Starter problem. nytt problem 13.01.2011

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Nick-56
Car: -98 T4 2,5TDI

Re: Starter problem. nytt problem 13.01.2011

Post by Nick-56 »

Hvordan kommer man enklest til for å ta ut starteren (-98 T4 2,5 TDI)?
Starteren tok kvelden da det var som kaldest, og nå står bilen i en snøfonn. :? Jeg synes det virker trangt å skulle skru den ut fra oversida, men har ikke mulighet til å komme under den slik den står nå.

En annen sak - hva er symptomene når man må bytte tenningsbakstykke? Når jeg skal starte bilen, så dør motoren med en gang etter at jeg har starta. Jeg regner med at det er immobilizeren som slår inn, men bare med den ene tenningsnøkkelen. Så lenge den andre nøkkelen virker greit, så har jeg ikke brydd meg om det, men kan dette skyldes et problem som rettes ved å bytte tenningsbakstykket?
oddvarr
-
-
Car: 2002 T4 Caravelle AXG

Post by oddvarr »

Du må under for å ta ut starteren. Husk å koble fra PLUSS på batteriet.

Om det er slik at bilen starter og går med den ene nøkkelen og ikke den andre, er jeg enig med deg hva startsperren angår.
Regner med du har sjekket dette flere ganger og det skjer hver gang.

Symptomer jeg har opplevd med defekt el-del er:
Instrumentlyset slukker
Viften slukker
Kjørelys slukker
Radioen slår seg ikke av når jeg slår av tenning og tar ut nøkkel.
2011 Tiguan R-Line
Har VAG COM om du trenger hjelp med feilkoder eller lignende.
---
Tidligere
2002 T4 TDI
1997 T4
Nick-56

Post by Nick-56 »

oddvarr wrote:Du må under for å ta ut starteren.
:shock:

Jaja, da blir jeg vel nødt til å ta garasjejekken ut i snøfonna da. Jeg har et par ramper å sette under forhjula - og badekar når jeg skal tines opp igjen :)

Og heldigvis - jeg har snøfreser, men bilen står ikke ideelt til for å skrus på der den står nå. Problemet er at det ikke er plass til å taue den ut så jeg kan få den inn i garasjen :roll:

Mht. tenninga, så har jeg ingen av de symptomene du beskriver, så da er det nok startsperra som ikke godtar den ene nøkkelen, ja. Det er forsåvidt greit å ha en nøkkel som jeg kan være litt uvøren med når dørlåsene har frosset :D
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

oddvarr wrote:Husk å koble fra PLUSS på batteriet.
Eller helst minus. Det holder å koble av den ene batteripolen. Jeg kobler alltid av minuspolen først, og på til slutt. Hvis du skrur på plusspolen med et elektrisk ledende verktøy mens minuspolen er tilkoblet, så kan du få en kraftig kortslutning hvis du kommer borti gods noe sted. Det er farlig. Verktøyet blir rødglødende på et øyeblikk, og batteriet kan eksplodere. Hvis du kommer borti gods mens du skrur på minuspolen så gjør det ikke noe, det eneste du må holde deg unna er plusspolen på batteriet og plussforbindelsene på starteren og dynamoen. Og disse kommer du vanligvis ikke borti med verktøyet. Når minuspolen er frakoblet er det ikke farlig å kortslutte mellom plusspolen og gods.

Når den ene nøkkelen ikke virker på startsperra så er det enten en feil i transponderen i nøkkelen, eller så blir ikke denne nøkkelen godkjent av startsperrestyreenheten. Det kan være verd et forsøk å prøve å kode den inn igjen. Når startsperra kodes må alle nøklene kodes inn samtidig. De nøklene som ikke blir med på kodeprossessen vil ikke virke etterpå.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Nick-56

Post by Nick-56 »

Rikskringkastingen wrote: Når den ene nøkkelen ikke virker på startsperra så er det enten en feil i transponderen i nøkkelen, eller så blir ikke denne nøkkelen godkjent av startsperrestyreenheten.
Det spesielle med denne nøkkelen er at ved å vri litt annerledes, dvs. å trykke nøkkelen litt inn mens jeg vrir, så klarer jeg å starte på omtrent ett av tre forsøk. Det hender jeg tar feil nøkkel, og heller fikler litt med den enn å stikke inn for å bytte. Når bilen først går, så stanser den ikke før den skal. Jeg regner derfor at det har skjedd noe med nøkkelen, og at risikoen for å bli stående uten å få starta med den andre nøkkelen er liten. Jeg nevnte problemet fordi jeg lurte på om bytte av en billig del, som nevnt tidligere i tråden, kunne løse dette. Så vidt jeg har hørt, så er programmering av nøkler ikke noen billig affære, så så lenge dette ikke skaper større problem enn at jeg må passe på å bruke riktig nøkkel, så gjør jeg nok ikke noe med det. Det har vært slik i flere år allerede. :)

