Registerreim bytte T4 2,5 tdi

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
arildk
-
-
Posts: 222
Joined: 27 Jun 2008, 10:24
Location: Hokksund

Registerreim bytte T4 2,5 tdi

Post by arildk »

Hei! Det er tiden for bytte av reg reim på bilen min.
Dette har jeg utført selv på alle biler jeg har hatt.

Har lest på forumet en beskrivelse av bytte på 2,4 literen
Er dette likt eller er det noen vesenlige forskjeller.

Er det mye som må ut av motorrommet.

Er det noe utstyr som er lurt å skaffe før start.

Bolten på veiva, er denne links? (har dratt meg ihel på sånt før)
Hvor er det litteratur å få tak i.

Ble mange spørsmål dette :D

Kansje noen kunne lage en guide for dummies
Helgeo
Posts: 84
Joined: 06 Jun 2008, 13:50
Car: T4 TDI 102 Syncro Lang - 2000
Location: Randaberg

Post by Helgeo »

Hei,
Jeg har nettopp hatt ute toppen på min etter registerreimsbrudd. Så har jo opparbeidet litt erfaring kan man si :)

Du bør skifte vannpumpe og dieselpumpereima i samme slengen.

Kjøp denne boka: http://www.amazon.com/gp/product/1855206811
Og dette verktøyet for å låse kammen i riktig posisjon: http://www.dieselkontor.de/product_info ... ts_id=1458

Jeg bestilte det verktøyet for 2 uker siden, men har ikke fått det ennå :cry: Så jeg måtte klare meg uten, men kommer nok til å sjekke kammen når jeg får det. For å bruke dette verktøyet så må drivhjulet for dieselpumpereima fjernes fra kammen.

VAG COM er nødvendig for å få helt riktig timing av dieselpumpa, men hvis du får merket pumpehjulet skikkelig før du demonterer så kan du kanskje klare deg uten.

Veivakselbolten er ikke links, men den sitter godt. 27 mm pipe, latmannsarm og jernrør gjorde jobben for meg.

Du må av med vibrasjonsdemperen, drivbelte for servo, dynamo etc. og løpehjulene for denne (strammeren kan løsnes med et brekkjern). Ta også av reimhjulet på servopumpa. Fjern toppdekselet. Drei motor til TDC for sylinder 1 og sjekk at ventilene for denne sylinderen er stengt, hvis ikke dreier du en runde til. Klarer du nå å låse kammen i posisjon så skal du klare deg uten spesialverktøyet nevnt over.

Så fjerner du alle deksel rundt registerreima og strammehjulet for denne. Ta av reima og bytt vannpumpa, husk å tappe ut kjølevannet først. Monter ny registerreim med nytt strammehjul, pass på at merket på svinghjul liner opp. Hvis dette ikke blir helt nøyaktig og det heller ikke nytter å flytte reima en tann så må du løsne reimhjulet på kammen og vri det litt. Bare løsne skruen uten å ta den helt av, så kan du banke ut hjulet med en dor eller lignende som du stikker gjennom hullet i dekselet på baksiden av hjulet. Det er ikke noen sporkile der, bare en kon aksling. Så når hjulet er løst kan du dreie det helt trinnløst.

Når registerreima er riktig dreier du motoren 2 omdreininger og sjekker at det fortsatt stemmer.

Dieselpumpereim:
Når merket på svinghjulet står helt riktig så må du merke, evt låse dieselpumpa i posisjon. Ta av reima + strammehjul og løpehjul. Monter på nytt og sjekk merkene. Drivhjulet her kan også roteres fritt på kamakselen hvis man løsner bolten, her er det ikke konisk avslutning, så bolten må ikke løsnes for mye. For å få dieselpumpa helt nøyaktig så må du ha VAG-COM. Kommer på ca 1500 kr hvis du bestiller fra www.ross-tech.com i USA.
Last edited by Helgeo on 27 Jun 2008, 15:16, edited 1 time in total.
arildk
-
-
Posts: 222
Joined: 27 Jun 2008, 10:24
Location: Hokksund

Post by arildk »

Tusen takk for kjemperask respons :D :D
Da er det å skride til verket.
arildk
-
-
Posts: 222
Joined: 27 Jun 2008, 10:24
Location: Hokksund

Vibrasjonsdemperen

Post by arildk »

Kansje et dumt sp.mål, men hvor sitter vibrasjonsdemperen.Og hva er merket for at motor står på TDC for sylinder 1 ??
Nå har jeg nemlig handlet inn det jeg trenger og trår til på torsdag.
(regner også med at Vagcom'en har dukket opp da)
Men boka og verktøyet til kammen må jeg nok vente litt på

Og forresten hva er tiltreknings momentet på bolten som sitter på veiva?

