solrikioo's T3, Doka Syncro

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
solrikioo
-
-
Posts: 2578
Joined: 19 Dec 2004, 21:48
Car: Skoda Octavia 2014
Location: Drammen
Contact:

Post by solrikioo »

Glemte å legge til at om jeg napper ut ledningen roer den seg. Setter jeg den på ruser den opp igjen.
solrikioo
-
-
Posts: 2578
Joined: 19 Dec 2004, 21:48
Car: Skoda Octavia 2014
Location: Drammen
Contact:

Post by solrikioo »

Image
Image
Image

Sånn som dette skjer når man blir sponset av forum medlemmer! Takk til RUDEBOY!

Skal lage meg en "kasse" oppå der så den er ikke på langtnær ferdig...

:wink:

Ingen som har noen tips på tomgangsproblene?
solrikioo
-
-
Posts: 2578
Joined: 19 Dec 2004, 21:48
Car: Skoda Octavia 2014
Location: Drammen
Contact:

Post by solrikioo »

Hehe, var innom verkstedet på andre siden av jobben for å hente inn tilbud på bytte av nedre bærekule.
Fikk jo et horribelt tilbud selvfølgelig.

Men, jeg kom i kontakt med en t3 fyr der. Han hadde en høytaler bue som jeg fikk. :D Skikkelig kult. Moro å møte på sånne folk. :D
Espen
-
-
Posts: 1144
Joined: 04 Nov 2003, 21:11
Phone: 95216652
Location: Drammen
Contact:

Post by Espen »

solrikioo wrote:Men, jeg kom i kontakt med en t3 fyr der. Han hadde en høytaler bue som jeg fikk. :D Skikkelig kult. Moro å møte på sånne folk. :D
SnapDrive eller?
Espen

solrikioo
-
-
Posts: 2578
Joined: 19 Dec 2004, 21:48
Car: Skoda Octavia 2014
Location: Drammen
Contact:

Post by solrikioo »

Hehe, stemmer. Jonny het han vel. Han som pressa inn og ut bærekula mi også.
Espen
-
-
Posts: 1144
Joined: 04 Nov 2003, 21:11
Phone: 95216652
Location: Drammen
Contact:

Post by Espen »

Fikk noe tips av han en gang jeg også, hyggelig med sånne folk!
Espen

solrikioo
-
-
Posts: 2578
Joined: 19 Dec 2004, 21:48
Car: Skoda Octavia 2014
Location: Drammen
Contact:

Post by solrikioo »

Hmm ja..

Fikk skrudd sammen forstillinga i går etter bærekule bytte. Har drøyd lenge nå, men har man nok tid er det jo greit å bruke den. Ingen skruer til overs. :D

Men.... Har fortsatt litt tomgangsproblemer her da.
Når ledningen til tomgansregulatoren står i ruser den seg opp til 2-3000rpm. Om jeg tar den ut så detter den ned igjen til 900/1000rpm.

Jeg har byttet til en "ny" regulator, men det løste ikke problemet. Jeg vet jo ikke om den "nye" virker men da har jeg iallefall prøvd.

Hva er neste steg da? Har hørt snakk om et rele?

Er jo snart januar nå, og da skal jeg ha skilt på. :wink:
klystèr
-
-
Posts: 1325
Joined: 22 Feb 2004, 10:38
Location: Drammen,Buskerud
Contact:

Post by klystèr »

Rele sittter bak høyre baklykt.
Kan være irr/dårlig kontakt der.
Eller defekt rele
sjekk også micro bryter på gass spjeldet. denne skal virke i tomgangs stilling og fullgass.
koplingen sitter på inusgsrør høyre side.
sjekk også att ikke tomgangs skruen på gass spjeldet står justert for langt ut. tomgangs regulator kretsen klarer ikke senke tomgangen hvis den er justert for høyt på spjeldet.
en annen ting kan være def vacum klokker på fordeler.
Jørn Tangen
solrikioo
-
-
Posts: 2578
Joined: 19 Dec 2004, 21:48
Car: Skoda Octavia 2014
Location: Drammen
Contact:

Post by solrikioo »

