solrikioo's T3, Doka Syncro
-
- -
- Posts: 2578
- Joined: 19 Dec 2004, 21:48
- Car: Skoda Octavia 2014
- Location: Drammen
- Contact:
Hmm ja..
Fikk skrudd sammen forstillinga i går etter bærekule bytte. Har drøyd lenge nå, men har man nok tid er det jo greit å bruke den. Ingen skruer til overs.
Men.... Har fortsatt litt tomgangsproblemer her da.
Når ledningen til tomgansregulatoren står i ruser den seg opp til 2-3000rpm. Om jeg tar den ut så detter den ned igjen til 900/1000rpm.
Jeg har byttet til en "ny" regulator, men det løste ikke problemet. Jeg vet jo ikke om den "nye" virker men da har jeg iallefall prøvd.
Hva er neste steg da? Har hørt snakk om et rele?
Er jo snart januar nå, og da skal jeg ha skilt på.
Fikk skrudd sammen forstillinga i går etter bærekule bytte. Har drøyd lenge nå, men har man nok tid er det jo greit å bruke den. Ingen skruer til overs.
Men.... Har fortsatt litt tomgangsproblemer her da.
Når ledningen til tomgansregulatoren står i ruser den seg opp til 2-3000rpm. Om jeg tar den ut så detter den ned igjen til 900/1000rpm.
Jeg har byttet til en "ny" regulator, men det løste ikke problemet. Jeg vet jo ikke om den "nye" virker men da har jeg iallefall prøvd.
Hva er neste steg da? Har hørt snakk om et rele?
Er jo snart januar nå, og da skal jeg ha skilt på.
Rele sittter bak høyre baklykt.
Kan være irr/dårlig kontakt der.
Eller defekt rele
sjekk også micro bryter på gass spjeldet. denne skal virke i tomgangs stilling og fullgass.
koplingen sitter på inusgsrør høyre side.
sjekk også att ikke tomgangs skruen på gass spjeldet står justert for langt ut. tomgangs regulator kretsen klarer ikke senke tomgangen hvis den er justert for høyt på spjeldet.
en annen ting kan være def vacum klokker på fordeler.
Kan være irr/dårlig kontakt der.
Eller defekt rele
sjekk også micro bryter på gass spjeldet. denne skal virke i tomgangs stilling og fullgass.
koplingen sitter på inusgsrør høyre side.
sjekk også att ikke tomgangs skruen på gass spjeldet står justert for langt ut. tomgangs regulator kretsen klarer ikke senke tomgangen hvis den er justert for høyt på spjeldet.
en annen ting kan være def vacum klokker på fordeler.
Jørn Tangen
på gamlevolvoen min peise eg tomgangsregulatoren full av elctrocleaner og rista ei stund og tømte ut....da unka den som snus....veit ikkje om desse funkar etter same prinsipp...
Biler: høg byttefrekvens på bil eg?
Siste år:
95 modell Vw transporter...
90 modell Subarusyncro "Krøvel Velle" Frå Velle i ValleVoll solgt
94 modell Vw Caravelle 2,4 D "Monar"
90 modell Caravelle C "Gunnar"
Siste år:
95 modell Vw transporter...
90 modell Subarusyncro "Krøvel Velle" Frå Velle i ValleVoll solgt
94 modell Vw Caravelle 2,4 D "Monar"
90 modell Caravelle C "Gunnar"
-
- -
- Posts: 2785
- Joined: 29 Oct 2007, 23:17
- Car: T3 Syncro
- Location: Re / Vestfold
Hvis tomgangen forandrer seg avhengig av om ledningen er av eller på, så hjelper det sannsynligvis ikke å rense ventilen. Og hvis du har to ventiler som oppfører seg likt så er jo det også en indikasjon på at det er styringen til ventilen det er noe feil på. Du har fått noen gode tips av Jørn. Releet/styreenheten på innsida av høyre baklykt ligner på det som sitter i gamle Audi 100, jeg har vært borti flere av de med feil på. Det er ikke uvanlig at loddingene på printplata inni styreenheten sprekker opp. På T3 sitter den dessuten mye mer utsatt for vær og vind, så det er absolutt en god ide å sjekke for irr og dårlig kontakt.
Jeg vil dessuten anbefale deg å koble ut DLS-styreenheten mens du feilsøker, bare for å være sikker på at ikke den lager noe tull. Følg de 3 ledningene fra giveren i fordeleren. De går opp til en liten boks på venstre side i motorrommet. Det sitter to runde kontakter på denne, ta disse av styreenheten og koble dem sammen. Denne styreenheten stiller tenningstidspunktet fram og tilbake for å stabilisere tomgangen. Det er ikke mulig å justere tenning og tomgang riktig når denne er koblet inn i systemet.