Spør en hel masse nå, så kansje jeg jobben går letterer
Arild Karlsen
Transporter 2,5 TDI 2001
Caravelle 2002 lang kombi
Helgeo
Posts: 84
Joined: 06 Jun 2008, 13:50
Car: T4 TDI 102 Syncro Lang - 2000
Location: Randaberg

Post by Helgeo »

Vibrasjonsdemperen er den store reimskiva som sitter på veiva. Det er et nokså stort hull i gearkassa hvor du kan se tannhjulet som drives rundt av startmotoren. Dette tannhjulet har et merke som skal stå midt i hullet når sylinder 1 er på TDC. Sylinder 1 er den som er nærmest registerreima. Når du har toppdekselet av kan du se at ventilene for sylinder 1 er stengt, kammene peker oppover. Gjør de ikke det når du er på merket så må du dreie motoren en runde til.

Skal sjekke momentet på den bolten litt senere i kveld. Bolten skal helst byttes, den strekkes ved stramming.
arildk
-
-
Posts: 222
Joined: 27 Jun 2008, 10:24
Location: Hokksund

Post by arildk »

Okay, og bolten har jeg kjøpt ny.
Arild Karlsen
Transporter 2,5 TDI 2001
Caravelle 2002 lang kombi
Helgeo
Posts: 84
Joined: 06 Jun 2008, 13:50
Car: T4 TDI 102 Syncro Lang - 2000
Location: Randaberg

Post by Helgeo »

Momentet skal være 46 kg/m i følge boka. Det er temmelig mye, og det kommer du til å merke når du skal ha den løs....

Du må fjerne det store dekselet under motoren. Skru også av intercooleren og ta ut luftfilterboksen og kupefilterboksen. Så må du ta av grillen - 3 skruer oppå, 2 innimellom rillene nokså langt nede. Lag deg en krok av noe ståltråd til å dra grillen ut av klipsene like unde lyktene - bruk tape på enden av tråden for å beskytte lakken.

Løsne radiatoren og vipp den ut, den henger på noen armer som gjør at den kan løftes rett opp og dras utover med alle slanger på plass, da får du over 10 cm ekstra plass.

Lykke til!
VWegard
-
-
Posts: 1651
Joined: 08 Apr 2005, 21:41
Car: T4 1995
Phone: 95035197
Location: Trondheim

Post by VWegard »

Helgeo wrote:Lag deg en krok av noe ståltråd til å dra grillen ut av klipsene like unde lyktene - bruk tape på enden av tråden for å beskytte lakken.
Lykke til!
Eller du kan kan finne bilens verktøykit og hente bilens originale grill-verktøy. Den skal ligge klemt inn på siden av plastboksen, ved skrutrekker og hjulnøkkel.
Under forutsetning av at tidligere eier ikke har rotet vekk noe han ikke skjønte hva var. :wink:

Lykke til! :D

Slik ser "Demontierhaken kühlerblende" ut. Den har for øvrig delenummer 701 012 257
Image
Mvh
Vegard Sørensen
VWegards prosjekttråd T4 95-mod. 2,4 (T)D Caroline
Medlem av: T4TLG, DEG,
arildk
-
-
Posts: 222
Joined: 27 Jun 2008, 10:24
Location: Hokksund

Post by arildk »

Hvor ligger verktøyet i en Transporter? Har verken funnet jekk eller verktøy i bilen. Skaffet meg en ny jekk fra forhandleren der jeg kjøpte bilen, men noe verktøy har jeg aldri funnet.