Og ja, jeg fjerner alltid minuspolen først ;)
Vissvass
-
-
Car: 2003 T4 Multivan 2.5 TDI 102
Phone: Call 911-48-777

Post by Vissvass »

Siden den ene nøkkelen fungerer 100% og den andre virker dann og vann med litt fikling så tyder det vel på at det er en vakel/dårlig kontakt i elektronikken i den.
John Magne Aasen
VWbus Drammen
Multivanmafiaen
03 T4 Multivan 2.5 TDI
04 Audi A4 1.8T Cab
http://vwt4multivan.blogspot.com/
92 T4 Transporter 2.0 Kombi (solgt)
94 T4 Caravelle GL 2.4 Kombi lang (solgt)
Nick-56

Post by Nick-56 »

Det er vel bare en passiv krets i nøkkelen, så kontakt/vakkelfeil tror jeg ikke det er. Bilen starter ikke uten en bestemt "twist" med nøkkelen, så en tilfeldig vakkel er det i alle fall ikke (den starter aldri når kona prøver). Jeg tror heller at noe er bøyd eller vridd, selv om det ikke er mulig å se det.

Men tilbake til starteren - når jeg prøver å starte, så hører jeg et relé som slår inn, men startmotoren går ikke. Det som jeg lurer litt på, er at lysene lyser like sterkt, og radioen virker under startforsøket. Betyr det at startmotoren er så slitt at børstene ikke gir kontakt i det hele tatt, og at den derfor ikke trekker strøm, eller kan det være solenoiden som sitter stuck?

Det er slanger på kryss og tvers på oversida av starteren, så jeg ser ingenting fra oversida. Dersom jeg skal teste med en kabel direkte fra batteriet, så må jeg nok under bilen, og da kan jeg like godt ta starteren ut, men om noen har et tips om at det kan være noe helt annet som kan testes uten å dypdykke under panseret, så kan jeg jo teste det først. :roll:
vwbrumle

Post by vwbrumle »

Nick-56 wrote:Det er vel bare en passiv krets i nøkkelen, så kontakt/vakkelfeil tror jeg ikke det er. Bilen starter ikke uten en bestemt "twist" med nøkkelen, så en tilfeldig vakkel er det i alle fall ikke (den starter aldri når kona prøver). Jeg tror heller at noe er bøyd eller vridd, selv om det ikke er mulig å se det.

Men tilbake til starteren - når jeg prøver å starte, så hører jeg et relé som slår inn, men startmotoren går ikke. Det som jeg lurer litt på, er at lysene lyser like sterkt, og radioen virker under startforsøket. Betyr det at startmotoren er så slitt at børstene ikke gir kontakt i det hele tatt, og at den derfor ikke trekker strøm, eller kan det være solenoiden som sitter stuck?

Det er slanger på kryss og tvers på oversida av starteren, så jeg ser ingenting fra oversida. Dersom jeg skal teste med en kabel direkte fra batteriet, så må jeg nok under bilen, og da kan jeg like godt ta starteren ut, men om noen har et tips om at det kan være noe helt annet som kan testes uten å dypdykke under panseret, så kan jeg jo teste det først. :roll:
Slik du beskriver det, var det hos meg også. Nøkkelen måtte lirkes og lures med slik at starter slo inn. men andre ting sviktet også om den startet, vifte , vindusviskere ol. Det kan ikke være noe som er bøyd inne der med nøkkelen. Nøkkelen rekker så den står 6-7 mm inn i tenningsbakstykket og berører en tapp inne i stykket og når du vrir kobler du sammen div kontakter. Dette er slitt og brent derfor blir det dårlig kontakt. Bakstykket er skruvd fast med en umbraco settskrue som kan være litt trikky å få løs. :?
Roger
Nick-56

Post by Nick-56 »

vwbrumle wrote: Slik du beskriver det, var det hos meg også. Nøkkelen måtte lirkes og lures med slik at starter slo inn.
Starteren slår inn hver gang (det vil si - den gjorde det - før starteren tok kvelden), bilen starter, men stopper etter 1/2 sek når jeg slippe nøkkelen tilbake. Lirkinga er altså for å hindre motoren i å stoppe, ikke å få den til å starte :)

Men ikke mer nøkkel nå. Jeg gir beng i om den ene nøkkelen ikke virker som den skal så lenge den andre virker, sånn har det vært i flere år og jeg lever bra med det. Spørsmålet kom opp fordi det ble nevnt noe om et bakstykke på tenninga, men ingen av symptomene med det stemmer med mitt nøkkelproblem.

