Fjernlyset forsvant!
-
- -
- Posts: 157
- Joined: 11 Mar 2008, 15:04
- Car: T3 85 JX ukjent camper
- Location: Rundt om kring
Fjernlyset forsvant!
Hei.
Kjørte en langtur i går og like før vi var framme, stoppa vi bilen for å strekke beina. Når vi skulle kjøre videre, lyste parklysa fortsatt når motoren var startet (lysbryteren var i kjørelys/fjernlys posisjonen). Prøvde videre å trekke til meg "spaken" for fjernlys og når jeg holdt den inne lyste fjernlysa, men gikk tilbake til park når jeg slapp den. (som om lysbryteren skulle stått i park-posisjonen. Lysa fungerte normalt i park- og kjørelys-posisjon.
Jeg har montert 100W pærer og jeg har lagt merke til at skifte mellom nær og fjernlys har vært litt andeledes etter at jeg skifta pærer.
Noen som har en mening om hvor feilen ligger eller hvordan jeg finner den?
Øystein
Kjørte en langtur i går og like før vi var framme, stoppa vi bilen for å strekke beina. Når vi skulle kjøre videre, lyste parklysa fortsatt når motoren var startet (lysbryteren var i kjørelys/fjernlys posisjonen). Prøvde videre å trekke til meg "spaken" for fjernlys og når jeg holdt den inne lyste fjernlysa, men gikk tilbake til park når jeg slapp den. (som om lysbryteren skulle stått i park-posisjonen. Lysa fungerte normalt i park- og kjørelys-posisjon.
Jeg har montert 100W pærer og jeg har lagt merke til at skifte mellom nær og fjernlys har vært litt andeledes etter at jeg skifta pærer.
Noen som har en mening om hvor feilen ligger eller hvordan jeg finner den?
Øystein
-
- -
- Posts: 5167
- Joined: 06 Feb 2005, 23:30
- Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
- Phone: 95095170
- Location: porsgrunn
-
- -
- Posts: 746
- Joined: 14 Nov 2006, 13:50
- Car: T5, 2007, TDI, Lang
- Location: Lørenskog / Akershus
De fleste som setter inn høyere Wattstyrke i pærene for å få bedre lys går i grunne i samme fella. Argumentet er " det er jo bare 12 V jo".
Etter en stund lyser dette nesten dårligere en før man byttet.
Ved å bytte ut fra 55W til 100W øker strømmen fra henholdsvis 3,6 Amp. til 8,33 Amp. pr. pære.
Om du måler spenningen mellom plussen på batteriet og plussen på nærlyset (når dette står på) måler du spenningsforskjellen spenningsfallet) jo større forskjell, jo svakere blir lyset.
Du kan også ta en tykk ledning fra plussen på batteriet og bort på plussen til pæra, mens den lyser og dytte den borttil for å se om pæra lyser kraftigere.
Resultatet på sikt, ved ikke å bytte ledninger (også jordinga, går jo like mye strøm her) er varmere ledninger enn det de burte vært, sprø isolasjon, høyere temperatur på pluggen til pæra osv. funksjonssvikt kommer garantert og denne er værre å finne og rette opp.
Legg en ledning fra batteriet og bort til orginalpære lyser denne sterkere, har du spenningsfall, ved å sette inn et relee kan lyset bli bedre med orginalpærene.
Etter en stund lyser dette nesten dårligere en før man byttet.
Ved å bytte ut fra 55W til 100W øker strømmen fra henholdsvis 3,6 Amp. til 8,33 Amp. pr. pære.
Om du måler spenningen mellom plussen på batteriet og plussen på nærlyset (når dette står på) måler du spenningsforskjellen spenningsfallet) jo større forskjell, jo svakere blir lyset.
Du kan også ta en tykk ledning fra plussen på batteriet og bort på plussen til pæra, mens den lyser og dytte den borttil for å se om pæra lyser kraftigere.
Resultatet på sikt, ved ikke å bytte ledninger (også jordinga, går jo like mye strøm her) er varmere ledninger enn det de burte vært, sprø isolasjon, høyere temperatur på pluggen til pæra osv. funksjonssvikt kommer garantert og denne er værre å finne og rette opp.
