Mere "ny 98 2,5TDI", tilleggsvarmer

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
vidar_78
-
-
Car: 2012 VW Caravelle T5b 2.0 TDI 114hk

Mere "ny 98 2,5TDI", tilleggsvarmer

Post by vidar_78 »

Hei,

Jeg har hatt TDI et par uker nå, og tilleggsvarmeren har ikke funket (varmer med ur og sirk.pumpe). I dag fant jeg ut hvorfor den ikke har virket.
Den ene konnektoren var koblet fra, så styringen av varmeren var koblet ut.
Jeg satte den på plass, og vips så var det respons der fremme når jeg startet den manuelt....men gleden var egentlig kortvarig. Det kan virke som at tidligere eier ble lei av å røyklegge hele nabolaget med varmeren, siden varmeren bom-starta 3 ganger for så å gi opp...sikkert derfor han har koblet den fra.

Jeg kjøpte bilen hos forhandler med 3mnd bruktbilgaranti (innbyttebil fra Møller forhandler ja), og det ser ikke ut til at de har sjekket varmeren engang...siden kontakten ikke var koblet til. I tillegg står det i manualen på bilen at varmeren skal byttes godkjent verksted etter 10 år, og siden min er 98 skulle vel det ha vært gjort..... vet noen av dere hva praksisen er hos Møller ang disse varmerne når de er 10 år gamle??..... Postmester'n eller VWVegard, siden dere har litt innsikt i hva som er praksis?? Bør jeg kreve at Møller fikser opp i dette, evt ny varmer?

Ble litt oppgitt akkurat i kveld, men det får være så. Varmeren skal fungere til vinter'n uansett, så jeg går ut fra at det løser seg med en overhaling av glødeplugg, flammevakt og noen pakningsbytter :)
Vidar Øverås
Nyjord-vegen 48
2012 Caravelle 2.0 TDI 114HK
VWegard
-
-
Car: T4 1995
Phone: 95035197

Post by VWegard »

Forhandlere som bytter varmer har jeg aldri hørt om.:roll:
Men du skal jo uansett ha den satt i stand på garantien du har fått på bilen?

At varmerne skal byttes etter 10 år, har jeg faktisk aldri hørt før nå, og mistenker dette for å være en direkte oversettelse fra tysk instruksjonsbok.
De har muligens kjøreregler på slikt med sin "Ordnung muss sein"-mentalitet på slike ting. Det er vel værre å antenne en tørr gressplen i Düsseldorf en kald desemberdag enn å smelte en liten sirkel snø under bilen her i furet,værbitt. :wink:

Vi har solgt/selger både Webasto og Eberspächer og jeg har ikke hørt om dette, men det kan jo godt være at slik info har gått meg hus forbi. :roll:
Jeg synes dette uansett er tull på vannvarmere, siden brennkammeret er omgitt av ei vannkappe. En gammel luftvarmer som har ligget under bilen i veisalt og f..nskap i 10 år er nok mer utsatt.
Vi har kundebiler med 10-12 år gamle varmere som går problemfritt bare de startes jevnt og trutt gjennom hele året. 8)
Mvh
Vegard Sørensen
VWegards prosjekttråd T4 95-mod. 2,4 (T)D Caroline
Medlem av: T4TLG, DEG,
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Henger meg på Vegard.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
vidar_78
-
-

Godt svar

Post by vidar_78 »

Takker for svar fra begge to :)

mvh
Vidar Ø
Vidar Øverås
Nyjord-vegen 48
Torle
-
-
Car: T4 2002
Phone: 90994928

Post by Torle »

Får du ikke fikset den på garantien, så får du stikke innom en kveld så kan jeg kjøre en diagnose. Evt skifte glødeplugg (har på lager) til grei pris. 1/3 av møller sist jeg sammnelignet.
Bor på Askøy, verksted 5 min fra Nesttun...
Tor-Ole Olsnes
Eks Multivan 2002 TDI 102
vidar_78
-
-

Takker

Post by vidar_78 »

Takker Torle,

Du hører fra meg dersom det blir aktuelt. Møller svarer at de fikser dette, og da blir det vel slik :D
Vidar Øverås
Nyjord-vegen 48
moloha

Post by moloha »

Hei. Jeg har plukket ut eber-en på min T-4 Multivan. Masse hvit røyk også stopp hos meg også som så mange andre.

Men alt så fint ut inni.....

