Fjernlyset forsvant!

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
Øystein
-
-
Posts: 157
Joined: 11 Mar 2008, 15:04
Car: T3 85 JX ukjent camper
Location: Rundt om kring

Fjernlyset forsvant!

Post by Øystein »

Hei.

Kjørte en langtur i går og like før vi var framme, stoppa vi bilen for å strekke beina. Når vi skulle kjøre videre, lyste parklysa fortsatt når motoren var startet (lysbryteren var i kjørelys/fjernlys posisjonen). Prøvde videre å trekke til meg "spaken" for fjernlys og når jeg holdt den inne lyste fjernlysa, men gikk tilbake til park når jeg slapp den. (som om lysbryteren skulle stått i park-posisjonen. Lysa fungerte normalt i park- og kjørelys-posisjon.

Jeg har montert 100W pærer og jeg har lagt merke til at skifte mellom nær og fjernlys har vært litt andeledes etter at jeg skifta pærer.

Noen som har en mening om hvor feilen ligger eller hvordan jeg finner den?

Øystein
solrikioo
-
-
Posts: 2578
Joined: 19 Dec 2004, 21:48
Car: Skoda Octavia 2014
Location: Drammen
Contact:

Post by solrikioo »

Sikringer er hele eller?

Kanskje en ledning som ikke har tålt den ekstra belastingen som en 100w pære gir?
Rapidspeed
-
-
Posts: 5167
Joined: 06 Feb 2005, 23:30
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170
Location: porsgrunn

Post by Rapidspeed »

sjekk sikringer først.. så brytere.. de er ikke VELDIG glade i overbelastning..
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
VWegard
-
-
Posts: 1651
Joined: 08 Apr 2005, 21:41
Car: T4 1995
Phone: 95035197
Location: Trondheim

Post by VWegard »

Det høres veldig lysbryter-aktig ut, men sjekk pærene før du gjør annet.
En på jobben opplevde det samme her i fjor høst, og det viste seg at begge pærene hadde tatt kveld samme dag. Hos han var det nærlysene, men det er jo uansett fort gjort å sjekke dette før du gjør noe annet.
Mvh
Vegard Sørensen
VWegards prosjekttråd T4 95-mod. 2,4 (T)D Caroline
Medlem av: T4TLG, DEG,
Tom Bringsvor
-
-
Posts: 746
Joined: 14 Nov 2006, 13:50
Car: T5, 2007, TDI, Lang
Location: Lørenskog / Akershus

Post by Tom Bringsvor »

De fleste som setter inn høyere Wattstyrke i pærene for å få bedre lys går i grunne i samme fella. Argumentet er " det er jo bare 12 V jo".

Etter en stund lyser dette nesten dårligere en før man byttet.

Ved å bytte ut fra 55W til 100W øker strømmen fra henholdsvis 3,6 Amp. til 8,33 Amp. pr. pære.
Om du måler spenningen mellom plussen på batteriet og plussen på nærlyset (når dette står på) måler du spenningsforskjellen spenningsfallet) jo større forskjell, jo svakere blir lyset.
Du kan også ta en tykk ledning fra plussen på batteriet og bort på plussen til pæra, mens den lyser og dytte den borttil for å se om pæra lyser kraftigere.
Resultatet på sikt, ved ikke å bytte ledninger (også jordinga, går jo like mye strøm her) er varmere ledninger enn det de burte vært, sprø isolasjon, høyere temperatur på pluggen til pæra osv. funksjonssvikt kommer garantert og denne er værre å finne og rette opp.

Legg en ledning fra batteriet og bort til orginalpære lyser denne sterkere, har du spenningsfall, ved å sette inn et relee kan lyset bli bedre med orginalpærene.
VW Transporter, T5,TDI, 4MO, 2007,
Øystein
-
-
Posts: 157
Joined: 11 Mar 2008, 15:04
Car: T3 85 JX ukjent camper
Location: Rundt om kring

Post by Øystein »

Takker for svar!

Glemte å skrive at sikringene er hele.

Fjernlyset går på når jeg holder inne spaken, men går tilbake til park når jeg slipper den.

Og hvis jeg har lysbryteren i den første posisjonen lyser nærlyset.

Så pærene er det nok ikke noe galt med :?

Jeg har to hypotetser: Den ene er at holdebryteren i "spaken" har tatt kvelden.

Den andre er at det er brudd i siste bryterposisjon på lysbryteren.

Noen som kan bekrefte en av dem?

Jada Tom.
I=P/U Og spenningsfallet i ledningene øker med strømstyrken. Derfor har man sikringer dimensjonert for ledningene.

Jeg trodde det var en styrekrets og en hovedstrømkrets på lysa. Hadde jeg vist at hovedstrømmen gikk gjennom både "spaken" og lysbryteren hadde tenkt meg om en gang til før jeg dobbla pæreeffekten.

Når jeg får fiksa bryterproblemet, skal det legges opp en feit kabel fra batteriet og installeres et rele på lyskretsen.
VWegard
-
-
Posts: 1651
Joined: 08 Apr 2005, 21:41
Car: T4 1995
Phone: 95035197
Location: Trondheim

Post by VWegard »

Øystein wrote: Fjernlyset går på når jeg holder inne spaken, men går tilbake til park når jeg slipper den.
Og hvis jeg har lysbryteren i den første posisjonen lyser nærlyset.

Så pærene er det nok ikke noe galt med :?