Legg en ledning fra batteriet og bort til orginalpære lyser denne sterkere, har du spenningsfall, ved å sette inn et relee kan lyset bli bedre med orginalpærene.
VW Transporter, T5,TDI, 4MO, 2007,
-
- -
- Posts: 157
- Joined: 11 Mar 2008, 15:04
- Car: T3 85 JX ukjent camper
- Location: Rundt om kring
Takker for svar!
Glemte å skrive at sikringene er hele.
Fjernlyset går på når jeg holder inne spaken, men går tilbake til park når jeg slipper den.
Og hvis jeg har lysbryteren i den første posisjonen lyser nærlyset.
Så pærene er det nok ikke noe galt med
Jeg har to hypotetser: Den ene er at holdebryteren i "spaken" har tatt kvelden.
Den andre er at det er brudd i siste bryterposisjon på lysbryteren.
Noen som kan bekrefte en av dem?
Jada Tom.
I=P/U Og spenningsfallet i ledningene øker med strømstyrken. Derfor har man sikringer dimensjonert for ledningene.
Jeg trodde det var en styrekrets og en hovedstrømkrets på lysa. Hadde jeg vist at hovedstrømmen gikk gjennom både "spaken" og lysbryteren hadde tenkt meg om en gang til før jeg dobbla pæreeffekten.
Når jeg får fiksa bryterproblemet, skal det legges opp en feit kabel fra batteriet og installeres et rele på lyskretsen.
Glemte å skrive at sikringene er hele.
Fjernlyset går på når jeg holder inne spaken, men går tilbake til park når jeg slipper den.
Og hvis jeg har lysbryteren i den første posisjonen lyser nærlyset.
Så pærene er det nok ikke noe galt med
Jeg har to hypotetser: Den ene er at holdebryteren i "spaken" har tatt kvelden.
Den andre er at det er brudd i siste bryterposisjon på lysbryteren.
Noen som kan bekrefte en av dem?
Jada Tom.
I=P/U Og spenningsfallet i ledningene øker med strømstyrken. Derfor har man sikringer dimensjonert for ledningene.
Jeg trodde det var en styrekrets og en hovedstrømkrets på lysa. Hadde jeg vist at hovedstrømmen gikk gjennom både "spaken" og lysbryteren hadde tenkt meg om en gang til før jeg dobbla pæreeffekten.
Når jeg får fiksa bryterproblemet, skal det legges opp en feit kabel fra batteriet og installeres et rele på lyskretsen.
For det første: Din lysbryter har tre posisjoner originalt fra fabrikk, og det er AV-PARK-HOVEDLYS (nær/fjernlys).Øystein wrote: Fjernlyset går på når jeg holder inne spaken, men går tilbake til park når jeg slipper den.
Og hvis jeg har lysbryteren i den første posisjonen lyser nærlyset.
Så pærene er det nok ikke noe galt med
Jeg har to hypotetser: Den ene er at holdebryteren i "spaken" har tatt kvelden.
Den andre er at det er brudd i siste bryterposisjon på lysbryteren.
Noen som kan bekrefte en av dem?
Kjørelys var i alle fall på den tiden avmerket på dele-mikrofilmene til VW kun avmerket for Norge,Sverige og Finland, og de tre landene hadde en egen modell av lysbryteren.
Det funker altså på lyshornet, men ikke når bryteren står på hovedlys?
Det der er så typisk lysbryterfeil at jeg er ganske sikker på at det er her hunden ligger begravet.
Pill ut bryteren og lukt på den. Jeg tipper du kjenner en umiskjennelig brent duft, og sannsynligvis finner du på baksiden bokstavene KLO.
Denne underleverandøren sto for 99% av de brente lysbryterne jeg har hørt om.
Og det som typisk ofte gjør at lysbryterne svies, er at folk kjører med tilhenger/campingvogn uten å slå over på hovedlys.
Den ekstra strømmen som da plutselig skal gå over en krets som ikke er beregnet for dette, blir bare for mye.
Prøv å lån en bryter som fungerer før du gjør noe mer.
