Orange -87 westy m/ høytak. Nå: frankenpumpa er i drift

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
Renax
-
-
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105

Re: Orange -87 westy m/ høytak. Nå: bytting til mtdi

Post by Renax »

Legger inn en oppdatering her, nå går bilen godt, men med enormt høy tomgang, det er ikke nok utslag til å justere fin tomgang og ha nok diesel på topp.

For å få til dette må vi borre opp nye festehull i en av de interne delene i pumpa.
Dette viste seg å ikke vere lett, borret vi hadde funka såvidt til ett hull, og så ikke mer.
Kjøpte nye borr igår så prøver nok igen endag.

Sent from my TECNO_N7 using Tapatalk
AndreasE
-
-
Car: T3 westfalia -87

Re: Orange -87 westy m/ høytak. Nå: bytting til mtdi

Post by AndreasE »

takk for updare, renax :)

ja, den går som en kule nå! men som renax skriver, så får ikke "sleven" nok vandring til at man får både tomgang og maks pådrag. modifikasjon av "injection lever" blir til uka.

bruker engelske navn og uttrykk, da jeg ikke har peiling på hva de forskjellige delene i pumpa heter på norsk.

ved å google feks "ve pump assembly" så finner man mange bildeveiledninger som omhandler demontering og montering av pumpa... et eksempel:
http://www.vwdieselparts.com/forum/viewtopic.php?t=6694

en god blekke fra bosch til hjelp for å forstå virkemåte:
http://www.dieselbookmarks.com/bombers/VEPump.pdf

vi har i utgangspunktet brukt denne guiden:
http://www.vwdiesel.net/forum/index.php?topic=6427.0

det er forumbrukeren "hey" sine innlegg som er aktuelle i denne tråden. han begynner beskrivelsen på side 3. han foretar seg masse foklaringer ang shimsing av ditt og datt. det har vi erfart og målt oss frem til at ikke er så mye å bry seg om i første omgang får å komme i gang. men det er greit å være klar over, for å få en forståelse av hvordan pumpas interne deler påvirker hverandre.

denne tråden er ikke ment som en guide til å bygge en frankenpumpe. til det er modifikasjonen alt for omfattende. det eneste rette er å lese seg opp på emnet og gjøre modden utifra folks råd og erfaringer. der håper jeg mine råd kommer godt med. man kommer ingen vei uten kunnskap og forståelse.

de viktigste modifikasjonene vi har erfart er nødvendige:
1. bytte kamplate og "hydraulic head"
2. modifisere "injection lever" (ikke gjort enda)

i tillegg har jeg modifisert "governoren" (stanga med fjører på som drar i "injection lever" ved pådrag). men dette er ikke nødvendig for å få et godt nok resultat.

1. kammplata til tdi-pumpa gir høyere løft og har en mer aggressiv geometri som resulterer i en raskere oppbygning av dieseltrykk til dysene. er noe sånt som 3,15mm løft i motsetning til aaz pumpa som har ca 2,7mm løft. sammen med kammplata fra tdi pumpa benyttes også "hydaulic head". denne har en diameter på 10mm kontra aaz som har 9mm. skulle ikke tro at den millimeteren har noe å si, men det har alt å si. tør ikke tenke på hvor mye diesel man får med 11/12mm pumpe. tdi pumpe fra biler med automat har btw 11mm pumpe...

2. som jeg allerede har vært inne på, så må vandringen som "injection lever" overfører til "sleven" bli større for å gi denne større utslag. i tillegg til modifisering av hengsel-punktet til "injection leveren" så må den invendige arma til gass-akslingen forlenges.

3. "governoren" har fått seg shims som strammer opp hovedfjøra. denne delen har som funksjon å begrense dieselmengden ved økende turtall. dette begynner allerede å skje ved ca 3000 opm, så begrensningen blir maks når man nærmer seg rundt 4500-5000 opm, avhengig av motormodell. i praksis er det altså turtallssperra det er snakk om. den har jeg altså droppet, så den nå skal kunne dra maks så lang opp i registeret man tør. effekten på høyere turtall begrenses derimot av max-fuel-skruen. denne er hos meg ikke skrudd så langt inn, for da øker tommgangsturtallet mitt. dermed har jeg nå enormt med bunndrag, men effekten avtar med økende turtall fordi den ikke får nok suppe. dette skal bli bedre ved å modifisere slik beskrevet i 2.
ulempen med å droppe turtallssperra er at motoren kan fyke i filler hvis den skulle ta av. feks hvis den skulle begynne å gå på motorolje pga feks gåen turbo. men hva er odsen? eller fordi man har skrudd max-fuel-skruen for langt inn. bommgiring (til fri) kan det sikkert også bli et artie turtall av.. dette er en modifikasjon man absolutt ikke trenger å gjøre. jeg gjorde det som et ledd av feilsøking siden jeg slet med at turtallet ble sperret på 2500opm i starten. dette viste seg derimot å skyldes at jeg hadde brukt feil matepumpe, se mitt forrige innlegg.