Er det noen som vet motstanden på glødepluggen?
T-5 VW DOKA 2006 4WD
Torle
-
-

Post by Torle »

Skal ta og måle seiner i dag....

slapp og måle, har et notat der står det:

Metering pump approx. 20 ohm
Glow plug approx. 0,9 ohm
Tor-Ole Olsnes
moloha

Post by moloha »

1,2 ohm måler min glødeplugg og når jeg setter strøm over den ser virkelig alt i orden ut. Den gløder som bare det.

Vifta i eberen blåser som bare det den også når jeg setter på strøm.

Flammevakt har en motstand på 1050 ohm. Kan det være den?

Metering pump? Er det en egen matepumpe for diesel vi snakker om her?
T-5 VW DOKA 2006 4WD
Torle
-
-

Post by Torle »

Husk at glødepluggen skal ha 8v sitter du på 12v så vil den nok være litt sprekere....ja der er en diesel matepumpe som er montert fremfor diseltanken, litt til høyre oppe under bunn av bilen. Har vert ute for at en slik gav mye diesel, sotet ned hele brenneren! Denne får strøm pulser fra styringen på eberen, skal ikke ha konstnt spenning, ergo vanskelig og teste uten diagnose verktøy.
Tor-Ole Olsnes
moloha

Post by moloha »

Nå river jeg av meg håret snart :-) Har kjørt diagnose hos Møller og de finner alt i orden, vel og merke på kjøre-delen. De fikk ikke til å teste imot tidsuret.

Men fortsatt samme symptomene når jeg prøver med uret. Diesel pumpa tikker og går, sirkulasjonspumpa går (har testet den også) men, HVIT RØYK VELTER UT OG EBEREN PRØVER 2 GANGER OG SÅ STOPPER DEN.

Det er jo klart det er uforbrent diesel som preger røyken så nå lurer jeg på om jeg kjøper en ny glødeplugg og skifter den uansett ??????
T-5 VW DOKA 2006 4WD
vidar_78
-
-

Post by vidar_78 »

moloha wrote:Nå river jeg av meg håret snart :-) Har kjørt diagnose hos Møller og de finner alt i orden, vel og merke på kjøre-delen. De fikk ikke til å teste imot tidsuret.

Men fortsatt samme symptomene når jeg prøver med uret. Diesel pumpa tikker og går, sirkulasjonspumpa går (har testet den også) men, HVIT RØYK VELTER UT OG EBEREN PRØVER 2 GANGER OG SÅ STOPPER DEN.

Det er jo klart det er uforbrent diesel som preger røyken så nå lurer jeg på om jeg kjøper en ny glødeplugg og skifter den uansett ??????
Min varmer oppførte seg akkurat likedan :?
Siden de testen den til ok på kjøredelen, har du sjekket om den starter under kjøring (forutsatt at det er kaldt nok, og det er det på vestlandet)?
Ellers kan jeg ikke skjønne hva som gjør at den ikke starter, kanskje sirkulasjonspumpen til vannet ikke går.... da blir vell varmekammeret i brenneren fort varm, og den får beskjed om å stoppe(???)...
Generellt er jo røyk et tegn på dårlig forbrenning = for mye diesel, for lite luft eller for lite varme... Hadde uansett kjøpt et rep.sett med pakninger/o-ringer og byttet glødeplugg.. Koster ikke all verden.

Tenkte jeg kunne dele med dere hvordan det gikk med min varmer.
Jeg hadde time hos Møller Drotningsvik, de skulle prøve å få tid til å se på den(?)...litt rart med tanke på at jeg bestilte time og måtte vente 3 uker. Bilen stod der i 2 dager, og da ringte de tilbake og sa at dette kom til å bli litt dyrt....15000!!! Forhandler som jeg kjøpte bilen av, som er Møller Ørsta, steilet når de fikk høre prisen. Jeg fikk beskjed om å hente bilen, og glemme Møller Drotningsvik. Møller i Ørsta sendte meg en ny brenner i posten, og den ble montert av Tores Auto i Åsane.... Hurra!!

Det som jeg synes er merkelig er at Møller Drotningsvik hadde bilen i 2 dager, hadde fjernet plastdeksler rundt batteriet og ikke noe mer. Basert på dette estimerte de reparasjon til 15000,-... De hadde ikke prøvestartet varmeren engang. Det gikk på erfaring sa de, at reparasjon av varmere var dyrt.
Møller i Ørsta kunne fortelle meg at dette var sprøyt, for til 15000 kunne de installere en ny varmer og likevel tjene GODE penger. I tillegg var det ikke ofte de så seg nødt til å bytte varmeren. Det holder som regel å bestille rep.sett, og er man skikkelig uheldig var det en eller annen pumpe/vifte som hadde røket, og da kunne det bli dyrt....men ikke i nærheten av 15 laken.

