Det rattet passer helt fint.tilstad wrote:Er litt usikker på dette med rattene, har fortsatt et par spørsmål som jeg ikke fikk helt klarhet i;
1. Er det forskjell på ratt stammene fra 1980-88 og 88-90 T3, og i tilfelle hva?
2. Dere som har satt på ratt fra Golf II, var det da på en 80-88 eller 88-90 T3?
Forøvrig fant jeg dette rattet på nettauksjon til 30 kr, bare så synd jeg ikke vet om det kan brukes: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayI ... 21394&rd=1
Hvilke ratt passer på våre biler?
Eskild Serigstad
Maskiningeniør
2000 Ford Excursion Arctic Truck 315, 7,3 TDI, dailydriveren
Maskiningeniør
Var bare det at auksjonen sluttet 30 minutter etter jeg fant den.
Men nå har jeg kommet frem til følgende:
Momo er den eneste fabrikanten som har boss til T3 alle årsmodeller. de fleste som lager "billige" ratt som selges rundt omkring, har samme boltsirkel som Momo og sparco sine boss, så jeg skal forsøke å få tak i et slikt boss, og deretter finne meg et ratt jeg liker.
Momo bosset til T3 har delenummeret #8012
Nå står det på momo sine sider at det må lages spesielt til hver bestilling, så det spørs jo om jeg finner noen som har det, men jeg skal prøve.
Momo er den eneste fabrikanten som har boss til T3 alle årsmodeller. de fleste som lager "billige" ratt som selges rundt omkring, har samme boltsirkel som Momo og sparco sine boss, så jeg skal forsøke å få tak i et slikt boss, og deretter finne meg et ratt jeg liker.
Nå står det på momo sine sider at det må lages spesielt til hver bestilling, så det spørs jo om jeg finner noen som har det, men jeg skal prøve.
Ikke noe mas det du. Bare bestill deg ey boss til Gol 1 og 2. De passer begge to, alle årsmodeller.tilstad wrote:Var bare det at auksjonen sluttet 30 minutter etter jeg fant den.
Eskild Serigstad
Maskiningeniør
Maskiningeniør
-
Martin Sandvik
- -

- Car: 2010 Multivan T5
- Phone: 40204030
Tror det er "felg import" som har MOMO i Norge, de har på lagertilstad wrote:Var bare det at auksjonen sluttet 30 minutter etter jeg fant den.
martin
Vel, når de nå har to forskjellige delenumre på de bossene til T3 og golf, skulle en jo tro at det hadde noe for seg å velge den som er til T3...Ikke noe mas det du. Bare bestill deg ey boss til Gol 1 og 2. De passer begge to, alle årsmodeller.
Hva forskjellen er aner ikke jeg, men det kan være noe med at det måtte et nytt boss til for å passe til 88 og nyere T3 muligens.
Mener alle T3 er like, men det er jeg ikke helt sikker på. T3 stammen er litt lenger enn Golf fra konen og opp til "rillene"(Som har et navn jeg ikke husker), Men dette løses fint med foringa som syncro beskriver. Kjører selv med Golf GT ratt, og er godt fornøyd. Eneste problem er å se temp. måler, litt av speedometeret og lysdioder for fjernlys og blink. Men dette er jo bagateller, godt å kjøre med er det i alle fall 
-
finn00
- -

- Car: Citroen Xantia Activa
- Phone: 95467375
Golfratt..?
Hopper like greit inn i diskusjonen ratt.
Har anskaffet meg et golf gti ratt fra en type 2, den med fire knapper.
Passer forsåvidt greit på rattakselen i min -87 syncro, men den "leppa" som skal slå av blinklyset når ikke langt nok ned. Er det noen som har forslag til løsning på dette? Konen på akselen ligger etter alt å dømme lengre ned på akslingen på golf? Kom med råd; vil ha blinklysene mine til å funke som de skal
Skjønner ikke hvordan det skal hjelpe å kutte foringen siden konen stopper rattet fra å komme langt nok? 
Passer forsåvidt greit på rattakselen i min -87 syncro, men den "leppa" som skal slå av blinklyset når ikke langt nok ned. Er det noen som har forslag til løsning på dette? Konen på akselen ligger etter alt å dømme lengre ned på akslingen på golf? Kom med råd; vil ha blinklysene mine til å funke som de skal
Re: Golfratt..?
Det med blinklyset kan du jo prøve å lime på en liten forlenger ved bruk av epoxylim. Når det gjelder distanseringen så er hennsikten denne: hvis den IKKE er der så vil hele rattakselen etter noen svinger sige ned disse 4-6 mm. og hele akselen blir slarkete. Så ringen er altså der for å holde det hele tight og fint.finn00 wrote:Hopper like greit inn i diskusjonen ratt.
Passer forsåvidt greit på rattakselen i min -87 syncro, men den "leppa" som skal slå av blinklyset når ikke langt nok ned. Er det noen som har forslag til løsning på dette? Konen på akselen ligger etter alt å dømme lengre ned på akslingen på golf? Kom med råd; vil ha blinklysene mine til å funke som de skalSkjønner ikke hvordan det skal hjelpe å kutte foringen siden konen stopper rattet fra å komme langt nok?
Eskild
Eskild Serigstad
Maskiningeniør
Maskiningeniør
Fant at de solgte adaptere for å bruke golf ratt osv på ebay i tyskland.. sjekk disse: 
Et par linker:
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... 96682&rd=1
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... 13686&rd=1
Et par linker:
-
finn00
- -

