Ekstra tankkapasitet T3

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
OddN
-
-

Re: Ekstra tankkapasitet T3

Post by OddN »

Rudeboy wrote:Minivan er pr def Chevrolet Astro (den som Punishermodda).
Helt rett Yngve. Minivan er feks en Astro eller Voyager eller andre slike ubrukelige små "treradere" :D (Sa han som selv kjører Touran som vel også er i samme kategori...)

Men Mini er en engelsk bilmodell (finnes riktignok i både ny og gammel versjon men her er det altså den gamle 60/70 talleren det gjelder). Og Van (i eget ord med stor forbokstav) var altså den forlengede utgaven av Mini. Og det er altså kun disse lange Miniene som har rette tanken...
CARASYN87
-
-
Car: T3 Syncro 1991 DJ, T2a/b 1972, Renault RX4 2003
Phone: 93277745

Post by CARASYN87 »

Denne holderen fra Bernd Jaeger er jo noenlunde i original utførelse men den koster vel litt over 7000 nok etter dagens kurs og de festene ser da ikke så veldig kraftig ut synes jeg.Men den dyre holderen derimot er vel en naturtro kopi etter den originale holderen og har så absolut bedre festebraketter.Dem er breddere og har vel tre skruer per festebrakett.
Men finnes en av dem også som venstre utgaven?
Het den lange utgaven av Mini'en fra 60'tallet ikke Clubman?
Med vennlig hilsen CARASYN87.
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

Roar, helt rekti - både Chrysler, Ford ogChevy lanserte minivans på disse modellene. I et svakt øyeblikk hvor myk velur og aircon var et tema kan det tenkes noen snakket om sånt som "komfort" før vi dreit i det og kjøpte Tyskerbrakka.

kan ikke huske å ha sett Mini stretch, men som det er nevnt er Clubman den "nye" Minien. Van fantes det, kompis hadde en sennepsgul med bakdører istedet for bakluka (for øvrig videreført i Clubmansaken idag).

Pickup har jeg sett, artig sak vil jeg tro, å kjøre.

Så. Selv om detta er en T3-tråd får jeg snike inn et T4-spm også - har noen kilde til ekstratank eller helst ekspedisjonstank til T4 ? Da jeg rattet Tyskerbrakka var det snakk om at det finnes (sett oss ti år tilbake) og jeg veit det finnes til både T5-serien og T6. Men jeg har ikke sånt nymotens fjas og vil hapå Vidvandre 8)
OddN
-
-

Post by OddN »

Et kjapt googlesøk kom opp med denne:

https://www.trucksystems.de/VW-Transpor ... -130-l-Alu

Men pass på at du sitter godt før du ser på den, den er ikke direkte bbbillig...
OddN
-
-

Post by OddN »

Sitter og ser på gode jerrykanneholdere, og falt for denne løsningen her:

Image

Image

Likte forresten hele bilen... :D

40 liter bakpå burde holde lenge. Skulle likt å sett noen bedre bilder av holderen med tanke på å lage en. Har vært inne på orc.de uten å finne andre bilder enn de over.
OddN
-
-

Post by OddN »

Da er jeg i gang med å lage en lignende holder som den fra ORC over. Denne blir boltet fast til Gary Lee-stigen. Men så så jeg dette bildet på The Samba:

Image

Og da slo det meg... Hvor tett er egentlig en jerrrykanne når den ligger sånn horisontalt? 100% eller bare nesten tett? Har ikke mye lyst på en dieseldusj når jeg åpner bakluka. :?

Eller må det nedlegges forbud mot baklukeåpning når kannene er montert?
Needforspace
-
-
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391

Post by Needforspace »

Si det, de kan nok være tette mange ganger, men kanskje plutselig ikke for de er ikke så avanserte de låsene der. Mine er litt slarkete og jeg tipper at pakningspresset kommer på litt forskjellige steder for hver gang. Men, jeg har ikke testet altså.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
OddN
-
-

Post by OddN »

Det er relativt nye kanner fra Jula. Vet ikke om det er en bra ting eller ikke... :? Tror jeg får teste de på et ufarlig sted først.

