omkobling av kjørelys

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
Even
-
-
Phone: 95011694

omkobling av kjørelys

Post by Even »

Når jeg bare får til xenonlysa,er planen å få på plass tåkelys.Planen da er å ha tåkelys og parklys som kjørelys.Slippe å glemme å skru av tåkelysa på dagen,å få bot...Hvordan er det enklest å få dette til?Ta ut kjørelysreleet (hvor sitter det i så fall?) å legge opp rele til parklysa,eller går det å koble ut en ledning på bryteren eller en annen plass så du kun har p-lys med tenning på,å hovedlys når du trykker på bryteren?
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.

For tiden uten VW buss, men....
Espen
-
-
Phone: 95216652

Post by Espen »

Jeg har tenkt på dette selv også. Jeg tenkte å lage en ekstra bryter som velger mellom:
1. Parklys og tåkelys (for kjøring på dagtid)
2. Nærlys (for kjøring etter mørkets frembrudd)
3. Nærlys og tåkelys (for kjøring på dag/etter mørkets frembrudd når det er tåke)

Dette da i tillegg til en bryter som skur av ekstralysa og den vanlige bryteren som velger mellom de vanlige tingene. For i følge regler og sånt må vell alle ekstralys kunne skrues av, hvis jeg har forstått det riktig. Dette vil da også gjøre at jeg får de riktige kombinasjonene enkelt.

Men jeg venter på tåkelys før jeg monterer dette, og klarer ikke helt å se koblingsskjema i hodet gitt. Men den første bryteren jeg tenkte å få inn ville vell på sett og vis være en bra løsning for deg også?

Og for å gjøre det klart, mener at det i følge tilsynet heter parklys, nærlys og kjørelys (ofte omtalt som fjernlys).
Espen

Stein
-
-
Car: T5 2,5TDi 2008
Phone: 99497790

Post by Stein »

Trenger ikke bryter for ekstra fjernlys, men for andre lys skal det være montert egen bryter.

Har selv to tusenmetringer koblet sammen med bilens originale lykter, og disse tenner sammen med fjernlysene på bilen. Godkjent senest i november.

Stein
Stein Larsen

Fattig, gammel og sliten. Lever med hjernesvulst.
Caravelle 1993 T4, 2.4 D, 10 seter SOLGT
Caravelle 1999 T4, 2.5TDI AUT 10 seter SOLGT
Caravelle 2008 T5 4Motion, 130HK manuell, 8 seter SOLGT

TIguan 2013 Bluemotion TDi
Raphael Dings

Post by Raphael Dings »

Espen wrote: 3. Nærlys og tåkelys (for kjøring på dag/etter mørkets frembrudd når det er tåke)
Det er mulig jeg er helt på jordet, men det er vel ikke tillatt å benytte tåkelys sammen med nærlys eller fjernlys? Hvis tåke/kurvelys skal benyttes som kjørelys, skal de etter forskriften slik jeg finner det vaær koplet slik at de slukker når nærlyset tennes. Jeg mener å huske at det er gitt bøter for bruk av tåkelys sammen med nærlys.
Jeg heter Rolf
Espen
-
-
Phone: 95216652

Post by Espen »

Raphael Dings wrote:
Espen wrote: 3. Nærlys og tåkelys (for kjøring på dag/etter mørkets frembrudd når det er tåke)
Det er mulig jeg er helt på jordet, men det er vel ikke tillatt å benytte tåkelys sammen med nærlys eller fjernlys? Hvis tåke/kurvelys skal benyttes som kjørelys, skal de etter forskriften slik jeg finner det vaær koplet slik at de slukker når nærlyset tennes. Jeg mener å huske at det er gitt bøter for bruk av tåkelys sammen med nærlys.
Men når det faktisk er tåke er det vell lov? Det var til dette formålet jeg tenkte å bruke begge deler. Men hvis dette ikke er lov lenger så er det jo greit.
Espen

solrikioo
-
-
Car: Skoda Octavia 2014

Post by solrikioo »

Når det er tåke er det lov ja. Men nærlys/tåkelys. Det er når man råner på høylys dag på sommeren det ikke er lov med nær/tåke.

Da er det kun lov med tåke/park

:wink:
Torle
-
-
Car: T4 2002
Phone: 90994928

Post by Torle »

Styringa av kjørelysa ligger i lysbryteren....så det enkleste måten og kode om dette på er nok og flytte på kabler i kontakten.
Tor-Ole Olsnes
Eks Multivan 2002 TDI 102
Post Reply