Tusen takk for svar Jørn, skal sjekke ut til helga. :)
Tæff
-
-
Posts: 814
Joined: 13 Oct 2007, 22:55
Location: Sogndal og omegn

Post by Tæff »

på gamlevolvoen min peise eg tomgangsregulatoren full av elctrocleaner og rista ei stund og tømte ut....da unka den som snus....veit ikkje om desse funkar etter same prinsipp...
Biler: høg byttefrekvens på bil eg?
Siste år:
95 modell Vw transporter...
90 modell Subarusyncro "Krøvel Velle" Frå Velle i ValleVoll solgt
94 modell Vw Caravelle 2,4 D "Monar"
90 modell Caravelle C "Gunnar"
solrikioo
-
-
Posts: 2578
Joined: 19 Dec 2004, 21:48
Car: Skoda Octavia 2014
Location: Drammen
Contact:

Post by solrikioo »

Aner ikke, men har fått tips om å dytte den i diesel.. Bortsett fra den delen med ledning på da. :D

Skal prøve det med den andre jeg har.
Rikskringkastingen
-
-
Posts: 2785
Joined: 29 Oct 2007, 23:17
Car: T3 Syncro
Location: Re / Vestfold

Post by Rikskringkastingen »

Hvis tomgangen forandrer seg avhengig av om ledningen er av eller på, så hjelper det sannsynligvis ikke å rense ventilen. Og hvis du har to ventiler som oppfører seg likt så er jo det også en indikasjon på at det er styringen til ventilen det er noe feil på. Du har fått noen gode tips av Jørn. Releet/styreenheten på innsida av høyre baklykt ligner på det som sitter i gamle Audi 100, jeg har vært borti flere av de med feil på. Det er ikke uvanlig at loddingene på printplata inni styreenheten sprekker opp. På T3 sitter den dessuten mye mer utsatt for vær og vind, så det er absolutt en god ide å sjekke for irr og dårlig kontakt.

Jeg vil dessuten anbefale deg å koble ut DLS-styreenheten mens du feilsøker, bare for å være sikker på at ikke den lager noe tull. Følg de 3 ledningene fra giveren i fordeleren. De går opp til en liten boks på venstre side i motorrommet. Det sitter to runde kontakter på denne, ta disse av styreenheten og koble dem sammen. Denne styreenheten stiller tenningstidspunktet fram og tilbake for å stabilisere tomgangen. Det er ikke mulig å justere tenning og tomgang riktig når denne er koblet inn i systemet.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
erjo
-
-
Posts: 2963
Joined: 02 Nov 2003, 21:48
Phone: 95134175

Post by erjo »

solrikioo wrote:Endelig en del av rundlyktgeriljaen? :p
For all del, hold fast på de runde formene. Ikke mange av dem på brødbusser...
Blogg: http://volkswagenbusser.blogspot.no/
Biler: 2002 VW Caravelle 2,5 tdi kombi, 2010 VW Golf PLUS 1,6 tdi, 2014 Weinsberg Bobil 130 hk.
Medlem avVWBUS Mjøsa
Norges største VW Buss treff: http://buscamp.blogspot.no
solrikioo
-
-
Posts: 2578
Joined: 19 Dec 2004, 21:48
Car: Skoda Octavia 2014
Location: Drammen
Contact:

Post by solrikioo »

Hmm, ja mistenker relet jeg også. Skal sjekke.

Denne DLS-saken var interessant. Så det funker helt fint uten den boksen? Hvorfor er den der da?

Hmm, rart.. Må bare spørre for å lære litt her.

:wink:
Rikskringkastingen
-
-
Posts: 2785
Joined: 29 Oct 2007, 23:17
Car: T3 Syncro
Location: Re / Vestfold

Post by Rikskringkastingen »

solrikioo wrote: Denne DLS-saken var interessant. Så det funker helt fint uten den boksen? Hvorfor er den der da?
Så vidt jeg vet bare for at motoren skal gå jevnt og pent på tomgang. Motoren går helt greit uten, og jeg pleier å begynne med å koble den ut når jeg feilsøker på en DJ-motor. Når alt er i orden og motoren er ferdig justert kobler jeg den inn igjen. Hvis den går fint da får den være med videre, hvis den begynner å tulle kobler jeg ledningene sammen igjen..
Last edited by Rikskringkastingen on 05 Nov 2008, 23:21, edited 1 time in total.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
solrikioo
-
-
Posts: 2578
Joined: 19 Dec 2004, 21:48
Car: Skoda Octavia 2014
Location: Drammen
Contact:

Post by solrikioo »

Hmm, rart. Hehe.. Passer disse i hverandre eller må jeg fram med kabelsko? Hehe..