Kikker litt på all hjelp jeg har fått foreløpig og tror at en arbeidsprosedyre fra a til å hadde hvert tingen.
Dette burde ligge fast på siden. (hadde i hverfall hver til stor hjelp for meg akkurat nå)
Arild Karlsen
Transporter 2,5 TDI 2001
Caravelle 2002 lang kombi
VWegard
-
-
Posts: 1651
Joined: 08 Apr 2005, 21:41
Car: T4 1995
Phone: 95035197
Location: Trondheim

Post by VWegard »

arildk wrote:Hvor ligger verktøyet i en Transporter? Har verken funnet jekk eller verktøy i bilen. Skaffet meg en ny jekk fra forhandleren der jeg kjøpte bilen, men noe verktøy har jeg aldri funnet.
Verktøy-settet skal ligge sammen med jekken, og er skrudd fast rett bak venstre hjulhus.
Mvh
Vegard Sørensen
VWegards prosjekttråd T4 95-mod. 2,4 (T)D Caroline
Medlem av: T4TLG, DEG,
arildk
-
-
Posts: 222
Joined: 27 Jun 2008, 10:24
Location: Hokksund

Post by arildk »

Der er det kun et gjenget feste som gliser mot meg, så her er nok alt borte.
Men det verktøyet du har tatt bild av ligner jo på en gigantisk heklenål.
Hvor stor er den ca?
Arild Karlsen
Transporter 2,5 TDI 2001
Caravelle 2002 lang kombi
VWegard
-
-
Posts: 1651
Joined: 08 Apr 2005, 21:41
Car: T4 1995
Phone: 95035197
Location: Trondheim

Post by VWegard »

arildk wrote:Der er det kun et gjenget feste som gliser mot meg, så her er nok alt borte.
Men det verktøyet du har tatt bild av ligner jo på en gigantisk heklenål.
Hvor stor er den ca?
Da har nok han der ”noen” vært på ferde og kastet bort det som skal stå skrudd fast i det festet. Verktøyet er ca 20 cm lang og 2 cm bred. Et genialt og skånsomt verktøy til å hekte løs frontdelen. :D
Mvh
Vegard Sørensen
VWegards prosjekttråd T4 95-mod. 2,4 (T)D Caroline
Medlem av: T4TLG, DEG,
Der Postmeister
-
-
Posts: 12746
Joined: 31 Oct 2003, 17:22
Phone: 99454090
Location: Nesbyen, Hallingdal
Contact:

Post by Der Postmeister »

Helgeo wrote:Momentet skal være 46 kg/m i følge boka. Det er temmelig mye, og det kommer du til å merke når du skal ha den løs....

Lykke til!
Dette er feil!
160nm + 180 grader!

Det andre 460nm er kun for 2.4D.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Helgeo
Posts: 84
Joined: 06 Jun 2008, 13:50
Car: T4 TDI 102 Syncro Lang - 2000
Location: Randaberg

Post by Helgeo »

Der Postmeister wrote:
Helgeo wrote:Momentet skal være 46 kg/m i følge boka. Det er temmelig mye, og det kommer du til å merke når du skal ha den løs....

Lykke til!
Dette er feil!
160nm + 180 grader!

Det andre 460nm er kun for 2.4D.
Sjekket boka igjen, det står faktisk 46 kg/m i en liste over alle moment på motoren, men i selve teksten står det 16 kg/m + 90 grader. Er du sikker på at det skal være 180 grader? Det blir i såfall garantert mer enn 46 kg/m.

Når jeg tenker meg om så fulgte jeg det som stod i teksten da jeg gjorde dette selv. Momentnøkkelen går ikke så langt som til 46 kg/m.

Fant grillverktøyet i bilen min i dag, har aldri forstått hva dette var :D
På min transporter er verktøyet under passasjersetet.
arildk
-
-
Posts: 222
Joined: 27 Jun 2008, 10:24
Location: Hokksund

Moment

Post by arildk »

Blir litt usikker nå men du Postmeister er proff og det ligger nærmest å følge det rådet.
Hvor lang tid må jeg regne med å bruke hviss alt løsner greit, er erfaren industrimekanikker.
Arild Karlsen
Transporter 2,5 TDI 2001
Caravelle 2002 lang kombi
Helgeo
Posts: 84
Joined: 06 Jun 2008, 13:50
Car: T4 TDI 102 Syncro Lang - 2000
Location: Randaberg

Post by Helgeo »

Hei,
Følg proffrådene før mine :-) Men du kan jo dra til med 16 kg/m + 90 grader først, og evt ta 90 grader til når Postmeisteren bekrefter. Det går fort 5-6 timer på denne jobben, særlig siden det er første gangen du gjør det på denne bilen.

