ANTENNE OG SVAKE FM STASJONER?

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
CAMPEKSPRESSEN

ANTENNE OG SVAKE FM STASJONER?

Post by CAMPEKSPRESSEN »

Har hatt dårlig radiomotak over tid. Etter en sprekk i forontruta ble den gamle skiftet til en ny rute. Ba glassmesteren være nøye med ant. tilkoblingen? (Radioantennen er i fontruteglasset.)

Etter denne forandringen var signalene like dårlig og og værmeldinga uteble fremdeles, hvis det ikke var en FM sender like ved.

Har nå tatt radioen delvis ut av dasjbordet, tatt ut bil antenna og hengt på en ledning på ca. 1 mt. Den henger direkte i ut av antenneutaket på radioen og ledningen henger løs inne i førerhuset.

Forunderlig nok har antenne forholdene bedret seg minst 75% og motakingen er nå tilfredstillende.

Kan ikke kjøre med det oplegget der, så her ønskes alle gode tips før jeg river ut dasjbordet og det kanskje på tull. Tilkoblingen på radiomotaker siden er kontrolert og er i orden.
Mitt værste mareritt, alle skruer i kjøretøyene mine ble skifta ut til tommer uten at alarmen varslet.
Sven Ole
VW California Coach Syncro. 2,5 TDI. 2002 Teknoblå
VW Schw. Type 7 (166) 1943. 4 x W.
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Har du ettermontert radio? Ruteantenna er nok elektronisk forsterket, og forsterkeren må få driftsspenning gjennom antennekabelen. Hvis du har noe annet enn original VW-radio så trenger du et adapter som ordner dette.

Hvis du mangler dette adapteret så kjører du en tur med bilen, svinger til høyre ved maskinforretningen og kjører gata nesten til ende. Der kommer du til et sånt glasshus på høyre side. (Jeg tror du vet hvor jeg mener, for det var vel din grombil som sto i utstillinga der i fjor vinter?) Gå på delelageret og kjøp en 970 079, så kobler du den mellom radioen og ledningsnettet. Vær obs på at dette adapteret også bytter om på hovedstrøm og styrestrøm, klemme 4 og 7 i ISO-kontakten. Hvis det er noe du lurer på så kan jeg sikkert bli med deg ut og kikke på dette. Spør etter Henrik.

Det kan selvfølgelig være feil på antennekabelen eller forsterkeren, men sjekk strømadapteret først.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
CAMPEKSPRESSEN

Post by CAMPEKSPRESSEN »

Takk for topp respons. Det er antenne forsterker type 7 607 001 079 som står i. Den får mate strøm fra nevnte kontakt. Så langt ok.

Når jeg kjøpte doningen var det en Blaupunkt kasett radio der, trolig solgt med bilen. Jeg har skiftet til tilsvarende Blaupunkt CD/radio, noen år den også. Ledningene bak er originale, de ikke tullet med.

Har ohmet koaksial kabelen, skjerm/leder og det er ingen kontakt der. Altså intet overslag, den er ok. Men jeg ser ved måling av skjermen og jord at skjermen må være jordet en plass under ruta? Skulle har sjekket systemet da ruta ble montert, men dette vet vel du.

Ser nå to muligheter.
1. Stikker bort å kjøper ny ant. forseterker og prøver med den.
2. Har ingen av rutene vert tilkoblet antenne tråden, der fremme? Den første var originalrute. Dette får jeg ikke sjekket. Finner ikke noe målepunkt.

Blir det stand bay her så kommer jeg innom. Takk for tilbudet og hils Oskar.
Mitt værste mareritt, alle skruer i kjøretøyene mine ble skifta ut til tommer uten at alarmen varslet.
Sven Ole
CAMPEKSPRESSEN

Post by CAMPEKSPRESSEN »

Feilen var defekt antenneforsterker. Nå kom både værmeldinga og båtradioen.

Takk for godt tips :wink:
Sven Ole
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Godt å høre. Trivelig å kunne hjelpe.
Skal hilse Oskar når jeg ser ham. Han dukker heldigvis opp innimellom, selv om han fant ut at det var på tide å gi seg med jobbinga nå.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Post Reply