Siden jeg fikk en ny varmer i posten, sitter jeg med en i reserve. Delesett til denne er bestilt, og service'en tar jeg selv :)
Siden den nye varmeren er installert og funkert fint, vet jeg at det ikke var feil på drivstoffpumpen og sirkulasjonspumpen til den gamle varmeren. Siden den også blåste som den skulle ved oppstart, er jeg ganske sikker på at den er i orden etter en liten service.
Vidar Øverås
Nyjord-vegen 48
Torle
-
-

Post by Torle »

Kjekke nummer på glødeplugg,
Orginal har Beru nr 0100 226 228 8v, den finnes ikke i listene. Beru har kommet med nytt nummer 0100 226 340 dette er en del som trolig de fleste bilrekvisita sjapper kan skaffe til en ok pris. Sist jeg spurte møller så skulle de ha 604,- Jeg betalte ca 200,- når jeg byttet i fjor, da røykte min mye før den slokket. Møller skal ha 11500,- for ny eber, 2400,- for ny vifte. Varmeren kan skaffes for ca 4500,- og viften får en for ca 1250,- så disse tingen handles bare ikke hos Møller... :x

Det går og skifte glødeplugg uten og ta ut varmeren, trangt, husk at under mutteren på glødepluggen ligger en skive denne må ikke falle ned, kan komme mellom vifte og hus, da ryker vifta. :evil:
Tor-Ole Olsnes
amubus
-
-

Post by amubus »

Hei Torle, virker som du har peiling på disse varmerne. Har en slik i min t4, og har forstått det slik at den har en sirkulasjonspumpe for vann, lokalisert under radiator. Denne pumpen går stort sett hele tiden, må koble av kontakten. Vet du om den styres fra et rele eller noe? Har ikke tidsur som eg har sett ihvertfall. Er j---g kjedelig å klore i panseret hele tiden for å koble in og ut den pumpe. Takker for svar...:-)
Roy alias Amubus
-01 t4 vw PROFILE // BUS, ex ambulanse - Multivan Wannabe
-86 t3 Caravelle
-70 t2 Rico camper
-64 t1 Militærambulanse
Member of RESCUELINERS
Member of Vw Militaria Norway
Image
moloha

Post by moloha »

Hei igjen Tor Ole. Formidler du hvor du handlet glødeplugg/repsett. Jeg er en av mange jeg også som ikke ønsker å støtte Møller-konsernet så mye. Jeg bor forøvrig i Bjugn, Sør-Trøndelag
T-5 VW DOKA 2006 4WD
Rapidspeed
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

Post by Rapidspeed »

har noen av dere tenkt på å rense eksosrøret? det var ett problem vi hadde på bussene... stakk en stålstang inn eksosen og vrei og vrengte og vips fri passasje for eksosen gitt... det gjorde jeg nå for litt siden på min t4.. og da ble den så fin så... er eksosrøret tett blir det masse røy og uforbrent fordi den ikke blir kvitt avgassene og flammen kveler seg selv pga oksygenmangel... hadde ansvaret for webastoene på 70 busser dengang... ble mye koks ut av det..
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
Torle
-
-

Post by Torle »

Ta det siste først, jeg kjøpte glødeplugg av Romnes i Bergen, de skaffet, tror ikke den normalt var i deres sortiment, men har en med delenummer til bilrekvisita sjappe så skaffer de nok en.

I Trøndelag har jeg snakket med Lønsethaugen auto73828400 (virker proffe, men vet ikke prisnivået)

http://www.lonsethagenautoservice.no/

I Bergen vedrørende deler/ny eber har jeg snakket med og fått priser fra Diesel & Elektro Service
i Godvik 55 93 10 70. Sirkulasjonspumpe har jeg bare vert borti som orginal-montert på 2,4d uten eber og på TDI med eber og klokke.
Tor-Ole Olsnes
krissh
-
-
Car: T4 1999 TDI Syncro

Post by krissh »

Byttet nettopp eber hos Lønsethagen. 3600+mva, tror ikke det er så ille prisnivå. Er sikkert likt for deler.
Andyboy
-
-

Post by Andyboy »