Men hvis den er der for å få den til å gå pent på tomgang, også sier du at du kobler den ut for det er ikke mulig å justere tenning og tomgang riktig når denne er koblet inn i systemet.

Så må jeg lure litt? hehe..

:?: Blei helt satt ut nå..
Rikskringkastingen
-
-
Posts: 2785
Joined: 29 Oct 2007, 23:17
Car: T3 Syncro
Location: Re / Vestfold

Post by Rikskringkastingen »

solrikioo wrote:Hmm, rart. Hehe.. Passer disse i hverandre eller må jeg fram med kabelsko? Hehe..


Men hvis den er der for å få den til å gå pent på tomgang, også sier du at du kobler den ut for det er ikke mulig å justere tenning og tomgang riktig når denne er koblet inn i systemet.

Så må jeg lure litt? hehe..

:?: Blei helt satt ut nå..
Ledningene passer sammen.

Hvis du har en motor som går på jevnt tomgangsturtal, og så stiller tenningstidspunktet litt tidligere vil tomgangen øke. Hvis du stiller til litt seinere tenning vil turtallet synke. Jeg regner med at de som utviklet motorstyringa til DJ-motoren syntes den gikk litt ujevnt på tomgang, og så lagde de en boks som skulle jevne ut dette. Hvis motoren går litt høyere på tomgang så stiller boksen til litt seinere tenning, og motsatt hvis den går litt for sakte.

Hvis du begynner å vri på fordeleren for å stille tenninga så vil tomgangen endre seg, og da vil DLS-boksen stille tenningstidspunktet motsatt av det du gjør. Da kan du vri et godt stykke før noe skjer, og når du kommer til grensa for hvor mye styreenheten kan regulere så er tenningstidspunktet plutselig helt på viddene. Det samme skjer hvis du prøver å stille tomgangen på gasspjeldhuset.

Det er altså to forskjellige systemer som skal stabilisere tomgangen på denne motoren, den ventilen du har prøvd å bytte tar nok grovjobben, og så tar DLS-systemet finjusteringa. Hvis du skal justere tomgangen så må du koble sammen ledningene til DLS'en og koble fra ledningen på tomgangsstabiliseringsventilen. Så grunnjusterer du på spjeldhuset, og når du kobler til alt sammen igjen skal den gå jevnt og fint.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Rapidspeed
-
-
Posts: 5167
Joined: 06 Feb 2005, 23:30
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170
Location: porsgrunn

Post by Rapidspeed »

Rikskringkastingen wrote:
solrikioo wrote:Hmm, rart. Hehe.. Passer disse i hverandre eller må jeg fram med kabelsko? Hehe..


Men hvis den er der for å få den til å gå pent på tomgang, også sier du at du kobler den ut for det er ikke mulig å justere tenning og tomgang riktig når denne er koblet inn i systemet.

Så må jeg lure litt? hehe..

:?: Blei helt satt ut nå..
Ledningene passer sammen.

Hvis du har en motor som går på jevnt tomgangsturtal, og så stiller tenningstidspunktet litt tidligere vil tomgangen øke. Hvis du stiller til litt seinere tenning vil turtallet synke. Jeg regner med at de som utviklet motorstyringa til DJ-motoren syntes den gikk litt ujevnt på tomgang, og så lagde de en boks som skulle jevne ut dette. Hvis motoren går litt høyere på tomgang så stiller boksen til litt seinere tenning, og motsatt hvis den går litt for sakte.

