TDK/ TDI hva er best, hva bør man velge?

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Re: TDK/ TDI hva er best, hva bør man velge?

Post by Rikskringkastingen »

Foreldrene mine har en '94 Passat med 1Z-motor. Det går ganske lang tid før det blir varme i varmeapparatet på den om vinteren, og den har ikke over 10 liter kjølevæske og mange meter med uisolerte vannrør under bilen.

Noen TDI-motorer har en spesiell vannstuss på toppen med tre glødeplugger i. De varmer opp vannet i varmeapparatkretsen. Samme type glødeplugger som sitter i motoren på JX og AAZ. Andre har et elektrisk varmeelement i luftkanalen i varmeapparatet, omtrent som å blåse lufta gjennom en brødrister. Og noen har fabrikkmontert dieselvarmer som går automatisk avhengig av motortemperatur og utetemperatur.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
bjørn53
-
-
Car: t3 + golf
Phone: 90134047

Post by bjørn53 »

Det er en kjent sak at moderne TDI motorene har vært mer energieffektive enn eldre dieselmotorer. Dette har medført at de har hatt lengre oppvarmingstid og noen biler har hatt tilleggsvarme. Kanskje det er årsaken til at noen har gitt opp temperatur styringa, og det har blitt en "sannhet" at disse motoren ikke produserer nok varme om vinteren.

Kanskje tregheten i termostat/kjølesystemet gjør at det pumpes inn for store mengder kaldt vann fra kjølerørene. Termostat og pumpe er beregnet for korte rør og 4-5 liter kjølevæske. I t3 får den 10-15 liter tror jeg.

Jeg ville ha sjekket dette ved å sette på en Slangetang
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verkt ... ng-191437/
på radiatorslangen(e)
Last edited by bjørn53 on 16 Jan 2012, 07:56, edited 1 time in total.
Hvor jeg har det fra???... et langt liv med god og dårlig erfaring. Lærer litt her og..
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
bjørn53
-
-

Post by bjørn53 »

Tur-Bo wrote: Eneste ulempen egentlig var at motoren gikk for kaldt. Skal en tdi fungere som vinterbil er man helt nødt til å ha tilleggsvarmer som varmer kjølevannet. Jeg dekket hele radiatoren med papp men fikk alikevel ikke varme i bilen når det var under 6 grader kaldt.
Det er jo noe ulogisk her. Termostaten skal ikke slippe gjennom vann til radiatoren før motoren oppnår noe i nærheten av drifts temperatur. Dekker du til en varm eller en kald radiator? :) Dekker du til en kald radiator så 8) men dekker du til en varm radiator så :shock: .Radiatoren skal ikke på noen måte være varm, lunken, etc. :roll: :roll: :roll:

Har du et regulerings problem?? :?

Du får finne en gnom som kan sitte bake i bilen med en:

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verkt ... ng-191437/ :lol:
Hvor jeg har det fra???... et langt liv med god og dårlig erfaring. Lærer litt her og..
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

bjørn53 wrote:
Tur-Bo wrote: Eneste ulempen egentlig var at motoren gikk for kaldt. Skal en tdi fungere som vinterbil er man helt nødt til å ha tilleggsvarmer som varmer kjølevannet. Jeg dekket hele radiatoren med papp men fikk alikevel ikke varme i bilen når det var under 6 grader kaldt.
Det er jo noe ulogisk her. Termostaten skal ikke slippe gjennom vann til radiatoren før motoren oppnår noe i nærheten av drifts temperatur. Dekker du til en varm eller en kald radiator? :) Dekker du til en kald radiator så 8) men dekker du til en varm radiator så :shock: .Radiatoren skal ikke på noen måte være varm, lunken, etc. :roll: :roll: :roll:

Har du et regulerings problem?? :?

