'Sturmwagen' -T3 syncro 1991
Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991
Da er man vel hjemme etter en snartur frem og tilbake til Tinn. Og kan gjøre opp status med tanke på forbedringer og reparasjoner.
- Oljelekkasje: Motoren begynte plutselig å lekke større mengder olje på tur opp av Oslofjordtunnelen. Stoppet på Biltema i Drammen og diagnostiserte løst peilepinnerør. En midlertidig reparasjon i form av et par strips holder røret høvelig på plass, men jeg opplevde sporadiske lekkasjer hele veien både frem og tilbake. Virker som det lekker verre etter en tids rask motorveikjøring (halvtime i 90 medfører at det nærmest renner olje nedover bunnpanna). Men etter en pause og deretter rolig kjøring drypper det bare littegrann, nesten så jeg tror det bare er rester etter utblåsningen som drypper ferdig. Ser også at det har svettet litt ifra oljefilterhuset og oljetrykksbryteren så jeg bestiller pakninger til alt og ny trykkføler, og så demonterer jeg alt på høyesiden av blokka som kan lekke olje.
- Ladetrykk: Ser at jeg i bakkene lett får 1,4 bar ladetrykk ved full gass i tredjegir. Men draget i motoren står overhode ikke i forhold til dette. Da konkluderer jeg med at motoren får for lite diesel. Vel hjemme tar jeg en justeringsøkt, får skrudd ned wastegaten til jeg har 1,1 i ladetrykk. Så justerer jeg opp dieselmengden litt. Fremdeles ikke noe svartrøyk, men nå er det bedre drag i motoren. Har sikkert litt mer å gå på på dieselmengden, men nå er jeg justert så langt jeg kan uten å flytte på gassarmen. Så da får det være slik inntil videre.
- Diverse ulyder: Har lokalisert diverse lyder. Har en skrangling i passasjerdøren som irriterer når motoren går på tomgang. Blir borte når jeg trykker hardt på dørtrekket. Må demontere og sjekke. Skyvedøra er ikke rett justert og det suser i fra framkanten av døra. I tillegg er det en skranglelyd ifra øvre skinne/kulelager. Satser på å få dette bedre justert når jeg bytter til den andre skyvedøra.
- Utveksling/gir/dekkdimensjon: Konstaterer at fjerdegiret er en anelse høyt i forhold til dekkdimensjon og drakraft/turtallsregister. På sikt bør jeg vurdere enten noe mer moderat dimensjon på dekkene, eller litt lavere fjerdegir. De øvrige girene passer bra, men spranget fra tredje til fjerde føles litt stort. Og når motoren mister pusten i fjerde (80 kmt og litt oppoverbakke) og jeg må gire ned, blir tredje for lavt og jeg ender opp i 70 med masse turtall. Avventer med dette til jeg er sikker på at dieselpumpe/ladetrykk er rett justert.
- Oljelekkasje: Motoren begynte plutselig å lekke større mengder olje på tur opp av Oslofjordtunnelen. Stoppet på Biltema i Drammen og diagnostiserte løst peilepinnerør. En midlertidig reparasjon i form av et par strips holder røret høvelig på plass, men jeg opplevde sporadiske lekkasjer hele veien både frem og tilbake. Virker som det lekker verre etter en tids rask motorveikjøring (halvtime i 90 medfører at det nærmest renner olje nedover bunnpanna). Men etter en pause og deretter rolig kjøring drypper det bare littegrann, nesten så jeg tror det bare er rester etter utblåsningen som drypper ferdig. Ser også at det har svettet litt ifra oljefilterhuset og oljetrykksbryteren så jeg bestiller pakninger til alt og ny trykkføler, og så demonterer jeg alt på høyesiden av blokka som kan lekke olje.
- Ladetrykk: Ser at jeg i bakkene lett får 1,4 bar ladetrykk ved full gass i tredjegir. Men draget i motoren står overhode ikke i forhold til dette. Da konkluderer jeg med at motoren får for lite diesel. Vel hjemme tar jeg en justeringsøkt, får skrudd ned wastegaten til jeg har 1,1 i ladetrykk. Så justerer jeg opp dieselmengden litt. Fremdeles ikke noe svartrøyk, men nå er det bedre drag i motoren. Har sikkert litt mer å gå på på dieselmengden, men nå er jeg justert så langt jeg kan uten å flytte på gassarmen. Så da får det være slik inntil videre.
- Diverse ulyder: Har lokalisert diverse lyder. Har en skrangling i passasjerdøren som irriterer når motoren går på tomgang. Blir borte når jeg trykker hardt på dørtrekket. Må demontere og sjekke. Skyvedøra er ikke rett justert og det suser i fra framkanten av døra. I tillegg er det en skranglelyd ifra øvre skinne/kulelager. Satser på å få dette bedre justert når jeg bytter til den andre skyvedøra.
- Utveksling/gir/dekkdimensjon: Konstaterer at fjerdegiret er en anelse høyt i forhold til dekkdimensjon og drakraft/turtallsregister. På sikt bør jeg vurdere enten noe mer moderat dimensjon på dekkene, eller litt lavere fjerdegir. De øvrige girene passer bra, men spranget fra tredje til fjerde føles litt stort. Og når motoren mister pusten i fjerde (80 kmt og litt oppoverbakke) og jeg må gire ned, blir tredje for lavt og jeg ender opp i 70 med masse turtall. Avventer med dette til jeg er sikker på at dieselpumpe/ladetrykk er rett justert.
91 T3 Multivan Syncro TDK Tizianrot
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt
Takket være Jarle er nok en brun detalj på plass.