Meca forhandler Eber. til varmeren i mercedes sprinter koster vifta 1150,- pluss moms, glødeplugg 525,- pluss moms å pakningssett 110 pluss.
Stort sett de tre tinga som ryker.
var borti en varmer i t4 som jeg bytta alt i, vifte, glødeplugg, flammevakt og styreenheten, virka fortsatt ikke så vi satte inn en ny å da virka den igjen...
bytter alltid glødeplugg når varmeren først er ute.

kan bytte glødeplugg der den sitter men går raskere om du skrur den ut.
krissh
-
-

Post by krissh »

Hva annet enn selve brenneren kan det være som ikke funker? Min startet og gikk i ca 30 sekunder for å slå seg av, kom en god del røyk. Forrige eier hadde den hos Møller for ovehaling og installasjon av bryter (for ikke å kjøre den på småkjøring) i 2005 så syns det var rart om den skulle være nedsotet. Leverte inn bilen og de ga meg et overslag på reparasjon som var farlig nært nypris på brenner, så bestilte ny brenner. De satte inn denne og ringte meg dagen etterpå, da fungerte det fortsatt ikke. De måtte bestille en pumpe (må ha vært dieselpumpe, har ikke sirk.pumpe og ur) til 1500 som så ble satt inn uten at det fungerte. Deretter var det temp.giver som ble byttet, må være den for overoppvarming av kjølevannet. Da fungerte det visstnok.
Men nå (rett etter jeg har fått den tilbake) er symptomene de samme. Hører brenneren starter, ganske mye lyd fra luftstrøm, eksosen blir ganske fort varm og brenner kanskje i 30-60sek. Lite røyk, men lukter diesel. Deretter blir det mindre lyd fra luftstrømmen og det kommer fortsatt varm luft men ikke eksos i ca 2 min.
Da kan det vel ikke være så mye mer enn dieselpumpa det står på (men rart den starter i det hele tatt?). Skal ta kontakt med de i morgen og høre litt mer. Det er vel også gode sjanser for at den gamle brenneren fungerer fint etter en liten rens, tok den med meg og ser det er ganske mye sot i brennkammeret.
huldra66

Post by huldra66 »

Hei hadde samme problemet selv MASSE og sur kvit røyk, litt varme i eksos men minimalt.
Demonterte hele dingsen og renset brennkammer for sot, trykkluft og W40 i eksos for og blåse den ren. har fungert prikkfritt etter dette. NB sjekk gitter runt glødeplugg dette skal være helt.

Hilsen
Terje
Caravelle coach 87 112i
Caravelle GL tdi 97 grønn
Caravelle GL tdi 97 blå med (Ekte) klima
krissh
-
-

Post by krissh »

Nå er det den gamle brenneren som er sotet ned, har helt ny brenner fra onsdag i bilen nå.. Så da er det vel ikke så mye mer enn dieseltilførselen som gjenstår? Og om det er det, og det viser seg at den gamle brenneren fungerer fint er det jo ganske sure penger med en ny en..
Andyboy
-
-

Post by Andyboy »

Må huske at hvis bilen er nogenlunde varm varmer kjølevannet opp eksosen så det kan kjennes ut som den brenner...
krissh
-
-

Post by krissh »

Det viste seg at de hadde koblet slangene for vann inn/ut motsatt.. Ser ut til å fungere bra nå.

Det er vel sånn at tilleggsvarmeren starter når følgende betingelser er oppfylt:

- Kjølevannstemp under 75°C
- Spenning > 10V
- Tenning og motor på
- Utetemperatur under 5°C

Og den stopper når en av følgende inntreffer:

- Overopphetingsmåler over 125°C
- Forskjellen mellom overopphetings- og temp-måler er >15°C
- Spenning under 10V eller over 15V
- Flammevakt ?

Når kjølevannet er over 85°C blir effekten ca. halvert. Ved 78°C brenner den på maks igjen.

Har ikke klart å finne om den brenner en viss tid før den slutter å brenne eller om den kutter helt på en viss temp, noen som vet? Tenker på denne anbefalingen om at brenneren skal få gå minst 15 min når den først startes for ikke å sote ned.
vwmannen

Post by vwmannen »

Hiver meg på her.. min 99 T4TDI, gir ingen antydning til å ville starte varmeren, ingen lyser eller røyk. Får heller ikke kontakt med den med diagnose. Er det noen sikringer noe sted jeg ikke har funnet som er til denne ?

Jan Brede
08 Transporter T5 4motion
x - 99 Transporter T4 TDI
Post Reply