Optimal service, T5 - 2.5 TDI
-
silenhag
- -

- Car: Vw California -2006, 2.5 TDi (axe, 174hk), manuell
- Phone: 41264794
Re: Optimal service, T5 - 2.5 TDI

Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
Emil Silenhag, entusiast/hobbymekaniker.
Vw California (AXE) 2006, manuell.
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
Bortsett fra at det der er en haynes bok da, forklarer jo ikke en dritt:-P
Nå er hvertfall oljehysteriet over for godt vel, når man kan få en olje som oppfyller alle spesifikasjonene. Så kan man i tilegg bytte den hver 5000km for å være heeelt sikker:-)
Nå er hvertfall oljehysteriet over for godt vel, når man kan få en olje som oppfyller alle spesifikasjonene. Så kan man i tilegg bytte den hver 5000km for å være heeelt sikker:-)
-
silenhag
- -

Okay, de er den eneste boken jeg er kjent med...Vad anbefaler du for litteratur...?Har nå fått så mange sykt dyre priser på ulike ting hos Møller at jeg bestemt meg for å gjøre all service selv. Gates elastic coupling, vannpumpe etc etc inkludert.Renax wrote:Bortsett fra at det der er en haynes bok da, forklarer jo ikke en dritt:)
Vedrørende olje så sier Haynes at 507.00 er grei til stort sett alt, også pre-2006 uten DPF...

Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
-
Stein
- -

- Car: T5 2,5TDi 2008
- Phone: 99497790
So wird´s gemacht er en av bøkene jeg bruker. Har to til, men de er relativt like.
Haynes har jeg brukt tidligere, men har ikke funnet til T5, så det ble tyskoppdatering...

Haynes har jeg brukt tidligere, men har ikke funnet til T5, så det ble tyskoppdatering...
Stein Larsen
Fattig, gammel og sliten. Lever med hjernesvulst.
Caravelle 1993 T4, 2.4 D, 10 seter SOLGT
Caravelle 1999 T4, 2.5TDI AUT 10 seter SOLGT
Caravelle 2008 T5 4Motion, 130HK manuell, 8 seter SOLGT
TIguan 2013 Bluemotion TDi
Fattig, gammel og sliten. Lever med hjernesvulst.
Caravelle 1993 T4, 2.4 D, 10 seter SOLGT
Caravelle 1999 T4, 2.5TDI AUT 10 seter SOLGT
Caravelle 2008 T5 4Motion, 130HK manuell, 8 seter SOLGT
TIguan 2013 Bluemotion TDi
-
silenhag
- -

Da er Webasto-styringen på plass (Webasto Telestart T100 HTM) til min California T5:a (128 kw, manuell), takk Haffij som hjulpet meg med dette.
Da er altså tileggsvarmeren konvertert til en parkeringsvarmer som jeg har full kontroll over. Blir til å bruke den regelmessig, året rundt.
Den andre fjernkontrollen på bilden er til den andre Webasto:n, den som varmer bodelen (California-utgave).

Da er altså tileggsvarmeren konvertert til en parkeringsvarmer som jeg har full kontroll over. Blir til å bruke den regelmessig, året rundt.
Den andre fjernkontrollen på bilden er til den andre Webasto:n, den som varmer bodelen (California-utgave).

Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
-
silenhag
- -

Da har jeg skiftet olje i girkassen.
…Och som jeg lovte dere har jeg også laget en video på dette.
Håper jeg gjorde alt riktig.
Please enjoy, god underholdning.
(Vw California T5a MY-2006, 2.5 TDI AXE 128kw/174 hp Manuell)
https://youtu.be/xh0bR25x9wg
…Och som jeg lovte dere har jeg også laget en video på dette.
Håper jeg gjorde alt riktig.
Please enjoy, god underholdning.
(Vw California T5a MY-2006, 2.5 TDI AXE 128kw/174 hp Manuell)
https://youtu.be/xh0bR25x9wg
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
Takk for at du deler alt dette silenhag. Jeg har nettopp kjøpt en T5 Multivan 04, AXE motor, bruktimportert i 07 fra Tyskland. Pen bil, tilsynelatende godt vedlikeholdt. Har akkurat passert 170 000km og måtte ha ny dynamo og med feil på klimaanlegg (estimert til ca 5-15 000 på verksted). Bilen har, som din, webasto (to kanskje?), en med fjernkontroll og en vanlig tilleggsvarmer som starter i kaldt vær. Hvordan er vedlikeholdet på disse? Har kjøpt haynesboka og er nevenyttig, men ingen fagmann:)
Og en ting til; har du anbefaling ved bytte av multispiller? I min bil har en cd låst seg fast og navigasjonen virker ikke. Uansett er det så stor utvikling at jeg tenkte å like gjerne bytte hele (og montere ryggekamera i samme slengen).
Og en ting til; har du anbefaling ved bytte av multispiller? I min bil har en cd låst seg fast og navigasjonen virker ikke. Uansett er det så stor utvikling at jeg tenkte å like gjerne bytte hele (og montere ryggekamera i samme slengen).
-72 Vw Boble 1302
-89 Nissan Laurel
-04 Vw Touran
-04 Ford Mondeo
-04 Vw Multivan
-89 Nissan Laurel
-04 Vw Touran
-04 Ford Mondeo
-04 Vw Multivan
-
silenhag
- -

