Deling av mellomaksel,syncro
Deling av mellomaksel,syncro
Jeg har en stiv viskose på bilen min,så nå ble mellomakselen demontert.Men,som alltid når en holder på med noe som en ikke har peiling på,så måtte jo noe gå galt.Forsto ikke helt hvordan det hang fast,så jeg prøvde å dele mellomakselen for å lette demontering.Det som skjedde var at når den var løs i begge ender,og di to opphengene midt på ble løsnet,så delte mellomakselen seg.Da ramlet det ut seks kuler og en masse gammel ekkel gris.Jaja,skulle gå greit tenkte jeg,og stappa inn ei tube med nytt fett og ville montere igjen men ikke F!"###"%¤#¤!!¤%¤&%/&/%"!!!!! om jeg klarer å få det sammen igjen.Kulene går i hullene i hann-enden,men jeg får ikke kulene som sitter inni denne ringen inn i Hunn-enden.Noen soh har et forslag??Får ikke låseringen med skruene i nerme nok til at skruene går i grep.
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.
For tiden uten VW buss, men....
-
Torle
- -

- Car: T4 2002
- Phone: 90994928
Slo opp på mellom aksel....:
"Flexible coupling and balance weights cannot be separated from one another.
◆ Do not cant rear propshaft during removal from viscous coupling, pull horizontally off centring pin. Centring sleeve/seal must not be damaged (=> Page 39-103) otherwise the propshaft must be replaced"
PS for bilder, sjekk mail
"Flexible coupling and balance weights cannot be separated from one another.
◆ Do not cant rear propshaft during removal from viscous coupling, pull horizontally off centring pin. Centring sleeve/seal must not be damaged (=> Page 39-103) otherwise the propshaft must be replaced"
PS for bilder, sjekk mail
Tor-Ole Olsnes
Eks Multivan 2002 TDI 102
Eks Multivan 2002 TDI 102
Det som er at jeg delte den der med ene opphenget.Ellers var det en grei jobb å få den ut.Måtte jekke bilen endel opp på ene siden fremme for å tre den ut pga. stabstaget.Sveiva på jekken gikk og sundt i kampens hete.
Er redd snøen skal komme tidlig i år...meldt 4 grader på onsdag...Prøvde å sette det sammen igjen i dag-med dagslysets hjelp.Ser det er forskjell på avstanden på hullene.Snudde det så det ble riktig,men får det ikke sammen igjen.Er det noe jeg kan klare selv,eller må jeg levere fra meg dette til noen som kan det,og har rette utstyret??Er dumt å ha en syncro som ikkt tåler snø...
-
Rikskringkastingen
- -

- Car: T3 Syncro
Jeg har ikke studert så nøye på mellomakselen på T4, men er det et jevnhastighetsledd som har delt seg? Samme type som et vanlig drivakselledd, ligner kanskje på det som sitter innerst på drivakselen? Disse har gjerne 6 kuler og skrå spor i indre og ytre del av leddet slik at kulene kan gli ut og inn i. Indre og ytre spor skal krysse hverandre ved kula, hvis du skjønner hva jeg mener.. Kulene holdes på plass av en ring som ligger mellom indre og ytre del av leddet. Det er ofte litt knotete å få disse sammen igjen, indre og ytre del må stå på skrå i forhold til hverandre for at du skal få på plass kulene. Du må ikke bruke vanlig universalfett i drivleddet, bruk eget spesialfett for drivledd. Dette har gjerne en mørk grå farge.
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Er helt riktig den beskrivelsen din.Har brukt fett til drivledd.Var bare dette å få det sammen igjen da...Mener du at jeg skal sette ene akslingen litt på skrå når jeg setter det sammen?Fikk skruene til å gå i i går,men når jeg begynte å skru for å få det sammen,følte jeg bare at jeg presset det fast,ikke i sammen.Leddet ble helt stivt,kunne ikke bevege det i det hele.
-
Rikskringkastingen
- -

- Car: T3 Syncro
Det har ikke noe for seg å prøve å presse dette sammen. Leddet må lirkes sammen før du skrur det fast.
Denne linken beskriver overhaling av drivledd på T3. Men prinsippet for å montere leddet er nok det samme. På "Step 6" ser du hvordan det gjøres.
Dette er ikke bare enkelt første gangen. Det ser ofte ikke ut til at det er mulig, men plutselig glipper det på plass.
Denne linken beskriver overhaling av drivledd på T3. Men prinsippet for å montere leddet er nok det samme. På "Step 6" ser du hvordan det gjøres.
Dette er ikke bare enkelt første gangen. Det ser ofte ikke ut til at det er mulig, men plutselig glipper det på plass.
Henrik Engen