i tillegg kan man modifisere og justere det meste i pumpa med shims for å få den til å gå optimalt. blant annet justering av dynamisk og statisk timing. dieseltrykket internt i pumpa er et resultat av turtall. dette er noe matepumpas turtall sørger for. timinga er igjen et resultat av pumpetrykket. der kan man stille inn makstrykk i pumpa samt hvor raskt trykket skal øke i forhold til turtallet.

får jeg mulighet til å få justert ned tomgangen samtidig som å gi den litt mer diesel med max-fuelen, så er jeg superfornøyd! :mrgreen: bilen er en fullinnredet westfalia som sikkert veier nærmere 2tonn. tør ikke tenke på hvor godt dette motoropsettet hadde gått i feks en golf. tipper på at jeg har bikket gode 90hk, og noe mer er nok ikke så lurt før jeg har intercooler og oljekjøler.

timingen er tatt på gefühlen med vårt suverene instrument hørsel. har bedre tro på dette enn å stole på et tall. i teorien skal timingen være det samme som i td-motorer, altså 0,95-1,05 kamløft ved ødp. den starter momentant. uten hosting og uten røyk.. og gløding er historie. vanvittig gassrespons. turboen spooler opp dritkjapt med et lite gasstrykk. med jx-pumpa på ahu motoren brukte bilen 0,65 l\mil, både by og langkjøring. var nok ikke mer enn 70 hester før. da var max-fuel skuen så langt inne så den nesten begynte å ta av. . nå er det opp til høyrefoten hva den bruker. men har troa på at den fortsatt går billig på langkjøring.

skal komme med update ang forbruk.

alle som er eller har vært inne på tanken om å bygge en slik pumpe anbefaler jeg å bare sette i gang! det er ingenting og tape! bare masse tid... det er ikke hokus pokus inni en pumpe. og det er lite man kan gjøre feil hvis man bruker hue og følger en guid før man etterhvert kan gjøre det i blinde :) . det er ren mekanikk, i størrelseorden mellom et urverk og en lastebilmotor.

leser mange pessimister som sier man aldri får en slik hjemmemekka frankenpumpe til å gå godt, men i praksis så har det vist seg at den funker helt topp. ihverfall for min del! den føles også mer trofast enn en hel haug med ledninger og sensorer. på sikt blir det muligens tdi konvertering, men ledningsnettet fulgte ikke med motoren jeg kjøpte.

skepsisen går også ofte ut på at disse pumpene bare har 17mm aksling. tror ikke det skal være no fare for akslingbrudd. å gå opp til 11&12mm pumper på denne akslinga ville jeg derimot vært mer skeptisk for. da få man heller sette inn feks en lr discovery pumpe mm. izuzu? finnes mange fler og, som går bolt on og har 20mm aksling. men hva skal man med det? 150hk? det går sikkert med mitt oppsett også om man har en turbo som skyver mer luft og har større dyser. men det har aldri vært mitt mål. jeg vil ha en driftssikker bil som følger trafikken i fjellnorge med fullastet bil.

i tillegg finnes det heldigvis folk som tjener penger på og kanskje lever av å bygge mtdi-pumper. de pumpene er sikkert mye bedre enn det vi kan få til selv og det er fint de har et så stort marked. men det kan tenkes at de også har plantet en del skepsis mot hjemmebygg?

som vanlig har jeg vært for dårlig til å ta bilder. beklager. den skal opp igjen, så skal prøve å få gjort det da.

nå har jeg skrevet en lang nok roman=\.

ha en fin søndagskveld!
AndreasE
-
-

Re: Orange -87 westy m/ høytak. Nå: frankenpumpa er i drift

Post by AndreasE »

månelanding!

i forrigårs fikk jonathan og meg til mtdi pumpa 100%. cluet var å bruke en mengderegulator fra en jx pumpe. prøver med dette å skrive en mtdi for dummies! oppskriften blir dermed:

1. bruk et pumpehus fra en jx eller aaz som utgangspunkt. finnes sikkert fler hus som er like. det er stort sett innmaten og toppen på pumpa som varierer.