Hvis du begynner å vri på fordeleren for å stille tenninga så vil tomgangen endre seg, og da vil DLS-boksen stille tenningstidspunktet motsatt av det du gjør. Da kan du vri et godt stykke før noe skjer, og når du kommer til grensa for hvor mye styreenheten kan regulere så er tenningstidspunktet plutselig helt på viddene. Det samme skjer hvis du prøver å stille tomgangen på gasspjeldhuset.

Det er altså to forskjellige systemer som skal stabilisere tomgangen på denne motoren, den ventilen du har prøvd å bytte tar nok grovjobben, og så tar DLS-systemet finjusteringa. Hvis du skal justere tomgangen så må du koble sammen ledningene til DLS'en og koble fra ledningen på tomgangsstabiliseringsventilen. Så grunnjusterer du på spjeldhuset, og når du kobler til alt sammen igjen skal den gå jevnt og fint.
mulighet til å ta en titt på min 112i når skiltene kommer på henrik? gi meg en innføring? tror ikke kaldstarten på min er helt i form.. men vet ikke for kjenner ikke denna bleiemotoren så godt ennå..
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
Rikskringkastingen
-
-
Posts: 2785
Joined: 29 Oct 2007, 23:17
Car: T3 Syncro
Location: Re / Vestfold

Post by Rikskringkastingen »

rapidspeed wrote: mulighet til å ta en titt på min 112i når skiltene kommer på henrik? gi meg en innføring? tror ikke kaldstarten på min er helt i form.. men vet ikke for kjenner ikke denna bleiemotoren så godt ennå..
Det må vel kunne la seg gjøre. Send meg en PM når det blir aktuelt, så får vi sikkert til noe.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
solrikioo
-
-
Posts: 2578
Joined: 19 Dec 2004, 21:48
Car: Skoda Octavia 2014
Location: Drammen
Contact:

Post by solrikioo »

Endelig fått inn litt stasj.

pop-out ruter
gangstercap
Kapteinseter

Så da mangler den bare skilt. :p Hehe.
hunter
-
-
Posts: 1483
Joined: 14 Feb 2007, 13:11

Post by hunter »

solrikioo wrote:Endelig fått inn litt stasj.

pop-out ruter
gangstercap
Kapteinseter

Så da mangler den bare skilt. :p Hehe.
da er vi like langt :)

får du skilt på til Tinn?

Ser skikkelig bra ut Rune!
solrikioo
-
-
Posts: 2578
Joined: 19 Dec 2004, 21:48
Car: Skoda Octavia 2014
Location: Drammen
Contact:

Post by solrikioo »

Får vel satse på det, er jo en stund til. :p

Tar det viktigste først. :p
Caravelle-Kai
-
-
Posts: 1734
Joined: 01 Nov 2003, 17:55
Location: Tynset

Post by Caravelle-Kai »

solrikioo wrote:pop-out ruter
Er det vippevinduer du mener? Eller finnes de bakre siderutene i pop-out-utgave?
2013 Ford Kuga 2,0 TDCi Powershift - Til salgs!
1999 T4 Caravelle 2,5 tdi
1990 T3 Caravelle Coach 1,6D
1975 VW 1200 Jeans
1974 VW 1200 Jeans (konebil)
Coach-Kameraden og Eksil-Rundlyktgeriljaen.
solrikioo
-
-
Posts: 2578
Joined: 19 Dec 2004, 21:48
Car: Skoda Octavia 2014
Location: Drammen
Contact:

Post by solrikioo »

vippevinduer foran ja. :p Aner ikke hva det heter. Bare at jeg skulle ha det. :p
Caravelle-Kai
-
-
Posts: 1734
Joined: 01 Nov 2003, 17:55
Location: Tynset

Post by Caravelle-Kai »

solrikioo wrote:vippevinduer foran ja. :p Aner ikke hva det heter. Bare at jeg skulle ha det. :p
Klart du må ha det! 8)
2013 Ford Kuga 2,0 TDCi Powershift - Til salgs!
1999 T4 Caravelle 2,5 tdi
1990 T3 Caravelle Coach 1,6D
1975 VW 1200 Jeans
1974 VW 1200 Jeans (konebil)
Coach-Kameraden og Eksil-Rundlyktgeriljaen.
Post Reply