Ekstra tankkapasitet T3

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
OddN
-
-

Re: Ekstra tankkapasitet T3

Post by OddN »

Renax wrote:Andgående problemer med at hovedtanken tømmes om reservetanken lekker kan det brukes opplegg fra "greasecar" verden. folk som kjører dieselbiler på frityrolje i en ekstra tank, men må starte den på diesel har opplegg med brytere for å velge hvilken tank dieselen skal komme fra... Blir ikke helt automatisk, men enklere enn å måtte ut å fylle fra jerrykanner...

God ide. Det har jeg igrunn ikke tenkt på. På bensinbiler er det jo enkelt, to tanker, to bensinpumper og en T-kobling og så bare en bryter som velger hvilken pumpe du kjører. Men på en diesel hvor det er dieselpumpa som suger, må man vel inn med et par magnetventiler for å få det til å fungere...
Runewilliam_Mercury1952
-
-
Car: T4 2000 APL, 1952 Mercury

Post by Runewilliam_Mercury1952 »

OddN wrote:
Renax wrote:Andgående problemer med at hovedtanken tømmes om reservetanken lekker kan det brukes opplegg fra "greasecar" verden. folk som kjører dieselbiler på frityrolje i en ekstra tank, men må starte den på diesel har opplegg med brytere for å velge hvilken tank dieselen skal komme fra... Blir ikke helt automatisk, men enklere enn å måtte ut å fylle fra jerrykanner...

God ide. Det har jeg igrunn ikke tenkt på. På bensinbiler er det jo enkelt, to tanker, to bensinpumper og en T-kobling og så bare en bryter som velger hvilken pumpe du kjører. Men på en diesel hvor det er dieselpumpa som suger, må man vel inn med et par magnetventiler for å få det til å fungere...
Forsvarets BV 206 (Beltevogn med Mercedes Diesel fra Hägglunds) er det to tanker, de har magnetventiler som styrer hvor diesel kommer FRA og hvor diesel RETUR havner. Forsvaret hadde problemer med maling flak fra Jerry kannene som gjorde at ventilen ikke alltid lukket.
Det som skjedde da var at motoren sugde diesel fra den ene tanken og kjørte retur til den andre som da rant over.

Hilsen Rune
OddN
-
-

Post by OddN »

Men om man lar returen gå i hovedtanken uansett og har som regel at man aldri slår over på ekstratanken før hovedtanken er under halv så burde det ikke være noe problem... Når ekstratanken da er tom slår man tilbake til hovedtanken.
Needforspace
-
-
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391

Post by Needforspace »

Det som kan gå galt det går galt når man tenker flere brukere ala militæret. Du selv som konstruktør og bruker klarer fint å holde orden på dette.
Jeg bruker mine jerry kanner som du også sier, slik at på tur fyller jeg tanken med kannene om det er langt fra stasjon og eller om det er dyr diesel i området. Så fyller jeg opp igjen når det er under gjennomsnittlig pris.
Om jeg skulle fylt fra kannene inn på tank med en knapp eller om jeg løfter ned kanna og fyller inn på tanken manuelt blir ellers likt.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
OddN
-
-

Post by OddN »

Needforspace wrote:Det som kan gå galt det går galt når man tenker flere brukere ala militæret. Du selv som konstruktør og bruker klarer fint å holde orden på dette.
Jeg bruker mine jerry kanner som du også sier, slik at på tur fyller jeg tanken med kannene om det er langt fra stasjon og eller om det er dyr diesel i området. Så fyller jeg opp igjen når det er under gjennomsnittlig pris.
Om jeg skulle fylt fra kannene inn på tank med en knapp eller om jeg løfter ned kanna og fyller inn på tanken manuelt blir ellers likt.
Enig. Men feil som skyldes feil på komponenter er vanskelig å gardere seg mot, som her nevnt defekt magnetventil.