Jeg har nå hatt min bil siden feb. 2015, kjørt 50000km og er ekstremt fornøyd. Sover i den nesten var helg. Vedlikeholdet er grei syns jeg. Jeg gjør all service selv, stort sett. Laget meg en egen servicebok/perm hvor jeg noterer allt jeg gjør med bilen og sparer kvitteringer. Oljeskift er viktigst. Jeg skifter hver 10-15 kkm, dvs ca 2 ggr i året. Olje fra Dansk nettbutikk. Et oljeskift med nytt filter +bunnplugg ca 850kr. Asså finns det masse info på dette forum som hjelpte meg mye i starten.Txlied wrote:Hvordan er vedlikeholdet på disse? Har kjøpt haynesboka og er nevenyttig, men ingen fagmann:)
Og en ting til; har du anbefaling ved bytte av multispiller?
Vet dessverre ikke noe om multispiller, men les forumet her, tror andre diskutert dette nylig.
Hør av deg om du trenger hjelp med noe.
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
Takk for svar. Godt å høre at du er fornøyd, jeg har også et veldig godt inntrykk så langt.
Tenkte spesielt på vedlikeholdet på webasto. På min forrige bil virket ikke denne og verksted tok ca 10k for å bytte tennkammer og sirkulasjonspumpe. Siden webasto er ekstrautstyr står det heller ikke noe i Haynes (?). Den er jo koblet til kjølevæske og motoroljen går jeg ut fra og jeg lurer bare på om du har gjort noe på den? Kun nysgjerrig, alt fungerer tilsynelatende som det skal for øyeblikket.
Tenkte spesielt på vedlikeholdet på webasto. På min forrige bil virket ikke denne og verksted tok ca 10k for å bytte tennkammer og sirkulasjonspumpe. Siden webasto er ekstrautstyr står det heller ikke noe i Haynes (?). Den er jo koblet til kjølevæske og motoroljen går jeg ut fra og jeg lurer bare på om du har gjort noe på den? Kun nysgjerrig, alt fungerer tilsynelatende som det skal for øyeblikket.
-72 Vw Boble 1302
-89 Nissan Laurel
-04 Vw Touran
-04 Ford Mondeo
-04 Vw Multivan
-89 Nissan Laurel
-04 Vw Touran
-04 Ford Mondeo
-04 Vw Multivan
-
silenhag
- -

Kjørevarmeren (Webasto) er standard, ihverfall på 2,5 TDi motoren. Den er koblet til kjølevannet og starter normalt automatisk når det er kalt ute/ når motoren trenger ekstra varme.Txlied wrote:Siden webasto er ekstrautstyr står det heller ikke noe i Haynes (?). Den er jo koblet til kjølevæske og motoroljen går jeg ut fra og jeg lurer bare på om du har gjort noe på den? Kun nysgjerrig, alt fungerer tilsynelatende som det skal for øyeblikket.
Nei jeg har aldri gjort noe service/reparasjoner på den, antar at det er samme som sittet i bilen siden den var ny. Min bil har nå rullet 155kkm.
Men en sak har jeg gjort, jeg har oppgradert den til en parkeringsvarmer, dvs jeg har fjernkontroll til den, men det hadde du også til din? Med fjernkontroll har man mulighet til å starte varmeren når man vil, også når motoren er avstengt (selv om automatikken også den fortsatt fungerer). For å maksimere levetiden på den så tenker jeg at man bør unngå korte turer, dvs unødvendig mange start og stopp. Jeg bruker alltid fjernkontrollet til å starte den (en stund innen jeg starter motoren) og stopper den først tidligst etter 30 min, ofte en time. Stopper jeg ved butikken en stund låter jeg den gå. Man kan också tenke seg å låte motoren gå hvis man ikke har fjernkontroll. Noen ganger om vinteren (når det er riktig kalt?) så har jeg merket at den går heletiden automatisk, også etter en lang tur. Er den igang, og jeg vil stoppe et par ganger rett før jeg kommer hjem etter en lang tur, låter jeg motoren gå, eller starter med fjernkontrollen slik at den ikke stenger av seg når jeg stenger av motoren. For å finne ut om den går eller ikke kan man strekke seg inn under bilen og se om det kommer eksos ut fra eksosrøret til Webasto. man merker det også ved at det lukter uforbrent diesel hvis man stenger motoren (kommer fra Webasto da denne kjører avstengningsprogram). Men før eller senere regner jeg med å få skifte brennkammeret og glødplug eller noe...
Du kan se i døren på klistrelappen der hvilken Webasto du har, og om du har en eller to.
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
-
Needforspace
- -

- Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
- Phone: 41tonull5391
Webasto montert i T5 er mye mer holdbar enn Eberspascher T4 når det gjelder korte driftsperioder. Det skal ikke være nødvendig å ta de hensynene som du beskriver da den selv sørger for å brenne seg ren og kjøle seg ned. Det er allikevel ikke sikkert den varer så lenge før den må overhales. Den jeg hadde i min T5 måtte skiftes både elektronikk kort og brennkammer på før bilen var gått 100k km.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Hei igjen, jeg sitter og ser på litt forskjellige typer oljer, hovedsaklig Castrol. Er det noe poeng å bruke Castrol Edge Turbo diesel vs Edge Longlife? Den første er visstnok spesielt for pumpedyse, mens den andre er longlife. Jeg skifter på ca 12 000..
For øvrig noen erfaringer med motorrens? Jeg hadde en positiv opplevelse med en god dose dyserens nettopp, og tenkte å følge opp med mere rens..
For øvrig noen erfaringer med motorrens? Jeg hadde en positiv opplevelse med en god dose dyserens nettopp, og tenkte å følge opp med mere rens..
-72 Vw Boble 1302
-89 Nissan Laurel
-04 Vw Touran
-04 Ford Mondeo
-04 Vw Multivan
-89 Nissan Laurel
-04 Vw Touran
-04 Ford Mondeo
-04 Vw Multivan
-
silenhag
- -

