VW T3 Joker 1983
Re: VW T3 Joker 1983
Hmm, på min coach ble speilet revet av bilen, og så har de forsøkt å knuse vinduet ved å slå på det med speilet.
Forbanna irriterende, og unødvendig!
Sent from my TECNO_N7 using Tapatalk
Forbanna irriterende, og unødvendig!
Sent from my TECNO_N7 using Tapatalk
-
martins.macs
- -

- Car: VW T3 1.9TDI Westfalia 83
- Phone: 97071638
Sesongen er åpent. Årets første tur med overnatting gikk til Sognefjorden. Det var godt å ha bilen som turbil igjen og ikke bare som kraglete transportmiddel i ruten hjem-jobb-hjem. Dessverre så har vinteren og saltet gjort sitt... mer rust i skjøtene. Oppdaget også et hyll ved skyvedørene. Dette må sveises. Planen er å vente til neste vinter og gjøre en litt grunndigere arbeid i kamp mot rust.
Noen bilder fra turen. Overnattningssted - Rutledal, Botnen veg Sognefjorden.

Fuglesettfjorden

Bratt stigning opp til Stølsheimen fra Hest.

Geitenakken

Noen bilder fra turen. Overnattningssted - Rutledal, Botnen veg Sognefjorden.

Fuglesettfjorden

Bratt stigning opp til Stølsheimen fra Hest.

Geitenakken

Martins
VW T3 Westfalia 1.9TDI ///on storage///
VW T3 Coach + EJ22 ///under construction///
-
martins.macs
- -

Sommerturen nærmer seg med store skritt - planlegging og forbredelser er i gang. Etter fjorårets tur ble det klart at det er litt tungvindt å forbrede middagen inn i bilen etter vi har blitt en litt større reiseteam. Vi trenger en slags utekjøkken. Jeg sjekket en del ferdig løsninger men ingenting falt i smaken eller var tilgjengelig prismessig. Så jeg tenkte å forsøke lage noe selv.
Og sånn ble det..
Prøvde å gjøre det så lett som mulig.

Plass til kokeaparat drevet av gass.

Tilgang til vann og mulighet for oppvask. To tanker på 15L, elektrisk (12V) vannpumpe og vannkran med innebygget switch.

To skuffer til kjøkkentilbehør og div. stasj.

Nesten ferdig. Skal testes nå i helgen.

Så ble det en liten tur i skogen. Planen var å plukke litt kantareller. Men jo lengre inn i skogen jo mindre kantareller blir det...

Hmm.. kanskje på tide til å bygge om til Syncro...?

Ja! Endelig etter 3 timers kjøring og helt i enden av veien fant vi to små kantareller

Og sånn ble det..
Prøvde å gjøre det så lett som mulig.

Plass til kokeaparat drevet av gass.

Tilgang til vann og mulighet for oppvask. To tanker på 15L, elektrisk (12V) vannpumpe og vannkran med innebygget switch.

To skuffer til kjøkkentilbehør og div. stasj.

Nesten ferdig. Skal testes nå i helgen.

Så ble det en liten tur i skogen. Planen var å plukke litt kantareller. Men jo lengre inn i skogen jo mindre kantareller blir det...

Hmm.. kanskje på tide til å bygge om til Syncro...?

Ja! Endelig etter 3 timers kjøring og helt i enden av veien fant vi to små kantareller

Martins
Stilig kjøkken
Hvor blir det plassert inni bilen under kjøring?
Flotte bilder av en nydelig bil!
-
Needforspace
- -

- Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
- Phone: 41tonull5391
Veldig bra. Så også ut som en fin tur! Gjerne mer bilder.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
VW Crafter LWB -14
-
vwooosh...!!!
- -

- Car: 1990 Diesel Syncro doka.
Nick.
VW Mjøsa.
NT2K.
1990 Syncro Doka 1,9 m-Tdi
1990 1,9 Tdi Trufa Coach
2000 Land Rover Discovery II Td5.
Ford 4000
TLF 91785288.
VW Mjøsa.
NT2K.
1990 Syncro Doka 1,9 m-Tdi
1990 1,9 Tdi Trufa Coach
2000 Land Rover Discovery II Td5.
Ford 4000
TLF 91785288.
Cool kjøkkenbenk Martin, hvorfor kjøpe når du er istand til å lage/designe ett selvmartins.macs wrote:![]()
Ett spørsmål, den lemmen på venstre side (med gitter), hvorfor ikke hengsle den i toppen istedet, slik at dere får tørke-risten for oppvasken i samme høyde som bordet?
Og, observerer nok en gang flotte turbilder (denne gangen skogsbilder) som alltid
Grunnlegger av JT Imprägnierer Gruppe Norwegen, Generalsekretær i T3 mechanische Bremse Licht Allianz, Hovedfyrbøter i PyroCampers og Prototyping AWO cooler system.
-
hansstef
- -

- Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
- Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7
Sytalaust å dra vanntanken ut og inn på den rampen der vel?HappyT3 wrote:martins.macs wrote:
Ett spørsmål, den lemmen på venstre side (med gitter), hvorfor ikke hengsle den i toppen istedet, slik at dere får tørke-risten for oppvasken i samme høyde som bordet?
Hans Sæle
-
martins.macs
- -

TakkCheron wrote:Stilig kjøkkenHvor blir det plassert inni bilen under kjøring?
Kjøkenboksen er ca. 105cm lang så den passer fint bak rock&roll sette.
Hehe, ja det kommer sikkert flere bilder etterhvert når vi har kommet litt lengre på turenNeedforspace wrote:Veldig bra. Så også ut som en fin tur! Gjerne mer bilder.
Ja, jeg tenkte tanken men det passet med å ha henglsene nede. Gitter brukes for å sett inn talerker til tørking og under transport blir det plass til skjærebrett.HappyT3 wrote:martins.macs wrote: Cool kjøkkenbenk Martin, hvorfor kjøpe når du er istand til å lage/designe ett selv
Og, observerer nok en gang flotte turbilder (denne gangen skogsbilder) som alltid

Dette er egentlig en prototype og utprøving. Neste vinter blir det noe litt bedre tenker jeg.
Martins
-
martins.macs
- -

Martins
-
martins.macs
- -

Da er sommerturen over og det ble en fin tur fra fine småsteder til millionbyer, store motorveier og små skogsveier, mye kjøring og en bil som oppførte seg veldig pent denne gangen. Turen startet i Bergen og så gikk gjennom Sverige, Latvia, Litauen, Polen, Tyskland, Luxenburg, Frankrike, England, Scotland og Nederland. Til sammen ble det 10.458km.
Bilen gikk som en drøm, bortsett fra en episode med en tett diselfilter men det var jo ikke bilens sin feil. Gjennomsnittsforbuket lå på 0,72L og økte til 0,73 på store motorveier. Jeg er veldig fornøyd , spesielt med tanke på hvor stor og tung er Westien´. Oljeforbruket var ca. 800gr/10.000km. Ingen kjøleveskeforbruk.
England og Sotland var noe helt nytt for oss og kjøring på feil side av veien var turens høydepunkt
Det gikk ganske greit, kun to episoder med tuting og banning fra lokalfolk. Kjøringen i London var spennende men kan ikke sammenlignes med Istanbul - der var det en helt annet rytme... Trafikken i London er alt for organisert. I Scotland var veiene så smale at det spilte lite rolle på hvilken side av veien var man men ellers veldig fint å kjøre der.
Det kommer en litt lengre reisehistorie etterhvert men nå noen få bilder fra turen.
Kjøreruten.

Fergje i Stockholm. Blir det storm...?

Nunberg i Tyskland. Det regnet verre enn i Bergen...

Cap Gris-Nez, Frankrike

Size matters... på fergekai i Calais, Frankrike.

London, here we come... Alt for godt organisert kaos.

Fikk nettop et lite hyggelig brev fra “Ma’am”.. ca. 1500kr i bot fordi jeg viste ikke at et skilt med en stor C betyr trøbbel..

Godt å komme vekk fra masete storbyer. Scotland.

Utsikt fra Ben Nevis Storbritanias høyeste fjell. Scotland.

Ungdomsbrus vs ekte Scotisk øl.

Plutselig sa motoren - stopp og denne gangen midt i ingenmannsland på et lite øde vei. Etter litt sjekk fant jeg ut at dieseltilførelsen hadde stoppet opp.

Her er en liten bit av det som kom fra dieselslangen. Shiten hadde satt seg fast rett før filteret. Jeg vet ikke hva det var men det var noe veldig hardt og klissete. Pumpen var helt tom for drivstøff.. så det ble flere runder med lufting før jeg fikk start igjen.

Fine småveier i Scotland. Noen av de var veldig lite traffikert.