Jeg har vel nå bestemt meg for å bruke de to jerrykannene jeg nå har lagd feste til. Og jeg tester en sånn manuell Jula-pumpe til overføring. Men kommer nok til å fundere litt mer på fastmontert el pumpe... Men da med løst stigerør som man stikker nedi kannene. Så reduserer jeg ikke bruksområdet til kannene.
Renax
-
-
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105

Post by Renax »

Retur i hovedtanken uansett er en dårlig ide, du vil kjøre reservetanken tom fort og så måtte slå over til hovedtanken igen. Det går mer diesel tilbake i returen enn det motoren drikker per mil...
Needforspace
-
-

Post by Needforspace »

Å kjøre på en ekstra tankkapasitet har vel ikke noe spesielt for seg? Er vel like greit å bruke transferpumpe og fylle det inn på hovedtanken en gang for alle og da når man vet at tanken har kapasitet til å ta unna volumet. Ellers blir det jo behov for både retursystem og tankmåler i ekstratanken også.
Last edited by Needforspace on 12 Nov 2017, 16:00, edited 1 time in total.
VW E-Golf -16
VW Crafter LWB -14

OddN
-
-

Post by OddN »

Renax wrote:Retur i hovedtanken uansett er en dårlig ide, du vil kjøre reservetanken tom fort og så måtte slå over til hovedtanken igen. Det går mer diesel tilbake i returen enn det motoren drikker per mil...
Har igrunn aldri tenkt over hvor mye diesel som går tilbake i returslangen. Men på en bensinbil med innsprøytning vet jeg jo at det er mye bensin som returneres. Der hadde man nok tømt ekstratanken på noen få minutter med nevnte system. Kan godt hende det er sånn på en diesel og?

Jeg skrinlegger den ideen og holder meg til mine to jerrykanner og manuell pumpe.
Renax
-
-

Post by Renax »

Needforspace wrote:Å kjøre på en ekstra tankkapasitet har vel ikke noe spesielt for seg? Er vel like greit å bruke trensferpumpe og fylle det inn på hovedtanken en gang for alle og da når man vet at tanken har kapasitet til å ta unna volumet. Ellers blir det jo behov for både retursystem og tankmåler i ekstratanken også.
Har en kompis som kjørte rundt med 80l tank baki en A6, med måler og brytere til å switche mellom tankene. ikke ekstremt mye opplegg egentlig.
Men om det har noen hensikt for å kjøre på drivstoff fra pumpene vet jeg ikke, det var morsomt å kjøre Stavanger-Flensburg-Stavanger uten å måtte fylle, men stoppet jo på stasjoner for å pisse og slikt likevel...

Jeg personlig tror en femliter i bilen for å gardere seg mot en dårlig drivstoffmåler er stort sett plenty.
Renax
-
-

Post by Renax »

Sikkert dumt spørsmål, men spør likevel. Det er ikke mulig å bruke en syncrotank i en 2wd bil? For å kjøre dobbeltank?
Jeg tenker å ha en tank til diesel og en til frityrolje...

Sent from my ASUS_X00GD using Tapatalk
OddN
-
-

Post by OddN »

Renax wrote:Sikkert dumt spørsmål, men spør likevel. Det er ikke mulig å bruke en syncrotank i en 2wd bil? For å kjøre dobbeltank?
Jeg tenker å ha en tank til diesel og en til frityrolje...