Antar at dette gjelder den bilen i avateren din, dvs en 2004 med enten AXD eller AXE motor.
Den bilen skal ha spesifikasjon vw 505 01 eller vw 506 01 (sjekk instruksjonsboka til din bil).
C Edge Turbodiesel ser ut å oppfylle vw 505 01 (?) mens C Edge Longlife er vw 507 00 (?). På bakgrunn av det
vil jeg anbefale C Edge Turbodiesel hvis du vil være helt sikker på å ha riktig olje til din motor.
Sen er det mange/noen som kjører med 507 i sin axd/axe, blant annet meg. Har nå kjørt 70000 med oljeskift ca hver 12500km. Ikke fått noen skader ennå. Jeg bruker dog alltid motorvarmer samt parkerer i varmegarage hjemme. I den kjente oljedebatten som vært er det folk som mener at 507 ikke er bra for før T5 før 2006 dvs motorkode AXD/AXE, mens andre mener det går fint. Jeg kan ikke si sikkert hva som stemmer, men jeg har tro på at 507 går fint. Viktigere med faste oljeskiftintervall på absolutt maks 15000. Jeg antar at ingen vet sikkert om 507 går bra da vw trolig aldring testet dette under kontrollerte former. Da AXD/AXE ble utviklet hadde ikke 507 oljen kommet..
En ting som 507 oljen skiller seg mot 505 og 506 er innholdet av Zinc dialkyldithiophosphate (ZDDP). Dette grunnet at de ødelegger dieselpartikkelfilter som kom i 2006 om jeg skjønt riktig. Jeg skal faktisk nå starte med tilsats av ZDDP i min 507 olje i form av en halv flaske RedLine Break inn additive. Trur ikke det skader i hvert fall, men som sagt trur det er viktigere med faste intervall.
Vedrørende engine flush så tenker jeg at det er avhengig hva slags liv bilen din hatt i historien. Har det vært mange mil med longlife/flexible service, så skader ikke en engine flush tenker jeg. Men samtidig så vil hyppige oljeskift også ha en rensende effekt...
Den bilen skal ha spesifikasjon vw 505 01 eller vw 506 01 (sjekk instruksjonsboka til din bil).
C Edge Turbodiesel ser ut å oppfylle vw 505 01 (?) mens C Edge Longlife er vw 507 00 (?). På bakgrunn av det
vil jeg anbefale C Edge Turbodiesel hvis du vil være helt sikker på å ha riktig olje til din motor.
Sen er det mange/noen som kjører med 507 i sin axd/axe, blant annet meg. Har nå kjørt 70000 med oljeskift ca hver 12500km. Ikke fått noen skader ennå. Jeg bruker dog alltid motorvarmer samt parkerer i varmegarage hjemme. I den kjente oljedebatten som vært er det folk som mener at 507 ikke er bra for før T5 før 2006 dvs motorkode AXD/AXE, mens andre mener det går fint. Jeg kan ikke si sikkert hva som stemmer, men jeg har tro på at 507 går fint. Viktigere med faste oljeskiftintervall på absolutt maks 15000. Jeg antar at ingen vet sikkert om 507 går bra da vw trolig aldring testet dette under kontrollerte former. Da AXD/AXE ble utviklet hadde ikke 507 oljen kommet..
En ting som 507 oljen skiller seg mot 505 og 506 er innholdet av Zinc dialkyldithiophosphate (ZDDP). Dette grunnet at de ødelegger dieselpartikkelfilter som kom i 2006 om jeg skjønt riktig. Jeg skal faktisk nå starte med tilsats av ZDDP i min 507 olje i form av en halv flaske RedLine Break inn additive. Trur ikke det skader i hvert fall, men som sagt trur det er viktigere med faste intervall.
Vedrørende engine flush så tenker jeg at det er avhengig hva slags liv bilen din hatt i historien. Har det vært mange mil med longlife/flexible service, så skader ikke en engine flush tenker jeg. Men samtidig så vil hyppige oljeskift også ha en rensende effekt...
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
Dette var et godt og utfyllende svar! Til å være en selverklært "amatør" virker det som du har ganske mye greie på ting etter hvert..
Lurer av ren nysgjerrighet på hvorfor du selv bruker 507 når du samtidig anbefaler 505.01?
Lurer av ren nysgjerrighet på hvorfor du selv bruker 507 når du samtidig anbefaler 505.01?
-72 Vw Boble 1302
-89 Nissan Laurel
-04 Vw Touran
-04 Ford Mondeo
-04 Vw Multivan
-89 Nissan Laurel
-04 Vw Touran
-04 Ford Mondeo
-04 Vw Multivan
-
silenhag
- -

Jeg bruker 507 fordi den er mer lettilgjengelig og billigere, men også for å teste ut om skeptikerne har feil. Min oppfatning etter å ha lest mye på nett, engelska forum osv så virker det være 50/50 mellom de som mener det skader motoren og de som mener at 507 oljen er bedre enn 505.01 ..Txlied wrote:Lurer av ren nysgjerrighet på hvorfor du selv bruker 507 når du samtidig anbefaler 505.01?
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
-
silenhag
- -

Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
Hvorfor bruke DPF-vennlig olje med redusert tilsetning/smøring (ZDDP) når du ikke har en DPF å ta hensyn til i din bil?silenhag wrote: En ting som 507 oljen skiller seg mot 505 og 506 er innholdet av Zinc dialkyldithiophosphate (ZDDP). Dette grunnet at de ødelegger dieselpartikkelfilter som kom i 2006 om jeg skjønt riktig. Jeg skal faktisk nå starte med tilsats av ZDDP i min 507 olje i form av en halv flaske RedLine Break inn additive. Trur ikke det skader i hvert fall, men som sagt trur det er viktigere med faste intervall.
VW 507.00 oljene er såkalt Low SAPS (low sulfated ash, phosphorus-sulfur) som betyr at mengden av ZDDP er redusert.
Det er for å spare miljøet at ZDDP er ut.. men hvis en har en gammel bil med flat tappet cam så trenger den gode gamle nivåer av ZDDP for å beskytte kamakselen. Nyere biler har roller cam som lager mindre trykk mellom kamaksel og ventilløfter og dermed kan klare seg med noe svakere beskyttelse av metall-til-metall kontakt (der presset er så høyt at oljefilmen fortrenges i et kort øyeblikk).