Må forresten finne noe å pakke i det tomme radiohullet... Hvordan er det nå med dab radioer i din-størrelse...

Må forresten finne noe å pakke i det tomme radiohullet... Hvordan er det nå med dab radioer i din-størrelse...
Last edited by OddN on 08 Nov 2018, 19:39, edited 1 time in total.
-
Needforspace
- -

- Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
- Phone: 41tonull5391
BAD radioer finnes i standard 1-Din størrelse i massevis. Om det er noe å satse på? Vel....
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
VW Crafter LWB -14
Får prøve å definere behovet først. Har jo blitt vant til sånn stor dobbel-din i Touranen og det finnes jo enkelte din-radioer med utfellbar skjerm. Og mange av disse er vel også Android-basert. Men jeg er rimelig blank på slikt...
-
Buss Marius
- -

- Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
- Phone: 92023467
En DIN Pioneer BAD radio med CD koster ca 1200. Det er faktisk billigere enn BAD adapter. Jeg får klare meg uten til jeg får BAD radio til jul, for å ha i T4n, Dennis får det om det blir Norgesferie til neste år og Syncroen får vente til den er på veien. Hva vi skal gjøre i riskokerne, som begge har stor skjerm med handsfree og andre funksjoner vet jeg ikke.
-
Needforspace
- -

Jeg streamer radio fra mobilen til stereoen i T3en via bluetooth og det fungerer mye bedre enn både DAB radio og Pure 400 adapter som jeg har i de andre bilene. Spesielt etter at jeg begynte å bruke Tunein appen. Går litt datamengde på dette så det må man jo vurdere selv om man vil bruke.
VW E-Golf -16
VW Crafter LWB -14
VW Crafter LWB -14
-
4x4syncro
- -

- Car: 1991 caravelle syncro 90 Coach Automat
- Phone: 95294695
Er sånn jeg tenkte å løse det i begge bilene men tror den flipp skjermen jeg skal ha i coachen faktisk har dab.Needforspace wrote:Jeg streamer radio fra mobilen til stereoen i T3en via bluetooth og det fungerer mye bedre enn både DAB radio og Pure 400 adapter som jeg har i de andre bilene. Spesielt etter at jeg begynte å bruke Tunein appen. Går litt datamengde på dette så det må man jo vurdere selv om man vil bruke.
Åsmund
T3 Caravelle Coach 1990 Automat
T3 Caravelle Syncro 1991
T1 transporter 1953
T2 transporter 1969
T3 Caravelle Coach 1990 Automat
T3 Caravelle Syncro 1991
T1 transporter 1953
T2 transporter 1969
Takk for tips. Tror jeg skal se litt mer på sånn flippskjerm med dab.
Og da er peilepinnen festet. Siden jeg har 120A TDI-dynamo på bilen var det ikke plass til peilepinnerøret på rett plass og det har bare ligget mer eller mindre løst inni mellom slanger og rør. Etter at det begynte å lekke olje stripset jeg det fast men heller ikke det ble særlig bra. Nå har jeg demontert dynamoen og saget ut spor i braketten sånn at røret kan monteres i den vinkelen det skal ha for å nås ifra inspeksjonsluka.

