2,5B Tomgang

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
Pyro_smurf

2,5B Tomgang

Post by Pyro_smurf »

Hei dere

Nå har min T4 "utviklet" et lite tomgangsproblem. Når bilen går på tomgang faller plutselig turtallet et øyeblikk for så å bli normalt igjen. Dette skjer med ugjevne mellomrom men bilen rår helt fint ellers. Koen tips?
Espen
'97 Caravelle
Torle
-
-
Car: T4 2002
Phone: 90994928

Post by Torle »

Tomgangsmotor, "dings" som sitter mellom manifoild og luftfilterslange med en ledning innpå.
Vask inni med elektraclean eller lignende, få vekk gammelt sot og dritt. Dette er en liten elektrisk ventil som slipper luft forbi gass-spjelde som er stengt på tomgang. Går ikke denne som den skal så får motoren ofte hikke.
Last edited by Torle on 01 Sep 2008, 12:08, edited 1 time in total.
Tor-Ole Olsnes
Eks Multivan 2002 TDI 102
Pyro_smurf

Post by Pyro_smurf »

Hei

Desverre er tomgangsventil allerrede vasket.... Det var det første jeg gjorde.
Espen
'97 Caravelle
VWegard
-
-
Car: T4 1995
Phone: 95035197

Post by VWegard »

Pyro_smurf wrote:Hei

Desverre er tomgangsventil allerrede vasket.... Det var det første jeg gjorde.
Prøv å knakk forsiktig på denne med et skrutrekker-skaft mens bilen går.
Har værti kontaktfeil på mange slike. :wink:
Mvh
Vegard Sørensen
VWegards prosjekttråd T4 95-mod. 2,4 (T)D Caroline
Medlem av: T4TLG, DEG,
Pyro_smurf

Post by Pyro_smurf »

Hei

Nå er jeg tilbake og maser litt igjen. Nå har jeg vært igjennom det meste, tomgangsregulator, byttet Coil, fordelerlogg of rotor. Men fremdeles er tomgangen ikke bra. Den går akkurat som den skal i en periode (gjerne opp til flere minutter) for så å gjøre sine små senkinger. Typisk detter turtallet i et sekund for så å gå opp igjen. Så kan den gå fint et interval nok en og gjør plutselig et dropp. Bilen har ikke Ac så det er ikke den som slår inn. Nå begynner jeg å bli tom for ideèr. Så alle forslag er velkommewne.

PS er det noen som har erfaring med et "verktøy" som kan lese ut feilkoder av motorsyringa på denne. Har VAG-COM 4.09 men den klarer kun å "snakke" med Airbgen og startsperra.
Espen
'97 Caravelle
VWegard
-
-

Post by VWegard »

Prøvde du å knakke på tomgangsventilen?
Jeg har vært borti biler der denne ble kontrollert og funnet i orden flere ganger, men det viste seg at den var synderen likevel. Titalls timer med feilsøking viste seg unødvendig pga en slik "raklekontakt" i tomgangsstabiliseringsventilen.
Tviler på at VW-apparatet(1552?) klarer finne feilen dersom den kommer og går på denne måten. Har dårlig erfaring med akkurat det, kan man vel si. :?
Mvh
Vegard Sørensen
Pyro_smurf

Post by Pyro_smurf »

Har ikke prøvd å knakke på tomgangsventilen nei. Dette pga at tomgangen kommer seg så fort igjen at jeg ikke rekker det før den er tilbake til normalt.
Espen
'97 Caravelle
VWegard
-
-

Post by VWegard »

Pyro_smurf wrote:Har ikke prøvd å knakke på tomgangsventilen nei. Dette pga at tomgangen kommer seg så fort igjen at jeg ikke rekker det før den er tilbake til normalt.
Du burde prøvd å få lånt en slik for å prøve denne.
Men du kan jo også prøve å framprovosere en evt. feil på den du har. :wink:
Du skal ikke slå den i stykker, men bare gi den noen bestemte kakk med skrutrekkeren for å se om tomgangen endrer seg. :roll:

Jeg husker feilene på disse slik at bilene stort sett ble stående å jage opp og ned på tomgangen, for så plutelig å gå pent.
Motorene hørtes rent astmatisk ut.

Og det hørtes godt når man satt innomhus med bilen rygget mot huset. Det ble en slik irriterende ressonanslyd, og spesielt fra store vindusflater som vendte ut mot bilen. :evil:
Mvh
Vegard Sørensen
Post Reply