25%.. ui, flaks at det går nedover...

"Verdens ende". Scotland.

Av og til kan det bli litt trangt.

Utekjøkkene ble prøvd ut og godkjent av kjøkkensjefen. Fungerte kjempefint.

Kan ikke klage over utsikten. Durness, Scotland.

Stranda i Durness, Scotland.

Durness, Scotland.

På vei tilbake fikk vi også med oss et lite T3 buss treff i Riga. Det ble bare seks biler denne gangen men tilsammen er det rundt 20-25 entusiastbiler.

Langt ute i skogen. Rundale, Latvia.

Bilen gikk som en drøm, bortsett fra en episode med en tett diselfilter men det var jo ikke bilens sin feil. Gjennomsnittsforbuket lå på 0,72L og økte til 0,73 på store motorveier. Jeg er veldig fornøyd , spesielt med tanke på hvor stor og tung er Westien´. Oljeforbruket var ca. 800gr/10.000km. Ingen kjøleveskeforbruk.
England og Sotland var noe helt nytt for oss og kjøring på feil side av veien var turens høydepunkt
Det gikk ganske greit, kun to episoder med tuting og banning fra lokalfolk. Kjøringen i London var spennende men kan ikke sammenlignes med Istanbul - der var det en helt annet rytme... Trafikken i London er alt for organisert. I Scotland var veiene så smale at det spilte lite rolle på hvilken side av veien var man men ellers veldig fint å kjøre der.
Det kommer en litt lengre reisehistorie etterhvert men nå noen få bilder fra turen.
Kjøreruten.

Fergje i Stockholm. Blir det storm...?

Nunberg i Tyskland. Det regnet verre enn i Bergen...

Cap Gris-Nez, Frankrike

Size matters... på fergekai i Calais, Frankrike.

London, here we come... Alt for godt organisert kaos.

Fikk nettop et lite hyggelig brev fra “Ma’am”.. ca. 1500kr i bot fordi jeg viste ikke at et skilt med en stor C betyr trøbbel..

Godt å komme vekk fra masete storbyer. Scotland.

Utsikt fra Ben Nevis Storbritanias høyeste fjell. Scotland.

Ungdomsbrus vs ekte Scotisk øl.

Plutselig sa motoren - stopp og denne gangen midt i ingenmannsland på et lite øde vei. Etter litt sjekk fant jeg ut at dieseltilførelsen hadde stoppet opp.

Her er en liten bit av det som kom fra dieselslangen. Shiten hadde satt seg fast rett før filteret. Jeg vet ikke hva det var men det var noe veldig hardt og klissete. Pumpen var helt tom for drivstøff.. så det ble flere runder med lufting før jeg fikk start igjen.

Fine småveier i Scotland. Noen av de var veldig lite traffikert.

25%.. ui, flaks at det går nedover...

"Verdens ende". Scotland.

Av og til kan det bli litt trangt.

Utekjøkkene ble prøvd ut og godkjent av kjøkkensjefen. Fungerte kjempefint.

Kan ikke klage over utsikten. Durness, Scotland.

Stranda i Durness, Scotland.

Durness, Scotland.

På vei tilbake fikk vi også med oss et lite T3 buss treff i Riga. Det ble bare seks biler denne gangen men tilsammen er det rundt 20-25 entusiastbiler.

Langt ute i skogen. Rundale, Latvia.

Martins
Fantastisk... Gleder meg til mer bilder og historier 
Cool reiserute! Spennende variant! Dette viser at man ikke behøver å reise i akser nord/sør eller øst/vest, skjønner at dere laget ruta ved å sette passerspissen midt i Danmark og fant kjøreruta ved å dreie passeren fra Bergen, med klokka hele veien rundt til Scotlands «Nordkapp»
Jeg kan skrive under på at Istanbul er det mest konsentrasjonskrevenede trafikkbildet jeg hittil har opplevd, og det gikk jo bra, men jeg har allikevel større angst for å kjøre på «feil» side av veien, godt jobba.
Flotte bilder, stilig utekjøkken.
Jeg kan skrive under på at Istanbul er det mest konsentrasjonskrevenede trafikkbildet jeg hittil har opplevd, og det gikk jo bra, men jeg har allikevel større angst for å kjøre på «feil» side av veien, godt jobba.
Flotte bilder, stilig utekjøkken.
Grunnlegger av JT Imprägnierer Gruppe Norwegen, Generalsekretær i T3 mechanische Bremse Licht Allianz, Hovedfyrbøter i PyroCampers og Prototyping AWO cooler system.
-
martins.macs
- -