Da mangler jeg bare oljepåfylling også bak inspeksjonsluka, så er alt på stell.
Det så imidlertid ut som at en del av oljelekkasjen kom ifra oljekjøler/filterhuset så jeg har bestilt nye pakninger til dette. Ny oljetrykksgiver tok jeg også med, da det så ut som om også denne svettet litt. Håper det blir tett og fint etter hvert nå...

Da mangler jeg bare oljepåfylling også bak inspeksjonsluka, så er alt på stell.
Det så imidlertid ut som at en del av oljelekkasjen kom ifra oljekjøler/filterhuset så jeg har bestilt nye pakninger til dette. Ny oljetrykksgiver tok jeg også med, da det så ut som om også denne svettet litt. Håper det blir tett og fint etter hvert nå...
Last edited by OddN on 08 Nov 2018, 19:40, edited 1 time in total.
Får vel legge ut bilde av bilen med gule Projekt Zwo tåkelys her og:

Last edited by OddN on 08 Nov 2018, 19:40, edited 1 time in total.
-
Italjohn
- -

- Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
- Phone: 93211119
Fine greier Odd 
Følg meg på https://www.facebook.com/norwayvanagon/
Min T3 camper prosjekt tråd: http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=55&t=45156
Min youtube kanal: https://www.youtube.com/@Italjohn
Instagram: https://www.instagram.com/italjohn/
Min T3 camper prosjekt tråd: http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=55&t=45156
Min youtube kanal: https://www.youtube.com/@Italjohn
Instagram: https://www.instagram.com/italjohn/
Nå er pakningene skiftet og alt er montert sammen. Fjernet samtidig giveren til Pajero-oljetrykksmåleren da denne og så ut til å ha svettet litt. Satt tilbake en vanlig blindplugg i hullet. Så en grundig motorvask, og etter et kvarter på tomgang er det ikke synlige spor etter olje på utsiden av motoren. Gjenstår selvsagt en skikkelig test i motorveisfart, men det får vente til enste gang jeg trenger prøveskilt.
Stod også å klødde meg litt i hodet og prøvd å se for meg hvordan påfyllingsrøret til olja ska gå. Jeg er jammen ikke sikker på at det er plass til det nå med servopumpebraketten ifra TDI'en. Skulle kanskje fått lånt meg et sånt rør bare for å prøve å holde det på plass, før jeg evt bruker for mye tid og ressurser på å anskaffe et... Men det hadde jo vært kjekt å kunne fylle olje utenfra. Men selv bare å kunne peile fra utsiden er en klar forbedring.
Evt vurderer jeg å anskaffe en slik trakt for framtidige oljeskift:

Evt vurderer jeg å anskaffe en slik trakt for framtidige oljeskift:

-
Needforspace
- -

Det finnes et vinklet mellomstykke som monteres fast på toppdekselet og det originale lokket oppå der igjen. Dette er lavtbyggende og kommer ikke i konflikt med motorluken. Husker ikke nå hvor jeg så dette men det burde være mulig å søke opp.
VW E-Golf -16
VW Crafter LWB -14
VW Crafter LWB -14
Aha. Det hadde vært noe. Takk for tipset.Needforspace wrote:Det finnes et vinklet mellomstykke som monteres fast på toppdekselet og det originale lokket oppå der igjen. Dette er lavtbyggende og kommer ikke i konflikt med motorluken. Husker ikke nå hvor jeg så dette men det burde være mulig å søke opp.
Noe ala denne til luftboxer:

En annen sak som er utsatt i det uendelige, men som ville kunne blitt en toer på eukontrollen, er dårlig festet batteri baki motorrommet. Noen (muligens motorombyggeren fra før min tid) har av en eller annen grunn skåret vekk halve batteribraketten:

Muligens har det en gang vært luftfilter/ladekjøler eller andre slanger baki her som nødvendiggjorde dette, men sånn er det ikke lengre...
Så da tok jeg enkelt og greit en passende plate og skar til:

Og med litt lakk ble det riktig så blankt og fint. (Lurer på om den lakkboksen var Tizianrød eller om den egentlig hørte til Touranen...)
Ferdig resultat boltet på plass:

Skal rydde litt i kabler og sånnt også baki maskinrommet etter hvert...