Jeg lurer mer på det med starteren, dvs. at det ikke er noe spenningsfall når jeg prøver å starte, selv om jeg hører at det er et relé som slår inn. Normalt for en gåen starter, eller tyder det på feil et annet sted (solenoid el.l). Det hører til historien at starteren gikk forferdelig tregt når motoren var kald på slutten. Med varm motor virka den som vanlig, men den klarte bare så vidt å dra rundt når motoren var kald. Det virker derfor ikke urimelig at selve starteren har tatt kvelden.
Rikskringkastingen
-
-

Det at starteren dro tregt rundt kan tyde på at det er noe feil med selve startmotoren, eller eventuellt spenningsfall mellom batteri og startmotor. Enten på plussida eller minussida. Men hvis den plutselig har sluttet å slå inn kan det også være noe annet. Har du automat eller manuell? På biler med manuell girkasse skal det ikke være noe rele mellom tenningsbryteren (det omtalte bakstykket) og solenoiden på starteren. Men det er mulig du hører avlastningsreleet for x-kontakten. Det kobler ut strømmen til blant annet varmeapparatvifte og vindusviskere når tenningsbryteren vris til startposisjon. Kjørelyset skal også koble ut. Men det får strøm rett fra x-kontakten på tenningsbryteren, og ikke gjennom avlastningsreleet. Det kan godt hende at du har en feil i tenningsbryteren slik at den kobler ut x-kontakten uten å koble inn 50-kontakten som går til starteren. Hvis du har et voltmeter så kan du prøve å demontere dekselet under rattstammen og måle om du har spenning på 50-kontakten når du holder nøkkelen i startposisjon. Rød/sort kabel hvis jeg ikke husker feil. Hvis ikke visker og vifte kutter ut når du vrir nøkkelen i startposisjon, så har du nok uansett en feil på tenningsbryteren. Da kan du like gjerne bytte den først som sist.

Radioen er normalt styrt over S-kontakten. Den kobles inn når du setter tenninga på, og ut igjen når nøkkelen trekkes ut av låsen. Mange radioer kan kutte ut når starteren går, men det er fordi spenninga til radioapparatet blir for lavt, ikke fordi den kobles ut slik som kjørelys, viskere og vifte. Det tyder altså på at starteren din ikke trekker strøm. Da slår sannsynligvis ikke starteren inn. Det kan være solenoiden som er defekt, men det er ikke en vanlig feil. Det mest vanlige er at den ikke får strøm fra tenningsbryteren, eller at børstene i starteren ikke har kontakt. Innslagsviklingen i solenoiden er nemlig jordet gjennom børstene og ankeret i starteren. Dårlige børster kan nok også forklare at starteren har gått tregt. Prøv å gi starteren et skikkelig rapp med en hammer, og se om den slår inn da. Det hender at slitte børster glipper på plass etter et slikt slag. Hvis du ikke kommer til og får slått på starteren under bilen, så kan du kanskje prøve å komme til starteren ovenfra med en jernstang eller et rør, og slå i den andre enden av dette.
Henrik Engen

Nick-56

Post by Nick-56 »

Rikskringkastingen wrote:Det kan være solenoiden som er defekt, men det er ikke en vanlig feil. Det mest vanlige er at den ikke får strøm fra tenningsbryteren, eller at børstene i starteren ikke har kontakt. Innslagsviklingen i solenoiden er nemlig jordet gjennom børstene og ankeret i starteren. Dårlige børster kan nok også forklare at starteren har gått tregt. Prøv å gi starteren et skikkelig rapp med en hammer, og se om den slår inn da. Det hender at slitte børster glipper på plass etter et slikt slag. Hvis du ikke kommer til og får slått på starteren under bilen, så kan du kanskje prøve å komme til starteren ovenfra med en jernstang eller et rør, og slå i den andre enden av dette.
Tror på børstene da, ja. Da det fortsatt var kaldt, så prøvde jeg å gi starteren et rapp og da rørte den litt på seg, uten at den klarte å starte motoren. Prøvde i dag også, men det er begrenset hvor kraftig rapp jeg klarer å gi den ovenifra (og ja, jeg har en jernstang som jeg prøvde med). Jeg var litt forsiktig i dag, men jeg lever etter regelen om at "man kan ikke ødelegge det som har gått i stykker", så jeg tester med et litt kraftigere rapp i morgen, om ikke for annet enn å få bilen ut fra fonna den står i nå så jeg kan få ut starteren i garasjen.

Er det mulig å bytte børstene selv, eller er de lodda på plass (dvs. uten reservedelsnummer)?
Rikskringkastingen
-
-

Nick-56 wrote: Er det mulig å bytte børstene selv, eller er de lodda på plass (dvs. uten reservedelsnummer)?
De er nok lodda. Men det er sikkert mulig å skaffe løse børster. Det finnes muligens originalt, ellers bør de kunne skaffes fra et bilelektroverksted e.l.
Henrik Engen

Post Reply