Du får finne en gnom som kan sitte bake i bilen med en:

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verkt ... ng-191437/ :lol:
Nå lever ikke bilen lenger,ellers skulle jeg forsket litt mer på problemstillingen. Jeg dekket til radiatoren for at kjølevannet skulle kjølest minst mulig , prøvde div termostater og luftet til den store gullmedalje men nope ! :? Fikk normal tempratur en gang men da dro jeg to tonn med klampen i gulvet.
En kammerat med en eldre Audi 100, 2,5 tdi opplever også at han mister varmen når han feks, kjører i lange nedoverbakker uten at motoren blir belastet.
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
Rikskringkastingen
-
-

Jeg tror det er bare en grunn til at det ikke hjalp å dekke til radiatoren, og det er at termostaten fungerte som den skulle, og at det ikke sirkulerte noe varmt vann i radiatoren. På biler med motoren foran vil jo normalt den kalde lufta som strømmer gjennom radiatoren strømme videre til motoren. Da kan det hjelpe å dekke til radiatoren selv om det ikke sirkulerer varmt vann gjennom den. Men på T3 er det ikke den luftstrømmen som kjøler ned motoren på denne måten. På T3 vil jeg ha mer tro på å isolere rør og slanger under bilen, særlig varmeapparatslangene.
Henrik Engen

Livar
-
-
Car: T3 Caravelle C 1990 DJ

Post by Livar »

RobinTheSailor wrote:Fart: Denne motoren trenger 500 omdr. mer for samme fart som den gamle motoren så ideelt sett burde den hatt en mer langbeint gearkasse eller modifisert den som sitter i. I 110-120 virker det som motoren har alt for høyt turtall men under 90 og til bykjøring og blandet kjøring funker den utmerket.
Dette kan ikke stemme, da du har samme girkasse, og det er den som utgjør forholdet mellom turtall og fart.
En TDI motor henter ut effekten på et lavere turtall, derfor ender du opp med lavere toppfart, og det føles som om den har for høyt turtall i 110-120. Noe den strengt tatt har.
Det som kanskje lurer deg er turtellersignalet. Har du original turteller? Denne henter signalet fra dynamoen i bilen. Om du bytter motor, med et annet oppsett på reimer, og kanskje en annen dynamo må denne kalibreres opp på ny. Mener det finnes et potensiometer på baksiden av instrumentet for justering. Det er nok mange slike turtellere som burde blitt justert rundt omkring, ikke bare de ombygde. Det finnes digitale optiske turtellere som rettes mot en liten refleksbrikke som monteres på f.eks reimhjul på veiven, med et slikt instrument vil jeg tro det er kurant å gjøre denne jobben.
bjørn53
-
-

Post by bjørn53 »

Fikk smake.
-------------------
Radiator frøs på vei over fjellet fra Bergen. Har kjørt i hele dag bare på kjølinga fra kupe varmer. Kjør 3 minutter -- la kjøle seg i 7 minutter. Det ble mange stopp på hente bil på som desverre ikke hadde frostvæske :shock: Men på den andre siden det var godt og varmt i kupeen. :lol: Caravelle delebil 1,9 med mekanisk diesel pumpe.
Last edited by bjørn53 on 19 Jan 2012, 14:30, edited 1 time in total.
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
RobinTheSailor
Car: T4 Calif Coach adv. 2000. T3 transp. sync dbkab 88
Phone: 41477778

Post by RobinTheSailor »

Livar wrote:
RobinTheSailor wrote:Fart: Denne motoren trenger 500 omdr. mer for samme fart som den gamle motoren så ideelt sett burde den hatt en mer langbeint gearkasse eller modifisert den som sitter i. I 110-120 virker det som motoren har alt for høyt turtall men under 90 og til bykjøring og blandet kjøring funker den utmerket.
Dette kan ikke stemme, da du har samme girkasse, og det er den som utgjør forholdet mellom turtall og fart.
En TDI motor henter ut effekten på et lavere turtall, derfor ender du opp med lavere toppfart, og det føles som om den har for høyt turtall i 110-120. Noe den strengt tatt har.
Det som kanskje lurer deg er turtellersignalet. Har du original turteller? Denne henter signalet fra dynamoen i bilen. Om du bytter motor, med et annet oppsett på reimer, og kanskje en annen dynamo må denne kalibreres opp på ny. Mener det finnes et potensiometer på baksiden av instrumentet for justering. Det er nok mange slike turtellere som burde blitt justert rundt omkring, ikke bare de ombygde. Det finnes digitale optiske turtellere som rettes mot en liten refleksbrikke som monteres på f.eks reimhjul på veiven, med et slikt instrument vil jeg tro det er kurant å gjøre denne jobben.
Denne bilen har ikke noe turteller (det står et ur der), det med 500 omdreininger er noe jeg har lest på nettet for ganske lenge siden og bare tatt for god fisk da turtallet oppleves som alt for høyt. Jeg har aldri kjørt denne bilen med en orginale jx.motoren da den var ødelagt da jeg kjøpte den så det kan god hende du har rett i at det ikke er noe forskjell fra den orginale motoren. At det er høyt turtallet på 110-120 er dog et faktum og et ekstra gear ville vært supert .Toppfarten er nok mye høyere men jeg har alltid slakket av på max 120. Takk for tips angående det med turteller. Har tidvis vært inn på tanken å installere en :-)
Robin the sailor