Muligens har det en gang vært luftfilter/ladekjøler eller andre slanger baki her som nødvendiggjorde dette, men sånn er det ikke lengre...
Så da tok jeg enkelt og greit en passende plate og skar til:

Og med litt lakk ble det riktig så blankt og fint. (Lurer på om den lakkboksen var Tizianrød eller om den egentlig hørte til Touranen...)
Ferdig resultat boltet på plass:

Skal rydde litt i kabler og sånnt også baki maskinrommet etter hvert...
Last edited by OddN on 08 Nov 2018, 19:41, edited 1 time in total.
Den batterikassa (og ødeleggelsen av den) irriterete meg også veldig. Han som jeg kjøpte bilen av hadde kappet vekk denne for å få plass til en intercooler. Luftrørene gikk på tvers bak motoren så det var ikke plass til eksosanlegg heller.
Tidligere eier av 1991 VW T3 Syncro "Sturmwagen"
-hans christian-
Member of Team Syncronaut.
-hans christian-
Member of Team Syncronaut.
Ja, sånn var det. Husker du nevnte at dette (og hullet i d-stolpen på venstresiden) var ifra noe tidligere røropplegg.HC wrote:Den batterikassa (og ødeleggelsen av den) irriterete meg også veldig. Han som jeg kjøpte bilen av hadde kappet vekk denne for å få plass til en intercooler. Luftrørene gikk på tvers bak motoren så det var ikke plass til eksosanlegg heller.
Nå har jeg montert original filterboks inne i d-stolpen, tilpasset den originale snorkelen. Og siden det allerede var hull nede i stolpen satt jeg filterboksen på høykant. Stort enklere å komme til filteret blir det ikke. Og da får jeg i alle fall kald innsugsluft. Har bestilt noen slangedeler for å tilpasse mellom filter og turbo. (med T-stykke til avluftingen fra toppdekselet.
Og sist men ikke minst, da blir det god plass til en vannkjølt intercooler. Jepp, etter å ha innsett begrensningene med den luftkjølte Saab-kjøleren jeg opprinnelig hadde tenkt å bruke, har jeg nå valgt å gå for vannkjølt IC.
Bilder kommer...
Så har jeg omsider fått de nødvendige slangene for å montere forbindelsen mellom luftfilter og turbo:

Selve luftfilterboksen er montert på høykant nede i D-stolpen. Her var det allerede skjært hull til noe, så valget var igrunn enkelt. Vet ikke om jeg hadde satt saga i bilen og gjort det slik om det ikke hadde vært hull der...

Men en ting jeg lurer litt på er om det skal være hull nederst i snorkelen:

Regner med at det er for å drenere vann, men det går jo på bekostning av vademulighetene. Hmm, kunne kanskje vært en måte å stenge den på som man enkelt når fra utsiden...
Og så prøvde jeg å se litt nærmere på oljelekkasjen på venstresiden. Her har jeg trodd at det kommer fra toppdekselpakningen, og bare renner ned langs turboen, men med litt rengjøring ser det jammen ut til å komme fra flensen mellom turbo og eksosanlegg. Har tetningene i turboen tatt kveld tro? Må kanskje finne frem den andre turboen jeg har liggende, og så montere oljereturen mer loddrett som den bør være.

Selve luftfilterboksen er montert på høykant nede i D-stolpen. Her var det allerede skjært hull til noe, så valget var igrunn enkelt. Vet ikke om jeg hadde satt saga i bilen og gjort det slik om det ikke hadde vært hull der...

Men en ting jeg lurer litt på er om det skal være hull nederst i snorkelen:

