Registerreim bytte T4 2,5 tdi

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
skjongen
Posts: 2
Joined: 11 Oct 2020, 20:53
Car: T4 1999
Phone: 90899778

Re: Registerreim bytte T4 2,5 tdi

Post by skjongen »

Hei, noen på Sunnmøre som tar på seg en sånn jobb eller har verktøy og bok til salgs? Eller i beste fall kan ta jobben kombinert som krasjkurs i registerbytte..
Min T4 fra 1999 er vel litt sliten til å bruke profft verksted til denne jobben så jeg vurderer å hoppe i det på egenhånd, men usikker på om jeg kommer i mål kun ved hjelp av youtube...
Harald
-
-
Posts: 612
Joined: 10 Jun 2009, 01:37
Location: Vestfold

Re: Registerreim bytte T4 2,5 tdi

Post by Harald »

skjongen wrote: 11 Apr 2021, 11:04 Hei, noen på Sunnmøre som tar på seg en sånn jobb eller har verktøy og bok til salgs? Eller i beste fall kan ta jobben kombinert som krasjkurs i registerbytte..
Min T4 fra 1999 er vel litt sliten til å bruke profft verksted til denne jobben så jeg vurderer å hoppe i det på egenhånd, men usikker på om jeg kommer i mål kun ved hjelp av youtube...
Hei. Du kan spare mye jobb (og vanskelighetsgrad!) hvis du velger å jukse det til, i.e. unnlate å løsne kamhjulet. Jukset gir ikke like nøyaktig timing fordi stramheten på registerreima blir ikke lik rundt hele veivrotasjonen. Om dette er problematisk for levetiden på reima kan en bare spekulere i. Du må uansett ha special tool for veivhjulet (mothold) og timing tool kit for å vri strammeren. Du merker av med hvit dekkpenn (biltema) på reima og tannhjulene. Så kopierer du merkene på nye reima og monterer likt for likt. Du bytter strammeren og vannpumpa.

Jeg har en bil det ble gjort slik på, og jeg kan da se i VCDS på innsprøytningstidspunktet at dette hopper mer frem og tilbake enn på en T4 hvor jeg selv har gjort jobben ordentlig. Bilen det er jukset på går helt fint og jeg har kjørt den 20.000 siste året. Dieselpumpereima kan du velge å la være.

PS. Gjør du jobben skikkelig må du av med kamhjul i begge ender, topplokk, må ha følerblader til kammen, måleur kit til dieselpumpa, momentnøkler, mothold, du må ha lest deg opp ordentlig..
- 03 T4b Transporter Syncro 2.5 TDI AXL
- 99 T4a Transporter Syncro 2.5 TDI ACV
- 98 T4b Caravelle 2.5 TDI ACV
jern39
Posts: 6
Joined: 12 Aug 2018, 23:58
Phone: 98645486

Re: Registerreim bytte T4 2,5 tdi

Post by jern39 »

Møller Fredrikstad tar 22000kr for denne jobben uten rabatt! Men de gir nesten automatisk 20% såda blir det 18000. Mekonomen tar 14000kr. Sparer mye dere som klarer det selv. Jeg kunne flislagt et bad og mere til for den summen. Lurer på hvor lang tid et verksted bruker? Høres vanvittig dyrt ut
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: Registerreim bytte T4 2,5 tdi

Post by Rudeboy »

Greit å ha alt som skal gjøres gjort og det med 2 års garanti etterpå. Det er det ikke sikkert du syns du har fått om jobben tas (ufaglært) selv eller hos et bakgårdsverksted.

90k kjørte kilometer i intervall eller hvor mange år er terminen igjen?
Harald
-
-
Posts: 612
Joined: 10 Jun 2009, 01:37
Location: Vestfold

Re: Registerreim bytte T4 2,5 tdi

Post by Harald »

Jeg er i gang med en runde til..

Møller skal ha ca 300 kr for veivbolten, 300 kr for 4 små unbraco til reimhjulet, og 300 kr for diamantskiva. Og det tok en ukes mailveksling med en frekk og dum ansatt hos Møller å ha stablet på beina et pristilbud. Vedkommende kunne ikke finne diamantskiva i delekatalogen og hevdet derfor at den ikke finnes. Jeg sendte bilder fra nettet og bilder fra workshop manual hvor den er avbildet og står skrevet at den må fornyes. Jeg forsøkte å ringe over 2 dager uten svar før jeg sendte mail og havnet i en slags utmattelseskrig med en ansatt.

Det ble omtrent halv pris på eurodel. Noen trykk senere er det i kassa og betalt.
- 03 T4b Transporter Syncro 2.5 TDI AXL
- 99 T4a Transporter Syncro 2.5 TDI ACV
- 98 T4b Caravelle 2.5 TDI ACV
Post Reply