-88 Syncro "Bluestar"
Posted: 02 Apr 2008, 16:17
Som enkelte nok har fått med seg, har jeg en tid hatt lyst på en Syncro. Jeg har sett på flere biler, har ikke engang vært helt sikker på hva jeg egentlig vil ha, har vinglet ifra Doka Tristar til Westy, via GL. Det jeg imidlertid visste var at bilen måtte være i bra stand, og gjerne med litt uvanlig utstyr...
Fikk etterhvert telefon ifra vwilder her fra forumet, som forsiktig antydet at han muligens hadde det jeg var ute etter. Etter litt korrespondanse og bilder, så det ut til at han kunne ha rett
Det endte i allefall med at jeg på mandag satte meg på flyet til Gardermoen for å se på vidunderet, og jeg må innrømme at han ikke akkurat hadde overdrevet tilstanden på bilen. Dette var så nært strøkent man kan komme uten å ha hentet bilen på fabrikken
Vel, litt mer detaljer er vel på sin plass, bilen er altså en -88 modell Caravelle CL (registrert på seinhøsten -87 i Trondheim). Den har en 112i motor og sperrer både foran og bak. Interiøret er en Trufa campinginnredning i god avgiftspolitisk minimalistisk stil. Med andre ord rock&roll seng og et skap. Fester for køyeseng foran i dørene er det og, men selve senga har i årenes løp blitt borte, men jeg har heldigvis en sånn stående. Dermed liggeplass for 4 og så mange er den også registrert for. Og det står fortsatt campingbil i vognkortet.
Av utstyr så har bilen litt av hvert: elspeil, sentrallås, servo, doble sperrer, jailbars, vippevinduer, lyktespyler og rosinen i pølsa: Klimaanlegg
Denne bilen er i så bra stand at det nærmest er en fornærmelse å kalle dette et prosjekt, men litt har jeg da tenkt å gjøre:
- Klimakompressoren starter ikke, det er noe elektrisk som er galt, her må det feilsøkes litt.
- Elspeil virker bare av og til, kjennes ut som dårlig kontakt i bryteren, har flere liggende.
- Som CL så har den gummimatter innvendig. Bak er det en finerplate med et uorginalt gulvteppe oppå. Det blir nok orginale Coachtepper med tilhørende støydemping, har dette og liggende, bortsett fra den aller fremste delen, (som er forskjellig på bensin og diesel).
- Dekkvalg. bilen har i dag 215/75-15 på Melber "penta"felger. Det fulgte med papirer på 205-16 og jeg har litt lyst til å gå litt opp i dimensjon. 235/75-15 er vel det størtste man kan ha uten å plages for mye med plassen... får måle litt og se.
- Bøylespeil og rundlykter... er noe jeg bestandig har ment at en Syncro bør ha, men her tror jeg jammen at orginaliteten får gå seirende ut. Bilen har orginalt firkantlykter med spylere og elspeil og sånn tror jeg at det får bli (med mindre noen vet om bøylespeil med eljustering som passer)
Fikk etterhvert telefon ifra vwilder her fra forumet, som forsiktig antydet at han muligens hadde det jeg var ute etter. Etter litt korrespondanse og bilder, så det ut til at han kunne ha rett
Det endte i allefall med at jeg på mandag satte meg på flyet til Gardermoen for å se på vidunderet, og jeg må innrømme at han ikke akkurat hadde overdrevet tilstanden på bilen. Dette var så nært strøkent man kan komme uten å ha hentet bilen på fabrikken
Vel, litt mer detaljer er vel på sin plass, bilen er altså en -88 modell Caravelle CL (registrert på seinhøsten -87 i Trondheim). Den har en 112i motor og sperrer både foran og bak. Interiøret er en Trufa campinginnredning i god avgiftspolitisk minimalistisk stil. Med andre ord rock&roll seng og et skap. Fester for køyeseng foran i dørene er det og, men selve senga har i årenes løp blitt borte, men jeg har heldigvis en sånn stående. Dermed liggeplass for 4 og så mange er den også registrert for. Og det står fortsatt campingbil i vognkortet.
Av utstyr så har bilen litt av hvert: elspeil, sentrallås, servo, doble sperrer, jailbars, vippevinduer, lyktespyler og rosinen i pølsa: Klimaanlegg
Denne bilen er i så bra stand at det nærmest er en fornærmelse å kalle dette et prosjekt, men litt har jeg da tenkt å gjøre:
- Klimakompressoren starter ikke, det er noe elektrisk som er galt, her må det feilsøkes litt.
- Elspeil virker bare av og til, kjennes ut som dårlig kontakt i bryteren, har flere liggende.
- Som CL så har den gummimatter innvendig. Bak er det en finerplate med et uorginalt gulvteppe oppå. Det blir nok orginale Coachtepper med tilhørende støydemping, har dette og liggende, bortsett fra den aller fremste delen, (som er forskjellig på bensin og diesel).
- Dekkvalg. bilen har i dag 215/75-15 på Melber "penta"felger. Det fulgte med papirer på 205-16 og jeg har litt lyst til å gå litt opp i dimensjon. 235/75-15 er vel det størtste man kan ha uten å plages for mye med plassen... får måle litt og se.
- Bøylespeil og rundlykter... er noe jeg bestandig har ment at en Syncro bør ha, men her tror jeg jammen at orginaliteten får gå seirende ut. Bilen har orginalt firkantlykter med spylere og elspeil og sånn tror jeg at det får bli (med mindre noen vet om bøylespeil med eljustering som passer)