Regner med at det er for å drenere vann, men det går jo på bekostning av vademulighetene. Hmm, kunne kanskje vært en måte å stenge den på som man enkelt når fra utsiden...
Og så prøvde jeg å se litt nærmere på oljelekkasjen på venstresiden. Her har jeg trodd at det kommer fra toppdekselpakningen, og bare renner ned langs turboen, men med litt rengjøring ser det jammen ut til å komme fra flensen mellom turbo og eksosanlegg. Har tetningene i turboen tatt kveld tro? Må kanskje finne frem den andre turboen jeg har liggende, og så montere oljereturen mer loddrett som den bør være.
Last edited by OddN on 08 Nov 2018, 19:44, edited 3 times in total.
Og så har jeg ryddet litt under passasjersetet, hvor fritidsbatteriet samt vedlikeholdsladeren og skillereleet står. Har også montert en sikringsrekke hvor jeg henter strøm til alt som skal drives av fritidsbatteriet. Alt dette hentet jeg i sin tid ifra en ambulanse T4 som havnet på huggingen på Fauske. Laderen er av typen som er beregnet på kontinuerlig tilkobling, og gir opp til 10A. Skillereleet er påstemplet 75A og er av merke Bosch. Det er riktignok av den tradisjonelle typen og må altså ha ladelampesignal for å slå inn. Og for å kunne gi meg selv starthjelp
har jeg brukt en batterikabel fra en bensiner fra starteren og frem til en hovedbryter under setet som kobler begge batteriene sammen utenom skillereleet. Neppe noe som trengs hver dag, men bedre føre var osv...
Slik:

Releene helt til høyre er ikke i bruk enn så lenge, hadde planer om diverse lysstyring, men får se hva jeg gjør der...
Og av saker og ting som legges via sikring til fritidsbatteriet kan nevnes:
- Sigarettennerplugg til kjøleboks
- Øvrige sigarettennere/usbplugger rundt i bilen
- Eberspächer
- Kupelys (inkl ambientbelysning)
- Stereo
- Konverter til pc osv. (Fastmontert 12-18V konverter)
- Må kanskje etterhvert også ha en 220V konverter?
- Utelys (lyslist under markisa) evt uttak for andre utelys
- Andre saker jeg har glemt?
Noen av disse kan sikkert kombineres, men når jeg først har såpass mange sikringer montert, kan jeg like gjerne fordele forbrukerne.

Releene helt til høyre er ikke i bruk enn så lenge, hadde planer om diverse lysstyring, men får se hva jeg gjør der...
Og av saker og ting som legges via sikring til fritidsbatteriet kan nevnes:
- Sigarettennerplugg til kjøleboks
- Øvrige sigarettennere/usbplugger rundt i bilen
- Eberspächer
- Kupelys (inkl ambientbelysning)
- Stereo
- Konverter til pc osv. (Fastmontert 12-18V konverter)
- Må kanskje etterhvert også ha en 220V konverter?
- Utelys (lyslist under markisa) evt uttak for andre utelys
- Andre saker jeg har glemt?
Noen av disse kan sikkert kombineres, men når jeg først har såpass mange sikringer montert, kan jeg like gjerne fordele forbrukerne.
Last edited by OddN on 08 Nov 2018, 19:45, edited 1 time in total.
Note to self: Laderen er visst egentlig en Mascot: https://www.hyttelivsenteret.no/product ... n-batklem2

Ikke akkurat av de billigste, og som en kuriositet (og siden den nå kom ifra en ambulanse) så er den faktisk "medisinsk sertifisert" hva nå enn det betyr

Ikke akkurat av de billigste, og som en kuriositet (og siden den nå kom ifra en ambulanse) så er den faktisk "medisinsk sertifisert" hva nå enn det betyr
-
Needforspace
- -

Enkle og gode ladere det der. Har en samme sort 25A i campingvogna som virker helt topp. Brukes mest til ren strømforsyning, lader batteriet sporadisk.
VW E-Golf -16
VW Crafter LWB -14
VW Crafter LWB -14
Kjekt å høre at den også fungerer bra som ren strømforsyning. Har stabilt 13,8V på fritidsbatteriet med laderen på.Needforspace wrote:Enkle og gode ladere det der. Har en samme sort 25A i campingvogna som virker helt topp. Brukes mest til ren strømforsyning, lader batteriet sporadisk.
Ser på Mascot sin hjemmeside at de har mange varianter av den laderen, helt opp i 40A. Den største er imidlertid viftekjølt, og da tenker jeg støy med en gang...
De har imidlertid også en 2x10A og da begynner det virkelig å bli interresant. Men enn så lenge har jeg en separat 4A Defalader på startbatteriet, og tror igrunn det holder.
-
Needforspace
- -

Min er også viftekjølt men det er ikke mulig å høre viften. Den er bitteliten og veldig stille.
VW E-Golf -16
VW Crafter LWB -14
VW Crafter LWB -14