Da har det blitt litt mer feilsøkning og nå er oljetrykk ok. Dvs oljetrykket har alltid vært ok, men følere har vært defekte og The Buzzer of Doom har varslet. Men nå lyser oljelampa når motor er avstengd og slukker når motor starter. Ved rpm over 2000 ingen alarmer
Følgende har blitt gjort
1 Bytta samtlige kabelskor på kablene fra koblingsboksen T2x viste seg at samtlige hadde erget av, dvs kabel satt på men ikke kontakt mellom kabelen og kabelskoen.
2 Fyllt koblingsboks T7a med 5.56, dvs den store runde hvite som ligger i den store sorte inne oppe til venstre bak i motorrommet

, viste seg å være masse erg og dritt på stiftene.
3 Skifta plass på ledningene i kontakt T14, dvs den som en setter fast på instrumentet, viste seg at noen har vært der å klussa og ordnet med kabeln til ladningslampa og har da tydeligvis satt tilbake kablene på feil plass. Og gjett om det skaper litt problemer med tanke på at lav og høytrykksfølene har inversa funksjoner. Dvs nå den ene er sluten er den andre åpen.
I går fikk jeg avklart at oljetrykket var garantert ok, etter jeg fikk ordnet meg en oljetrykksmåler på ikketema og fikk skifta olje og filter. Så med ny høytrykksfølere skulle alt fungere, men ikke sa nikke.
Etter litt studier her på forumet og på vanagain.com og nærstudie av elskjemaene fra eBahn programmet, så gikk jeg rett på instrumentet for å se om det er kabelbrudd eller instrumentfeil. Dvs, med avstengd motor la jeg en jordkabel direkte på plint T4/13 som skal være blå/sort kabel til lavtrykkføleren og da skal lampa blinka. Men det viste seg at kabelen var gul??? Den blå/sorte satt på T4/12 som skulle være gul. Med jord på 13 så begyntelampa å blinke. Starta opp og sjekka trykk på måleren jeg har montert, 3,1 bar, så alt ok der. Prøver med kablene på nytt og får lampa til å blinka igjen ved å bruke jordkabel på T4/13. Går opp til 2000rpm og buzzern går igang. Starter om og legger nå jordkabel på T4/12 og går opp i turtall uten at buzzern går igang. Så fikk en konstatert at instrumentet var ok samt at kablene lå på feil plass. Der etter så var det bare å gå igjennom de koblingsbokser som fantes og måle frem til dess at det var kontakt hele veien.
Jeg tipper på at dynamoen er skifta og en har da ikke fått fjernet at ladelampa lyser for en har ikke brukt original dynamo og da har en gått rett på blå kabel i koblingsboksen til instrumentet. Og så har feikoblingen oppstått. Ser ved generatorn at det henger noen kabler som ikke er i bruk. Har ikke fått sett på hvor de egjentligen hører hjemme. Får bli en annen dags nøye å sette seg å lese skjemaer
Men godt at alt nå er ok, slik at en få rydda opp i bilen og begynne å teste den på veien, hva gjelder bromser og styring. Vil bli noen artige dager fremover med Smurfen. OG har en flaks så kanskje en til og med tør teste den på EU kontroll i neste uke.