TakkCheron wrote:Fantastisk... Gleder meg til mer bilder og historier
Hehe, ja. Vi får ta en kaffetreff en dag når det passer. Har lyst å se på Subaru-coachen litt før du har solgt denhansstef wrote:Så ut som en flott tur! Kjekt å hilse på ved utpakking i Bergen by
På grunn av uakseptabel oppførsel i Legolandet har jeg fått innreiseforbud i hele Danmark for resten av livet så for sikkerhets skyld prøver jeg å holde meg i god avstand fra DK-landetHappyT3 wrote:Cool reiserute! Spennende variant! Dette viser at man ikke behøver å reise i akser nord/sør eller øst/vest, skjønner at dere laget ruta ved å sette passerspissen midt i Danmark og fant kjøreruta ved å dreie passeren fra Bergen, med klokka hele veien rundt til Scotlands «Nordkapp»![]()
Denne gangen hadde vi veldig lyst til å besøke venner underveis så reiseruten ble planlagt utifra det. Det er veldig kjekt å reise på egenhånd og oppdage nye steder men av og til er det så godt å komme til et sted med noen som er lokaltkjent og kan vise om.
Jeg er ganske fornøyd men har planer om å bygge på nytt i løpe av vinteren. Denne her ble alt for tung.HappyT3 wrote:..stilig utekjøkken.
Martins
Kjempefine turbilder som vanlig Martins. Gleder meg til resten
Seriøst...?!?
Trodde ikke dette var mulig... blir du arrestert da eller?? Skulle likt å lese reisebrevet fra denne turen også
.
martins.macs wrote:
På grunn av uakseptabel oppførsel i Legolandet har jeg fått innreiseforbud i hele Danmark for resten av livet så for sikkerhets skyld prøver jeg å holde meg i god avstand fra DK-landet
Seriøst...?!?
.
-
martins.macs
- -

TakkTravelle wrote:Kjempefine turbilder som vanlig Martins. Gleder meg til resten
Seriøst...?!?martins.macs wrote:
På grunn av uakseptabel oppførsel i Legolandet har jeg fått innreiseforbud i hele Danmark for resten av livet så for sikkerhets skyld prøver jeg å holde meg i god avstand fra DK-landet![]()
Trodde ikke dette var mulig... blir du arrestert da eller?? Skulle likt å lese reisebrevet fra denne turen også
![]()
Ja.. helt seriøst!
Martins
-
martins.macs
- -

Gledelig nok så ble det relelativt få tekniske utførdringer i sommer men noe var det så her kommer en liten oppdatering på det.
Dagen før sommerturen fikk jeg en liten overaskelse fra dieseltanken. Plutselig var diesel ikke bare på innsiden av tanken men også på utsiden... Og alt dette bare en dag før utreise. Uten noe reservetank tilgjengelig på så kort varsel ble lapping den eneste løsningen.

Det ble ikke pent men hold gjennom hele turen.

Etter turen fikk jeg tak i en brukt bensintank som var stygg men uten rusthull. JT-impregnering og ny lakk.

Den nye tanken kom fra en 90 modell som har ikke samme diametere på påfyllingsrøret som 83 modell. Jeg var ikke klar over det før jeg hadde montert tanken.

Det ble også registerreimbytte og i denne forbindelsen ble denne reimskiven tatt av. Som man kan se på bildet så har skiven skrapemerker på baksiden. Det viste seg at en av boltene som holder plastdekselet på plass hadde løsnet seg og kommet bort til skiven og lagte en meget irriterendes skrape lyd som jeg klarte ikke å finne i nesten to år...

En dag oppdaget jeg at en av dekkene har begynnt å lekke luft. Det var ikke mye så jeg bare fylte på uten å sjekke hva er galt. Sånn kjørte jeg i nesten to uker før jeg fikk sjekket hva er galt. Og da var denne her ca. 10cm lange dingsen som hadde punktert dekket. Bra at det var bakhjulet...

Dagen før sommerturen fikk jeg en liten overaskelse fra dieseltanken. Plutselig var diesel ikke bare på innsiden av tanken men også på utsiden... Og alt dette bare en dag før utreise. Uten noe reservetank tilgjengelig på så kort varsel ble lapping den eneste løsningen.