Sent from my ASUS_X00GD using Tapatalk
Ikke uten å flytte girkassa ned slik den er på en syncro. Blir vel litt lite bakkeklaring på en 2wd da.
OddN
-
-

Post by OddN »

Og for de som har riktig mange jerrykanner og som ønsker seg litt spenning tilværelsen kunne kanskje dette vært noe:

Image

Ford Pinto blir supersikker i forhold.
Needforspace
-
-

Post by Needforspace »

En Jerrycaps! :lol: :shock:
VW E-Golf -16
VW Crafter LWB -14

CARASYN87
-
-
Car: T3 Syncro 1991 DJ, T2a/b 1972, Renault RX4 2003
Phone: 93277745

Post by CARASYN87 »

Det er faktisk mulig å bruke en Syncrotank på en 2WD.I Polen gjøre dem dette ved å bruke varmluftpistol og omforme tanken sånn at han passer over girkassa.Er kanskje litt risikabelt angående strukturelle svakheter i plastiken når det er varm og man har bensin i tanken.
Men med diesel bør dette ikke være et problem.
Angående denne reservehjulholderen fra han Polakken som averterte han her på forumet eller hvor dette nå var.
Jeg kjøpte en av ham gjennom en venn av meg og det viste seg å være et godt kjøp.
Denne holderen er en hybrid mellom min holder fra RMV fra USA og den opprinelige originale holderen fra VW for 16" Syncroen.
Jeg betalte 3500 nok og fikk en god og stabil holder til min Syncro.
Kan anbefale denne holderen til Syncroeier.
Med vennlig hilsen CARASYN87.
OddN
-
-

Post by OddN »

CARASYN87 wrote:Det er faktisk mulig å bruke en Syncrotank på en 2WD.I Polen gjøre dem dette ved å bruke varmluftpistol og omforme tanken sånn at han passer over girkassa.Er kanskje litt risikabelt angående strukturelle svakheter i plastiken når det er varm og man har bensin i tanken.
Men med diesel bør dette ikke være et problem.
Angående denne reservehjulholderen fra han Polakken som averterte han her på forumet eller hvor dette nå var.
Jeg kjøpte en av ham gjennom en venn av meg og det viste seg å være et godt kjøp.
Denne holderen er en hybrid mellom min holder fra RMV fra USA og den opprinelige originale holderen fra VW for 16" Syncroen.
Jeg betalte 3500 nok og fikk en god og stabil holder til min Syncro.
Kan anbefale denne holderen til Syncroeier.
Høres bra ut. Har en dialog med han jeg og. Håper det går i orden.
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

-Kom på det da jeg så seriebilen med alle jerrykannene avbilda over, de med slike forskjermer kan ha hhv vanntank i skjermen på den siden møtende trafikk passerer ved, og en drivstofftank i motsatt forskjerm. Husker ikke antall liter man får i de tankene, men det er mer enn herfra til Drammen.

Og siden bilen er seriebil hadde jo Forsvarets serie IIa egen ekstratank (derav to drivstoffpåfyllingspunkt på høyresiden av norsk ex.MIL Land Rover) fra før av. Kunne komme helt til Larvik med en sånn seriebil :wink:

-Og hadde man roofrack som avbilda med alle jerrykannene fyllt opp sågar nådd ned til Porsgrunn 8)

Men det er med årgangslandrover. T3 aner jeg ikke rekkeviddene på.

Kan man ikke bruke hulrom i vegger (lavt) for å montere ekstratanker på en T3 ?
OddN
-
-

Post by OddN »

Rudeboy wrote:-Kom på det da jeg så seriebilen med alle jerrykannene avbilda over, de med slike forskjermer kan ha hhv vanntank i skjermen på den siden møtende trafikk passerer ved, og en drivstofftank i motsatt forskjerm. Husker ikke antall liter man får i de tankene, men det er mer enn herfra til Drammen.

Og siden bilen er seriebil hadde jo Forsvarets serie IIa egen ekstratank (derav to drivstoffpåfyllingspunkt på høyresiden av norsk ex.MIL Land Rover) fra før av. Kunne komme helt til Larvik med en sånn seriebil :wink:

-Og hadde man roofrack som avbilda med alle jerrykannene fyllt opp sågar nådd ned til Porsgrunn 8)

Men det er med årgangslandrover. T3 aner jeg ikke rekkeviddene på.

Kan man ikke bruke hulrom i vegger (lavt) for å montere ekstratanker på en T3 ?
Joda, men det er veldig tynne hulrom så det monner ikke mye.