2. erstatt kammplata og selve pumpa med delene fra en tdi pumpe. alle disse delene hører sammen og kan ikke benyttes individuelt. kammplata har høyere kammer og gir pumpeakslingen lengre vandring og pumpa, som er den støpejernsgreia som dieselrøra står i, har større diameter: 10mm i stedet for 9mm. dette gir samlet en større dieselmengde pr "stroke".

3. bruk mengderegulatoren fra en jx pumpe. dette er de tre herdede stålplatene som står vertikalt inni pumpa. mange som bruker mengderegulatoren fra en aaz, opplever at de ikke får nok regulering. for å gi nok regulering må man modde denne heftig vha sveising og borring. vi brukte nesten en stk spesialborr til 200pr stk pr hull vi borra. biltema sine billige kom faktisk best ut!! vi prøvde denne modden, men det medfører så mye andre greier som også må tilpasses. så bruk mengderegulatoren fra jx! den er bankers! den er orginalt lagd tilnermet slik man ellers modder de fra aaz.

thats it!

bilen min, en westfalia med høytak følger nå trafikken i alle bakker og brukte ved sist måling 0,75l/mil ved langkjøring. går som et uvær, hehe. gått noen tusen km nå, så varer også. lader 0,75-0,8 bar og det ryker godt med svart ved pådrag, så fortsatt litt ladetrykk å gå på. men får bli oljekjøler og interkooler før mer ladetrykk. sikkert mange andre modder man burde gjøre på de, i følge de som utroper seg for å ha peiling. men ser ikke helt poenget, da den funker perfekt nå! skal bare ekperimentere litt med timinga fremover, for å se om det påvirker forbruket. er nå timet til 1,05mm kammløft vedødp.

var og trakk henger med en audi på i dag. helt ypperlig trekkdyr!
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

Hva med boost pin og alda, bruker dere de orginale jx delene av dem ?
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
AndreasE
-
-

Post by AndreasE »

hittil bruker jeg toppen fra aaz med intern lda. har den kjegleformede pinnen og justeringsskruen i toppen (fra golf 1,6td?). har ikke syncro bøyler, så har kappa hull i motorlokket og tetta med litt teip i stedet. går nesten klar=D. på sikt blir det syncro bøyler eller jx topp med ekstern lda. tror den skal funke vel så greit. men har ikke somlet meg til å få fatt i en lda som funker enda...
Renax
-
-

Post by Renax »

Jeg skal forhåpentligvis sette 1z med slik pumpe beskrevet over, med org jx lda, skal oppdatere da hvordan det funker men satser på at det blir slik som Andreas sin bare i en mindre lettere bil...

Vi tok forøvrig en test på acclerasjon opp en bakke, der hans hadde 90 hadde min 95km/t, jeg har orginal JX kraftig oppjustert. Men bunndraget er av en annen verden, den drar fra 40km/t på 5 gir, min bare hoster om jeg prøver, og må ned i 3 for samme kraft...

AndreasE
-
-

Post by AndreasE »

Renax wrote:Jeg skal forhåpentligvis sette 1z med slik pumpe beskrevet over, med org jx lda, skal oppdatere da hvordan det funker men satser på at det blir slik som Andreas sin bare i en mindre lettere bil...

Vi tok forøvrig en test på acclerasjon opp en bakke, der hans hadde 90 hadde min 95km/t, jeg har orginal JX kraftig oppjustert. Men bunndraget er av en annen verden, den drar fra 40km/t på 5 gir, min bare hoster om jeg prøver, og må ned i 3 for samme kraft...

Venter fortsatt på å bli parkert :twisted:

Menne....

Har prøvd tre forskjellige startere nå og alle blir like etter en stund. det skraper, skriker og banker før de klarer å dra motoren en kvart runde før seangsen begynner på nytt. Alle starterne er slik. Har demontert to av dem. 100% teknisk god stand. smurt dem opp og testa med startkabler. perfekte. samma ulla i bilen igjen. alt av kabler og joridng skal være bra. Hadde det av i sommer. delvis nytt. signal fra tenningsnøkkelen også ok. testa med bypass rett fra batteriet. samme.

Har noen erfart noe lignende? startkransen som er fuckt? når jeg har hatt av starterne kunne jeg ikke kjenne noen feil på startkransen, men har da heller ikke prøvd å vri motoren imens, så har kun sjekket tre tilfeldige steder.