Jeg vil dessuten anbefale deg å koble ut DLS-styreenheten mens du feilsøker, bare for å være sikker på at ikke den lager noe tull. Følg de 3 ledningene fra giveren i fordeleren. De går opp til en liten boks på venstre side i motorrommet. Det sitter to runde kontakter på denne, ta disse av styreenheten og koble dem sammen. Denne styreenheten stiller tenningstidspunktet fram og tilbake for å stabilisere tomgangen. Det er ikke mulig å justere tenning og tomgang riktig når denne er koblet inn i systemet.
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
For all del, hold fast på de runde formene. Ikke mange av dem på brødbusser...solrikioo wrote:Endelig en del av rundlyktgeriljaen? :p
Blogg: http://volkswagenbusser.blogspot.no/
Biler: 2002 VW Caravelle 2,5 tdi kombi, 2010 VW Golf PLUS 1,6 tdi, 2014 Weinsberg Bobil 130 hk.
Medlem avVWBUS Mjøsa
Norges største VW Buss treff: http://buscamp.blogspot.no
Biler: 2002 VW Caravelle 2,5 tdi kombi, 2010 VW Golf PLUS 1,6 tdi, 2014 Weinsberg Bobil 130 hk.
Medlem avVWBUS Mjøsa
Norges største VW Buss treff: http://buscamp.blogspot.no
-
- -
- Posts: 2785
- Joined: 29 Oct 2007, 23:17
- Car: T3 Syncro
- Location: Re / Vestfold
Så vidt jeg vet bare for at motoren skal gå jevnt og pent på tomgang. Motoren går helt greit uten, og jeg pleier å begynne med å koble den ut når jeg feilsøker på en DJ-motor. Når alt er i orden og motoren er ferdig justert kobler jeg den inn igjen. Hvis den går fint da får den være med videre, hvis den begynner å tulle kobler jeg ledningene sammen igjen..solrikioo wrote: Denne DLS-saken var interessant. Så det funker helt fint uten den boksen? Hvorfor er den der da?
Last edited by Rikskringkastingen on 05 Nov 2008, 23:21, edited 1 time in total.
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
-
- -
- Posts: 2578
- Joined: 19 Dec 2004, 21:48
- Car: Skoda Octavia 2014
- Location: Drammen
- Contact:
Hmm, rart. Hehe.. Passer disse i hverandre eller må jeg fram med kabelsko? Hehe..
Men hvis den er der for å få den til å gå pent på tomgang, også sier du at du kobler den ut for det er ikke mulig å justere tenning og tomgang riktig når denne er koblet inn i systemet.
Så må jeg lure litt? hehe..
: Blei helt satt ut nå..
Men hvis den er der for å få den til å gå pent på tomgang, også sier du at du kobler den ut for det er ikke mulig å justere tenning og tomgang riktig når denne er koblet inn i systemet.
Så må jeg lure litt? hehe..
: Blei helt satt ut nå..
-
- -
- Posts: 2785
- Joined: 29 Oct 2007, 23:17
- Car: T3 Syncro
- Location: Re / Vestfold
Ledningene passer sammen.solrikioo wrote:Hmm, rart. Hehe.. Passer disse i hverandre eller må jeg fram med kabelsko? Hehe..
Men hvis den er der for å få den til å gå pent på tomgang, også sier du at du kobler den ut for det er ikke mulig å justere tenning og tomgang riktig når denne er koblet inn i systemet.
Så må jeg lure litt? hehe..
: Blei helt satt ut nå..
Hvis du har en motor som går på jevnt tomgangsturtal, og så stiller tenningstidspunktet litt tidligere vil tomgangen øke. Hvis du stiller til litt seinere tenning vil turtallet synke. Jeg regner med at de som utviklet motorstyringa til DJ-motoren syntes den gikk litt ujevnt på tomgang, og så lagde de en boks som skulle jevne ut dette. Hvis motoren går litt høyere på tomgang så stiller boksen til litt seinere tenning, og motsatt hvis den går litt for sakte.
Hvis du begynner å vri på fordeleren for å stille tenninga så vil tomgangen endre seg, og da vil DLS-boksen stille tenningstidspunktet motsatt av det du gjør. Da kan du vri et godt stykke før noe skjer, og når du kommer til grensa for hvor mye styreenheten kan regulere så er tenningstidspunktet plutselig helt på viddene. Det samme skjer hvis du prøver å stille tomgangen på gasspjeldhuset.