Det ble ikke pent men hold gjennom hele turen.

Etter turen fikk jeg tak i en brukt bensintank som var stygg men uten rusthull. JT-impregnering og ny lakk.

Den nye tanken kom fra en 90 modell som har ikke samme diametere på påfyllingsrøret som 83 modell. Jeg var ikke klar over det før jeg hadde montert tanken.

Det ble også registerreimbytte og i denne forbindelsen ble denne reimskiven tatt av. Som man kan se på bildet så har skiven skrapemerker på baksiden. Det viste seg at en av boltene som holder plastdekselet på plass hadde løsnet seg og kommet bort til skiven og lagte en meget irriterendes skrape lyd som jeg klarte ikke å finne i nesten to år...

En dag oppdaget jeg at en av dekkene har begynnt å lekke luft. Det var ikke mye så jeg bare fylte på uten å sjekke hva er galt. Sånn kjørte jeg i nesten to uker før jeg fikk sjekket hva er galt. Og da var denne her ca. 10cm lange dingsen som hadde punktert dekket. Bra at det var bakhjulet...

Martins
-
hansstef
- -

Ser du kjører JT impregnering på tank
Fine greier, men du eg har begynt å slite med noen som leverer Jotun treolje for tiden. Hvor kjøper du din?
Hans Sæle
-
martins.macs
- -

Var på EU kontroll i dag. Hadde ikke gjort så mye med bilen siden sommeren og tenkte bare å få sjekket hva som må fikses. Og listen ble lang...
- Bremserør svekket pga. rustangrep. Fremme begge sider
- Løs klamring. Bakre begge sider, slange
- Forskjell i bremsekraft mellom hjul på samme aksel.
- Bremsene ligger på. Venstre bak
- Foraksel - gårlig innfestinger fremmre begge sider - reaksjonstang
- Feilaktig reparasjon venstre framme fjær (på topdelen sitter ikke fjær på rett plass. Ser litt rart ut, men jeg skjønner ikke hvordan og hvorfor dette har skjedd.
- For stor slakk i hjullager fremme begge sider.
.. det blir ikke en kjedelig juleferie
- Bremserør svekket pga. rustangrep. Fremme begge sider
- Løs klamring. Bakre begge sider, slange
- Forskjell i bremsekraft mellom hjul på samme aksel.
- Bremsene ligger på. Venstre bak
- Foraksel - gårlig innfestinger fremmre begge sider - reaksjonstang
- Feilaktig reparasjon venstre framme fjær (på topdelen sitter ikke fjær på rett plass. Ser litt rart ut, men jeg skjønner ikke hvordan og hvorfor dette har skjedd.
- For stor slakk i hjullager fremme begge sider.
.. det blir ikke en kjedelig juleferie
Martins
Ikke så enormt mye da:-) bremserør er mest knot, resten er jo nesten bare justeringer.
Hva er reaksjonsstang?
Sent from my Lenovo P780 using Tapatalk
Hva er reaksjonsstang?
-
hansstef
- -

Stoppet bak bilen din på Wergeland idag for å ta et posørbilde med Loppa versus Joker, men håndbrekket mitt holdt ikke så jeg fikk komme meg ut å ta bilde haha!
Hans Sæle
-
Needforspace
- -

- Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
- Phone: 41tonull5391
hansstef wrote:Stoppet bak bilen din på Wergeland idag for å ta et posørbilde med Loppa versus Joker, men håndbrekket mitt holdt ikke så jeg fikk komme meg ut å ta bilde haha!
Hmmmhansstef wrote:Loppa ble nettopp EU godkjent!
VW E-Golf -16
VW Crafter LWB -14
VW Crafter LWB -14
De tester ikke om bilen kan henge på brekket, bare at bremsekraften er lik på begge sider:-) og at det ikke er for mye vandring.
-
martins.macs
- -

Der denne -> herRenax wrote:Ikke så enormt mye da:-) bremserør er mest knot, resten er jo nesten bare justeringer.
Hva er reaksjonsstang?
Hehe.. og jeg som fikk 2 poeng på grunn av dårlig hånbremse, stå parkert der nesten hele dagen uten problemhansstef wrote:Stoppet bak bilen din på Wergeland idag for å ta et posørbilde med Loppa versus Joker, men håndbrekket mitt holdt ikke så jeg fikk komme meg ut å ta bilde haha!
Martins