fra selve motoren enn fra eksosen.Det store spørsmålet er jo motstanden i eksosen og evt. skader det kan bli.80 db er ganske mye uansett.Tror ikke jeg klarer å få så mye mer effekt fra denne motoren uansett.Vil ikke tune den mer opp,for da blir jo slitasjen deretter.Takker for svar uansett!!