Automat-Coachen Manfred

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
OddN
-
-

Re: Automat-Coachen Manfred

Post by OddN »

I likhet med andre her på forumet, har jeg satt og ventet på fødselsattesten til bilen. Jeg bestilte den tidlig i høst, like etter at jeg hadde kjøpt bilen. Og i dag dukket den endelig opp i postkassen. Sånn ser det i alle fall ut:

Image

Image

Alle velutstyrte biler har minst to siders fødselsattest :-)

Interessant betegnelse forresten "Nobel-Code Norge" Det må vel være et dårlig forsøk på å oversette Coach?
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

Spesiellt at det er utstyrskoder de ikke vet hva er :-) jeg hadde også et par.
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
OddN
-
-

Post by OddN »

Tur-Bo wrote:Spesiellt at det er utstyrskoder de ikke vet hva er :-) jeg hadde også et par.
Ja ikke sant... Se for deg bilselgeren da bilen var ny: "Du bør absolutt ha en M133 på bilen din. Vi vet ikke hva det er men den er sikkert nødvendig"
OddN
-
-

Post by OddN »

M133 har jeg forresten på syncroen og... Så det var sikkert noe som er kjekt å ha i Norge :-)
OddN
-
-

Post by OddN »

På en T2 betyr forresten M133: "Chassis plate without prints of the maximum total mass and the maximum axle loads" Så kanskje det er noe lignende her? Må vel være plata under setet det menes da?
OddN
-
-

Post by OddN »

Har lett en stund etter originale belter til klappsetet, og endelig fant jeg et par til fornuftig pris på ebay. Jeg har inntrykk av at Multivandeler har vært sykt høyt priset i det siste, men nå fant jeg altså to rullebelter og kjøpte begge. Har enn så lenge bare ett klappsete, men har montert braketter på begge sider. Nå blir det belter på begge sider og, så da mangler jeg egentlig bare ett sete til :-)

Har en plan om å også bruke det ene beltet til å holde kjøleboksen på plass.
OddN
-
-

Post by OddN »

Sitter og ser på fødselsattesten, og kodene der. Og M053 er seter i Color Tweed... Og det er da vanlig Coach-stoff hvis ikke jeg tar helt feil. Bilen hadde jo da jeg kjøpte den GL-velour og det var ingenting som tydet på at setene har vært byttet. Det var varme i førersetet som det skal være etter lista, og jeg tror ikke kombinertsetet har vært ute av bilen noen gang. Men man vet jo aldri... På den andre siden har jeg lest om litt unøyaktigheter i flere av de fødselsattestene.
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

Kan ikke ha blitt byttet i Norge da ? Siden kombibenken ble montert hos forhandler/ importør ? Kanskje de byttet ut frontstolene også ?
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
OddN
-
-

Post by OddN »

Tur-Bo wrote:Kan ikke ha blitt byttet i Norge da ? Siden kombibenken ble montert hos forhandler/ importør ? Kanskje de byttet ut frontstolene også ?
Jo, det er en teori. Kanskje har første eier bestilt velourseter, og så har det blitt avglemt i bestillinga til Tyskland. Kombisetet blir jo uansett montert i Norge, og framsetene er jo enkle å bytte.

Eller kanskje det rett og slett er en ombytting som har skjedd hos Suveren Rørfabrikk... Kan hende at det går en annen Coach her på berget som egentlig skulle hatt veloursetene, og som nå har standardseter. Mange muligheter. :-)
OddN
-
-

Post by OddN »

Etter litt frem og tilbake når det gjelder valg av sommerdekk, fikk jeg i dag brev fra Projekt Zwo, med originalpapirer på 7+9x16 med stempel, signatur, hologram og utstedt på mitt chassisnr. Dette må da gå igjennom hos trafikkstasjonen...