Det er altså to forskjellige systemer som skal stabilisere tomgangen på denne motoren, den ventilen du har prøvd å bytte tar nok grovjobben, og så tar DLS-systemet finjusteringa. Hvis du skal justere tomgangen så må du koble sammen ledningene til DLS'en og koble fra ledningen på tomgangsstabiliseringsventilen. Så grunnjusterer du på spjeldhuset, og når du kobler til alt sammen igjen skal den gå jevnt og fint.
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
-
- -
- Posts: 5167
- Joined: 06 Feb 2005, 23:30
- Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
- Phone: 95095170
- Location: porsgrunn
mulighet til å ta en titt på min 112i når skiltene kommer på henrik? gi meg en innføring? tror ikke kaldstarten på min er helt i form.. men vet ikke for kjenner ikke denna bleiemotoren så godt ennå..Rikskringkastingen wrote:Ledningene passer sammen.solrikioo wrote:Hmm, rart. Hehe.. Passer disse i hverandre eller må jeg fram med kabelsko? Hehe..
Men hvis den er der for å få den til å gå pent på tomgang, også sier du at du kobler den ut for det er ikke mulig å justere tenning og tomgang riktig når denne er koblet inn i systemet.
Så må jeg lure litt? hehe..
: Blei helt satt ut nå..
Hvis du har en motor som går på jevnt tomgangsturtal, og så stiller tenningstidspunktet litt tidligere vil tomgangen øke. Hvis du stiller til litt seinere tenning vil turtallet synke. Jeg regner med at de som utviklet motorstyringa til DJ-motoren syntes den gikk litt ujevnt på tomgang, og så lagde de en boks som skulle jevne ut dette. Hvis motoren går litt høyere på tomgang så stiller boksen til litt seinere tenning, og motsatt hvis den går litt for sakte.
Hvis du begynner å vri på fordeleren for å stille tenninga så vil tomgangen endre seg, og da vil DLS-boksen stille tenningstidspunktet motsatt av det du gjør. Da kan du vri et godt stykke før noe skjer, og når du kommer til grensa for hvor mye styreenheten kan regulere så er tenningstidspunktet plutselig helt på viddene. Det samme skjer hvis du prøver å stille tomgangen på gasspjeldhuset.
Det er altså to forskjellige systemer som skal stabilisere tomgangen på denne motoren, den ventilen du har prøvd å bytte tar nok grovjobben, og så tar DLS-systemet finjusteringa. Hvis du skal justere tomgangen så må du koble sammen ledningene til DLS'en og koble fra ledningen på tomgangsstabiliseringsventilen. Så grunnjusterer du på spjeldhuset, og når du kobler til alt sammen igjen skal den gå jevnt og fint.
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro
Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro
Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
-
- -
- Posts: 2785
- Joined: 29 Oct 2007, 23:17
- Car: T3 Syncro
- Location: Re / Vestfold
Det må vel kunne la seg gjøre. Send meg en PM når det blir aktuelt, så får vi sikkert til noe.rapidspeed wrote: mulighet til å ta en titt på min 112i når skiltene kommer på henrik? gi meg en innføring? tror ikke kaldstarten på min er helt i form.. men vet ikke for kjenner ikke denna bleiemotoren så godt ennå..
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
-
- -
- Posts: 1734
- Joined: 01 Nov 2003, 17:55
- Location: Tynset
Er det vippevinduer du mener? Eller finnes de bakre siderutene i pop-out-utgave?solrikioo wrote:pop-out ruter
2013 Ford Kuga 2,0 TDCi Powershift - Til salgs!
1999 T4 Caravelle 2,5 tdi
1990 T3 Caravelle Coach 1,6D
1975 VW 1200 Jeans
1974 VW 1200 Jeans (konebil)
Coach-Kameraden og Eksil-Rundlyktgeriljaen.
1999 T4 Caravelle 2,5 tdi
1990 T3 Caravelle Coach 1,6D
1975 VW 1200 Jeans
1974 VW 1200 Jeans (konebil)
Coach-Kameraden og Eksil-Rundlyktgeriljaen.
-
- -
- Posts: 1734
- Joined: 01 Nov 2003, 17:55
- Location: Tynset
Klart du må ha det!solrikioo wrote:vippevinduer foran ja. :p Aner ikke hva det heter. Bare at jeg skulle ha det. :p
2013 Ford Kuga 2,0 TDCi Powershift - Til salgs!
1999 T4 Caravelle 2,5 tdi
1990 T3 Caravelle Coach 1,6D
1975 VW 1200 Jeans
1974 VW 1200 Jeans (konebil)
Coach-Kameraden og Eksil-Rundlyktgeriljaen.
1999 T4 Caravelle 2,5 tdi
1990 T3 Caravelle Coach 1,6D
1975 VW 1200 Jeans
1974 VW 1200 Jeans (konebil)
Coach-Kameraden og Eksil-Rundlyktgeriljaen.