-
- -
- Posts: 746
- Joined: 14 Nov 2006, 13:50
- Car: T5, 2007, TDI, Lang
- Location: Lørenskog / Akershus
-
- -
- Posts: 157
- Joined: 11 Mar 2008, 15:04
- Car: T3 85 JX ukjent camper
- Location: Rundt om kring
Ah. smart, det tenkte jeg ikke på! Får smiske med en nabo med samme bilen. Kanskje jeg får låne hans..VWegard wrote:For det første: Din lysbryter har tre posisjoner originalt fra fabrikk, og det er AV-PARK-HOVEDLYS (nær/fjernlys).Øystein wrote: Fjernlyset går på når jeg holder inne spaken, men går tilbake til park når jeg slipper den.
Og hvis jeg har lysbryteren i den første posisjonen lyser nærlyset.
Så pærene er det nok ikke noe galt med
Jeg har to hypotetser: Den ene er at holdebryteren i "spaken" har tatt kvelden.
Den andre er at det er brudd i siste bryterposisjon på lysbryteren.
Noen som kan bekrefte en av dem?
Kjørelys var i alle fall på den tiden avmerket på dele-mikrofilmene til VW kun avmerket for Norge,Sverige og Finland, og de tre landene hadde en egen modell av lysbryteren.
Det funker altså på lyshornet, men ikke når bryteren står på hovedlys?
Det der er så typisk lysbryterfeil at jeg er ganske sikker på at det er her hunden ligger begravet.
Pill ut bryteren og lukt på den. Jeg tipper du kjenner en umiskjennelig brent duft, og sannsynligvis finner du på baksiden bokstavene KLO.
Denne underleverandøren sto for 99% av de brente lysbryterne jeg har hørt om.
Og det som typisk ofte gjør at lysbryterne svies, er at folk kjører med tilhenger/campingvogn uten å slå over på hovedlys.
Den ekstra strømmen som da plutselig skal gå over en krets som ikke er beregnet for dette, blir bare for mye.
Prøv å lån en bryter som fungerer før du gjør noe mer.
Tom:
Selvsagt går det mer strøm i ledningene hvis jeg minsker motstanden i ledningsnettet. Men sålenge det ikke går mer enn sikringene tåler, uansett grunn, så blir ikke ledningene overbelasta. Kan inrømme at jeg kverulerer litt her. Ser absolutt poenget ditt. Jeg liker heller ikke spenningsfall over ledningene. Tykkere ledninger og releer skal som sagt inn så fort jeg har retta feilen.
Øystein
-
- -
- Posts: 835
- Joined: 16 Aug 2005, 23:15
- Car: T2-74, T3-Syncro Halvpanel, T3 Atlantic
- Location: Oslo
merkelig! jeg har hatt akkurat samme symptomer og på min må jeg vri nøkkelen en millimeter mot høyre på tenninga. da sier det klikk i et rele og jeg får tilbake kjørelys og fjernlys og vindusviskere.
her er tenningsbryteren nesten ny. ble byttet i sommer. fikk litt hetta da jeg mista fjernlysa på e6 nedover sverige midt på natta!
her er tenningsbryteren nesten ny. ble byttet i sommer. fikk litt hetta da jeg mista fjernlysa på e6 nedover sverige midt på natta!
-74 panel bay Til salgs
-86 syncro halvpanel 112i
-90 Atlantic automat calypso green.
Medlem av Rundlyktgeriljaen, Syncronautene, Westfalia Campers, Veterangjengen, Kristiansand og Årvoll Bus-Depot, Agder VW-Klubb
Patrick W.
-86 syncro halvpanel 112i
-90 Atlantic automat calypso green.
Medlem av Rundlyktgeriljaen, Syncronautene, Westfalia Campers, Veterangjengen, Kristiansand og Årvoll Bus-Depot, Agder VW-Klubb
Patrick W.
-
- -
- Posts: 2785
- Joined: 29 Oct 2007, 23:17
- Car: T3 Syncro
- Location: Re / Vestfold
Det er helt klart at tenningsbryteren din kobler inn 15-kontakten, men ikke X-kontakten. Enten er det noe feil på bryteren, selv om den er nesten ny, eller så kan det kanskje være at resten av mekanismen er så slitt at bryteren havner i feil posisjon.patrick wrote:merkelig! jeg har hatt akkurat samme symptomer og på min må jeg vri nøkkelen en millimeter mot høyre på tenninga. da sier det klikk i et rele og jeg får tilbake kjørelys og fjernlys og vindusviskere.
her er tenningsbryteren nesten ny. ble byttet i sommer. fikk litt hetta da jeg mista fjernlysa på e6 nedover sverige midt på natta!