Lykke til !
Der Postmeister
-
-
Posts: 12746
Joined: 31 Oct 2003, 17:22
Phone: 99454090
Location: Nesbyen, Hallingdal
Contact:

Post by Der Postmeister »

Dra til du.
Husk også på at gjengene på disse boltene IKKE skal smøres med noe slags gjengelås. Det skal kun gjøres på 2.4D sin bolt.
De små boltene skal vel draes til med 20 + 90, men jeg har alltid dratt de med 25nm og det går bra det og.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
arildk
-
-
Posts: 222
Joined: 27 Jun 2008, 10:24
Location: Hokksund

Post by arildk »

Ser ut som Murhpy og loven hans gjelder i dag.

Først så greide jeg å rote til timingen på reima.
Så oppdaget jeg at reima var feil, nå er denne byttet og reima er satt på.

Men er litt usikker på om alt er rett.
Satte veiva så merket på svinghjulet sto mitt i hullet
Satte kammen i posisjon så ventilene på syl.1 var stenget
Fikk også i dag verktøyet til å justere kammen med, men har ikke fått rep.håndbok så jeg aner ikke hvordan jeg skal bruken det
Sånn langt bak i hodet så mener jeg at jeg brukte noe slikt på en T3 som reg reima havarerte på.

Har rotert motor rundt flere ganger.

Er det noen innvendinger? Og er det noen som kan forklare i bilde eller tekst hvordan jeg bruker verkøyet til kammen
Arild Karlsen
Transporter 2,5 TDI 2001
Caravelle 2002 lang kombi
Helgeo
Posts: 84
Joined: 06 Jun 2008, 13:50
Car: T4 TDI 102 Syncro Lang - 2000
Location: Randaberg

Post by Helgeo »

arildk wrote:,Fikk også i dag verktøyet til å justere kammen med, men har ikke fått rep.håndbok så jeg aner ikke hvordan jeg skal bruken det
Sånn langt bak i hodet så mener jeg at jeg brukte noe slikt på en T3 som reg reima havarerte på.

Har rotert motor rundt flere ganger.

Er det noen innvendinger? Og er det noen som kan forklare i bilde eller tekst hvordan jeg bruker verkøyet til kammen1
Hei,
Du må ta av tannreimshjulet i andre enden av kamakslingen, det som driver dieselpumpa. Da finner du et spor i kamakslingen som verktøyet skal tres inni. De to armene på verktøyet skal ligge an mot toppen. Bruk bladfølere for å få lik avstand til toppen på begge sider.
arildk
-
-
Posts: 222
Joined: 27 Jun 2008, 10:24
Location: Hokksund

Post by arildk »

Da er reimene satt på og det ble utført på denne måten:

Veiv ble satt på merke på svinghjul, pumpa ble satt på merke og låst og reimhjul til pumpe blr tatt av. Videre ble hjulet for regreim på kammen løsnet. Verktøyet for å stille inn kammen satt inn i sporet på enden og alt ble linet opp. Skrudde til kamdrevet og satte på drev og reim til pumpa. Strammet så reima. Løsnet sperringen på pumpa, og turnet motoren rundt to ganger. Monterte resten av stæsjet.

Svineriet vil ikke starte. Det første jeg skal sjekke i morgen er merkene igjen. Hvor følsom er pumpa for merkingen. Synes ikke akkurat den er så enkel å se.
Viss dette er ok, hvor begynner jeg å feilsøke.
Har jo Vagcom, men ikke hatt skjans til å se på den

Takk til alle som har hjelpet meg så langt. En ekstra takk til Torle for mye hjelp de siste dagene
Arild Karlsen
Transporter 2,5 TDI 2001
Caravelle 2002 lang kombi
Helgeo
Posts: 84
Joined: 06 Jun 2008, 13:50
Car: T4 TDI 102 Syncro Lang - 2000
Location: Randaberg

Post by Helgeo »

