Bruker mye kjølevæske

Caravelle/Multivan/Transporter 2004 - 2015
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Re: Bruker mye kjølevæske

Post by Rikskringkastingen »

Jobba ikke du på VW da T4 kom, Rune? Jeg husker toppakninger som røyk på de første modellene. Forkammer som datt ut av toppene. Dynamoreimer som knapt holdt ut av porten. Servostyring som hylte på grunn av luft i oljetanken. Vakuumpumper som raklet. Overbremsing bak. Startmotorer med lager i girkassa. Skyvedører som gikk i vranglås. Varmeapparat som knapt klarte å holde rutene duggfrie. Vibrasjoner i clutch og girkasse. Gasswire som ble slakk mellom hver service. Tankutlufting som satt i spruten fra forhjulet og tettet seg slik at tanken ble sugd flat og giveren gikk føyka. Vibrasjoner fra mellomaksel på syncro. Automatkasser. Styrestag og bærekuler. Det var ganske mye feil på disse bilene fram til '94-'95. Men selvfølgelig, sammenlignet med motor og gir på T3 var det driftssikre greier.

De femsylindrede motorene motorene i T4 var basert på de gode gamle Audimotorene, og det er nok en av verdens aller mest solide motorkonstruksjoner. T5-femmeren er kanskje ikke like bunnsolid, men jeg kan ikke se at dette er noen katastrofemotor. Jeg har jobbet på delelageret i Tønsberg siden før disse bilene kom på markedet, og vi har ikke hatt havarier på mange av disse motorene. Mulig vi byttet en eller to for noen år siden. Vi har sett en skade i sylinderløpet på en slik 2,5TDI i en Touareg nå nylig, og holder på med en T5 som får olje i kjølevannet. Jeg tror jeg husker at vi byttet toppakning på en motor for 2-3 år siden. Vannpumper har det gått endel av, og en og annen eksosmanifold. Men i forhold til hvor mange biler som går med disse motorene så synes jeg ikke vi ser veldig mange havarier. Mange av disse bilene har gått 2-300000 km uten store problemer nå.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Magnus
Car: Toyota LC120 Arctic Truck
Phone: 90037619

Post by Magnus »

Bilen står nå på verksted for å få byttet vannpumpa. Den skal være ferdig på mandag så da får vi se om det er det som er feilen.
På leting etter T5 4motion
2005 T5 2,5tdi Aut (solgt)
Magnus
Car: Toyota LC120 Arctic Truck
Phone: 90037619

Post by Magnus »

Da var vannpumpa bytta og det var ikke noe tvil om at den var ryki. betalte 8411,- for bytte av pumpa, olje og filter syntes det var j... dyrt egentlig(dette var hos et mekonomen verksted). noen som har en formening om det ?
På leting etter T5 4motion
2005 T5 2,5tdi Aut (solgt)
elystrup

Post by elystrup »

Hei. Har en 05 174Hk med automat (ca 210km'). Akkurat hatt samme problem med kjølevann som forsvinner.
Trodde i det lengste at det skyldtes lekasje (ut av motoren) et eller annet sted eller den defekte eksosmanifolden.

Dessverre var ingen av disse den skyldige, men derimot oljefilterhuset (ble det sagt, eller mulig det var oljekjøleren). Her er det noen morrosome kanaler med vann og olje ved siden av hverandre, en liten sprekk og vips har du vann i oljen. Dette hadde også ført til gåen toppakking og turbo (min var vare 2000km gammel :-( ) + gøldeplugger (sikkert gående fra før av) vannpumpe

Åpnet motoren (Overraskende mye jobb) og det var rett og slett ertesuppe i absolutt hele olje og kjølevannsystemet (Olje lakk også tilbake inn i kjølevannent hos meg ). Et par kjøreturer til og alt annet måtte antagelig byttes også.. Grøss..

Alt gikk heldighvis veldig bra og bilen funker flott igjen, men ble nesten 30' i kostnader på et ikke merkeverksted. Kun fordi jeg valgte å tro i det lengste at dette bare var en filleting.

Kan by the way anbefalle å kjøpe turboen på tysk eBay. Betalte 12000 i Norge for den første (bare turbo) og 4500 inkl transport og mva for den andre :-)
Eirik Lystrup
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

det du beskriver ble det gjort rep på som aksjon. Dvs at VW kallte inn bilene og byttet oljekjøleren kostnadsfritt. ;) så da har du ennå litt mer salt i såret. :p
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Post Reply