Buhuu
Takker for svaret
Etter en liten tur i ettermiddag er det ikke så nøye lenger. Totalskadet min kjære syncro i kollisjon, så nå er det bare å finne en "ny" gammel syncro å lage bil av
Noen som vet om en rimelig syncro td? har nå en komplett delebil 
tilstad wrote:Fant at de solgte adaptere for å bruke golf ratt osv på ebay i tyskland.. sjekk disse:
Et par linker:
Den hylsa der finner du på de fleste nyere VW`s på huggeren.
Eskild Serigstad
Maskiningeniør
Maskiningeniør
-
Syncroeier
- -

- Car: T3 Syncro DJ '88
Fatter ikke hvorfor dere bytter til det stygge 4 knapp golfrattet jeg da! Det skal jo være litt stort ratt på disse bilene, ellers ser jo girspaken litt teit ut!
må ha litt lastebil 'stuk' vettu!
finn00, har du skjekket Syncroen til 5000 på autodb? er visst stygg ulyd i drivverk, som jo ikke er noe problem hvis du har delebil! Den skulle visst være hel og fin ellers sa eiern..
finn00, har du skjekket Syncroen til 5000 på autodb? er visst stygg ulyd i drivverk, som jo ikke er noe problem hvis du har delebil! Den skulle visst være hel og fin ellers sa eiern..
Ja du må ha den "plastringen" i tillegg. Denne metall hylsen er til nyere ratt i f.eks. Passat, Golf 3, +++tilstad wrote:Tidlig på'n idag
Er det denne hylsa du snakket om fra starten av? Så for meg at du snakket om noe i plastikk egentlig jeg...
Eskild Serigstad
Maskiningeniør
Maskiningeniør
-
finn00
- -

Takker for tipset
-
finn00
- -

Takk til Syncroeier
Ville bare takke for tipset
Nå står det en velholdt og pen syncro her igjen. Stygg lyd i baken på den, så det er bare å hoppe i snøskavelen i morra å sjekke hva som er skjedd. Men jeg er lykkelig syncroeier igjen jeg også
Så takk & bukk 
Re: Golfratt..?
Vel, da fikk jeg også svar. Kom over et 4-knaps ratt hos min yndlingshugger Stokstad, og det ble svært så bra, -både visuelt og å styre med. Selv veslejenta mi på 3 1/2 så det med en gang; "pappa, så fint. Har du fått ny motor?"(!) Men jeg skjønte ikke dette med distanseringen.SYNCRO wrote:Det med blinklyset kan du jo prøve å lime på en liten forlenger ved bruk av epoxylim. Når det gjelder distanseringen så er hennsikten denne: hvis den IKKE er der så vil hele rattakselen etter noen svinger sige ned disse 4-6 mm. og hele akselen blir slarkete. Så ringen er altså der for å holde det hele tight og fint.finn00 wrote:Hopper like greit inn i diskusjonen ratt.
Passer forsåvidt greit på rattakselen i min -87 syncro, men den "leppa" som skal slå av blinklyset når ikke langt nok ned. Er det noen som har forslag til løsning på dette? Konen på akselen ligger etter alt å dømme lengre ned på akslingen på golf? Kom med råd; vil ha blinklysene mine til å funke som de skalSkjønner ikke hvordan det skal hjelpe å kutte foringen siden konen stopper rattet fra å komme langt nok?
Eskild