Løsninga blir av med kassa denne uka. Må uansett gjøres en gang pga et arti 2.gir som hopper ut.
Renax
-
-

Post by Renax »

AndreasE wrote:
Det skal skje fortere enn du aner, Coachen er satt på bukk for start på motorbytte imorra!

har du fått tak i ny girkasse? eller tenker du 4 trinns og så overhale 5trinnskassa?
AndreasE
-
-

Post by AndreasE »

Han har en 5 trinns AAP på g =)
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

AndreasE wrote:
Renax wrote:Jeg skal forhåpentligvis sette 1z med slik pumpe beskrevet over, med org jx lda, skal oppdatere da hvordan det funker men satser på at det blir slik som Andreas sin bare i en mindre lettere bil...

Menne....

Har prøvd tre forskjellige startere nå og alle blir like etter en stund. det skraper, skriker og banker før de klarer å dra motoren en kvart runde før seangsen begynner på nytt. Alle starterne er slik. Har demontert to av dem. 100% teknisk god stand. smurt dem opp og testa med startkabler. perfekte. samma ulla i bilen igjen. alt av kabler og joridng skal være bra. Hadde det av i sommer. delvis nytt. signal fra tenningsnøkkelen også ok. testa med bypass rett fra batteriet. samme.

Har noen erfart noe lignende? startkransen som er fuckt? når jeg har hatt av starterne kunne jeg ikke kjenne noen feil på startkransen, men har da heller ikke prøvd å vri motoren imens, så har kun sjekket tre tilfeldige steder.

Løsninga blir av med kassa denne uka. Må uansett gjøres en gang pga et arti 2.gir som hopper ut.
Startere kan helt fint funke løse, men med motstand ikke gjøre det. Er disse lagra i seg selv eller det av typen som er lagra i kassa? I det siste er hylsa i kassa viktig. Ellers er det helt ny starter som er tingen.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Renax
-
-

Post by Renax »

Bestille adapterplate til TDi startere Andreas? Tdi starterene er kraftigere, OG de vokser på trær, kan plukke fra forder og alt mulig. bestiller vi 2-3stykker er det sikkert ikke så galt med frakt?
AndreasE
-
-

Post by AndreasE »

Høres ut som en plan, jonathan!

Der Postmeister. Tror de alle var lagra i tuppen på starteren. Altså at det var en kobberforing som akselen satt i. Akslingen stakk ihvertfall ikke utforbi "huset" til starteren. Skal sjekke=). Men takk for innspill!
AndreasE
-
-

Post by AndreasE »

Fikk bytta til flattreim/(multireim?) i dag. var en som trengte v-reim og jeg ønsket det motsatte. Men mistenker å ha fått med en 60A dynamo med byttet. Planen var 90A, men de passer vel på samme braketten regner jeg med!?
Braketten jeg brukte kommer fra en 1,9ID motor fra en caddy. samme som en del bensinmotorer. Tdi braketten bygger for mye, så ikke lokket går igjen. Men det gjør den nå.
Renax
-
-

Post by Renax »

Jeg har en 70 og en 90amp dynamo til multireim her, så du kan se om en av de passer.
AndreasE
-
-

Post by AndreasE »

sweet! Hvis det er av typen som strammes av en fjør under dynamoen, passer de. Den andre versjonen er fixert og reima strammes av et løpehjul. mulig de også går om hverandre? får teste.
Renax
-
-

Post by Renax »

70amp'en mener jeg hadde en finurlig strammemekanisme... den er også så å si ny;-)

Sent from my X506-3G using Tapatalk
AndreasE
-
-

Post by AndreasE »

Har i dag fått av girkassa og oppdaget at startkransen periodvis var slitt helt ned. ikke rart den hørtes helt jævlig ut ved starting. pga mangel på anna krans, begynte jeg med å montere tdi-svinghjulet i stedet, men manglet de boltene med 12-kant hode for 9mm pipe. Håper de får skaffa hos olrud på en dag.

fjernet det orginale jx-blekket bak svinghjul. passer ikke. det beskytter vel bare den store o-ringen rundt veiva?

tenkte å bruke jx-lamellplate og tdi trykkplate.

lamellplata er litt mindre, så får ikke optimalt areal. noen som har tips om hvilket plater som passer på 225mm svinghjul med tanke på akseldiameteren til girkassa. caddykassa som motoren kommer fra har ihvertfall tykkere diameter, så tilhørende lamellplate kan ikke brukes.

Trykkplata har ikke merker for ødp. litt stress hvis registeret senere skal times på nytt. noen som har tips her?

tenkte å bruke jx-starteren. passer ved å slipe litt på tuppen har jeg intrykk av? ment å sett bilde av noen andre her på forumet som har gjort det.

