Motor skifte: T3 motor skifte på en dag (Lørdag) TIPS??
Motor skifte: T3 motor skifte på en dag (Lørdag) TIPS??
-
Last edited by T123 on 26 Jul 2012, 11:23, edited 1 time in total.
-
- -
- Posts: 5167
- Joined: 06 Feb 2005, 23:30
- Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
- Phone: 95095170
- Location: porsgrunn
gjør du dette riktig har du motoren ute på 40min..
rygg opp på 2 bukker. skru av giroverføringen på kassa dette er viktig så du ikke bøyer overføringene fremover, før dette hardu selvfølgelig tatt ut batteriet...
løsne alle skruene rundt gir kassa.
så tar du av gassvaier og kaldstart vaier, deretter alle ledningene, og til slutt alle vannslanger, til slutt tar du slangene til servopumpa... husk bøtte det vil renne litt av dem... når alt dette er gjort setter du en garasjejekk under motoren og jekker opp mot bunnen med en bred plankebit på. jekk så den akkurat ligger inntil bunnpanna. så gir du ett halvt drag til på jekken sånn at du hviler litt mer på jekken... ta så å skru ut motorfesteboltene 22mm.. trekk demm ut og senk motoren girkasse følger med ned vil hvile på drivakslene. når øvre reimhjul er klar av bakplaten tar du tak i motoren og vrikker den ut går forholdsvis lett om du ikke har glemt en bolt på girkassa.. boltene rundt girkassa er 17 og 19mm en bolt i bunnen er med utter ellers er alle skrudd direkte i motorblokka gjennom fester på kassa...
vips motor ute... bruker ca 30-40 min på dette selv men har nå gjort dette noen ganger, beregn litt mer tid.. montering foregår motsatt rekkefølge men fest boltene rundt kassa så fort du har tredd motoren på kassa, så løfter du motoren og setter inn de store 22mm boltene..
rygg opp på 2 bukker. skru av giroverføringen på kassa dette er viktig så du ikke bøyer overføringene fremover, før dette hardu selvfølgelig tatt ut batteriet...
løsne alle skruene rundt gir kassa.
så tar du av gassvaier og kaldstart vaier, deretter alle ledningene, og til slutt alle vannslanger, til slutt tar du slangene til servopumpa... husk bøtte det vil renne litt av dem... når alt dette er gjort setter du en garasjejekk under motoren og jekker opp mot bunnen med en bred plankebit på. jekk så den akkurat ligger inntil bunnpanna. så gir du ett halvt drag til på jekken sånn at du hviler litt mer på jekken... ta så å skru ut motorfesteboltene 22mm.. trekk demm ut og senk motoren girkasse følger med ned vil hvile på drivakslene. når øvre reimhjul er klar av bakplaten tar du tak i motoren og vrikker den ut går forholdsvis lett om du ikke har glemt en bolt på girkassa.. boltene rundt girkassa er 17 og 19mm en bolt i bunnen er med utter ellers er alle skrudd direkte i motorblokka gjennom fester på kassa...
vips motor ute... bruker ca 30-40 min på dette selv men har nå gjort dette noen ganger, beregn litt mer tid.. montering foregår motsatt rekkefølge men fest boltene rundt kassa så fort du har tredd motoren på kassa, så løfter du motoren og setter inn de store 22mm boltene..
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro
Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro
Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
-
- -
- Posts: 5167
- Joined: 06 Feb 2005, 23:30
- Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
- Phone: 95095170
- Location: porsgrunn
må ha en 8mm til å løsne ledning til glødeplugger og 13mm til giroverføringa...tenger for slangeklemmer osv. får kjøpt bukker til å kjøre opp på på biltema for en billig penge.. eksosen kan stå på under prosessen...
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro
Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro
Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
-
- -
- Posts: 1734
- Joined: 01 Nov 2003, 17:55
- Location: Tynset
Her får du de fleste nøklene du trenger for 100,- kroner:
http://www.biltema.no/products/product. ... emId=76664
http://www.biltema.no/products/product. ... emId=76664
2013 Ford Kuga 2,0 TDCi Powershift - Til salgs!
1999 T4 Caravelle 2,5 tdi
1990 T3 Caravelle Coach 1,6D
1975 VW 1200 Jeans
1974 VW 1200 Jeans (konebil)
Coach-Kameraden og Eksil-Rundlyktgeriljaen.
1999 T4 Caravelle 2,5 tdi
1990 T3 Caravelle Coach 1,6D
1975 VW 1200 Jeans
1974 VW 1200 Jeans (konebil)
Coach-Kameraden og Eksil-Rundlyktgeriljaen.
-
- Posts: 71
- Joined: 09 Jul 2006, 22:07
- Location: oslo
T123 wrote:Skal jeg ta av eksosanlegget først før jeg skrur av motoren?rapidspeed wrote:gjør du dette riktig har du motoren ute på 40min..
rygg opp på 2 bukker. skru av giroverføringen på kassa dette er viktig så du ikke bøyer overføringene fremover, før dette hardu selvfølgelig tatt ut batteriet...
løsne alle skruene rundt gir kassa.
så tar du av gassvaier og kaldstart vaier, deretter alle ledningene, og til slutt alle vannslanger, til slutt tar du slangene til servopumpa... husk bøtte det vil renne litt av dem... når alt dette er gjort setter du en garasjejekk under motoren og jekker opp mot bunnen med en bred plankebit på. jekk så den akkurat ligger inntil bunnpanna. så gir du ett halvt drag til på jekken sånn at du hviler litt mer på jekken... ta så å skru ut motorfesteboltene 22mm.. trekk demm ut og senk motoren girkasse følger med ned vil hvile på drivakslene. når øvre reimhjul er klar av bakplaten tar du tak i motoren og vrikker den ut går forholdsvis lett om du ikke har glemt en bolt på girkassa.. boltene rundt girkassa er 17 og 19mm en bolt i bunnen er med utter ellers er alle skrudd direkte i motorblokka gjennom fester på kassa...
vips motor ute... bruker ca 30-40 min på dette selv men har nå gjort dette noen ganger, beregn litt mer tid.. montering foregår motsatt rekkefølge men fest boltene rundt kassa så fort du har tredd motoren på kassa, så løfter du motoren og setter inn de store 22mm boltene..
Uheldig at røret som går fra turbo til potte er rustet av (mot turbo braketten).....er dette noe å få kjøpt på mekonomen?
Har tenkt å kjøpe: Motorolje, oljefilter, og bunnpannepakning på mekonomen.
Så av verktøy trenger jeg:
17, 19, 22mm
Jekk og to bukker (har ikke de man kjører opp på, bare vanl bukker)
Rustløser
Annet verk.
Klemmer
Jeg kommer nok til å bruke 2 timer på dette Har heldigvis hele
Lørdagen.....så da håper jeg på minst mulige barrierer....
Ikke for og strø salt i såret David,men gange opp tiden din med 2-3 så blir du ikke så skuffet når du finner ut det det tar litt lengre tid.
Ting Tar Tid
mac
-
- -
- Posts: 1077
- Joined: 26 Jul 2004, 18:02
- Car: T3 Syncro DJ '88
- Location: Kongsberg
-
- -
- Posts: 5167
- Joined: 06 Feb 2005, 23:30
- Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
- Phone: 95095170
- Location: porsgrunn
ja går fint det på 2wd... men ikke herje med den da... støtter den gjerne opp med en bukk etter motoren er ute..Syncroeier wrote:lar du girkassa henge på drivakslene, Rapidspeed?? det hadde ikke jeg turt, tåler de virkelig det?
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro
Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro
Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1