Image
OddN
-
-

Post by OddN »

Har montert Porscheratt i Coachen nå. Litt uvant å kjøre med, det er mye mindre, omtrent som de gamle Golf GTI-rattene, men det er ikke rundt :-) Eller det er vel rundt, men navet er ikke i senter. Det hadde jeg glemt ifra sist jeg kjørte 911, og det er mange år siden. men det venner man seg nok til.

En annen ting er at rattet kommer litt høyere opp. Det passer rett på stjerna, uten noe distanseskive som man må ha på Golfrattene, men blink og viskerspakene kommer lengre unna. Nå husker jeg ikke hvordan det var med Golfspakene, må kanskje finne et par sånne og teste. Men det var vel noe med vinkelen på spakene i forhold til hullene i dekslet rundt, og var det ikke også to generasjoner Golfspaker der de sene hadde nødblinkbryter på rattstammen? Noen som husker...
Renax
-
-
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105

Post by Renax »

Image

Golf 2:-) siste årgang og GL dette, men de er såvidt meg bekjent ganske like alle.
OddN
-
-

Post by OddN »

Ok, så alle Golf 2 har samme oppsettet... Må kanskje over på Golf 1 da? Eller Polo 2 eller Passat 32b kanskje...
OddN
-
-

Post by OddN »

Oppdaget plutselig at jeg nok måtte ha distanseskive på dette rattet også. Det ble plutselig litt "lealaust" Men heldigvis ikke verre enn at jeg trygt kunne kjøre hjem og montere en skive.

Ellers har jeg støydempet en del. Mest på hjulkassene foran, men også dører og sidepaneler har fått litt resonansdemping. Alt i alt en vellykket operasjon.

Og så har jeg som nevnt lengre opp fått originalpapirer fra Projekt Zwo på 7+9x16 og sammen med papirer på H&R fjærene har jeg nå det som skal til få å prøve å godkjenne oppsettet. Jeg har justert litt på posthjulbuene og skjermkanten under sånn at det skal være god klaring i alle situasjoner, så forhåpentligvis går dette greit.

I mellomtiden så har eksoslekkasjen min blitt gradvis verre, men nå er det vel på tide å montere det nye sportsanlegget... Krysser fingrene for at det ikke er for mange fastrustede bolter.
OddN
-
-

Post by OddN »

En sak som har ergret meg helt siden jeg kjøpte bilen er at servoen har lugget litt på tomgang. Har måttet ha 1500++ omdreininger for at styringa skulle være helt lett.

Her om dagen fant jeg eska med deler ifra da jeg bygde om syncroen til AAZ servobrakett, og der lå også pumpa som stod på den motoren fra før. Etter å ha strippet pumpa for noe som antagelig var en JX-brakett, kunne den sammenlignes med pumpa på DJ'en. Med unntak av reimskiva så den mistenkelig lik ut. Så jeg gikk i gang med å demontere DJ-pumpa. Og uten reimskive er de helt identiske. Skiftet over reimskive, monterte JX-pumpa inn og koblet til hydraulikkslangene.

Perfekt :-) Silkemyk servo, også på tomgang. Hvorfor har jeg ikke gjort dette for lenge siden...
OddN
-
-

Post by OddN »

Har også i flere dager nå sprayet eksosboltene med WD40. Håper eksosjobben går smertefritt for seg.
OddN
-
-

Post by OddN »

I dag gikk jeg løs på eksosanlegget. Resultat en knekt pinnskrue, og eksosanlegget datt mer eller mindre ifra hverandre da det løsnet. Har sprayet den siste pinnskrue mer med wd40 og i morgen blir det ny økt for å få ut restene.
OddN
-
-

Post by OddN »

Kom på at jeg har glemt å kjøpe oljefilter. Var vel sånn at med de tidlige grenrørene, og 112i med oljekjøler så blir originalfilteret for langt. Hmm, må teste før jeg skrur rørene fast. Typisk at det er langhelg også.
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Slik som noe ala dette (håper linken funker..) er gull verdt. Slipe ned mutterne forsiktig til de kan deles med meisel for eksempel og kastes.