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
-
- Posts: 44
- Joined: 02 Sep 2013, 20:44
- Car: T.4D 1998
- Phone: 47170187
Re: Fjernlyset forsvant!
Gammel tråd men legger inn et spørsmål [emoji846]
Syns det var kult med 100w fjernlys helt til de nå kun virker, mens jeg holder spaken inne..
Spørsmål. Med bryter, mener dere da hendelen på rattstammen eller den runde og vri på ? Finnes det et rele også?
Se link. Er dette nok å bytte om det er hendelen/bryter som har tatt kvelden?
https://www.eurodel.no/bryter-komplett- ... ar-50-0097
Takk for svar
Sent fra min moto x4 via Tapatalk
Syns det var kult med 100w fjernlys helt til de nå kun virker, mens jeg holder spaken inne..
Spørsmål. Med bryter, mener dere da hendelen på rattstammen eller den runde og vri på ? Finnes det et rele også?
Se link. Er dette nok å bytte om det er hendelen/bryter som har tatt kvelden?
https://www.eurodel.no/bryter-komplett- ... ar-50-0097
Takk for svar
Sent fra min moto x4 via Tapatalk
-
- -
- Posts: 2055
- Joined: 18 Jul 2009, 21:41
- Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
- Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7
- Location: Bergen
Re: Fjernlyset forsvant!
Med 100W overbellaster du bryter til lys og til slutt tenningsbryter. Funker åpenbart å bytte når de er svidd, men problemet kommer tilbake etter en stund.
Monter rele kitet til Biltema. Billig kjapt og enkelt, så slipper du dette når du skal kjøre over Haukeli på isete føre som undertegnede.
Monter rele kitet til Biltema. Billig kjapt og enkelt, så slipper du dette når du skal kjøre over Haukeli på isete føre som undertegnede.
Hans Sæle
-
- -
- Posts: 5757
- Joined: 07 Aug 2009, 01:52
- Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0
- Location: Rjukan / Oslo
- Contact:
Re: Fjernlyset forsvant!
Kan også være bakstykket på tenningslåset. Er det andre ting som ikke fungerer type vifte, vindusviskere
Sent fra min H9436 via Tapatalk
Sent fra min H9436 via Tapatalk
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
-
- -
- Posts: 4333
- Joined: 07 Jun 2005, 14:19
- Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
- Phone: 41tonull5391
- Location: Måløy
Re: Fjernlyset forsvant!
Du er muligens i feil tråd. Dette er en T3 tråd og signaturen din og linken din tyder på at du har T4.
Uansett, 100w overbelaster ledningsnett og brytere. På T4 er også tenningsbakstykket et svakhetspunkt men kanskje ikke så ofte som på T3. Hovedlys bryteren er også dårlig men jeg er usikker på om hendelen i linken bruker å ryke, det er mulig.
Som nevnt så er lysforsterker settet til Biltema like greit å montere først som sist. Da får hovedlyset ny hovedstrømforsyning og originalopplegget blir bare styrestrøm.
Uansett, 100w overbelaster ledningsnett og brytere. På T4 er også tenningsbakstykket et svakhetspunkt men kanskje ikke så ofte som på T3. Hovedlys bryteren er også dårlig men jeg er usikker på om hendelen i linken bruker å ryke, det er mulig.
Som nevnt så er lysforsterker settet til Biltema like greit å montere først som sist. Da får hovedlyset ny hovedstrømforsyning og originalopplegget blir bare styrestrøm.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
-
- -
- Posts: 12746
- Joined: 31 Oct 2003, 17:22
- Phone: 99454090
- Location: Nesbyen, Hallingdal
- Contact:
Re: Fjernlyset forsvant!
Av erfaring: kort front T4 med firkantet lysbryter tåler 100w. Lang front T4 gjør det ikke.
Ikke spør hvorfor. Har ingen god forklaring, men trur det kan være selve bryter versjonen; at de eldste er mer robust
Ikke spør hvorfor. Har ingen god forklaring, men trur det kan være selve bryter versjonen; at de eldste er mer robust
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter