Jeg vurderer å gjøre ren kjølesystemet mitt med Bars Leak og han fra butikken anbefalte en tetningsmiddel fra Bars men han 'trodde' at det kunne brukes sammen med G12.
Han trodde at det skulle gå bra er ikke nok for meg.
Noen her som bruker tetningsmiddelet sammen med G12?
Jeg brukte samme stoff i en 1969 Gammel SAAB og systemet holdt seg tett men da med vanlig frostveske.
Trenger jeg å kjøpe G12 fra VAG eller er det nok med Shell sin frostveske?
Bars Leak.
Bruk G12-godkjent væske(rød/rosa) fra hvilken som helst leverandør, og det finnes i hvert fall 3 gode tettemidler på markedet.
-Bars Leak (leveres av bl.a. Felleskjøpet)
-Protec Radiator Stop Leak (leveres av Lütken & Co via forhandlere rundt om)
-og et grått pulver(ser ut som finmalt blyantgrafitt) som jeg ikke husker navnet på.
Jeg har sett en del slike tettemidler i bruk, og alt annet enn disse 3 er bare bortkastede penger, for å si det slikt.
-Bars Leak (leveres av bl.a. Felleskjøpet)
-Protec Radiator Stop Leak (leveres av Lütken & Co via forhandlere rundt om)
-og et grått pulver(ser ut som finmalt blyantgrafitt) som jeg ikke husker navnet på.
Jeg har sett en del slike tettemidler i bruk, og alt annet enn disse 3 er bare bortkastede penger, for å si det slikt.
G12+ kan blandes med både G11 og G12-væske, men G11 og G12 blandet kan gi geledannelse i kjølesystemet.Indian wrote:Hva er forskjellen mellom G12 og G12+? Og forskjellen mellom vanlig blå og rød?
Og f.eks. Fuchs sin Fricofin G12+ er garantert å holde i 5 år før den bør skiftes i motsetning til det meste ellers på markedet, der normal anbefalt skiftintervall er 2 år.
For å dra det heelt enkelt når det gjelder forskjellene, kan en gå ut fra følgende:
-blå væske oppfyller G11-normen
-rød/rosa væske oppfyller G12-normen
-lilla væske oppfyller G12+ normen
Men for å være helt sikker på at dette stemmer, bør en sjekke merkinga på flaska evt. få leverandøren til å slå opp i sine datablader.
Og billig G12+ væske (og olje) får du fra Oljelageret. 57,- for 1,5 liter er det neppe noen som slår. http://oljelageret.no/
-
Indian
- -

- Car: Multivan 2002 2,5 TDI
- Phone: 46426546
Sjekket ut http://oljelageret.no/ og dtt koster 319 blanke for 4.5 liter G12+ inkludert porto.
Jeg dro like godt til VW i Strömstad og fikk 4.5 liter original G12+ for 260.....
Jeg dro like godt til VW i Strömstad og fikk 4.5 liter original G12+ for 260.....
Vel, siden portoen kommer i tillegg er det like greit å handle noe billig olje samtidig.Indian wrote:Sjekket ut http://oljelageret.no/ og dtt koster 319 blanke for 4.5 liter G12+ inkludert porto.
Men siden du likevel tydeligvis farter rundt en del, er det selvfølgelig mulig å kjøpe både olje og frostvæske billigere andre plasser enn hos Møller.
Men "original" er vel et vist begrep, all den tid det er Fuchs som har vært samarbeidspartner til VW ved utviklingen av G12+ normen...