T3 Transporter dobbelkabiner syncro 1.9 TDI (1988)
T4 California Coach Advantage 2.5 TDI (2000)
T3 California Joker 1.6 TD (1987)
T3 Rico (1986)

Slagord: Det er aldri for sent å gi opp...din VWbus
bjørn53
-
-

Post by bjørn53 »

Rikskringkastingen wrote:Jeg tror det er bare en grunn til at det ikke hjalp å dekke til radiatoren, og det er at termostaten fungerte som den skulle, og at det ikke sirkulerte noe varmt vann i radiatoren. På biler med motoren foran vil jo normalt den kalde lufta som strømmer gjennom radiatoren strømme videre til motoren. Da kan det hjelpe å dekke til radiatoren selv om det ikke sirkulerer varmt vann gjennom den. Men på T3 er det ikke den luftstrømmen som kjøler ned motoren på denne måten. På T3 vil jeg ha mer tro på å isolere rør og slanger under bilen, særlig varmeapparatslangene.
Hmmmm
http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel. ... d=10075906
http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel. ... d=10076541

Eller kanskje på med motorbalja?
Last edited by bjørn53 on 30 Jan 2012, 12:10, edited 1 time in total.
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
CarlOt2
-
-
Car: T1, 3 og 4 +Golf1

Post by CarlOt2 »

Nok et spørsmål fra en "dummy" innen dette :) Angående eksosanlegg ifbm ombyggingen:

Hvis en går fra 1,6 JX til 1,9 AAZ, kan en da bruke det gamle eksosanlegget som en hadde på JX'en , eller må en kjøpe noe nytt til eksosen? Jeg leser at en skal bruke eksosmanifolden fra JX så da håper jeg at det ikke er noe nye bend som må til.. (?)
narle
-
-
Car: 16"highroof syncro
Phone: 4-8-2-7-2-2-3-2

Post by narle »

Du bruker det gamle fra jx så lenge resten er det.
91 Halvpanel Syncro 1,9tdi
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
87 Syncro Caravelle GL 1.9 tdi
87 Westfalia Club Joker 2,1 inj
84 Caravelle Carat 1,9 inj.wbx
79 Sika 2.0 luftkjølt
MA
-
-
Phone: 41367753

Post by MA »

Det lekker fra dieselpumpen på AAZ motoren. Det ser ut som et lite lokk på baksiden med to skruer på, det ser ut som det bobler ut av ut i skjøten der og det er forferdelig trangt bak der også.
Bor i Oslo
bjørn53
-
-

Post by bjørn53 »

Har du satt inn aaz motoren? Får du lekkasje fra orginal pumpa eller den gamle jx pumpa?
Hvordan gikk det med tilpassing av fester etc? Har du bytta manifold og turbo?
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
MA
-
-

Post by MA »

Nei jeg har ikke satt inn motoren, men jeg har en passat med AAZ motor også og den dieselpumpa lekker
Bor i Oslo
MA
-
-

Post by MA »

Nå har jeg fått alle delene jeg har bestilt.
Regreim, clutch,bremseklosser, bremsebånd, vannpumpe, luftfilter, oljefilter,dieselfilter, hjullager, bremseskiver. Så til helgen skal jeg begyne og fikse AAZ motoren.
Bor i Oslo
MA
-
-

Post by MA »

Er dette riktig motor NR på AAZ motoren.
Jeg fant to nr på den, det ene var et klistremerke med strekkode og satt på plast dekselet rundt kamakselen og det andre satt stemplet inn i blokka og begge var like
Det sto AAZ 293 643
Bor i Oslo
Rikskringkastingen
-
-

Det ser veldig ut som et motornummer ja. Slått inn like under toppakningen, i nærheten av oljefilterbraketten og vakuumpumpa. Og det samme nummeret pleier ofte å stå på en klistrelapp på øvre registerdeksel, gjerne sammen med en strekkode. Sekssifret nummer etter kodebokstavene er akkurat som det står i boka at det skal være.
Henrik Engen

MA
-
-

Post by MA »

takk for svar
Bor i Oslo
MA
-
-

Post by MA »

Er det noe svakheter med toppakning og ventiltettninger på AAZ motorene. Er litt usikker på om jeg skal gidde og plane toppen, bytte toppakning og ventilforinger. Det blir jo en ekstra kostnad som da kjennes litt unødig. Jeg tenkte i hvertfall og bytte olje simringene på veiva.
Bor i Oslo
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

Vet ikke om AAZ har samme problemet som Jx en, men hvis toppen på en JX planes kan du få startvansker på den etterpå. Eksosmanifoilen derimot kan det være lurt å få planet.
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
Rikskringkastingen
-
-

Jeg ser ingen grunn til å ta av toppen på en AAZ før det er konstatert at det er noe feil der. Det er ikke veldig vanlig at toppakningene ryker på AAZ. Så hvis det er bare "for sikkerhets skyld", vil nok jeg regne toppakning og strekkbolter som en unødvendig kostnad her. Men den kan nok kanskje ha litt av de samme problemene som JX med sprekk i toppen, særlig hvis den blir montert bak i en T3. Hvis motoren har fungert bra i bilen den kommer fra, så er det vel bare å montere den. Men pass på temperaturen, og kjør den veldig forsiktig fram til motoren er skikkelig varm.

Jeg regner med at du monterer nytt register, og da kan det være lurt å ta med alle de tre simmeringene der. Og ikke minst den grønne o-ringen bak holderen til simmeringen, på den mellomakselen som driver oljepumpe og vakuumpumpe.

Hvis motoren har gått langt kan du vurdere å bytte ventilstammepakningene. Jeg har hørt om et par VW bensinmotorer med lignende ventilsystem som har brukt litt olje etter ca 400 000 km. Etter at ventilstammepakningene ble byttet var oljeforbruket helt borte. Det er mulig å bytte disse uten å demontere toppen, men det krever verktøy for å sette trykkluft på sylinderen, og ventilfjærverktøy som skrus fast i toppen. VW har originalverktøy for dette.
Henrik Engen

ukjent
-
-
Car: vw coach 90, caravelle c. 91.
Phone: 90815548

Post by ukjent »

ser dette er ein gammald tråd.. etter å ha lest den er eg blitt litt klokre, men og meir forvirra.

men lurer veldig på dette med girkasse... kor mykje hest og nm tåler ei orginal kasse som har stått på den 112i motoren. vist dykk skjønner kva motor eg tenker på....

og når det gjeld tdi, kan ikkje heilt forstå kvifor det skal vere så vanskeligt koble om. går det ikkje ann at motoren har sitt ledningsnett, og bilen sitt orginale og berre hente ut den infoen ein er ute etter fra ledningsnette til motoren?
Rapidspeed
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

Post by Rapidspeed »

kassa på 112i tåler akkurat det samme som til diesel og 1,9 bensimotoren.. det er like kasser hele veien. kun forskjeller i utveksling... for den som tror att en kasse stått på en 112i er sterkere enn en som har stått på f.eks 1,6td.. så har de bommet stort.. :wink:
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
subwoofer
-
-
Phone: 9entre3989en

TDK/ TDI hva er best, hva bør man velge?

Post by subwoofer »

Men diffen i bensinkassa er mer solid, med fire planethjul, dieseldiffen har bare to.
Men kassene tåler ikke veldig mye mer enn det de ble levert med.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
Rapidspeed
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

Post by Rapidspeed »

subwoofer wrote:Men diffen i bensinkassa er mer solid, med fire planethjul, dieseldiffen har bare to.
Men kassene tåler ikke veldig mye mer enn det de ble levert med.
dette er vel mer ett skille i årsmodell evt 4/5 trinn enn bensin/diesel..
de jeg har hatt oppe har vært like..

men det sies maks ca 200nm på kassene.. som de er.. SA oljeplater anbefales..
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
Post Reply