Og noe av det som gjorde den ORC-Mercedesen så tøff, var jo at alt var samme farge. Det funker så lenge det er snakk om en sånn Sahara-farge. Men jeg tror ikke jeg lakkerer kannene Tizianrød :lol: Men jeg husker ifra militærtiden at det var noen fargekoder på slike kanner. Hva er egentlig riktig farge når det er diesel ombord? Kannene er originalt grønne ifra Jula.
OddN
-
-

Post by OddN »

Et kjapt googlesøk ga svaret:

https://gijerrycan.com/What%20fuel%20ca ... 20I%20need

Men aldri i verden om jeg lakkerer kannene knall gul. Da blir de heller svart.
Needforspace
-
-

Post by Needforspace »

Haha, gul ja, nei det går ikke. Mine er også relativt nye fra Jula så der kan vi sammenligne erfaringer direkte.
VW E-Golf -16
VW Crafter LWB -14

CARASYN87
-
-

Post by CARASYN87 »

Jeg har fire kanner.
Den eldste er fra 1943 og den yngste er fra 1978.
Alle er tett.Men jeg måtte skifte gummipakkningen på den fra andre verdenskrigen.Er en kanne fra det engelske forsvaret.
Da jeg har en holder fra RMV som går opp sideveis så er dette altså inget problem med lekkasje av dieselen.
Kjøp noe lignende og du blir kvitt problemet :) .
Buss Marius
-
-
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467

Post by Buss Marius »

Jeg har 8 jerrykanner fra Biltema, de er nærmere 20 år og alle har lekket siden de var nye.....
OddN
-
-

Post by OddN »

CARASYN87 wrote:Jeg har fire kanner.
Den eldste er fra 1943 og den yngste er fra 1978.
Alle er tett.Men jeg måtte skifte gummipakkningen på den fra andre verdenskrigen.Er en kanne fra det engelske forsvaret.
Da jeg har en holder fra RMV som går opp sideveis så er dette altså inget problem med lekkasje av dieselen.
Kjøp noe lignende og du blir kvitt problemet :) .
Ja det var nesten det jeg regnet med. At originalen fra andre verdenskrig var den beste. Hadde et par slike tidligere men de har blitt borte i en av flyttingene. Jeg er redd budsjettet ikke gir rom for både reservehjulsholder og en sånn svingbar jerrykanneholder med det første. Så dermed blir det kanner på Gary Lee-stigen og reservehjulsholder enten fra han polakken som annonserte på facebook eller fra Bernd Jaeger.
OddN
-
-

Post by OddN »

Buss Marius wrote:Jeg har 8 jerrykanner fra Biltema, de er nærmere 20 år og alle har lekket siden de var nye.....
Akkurat. Godt jeg ikke kjøpte de der da. Var og så på de og, men synes de virket litt "biligere" enn Jula sine.
OddN
-
-

Post by OddN »

Ble litt fascinert av det oppbevaringsrommet i reservehjulet på Mercedesen lengre opp:

Image

Og tenkte at dette må da kunne kopieres. Enkelte ting trenger man ikke å ha liggende inni bilen, som slepetau, trakt/pumpe til jerrykannene osv... Et kjapt googlesøk senere viser det seg at Go Westy selvsagt har tenkt på det samme. Litt enklere patent enn ORC sin variant:

Image

Image

Image

Det krever selvsagt at felgen monteres med baksiden ut, og at den ikke har for åpent mønster sånn at ting faller ut. Og i så måte er er vel Toliman-felgen bedre egnet enn Ronal R9.
CARASYN87
-
-

Post by CARASYN87 »