http://www.blackanddecker.no/powertools ... o/KA902EK/

Har reddet mang en pinnebolt for meg. ;) Både privat og i jobbsammenheng
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
OddN
-
-

Post by OddN »

Der Postmeister wrote:Slik som noe ala dette (håper linken funker..) er gull verdt. Slipe ned mutterne forsiktig til de kan deles med meisel for eksempel og kastes.

http://www.blackanddecker.no/powertools ... o/KA902EK/

Har reddet mang en pinnebolt for meg. ;) Både privat og i jobbsammenheng
Her er det nok for sent for en sånn løsning siden bolten er knekt og det bare stikker ut en liten stuss ut av toppen. Mistenker at den har vært dradd for hardt til, for alle de andre løsnet lett. Denne knakk selv om jeg bare såvidt tok i. Har vært byttet motor for ikke lenge siden så det var litt uventet at den gav etter.
112wboxer
-
-
Car: Blå 97 2.5tdi gul 2.5tdi høyttak(tidl mesta)

Post by 112wboxer »

kan jo prøve å bore et lite hull innover og deretter slår du inn en torxbit, har reddet meg noen ganger og i tillegg varme med acetylen/surstoff om du har
OddN
-
-

Post by OddN »

112wboxer wrote:kan jo prøve å bore et lite hull innover og deretter slår du inn en torxbit, har reddet meg noen ganger og i tillegg varme med acetylen/surstoff om du har
Ja det er en løsning. Har desverre ikke acetylen, men å bruke en torx har berget meg og før. Men enn så lenge stikker det ut såpass at jeg burde få greit tak med wisegrip tang. Prøver det først.
Bugman
-
-
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5

Post by Bugman »

OddN wrote:Kom på at jeg har glemt å kjøpe oljefilter. Var vel sånn at med de tidlige grenrørene, og 112i med oljekjøler så blir originalfilteret for langt. Hmm, må teste før jeg skrur rørene fast. Typisk at det er langhelg også.
Det lange filteret passer på en original 112i DJ - med oljekjøler! :)

Har jo oljekjøler/-varmer på alle mine DJ-motorer.

Men aberet er at VW-forhandleren ikke lengre har det lange (Mann-) filteret i sortimentet.
Men det skal gå helt fint å benytte det kortere filteret til Polo -spesielt om man også bytter olje relativt ofte!

Jeg tror at det er når man benytter effektanlegget til .... var det JC? - at det blir dårlig med plass til det lengre originalfilteret.

Og så kan det muligens virke "masete", men hvorfor ikke ha en boks CrC MoS stående - i tillegg til WD-40 og Crc 5-56?

Varme og MoS har stort sett alltid hjulpet meg -når jeg ser at jeg kan bli plaget med fastrustede bolter.
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
OddN
-
-

Post by OddN »

Ja, original 112i eksos og oljekjøler går selvsagt bra med det lange filteret. Det er jo nettopp det som er det originaloppsettet jeg hadde.

Men så har jeg fått tak i denne effektpotta:

Image

Og den er beregnet på de tidlige 1,9 rørene, og da blir det med en gang mer spennende. for så vidt jeg vet hadde aldri de motorene oljekjøler (da 1,9en fikk oljekjøler fikk den også samme eksosen som 112i'en... Tilfeldig, neppe)

Men CRC MoS2 hadde jeg helt glemt. Bedre penetrerende effekt enn wd40 etter hva jeg husker. Må se om jeg har en sånn stående...
OddN
-
-

Post by OddN »

Der var eksosen montert og prøvekjørt. Og det ble litt mye lyd, ja... Selv for en ihuga Harley-kjører.

Image

Synes egentlig og at stussene havnet litt langt ned, så jeg må prøve å finne på noe lurt der.
Post Reply