Heisann,
Du har kommet nokså langt nå, når veiva er linet opp med kammen på TDC for sylinder 1 så skal et lite 3-kantig merke på pumpehjulet peke omtrent rett fremover mot fronten av bilen, kanskje litt mer nedover. Hvis bilen ikke starter: prøv å løsne drivhjulet for dieselpumpa på kammen og drei pumpa litt forover, den er ganske følsom. Når du får start kan du bruke VAG-COM til å sjekke instillingen.
Torle
-
-
Posts: 800
Joined: 29 Nov 2006, 12:13
Car: T4 2002
Phone: 90994928
Location: Hordaland, Askøy

Post by Torle »

Kan være jeg er på feilt spor, men siden her er blitt tørnet på veiv uavhengig av kam/disel pumpe kan det være at diselpumpa må tørnes en runde for og stemme med veiven? Mener og ha lest en plass at TDC timing bare stemmer "hver andre runde". Ergo, veiv må stå på TDC, kam må stå med "løse" ventiler på sylinder 1(TDC) og pumpa skal ha et løft på 0,55 mm(evt ca på merket). Stemmer dette så starter motoren, og en skal få en ok tenning fra 3grader BTDC til 1grad ATDC.
Her bruker jeg og legge tenningen så langt opp mot 3 BTDC som mulig. Har sett at det lar seg reguler tenninga elektronisk med vag-com, men alle plasser står det at det skal gjøres mekanisk, er det noen som vet hvorfor?
Tor-Ole Olsnes
Eks Multivan 2002 TDI 102
arildk
-
-
Posts: 222
Joined: 27 Jun 2008, 10:24
Location: Hokksund

Post by arildk »

Det var jammen bilen i gang igjen. Det var pumpa som sto helt på halv tolv. Prøvde meg litt fram og fikk start. Med VAG COM plugget i og Torle på telefon så ordnet det seg. Grovstilte pumpa med å vri på løsne kamhjulet og vri på pumpehjulet. Finstilling ble utført med VAG COM.

Et tips til andre, IKKE begynn på dette jobben uten noen form for dokumentasjon.

Kjørt også en full skann og fikk denne mld: 17664 - Engine Coolant Temp Sensor (G62): Open or Short to Plus P1256 - 35-00 - -

Og diagnosen stemmer, bilen har vært noe snodig å starte.

Hvor i all verden sitter denne?
Arild Karlsen
Transporter 2,5 TDI 2001
Caravelle 2002 lang kombi
Torle
-
-
Posts: 800
Joined: 29 Nov 2006, 12:13
Car: T4 2002
Phone: 90994928
Location: Hordaland, Askøy

Post by Torle »

..litt til høyre nedenfor panser feste, like under/ved øvre kjølevannslange mener den er grønn og har fire stikk, samt at den ene siden på stikket er rett og den andre er buet. Ta av stikk, ha klar ny med ny oring, dra ut plastik låseklips, dra ut føler, stapp inn ny, sett på låseklips!

helt vanlig at denne ryker.
Tor-Ole Olsnes
Eks Multivan 2002 TDI 102
Der Postmeister
-
-
Posts: 12746
Joined: 31 Oct 2003, 17:22
Phone: 99454090
Location: Nesbyen, Hallingdal
Contact:

Post by Der Postmeister »

Torle wrote:Kan være jeg er på feilt spor, men siden her er blitt tørnet på veiv uavhengig av kam/disel pumpe kan det være at diselpumpa må tørnes en runde for og stemme med veiven? Mener og ha lest en plass at TDC timing bare stemmer "hver andre runde". Ergo, veiv må stå på TDC, kam må stå med "løse" ventiler på sylinder 1(TDC) og pumpa skal ha et løft på 0,55 mm(evt ca på merket). Stemmer dette så starter motoren, og en skal få en ok tenning fra 3grader BTDC til 1grad ATDC.
Her bruker jeg og legge tenningen så langt opp mot 3 BTDC som mulig. Har sett at det lar seg reguler tenninga elektronisk med vag-com, men alle plasser står det at det skal gjøres mekanisk, er det noen som vet hvorfor?
Fordi du skal justere pumpa dynamisk når motoren går ved hjelp av omløpshjulet.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Post Reply