Bare en liten historielekse om disse jerrykannene som blir solgt hos Biltema og Jula og andre.
Jeg har originale kanner som ble brukt i både det norske, det engelske og det østtyske forsvaret.
Opprinnelig ble den første modellen av disse kannene produsert i Berlin i trettitallet for det tyske forsvaret.
Firmaet het Ambi Bud.Dem hadde laget pressverktøy for disse kannene.Dem produserte også karosserideler til Kubelwagen og denne Komandowagen altså bobblen med firehjulstrekk.
I dag har disse nye kannene en veldig dårlig passform som resulterer at dem blir utett.
Så finnes fremdeles kjøpt disse originale kannene fra det norske forsvarets overskuddslageret på forskjellige veteranmarkeder rundt om i landet.Dem er hovedsaklig fra 50 tallet og 60 tallet og er i god stand. :)
OddN
-
-

Post by OddN »

Angrer litt på at jeg ikke tok vare på de jeg hadde da. Har jo sett at slike gamle kanner selges både på Finn, Facebook, Ekebergmarkedet og ande steder for helt ned i en 50 lapp for stykket. Men redselen for rust og andre uhumskheter som kan medføre tette drivstoffilter gjorde at jeg for en stund siden investerte i to nye fra Jula. Så får tiden vise hvor lurt der var...
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Har en org tysk en fra 1943(?). Husker ikke årstallet i huet, men der står Wehrmacht på den iallefall.
Har ikke hjerte til å bruke den, men det er noe brennstoff iden så den ikke skal ruste opp innantefra.

Hvor får du tak i de gule? Jeg kjøpte to grønne på Tess, men vil jo MYE heller ha gule! ;)
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
OddN
-
-

Post by OddN »

Der Postmeister wrote:Har en org tysk en fra 1943(?). Husker ikke årstallet i huet, men der står Wehrmacht på den iallefall.
Har ikke hjerte til å bruke den, men det er noe brennstoff iden så den ikke skal ruste opp innantefra.

Hvor får du tak i de gule? Jeg kjøpte to grønne på Tess, men vil jo MYE heller ha gule! ;)
Finner i farta bare plastkanner i gult her på berget (søk på båtutstyrsbutikker), men et kjapt ebaysøk ga mange treff:

Feks: https://www.ebay.com/itm/Genuine-Wavian ... Swvg9XbEan

MEN: Gult betyr jo diesel, så da må du vel bytte motor i postbilen :lol:
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Haha! Vært der, gjort det! Og aldri i verden om det skjer igjen!
Hva jeg har i kannene er jo mitt problem. ;)
Akkurat som da jeg kjøpte søplebøtter og fant ut at man kunne få gule lokk.
Det ble "ville" protester hos renovasjon selskapet "for det var for..." noe helt anna jeg ikke lenger husker.

Jeg fikk gule lokk. ;)
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
OddN
-
-

Post by OddN »

Der Postmeister wrote:Haha! Vært der, gjort det! Og aldri i verden om det skjer igjen!
Hva jeg har i kannene er jo mitt problem. ;)
Akkurat som da jeg kjøpte søplebøtter og fant ut at man kunne få gule lokk.
Det ble "ville" protester hos renovasjon selskapet "for det var for..." noe helt anna jeg ikke lenger husker.

Jeg fikk gule lokk. ;)

:lol:
Needforspace
-
-

Post by Needforspace »

Haha, om vi hadde hatt feil fargekode på søplebøttene hadde det gått lenge før de ble tømt her, det er i alle fall sikkert. Nå har vi fire forskjellige og ingen gule enda. :wink: :roll:
VW E-Golf -16
VW Crafter LWB -14

OddN
-
-

Post by OddN »

Får vel ta og legge inn et bilde her og av hva jeg endte opp med:

Image
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

Ser veldig bra ut Odd :-)
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
Renax
-
-
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105

Post by Renax »

Andgående problemer med at hovedtanken tømmes om reservetanken lekker kan det brukes opplegg fra "greasecar" verden. folk som kjører dieselbiler på frityrolje i en ekstra tank, men må starte den på diesel har opplegg med brytere for å velge hvilken tank dieselen skal komme fra... Blir ikke helt automatisk, men enklere enn å måtte ut å fylle fra jerrykanner...
Post Reply