De hulrommet som er noe å snakke om er under gulvet mellom kanal og rammevange. Her finnes det ferdige tanker å få kjøpt ( dyrt!!) som rommer 80 liter hver:

Image
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Med totoms understellsbeskyttelse kunne det nok vært noe. -Skjønt noen har jo propantank innafor kanalen fra før av, så kanskje det er mindre utsatt enn man skulle tro (og man MÅ jo ikke absolutt dra rock slidersa inntil kanalen når man kjører på dårlig vei, går jo an å se an forholdene man kjører etter).

2x80 liter og så er originaltanken på hvor mange liter ? Har ikke sett sånne til T4, vel ?
Renax
-
-

Post by Renax »

orginaltank er vel 60l 2wd og 70l på 4wd? pluss 160l har man nok drivstoff til å kjøre til butikke og tilbake hvertfall :D:D
OddN
-
-

Post by OddN »

Renax wrote:orginaltank er vel 60l 2wd og 70l på 4wd? pluss 160l har man nok drivstoff til å kjøre til butikke og tilbake hvertfall :D:D
Jepp. Men et par jerrykanner hadde jo fremdeles ikke vært så dumt... :wink:

70+160+40 skulle bli noe sånnt som 270 liter totalt, så med en sparsom TDI burde det vel nærme seg 4000 km uten refill. Da kan man til og med kjøre seg vill i Sahara uten fare.
ducce999s
-
-
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0

Post by ducce999s »

TDi er for pyser som trenger potensmiddel for å få stive kabler :-)

Med orntli motor så kommer enn ca 180 mil på 270 liter. Uten kamperen på flaket. Med kamperen ca 150 mil :-)

Vi må alle bidra til statskassen :-)

Sent fra min E6553 via Tapatalk
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
CARASYN87
-
-
Car: T3 Syncro 1991 DJ, T2a/b 1972, Renault RX4 2003
Phone: 93277745

Post by CARASYN87 »

Vet ikke hva du mener med"orntli motor" men med min tidligere camper med 2,1 liter WBX motor så hadde jeg kommet ialfall 2500km med 270 liter bensin i tankene...med moderat kjøring selvfølgelig.
Ikke alle kjører Syncro vettu :lol: .
Med vennlig hilsen CARASYN87.
OddN
-
-

Post by OddN »

ducce999s wrote:TDi er for pyser som trenger potensmiddel for å få stive kabler :-)

Med orntli motor så kommer enn ca 180 mil på 270 liter. Uten kamperen på flaket. Med kamperen ca 150 mil :-)

Vi må alle bidra til statskassen :-)

Sent fra min E6553 via Tapatalk
Men med sånn flakbil er det jo mye enklere. Sveis igjen sidelukene og monter tanklokk på planet. Burde kunne romme et par tusen liter under der :D
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Fulgte det ikke med 200-litersfat stroppa fast på planet, Paul ? Ser sånt på alle amerikanske pickups så jeg trodde det var standardutstyr :wink:

DOKA har vel et tomrom under planet som skjelden er i bruk sånn over bakakslingen ? Skulle tro man kunne lagt inn tank der uten å stjele fra lasterommets primærvolum.

Og for dere med setebenk baki, så får jeg det for meg at det er mulig (alt er mulig) å legge en ekstratank under setebenken. Vil vel stjene plass i T3s "smugling compartment" som Han Solos Millennium Falcon er stappfull av, rektignok.
OddN
-
-

Post by OddN »

Han måtte vel fjerne fatene for å få på sneglehuset :D

Både sika og doka har masse ubenyttet plass innunder planet. Noen har imidlertid åpning inn til rommet under baksetet.

Men det høres ut som om det trengs ekstra bensin ombord med sika syncro, 112i og sneglehus... Går det virkelig bortimot 2 liter på mila da?
Post Reply