Du er selv inne på det ved tanken på å tilsette et ZDDP additivprodukt i din Low SAPS motorolje. Men tilsetningene i olja er en nøye sammensetning, og hvis du kjøper en ZDDP tilsetning så vet du ikke om det du ender opp med er hensiktsmessig sammen. For mye tilsetninger går det utover renseevnen til olja.. og kan føre til økt slitasje. Og du vet ikke når du har tilsatt for mye.
https://www.thoughtco.com/debunking-the ... end-726162
- 03 T4b Transporter Syncro 2.5 TDI AXL
- 99 T4a Transporter Syncro 2.5 TDI ACV
- 98 T4b Caravelle 2.5 TDI ACV
-
silenhag
- -

Jeg er enig med deg. Hadde jeg gjort om det hadde jeg trolig brukt 506-oljen for å være 100% sikker. Helt sant. Følgende er min forklaring. Når jeg kjøpte bilen (feb.2015, 108kkm) var 506 oljen meget vanskelig å finne, sammenliknet med 507 (som også var voldsomt billigere, og bedre iflg noen). Det var allerede 507 olje i motoren. Spurte jeg på Møller så fikk jeg svar om at 507 var ok. Ved gjennomgang av alt på nettet den gangen virket 507 greit, selv om skeptiker også eksisterte. Veldig mange biler går på 507-oljen bevisst eller ubevisst (?) og virker jo å fungere. Min bil har nå gått 185kkm. Jeg trur det er viktigere å skifte oljen på faste intervall, maks 15kkm (ikke longlife/flexible, opp til 30kkm)(Longlife kan imidlertid være forsvarlig hvis man kjører kun lange turer og mange km i året...mer enn 30kkm). Samt sørge for at aldri kjøre med vann i oljen (lekkasje gjennom vannpumpe). Veldig mange biler har fått skifte vannpumpe grunnet lekkasje, og dermed kjørt rundt med vann i oljen i lang tid (?).Harald wrote: Hvorfor bruke DPF-vennlig olje med redusert tilsetning/smøring (ZDDP) når du ikke har en DPF å ta hensyn til i din bil?
AXD/AXE (2004-2006) er uten DPF, BNZ/BPC (2006-2009) er med DPF men alle disse fire motorene er jo samme PD motor, med flat tappet cam design? og BNZ/BPC skal ha 507-olje..Harald wrote: flat tappet cam så trenger den gode gamle nivåer av ZDDP for å beskytte kamakselen. Nyere biler har roller cam som lager mindre trykk mellom kamaksel og ventilløfter og dermed kan klare seg med noe svakere beskyttelse av metall-til-metall kontakt (der presset er så høyt at oljefilmen fortrenges i et kort øyeblikk).
Min bil har idag 185kkm på telleren. Ingen motortrøbbel so far. Hyppig oljeskift (507). Ren og pen innvendig i motor, ingen tegn til sludge (som kan ses i enkelte motorer). Ny vannpumpe. EGR fjernet. Bruker motorvarmer. Parkerer i varmgarasje om vinteren.
Oljedebatten er spennende. Andre får gjerne komme med ytterligere innlegg. Hva slags olje kjører du på? Fin bilde på kamaksel, svart noe mer aggressiv geometri
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
Litt om ZDDP.
Zinc dialkyldithiophosphate (ZDDP) is the most commonly used anti-wear additive in motor oils. It contains both zinc and phosphorus components that work together to provide anti-wear protection and minimize lubricant breakdown. ZDDP also exhibits mild extreme-pressure protection
...
As temperatures rise and surfaces come closer together, ZDDP decomposes, and the resulting chemistry protects critical metal surfaces. When parts move during operation, any sliding or rolling motion takes place on top of or within the ZDDP anti-wear film, which reduces metal-to-metal contact.
...
Since all engines benefit from oils with superior anti-wear properties, it seems obvious to formulate all motor oils with high levels of ZDDP. Generally, high levels of ZDDP result in volatile phosphorus being transferred from the combustion chamber to the catalytic converter. Phosphorus can blind over the catalytic reaction sites in the converter, making it less efficient in turning carbon monoxide (CO) into carbon dioxide (CO2). The EPA mandates that catalytic converters operate as designed for more than 100,000 miles. As a result, phosphorus is limited for newer motor oil specifications.
...
When it comes to older engines - particularly those equipped with flat-tappet cams - and engines modified for increased performance, the challenges to delivering adequate wear protection become more pronounced.
https://www.amsoil.com/newsstand/classi ... rotection/
- 03 T4b Transporter Syncro 2.5 TDI AXL