Setter i samme anledning inn en anna AAP kasse (5 trinns fra bensin). Den hadde en del spon på tappepluggen, men har inntrykk av at alle har det, så tar det ikke så ille opp. tilstanden er ellers ukjent, men kan ikke bli værre enn den jeg har nå som mangler synkronisering i andre og hopper ut ved motorbrems.
AndreasE
-
-

Post by AndreasE »

starteren knasa like mye med nytt svinhjul. hjalp ikke med anna batteri, heller ikke med startkabler rett på starteren og styrestrøm rett fra batteriet (ikke tenningslåsen). Alle tre starterne jeg har liggende funker akkurat likt. syyykt merkelig. Men da bilen kom ned på bakken funka starteren plutselig fint igjen.

hadde i begynnelsen en bankelyd fra svinghjulsomårdet, men gikk seg til etter to min=). Sikkert noe som subba inni der=P.

girkassa funka perfekt!

kutta ut biltema håndpumpe (typ påhengsmotor-pumpe) på dieselrøret. prukt denne til å fylle dieselpumpa de 15 gangene jeg hadde den av ved mtdi-eksperimenteringa. Renax mente den hadde for mye motstand. det hadde den jaggu, for bilen drar mye lenger på gira nå. ryker mindre svart på max og går mykere på høyere turtall.

bra dag!
AndreasE
-
-

Post by AndreasE »

bytta forleden til fjører og dempere forran som vi hadde liggende fra en coach delebil. syykt digg. akkurat passe stivt.

Hvis det er noen som har matchende bakfjører liggende, så er jeg intr. Evt papirer for å få dette godkjent mottas også med takk. Synes jo nesten ikke, så tviler på at det er no stress i EU'n.

Bytta også bærebruforinger forran. hjalp ekstremt på retningsstabiliteten ved sidevind.

Hvordan får man av lenkarmene fra krengningshemmeren forran? trix?

Siste måling lå på 0,71l/mila ved blanda kjøring. 2t og et seil av en bil :shock:

Også fått på giroverføring fra 5-trins i går. Rengjort alle ledd og smurt opp med siliconfett. smooothere sjalting har jeg aldri opplevd på noen bil.
narle
-
-
Car: 16"highroof syncro
Phone: 4-8-2-7-2-2-3-2

Post by narle »

Jeg har bakfjærer fra Coach liggende.Du trenger ikke godkjenne disse på bilen din.
91 Halvpanel Syncro 1,9tdi
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
87 Syncro Caravelle GL 1.9 tdi
87 Westfalia Club Joker 2,1 inj
84 Caravelle Carat 1,9 inj.wbx
79 Sika 2.0 luftkjølt
Renax
-
-

Post by Renax »

Du blir ikke ferdig med Saab'en med det første nei?:-P

Bra jobba, jeg gjør nesten ingenting for tia...

AndreasE
-
-

Post by AndreasE »

Narle: Skal antagelig en tur til hamar i påska. Kan plukke de opp da, hvis det ikke haster å bli kvitt de.

Renax: Du har hold på mye i det siste da. på sin plass med litt tlc med familien nå=)
narle
-
-
Car: 16"highroof syncro
Phone: 4-8-2-7-2-2-3-2

Post by narle »

Det går bra.
91 Halvpanel Syncro 1,9tdi
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
87 Syncro Caravelle GL 1.9 tdi
87 Westfalia Club Joker 2,1 inj
84 Caravelle Carat 1,9 inj.wbx
79 Sika 2.0 luftkjølt
tranphomer
-
-
Car: T3 1980 2.7l
Phone: 91665891

Post by tranphomer »

Da har du coachfjærene, blir bra det på båten din!
Satser på du finner lekasjen i taket/vinduet. :D

Liker også at du skal tilbake til orginalfargen :D
AndreasE
-
-

Post by AndreasE »

Ja, er blitt litt inspirert av den hvite "porschen" til Torkel. Tøft med hvit bil som er litt senka og med kule felger.
Men det får bli på sikt. Begynner å gå litt lei, den grelle sjokkorangen.

Som torkel antyder, så har det begynt å lekke inn en god del gjennom frontruta. Håper ihvertfall det er der: at det ikke kommer fra westfaliataket og renner ned gjennom A-stolpene eller noe sånt rart. Blir ihvertfall våt på beina når jeg kjører av gårde. Og her i landsdelen er det ikke sjeldent det regner.

Sannelig lekker det ikke bak også, haha. Må jo stå i stil til forran!? karosseriskjøtene som er rett ved hengslene til bakluka er utette. tec7 neste stop.
Post Reply