Jeg har to hypotetser: Den ene er at holdebryteren i "spaken" har tatt kvelden.

Den andre er at det er brudd i siste bryterposisjon på lysbryteren.

Noen som kan bekrefte en av dem?
For det første: Din lysbryter har tre posisjoner originalt fra fabrikk, og det er AV-PARK-HOVEDLYS (nær/fjernlys).
Kjørelys var i alle fall på den tiden avmerket på dele-mikrofilmene til VW kun avmerket for Norge,Sverige og Finland, og de tre landene hadde en egen modell av lysbryteren.
Det funker altså på lyshornet, men ikke når bryteren står på hovedlys?
Det der er så typisk lysbryterfeil at jeg er ganske sikker på at det er her hunden ligger begravet. :wink:

Pill ut bryteren og lukt på den. Jeg tipper du kjenner en umiskjennelig brent duft, og sannsynligvis finner du på baksiden bokstavene KLO.
Denne underleverandøren sto for 99% av de brente lysbryterne jeg har hørt om.

Og det som typisk ofte gjør at lysbryterne svies, er at folk kjører med tilhenger/campingvogn uten å slå over på hovedlys.
Den ekstra strømmen som da plutselig skal gå over en krets som ikke er beregnet for dette, blir bare for mye. :?

Prøv å lån en bryter som fungerer før du gjør noe mer. :D
Mvh
Vegard Sørensen
VWegards prosjekttråd T4 95-mod. 2,4 (T)D Caroline
Medlem av: T4TLG, DEG,
Tom Bringsvor
-
-
Posts: 746
Joined: 14 Nov 2006, 13:50
Car: T5, 2007, TDI, Lang
Location: Lørenskog / Akershus

Post by Tom Bringsvor »

Ta en ledning fra godt gods og bort til jordinga på lyktene.
Sikringen går ikke hvis jordingen er dårlig eller svidd av pga. langvarig varmegang.
VW Transporter, T5,TDI, 4MO, 2007,
Øystein
-
-
Posts: 157
Joined: 11 Mar 2008, 15:04
Car: T3 85 JX ukjent camper
Location: Rundt om kring

Post by Øystein »

VWegard wrote:
Øystein wrote: Fjernlyset går på når jeg holder inne spaken, men går tilbake til park når jeg slipper den.
Og hvis jeg har lysbryteren i den første posisjonen lyser nærlyset.

Så pærene er det nok ikke noe galt med :?

Jeg har to hypotetser: Den ene er at holdebryteren i "spaken" har tatt kvelden.

Den andre er at det er brudd i siste bryterposisjon på lysbryteren.

Noen som kan bekrefte en av dem?
For det første: Din lysbryter har tre posisjoner originalt fra fabrikk, og det er AV-PARK-HOVEDLYS (nær/fjernlys).
Kjørelys var i alle fall på den tiden avmerket på dele-mikrofilmene til VW kun avmerket for Norge,Sverige og Finland, og de tre landene hadde en egen modell av lysbryteren.
Det funker altså på lyshornet, men ikke når bryteren står på hovedlys?
Det der er så typisk lysbryterfeil at jeg er ganske sikker på at det er her hunden ligger begravet. :wink:

Pill ut bryteren og lukt på den. Jeg tipper du kjenner en umiskjennelig brent duft, og sannsynligvis finner du på baksiden bokstavene KLO.
Denne underleverandøren sto for 99% av de brente lysbryterne jeg har hørt om.

Og det som typisk ofte gjør at lysbryterne svies, er at folk kjører med tilhenger/campingvogn uten å slå over på hovedlys.
Den ekstra strømmen som da plutselig skal gå over en krets som ikke er beregnet for dette, blir bare for mye. :?

Prøv å lån en bryter som fungerer før du gjør noe mer. :D
Ah. smart, det tenkte jeg ikke på! Får smiske med en nabo med samme bilen. Kanskje jeg får låne hans..:)


Tom:
Selvsagt går det mer strøm i ledningene hvis jeg minsker motstanden i ledningsnettet. Men sålenge det ikke går mer enn sikringene tåler, uansett grunn, så blir ikke ledningene overbelasta. Kan inrømme at jeg kverulerer litt her. Ser absolutt poenget ditt. Jeg liker heller ikke spenningsfall over ledningene. Tykkere ledninger og releer skal som sagt inn så fort jeg har retta feilen.

Øystein
Øystein
-
-
Posts: 157
Joined: 11 Mar 2008, 15:04
Car: T3 85 JX ukjent camper
Location: Rundt om kring

Post by Øystein »

Bytta lysbryteren og alt fungerte som det skal igjen!


Takk for helpen!
patrick
-
-
Posts: 835
Joined: 16 Aug 2005, 23:15
Car: T2-74, T3-Syncro Halvpanel, T3 Atlantic
Location: Oslo

Post by patrick »

merkelig! jeg har hatt akkurat samme symptomer og på min må jeg vri nøkkelen en millimeter mot høyre på tenninga. da sier det klikk i et rele og jeg får tilbake kjørelys og fjernlys og vindusviskere.
her er tenningsbryteren nesten ny. ble byttet i sommer. fikk litt hetta da jeg mista fjernlysa på e6 nedover sverige midt på natta!
-74 panel bay Til salgs
-86 syncro halvpanel 112i
-90 Atlantic automat calypso green.

Medlem av Rundlyktgeriljaen, Syncronautene, Westfalia Campers, Veterangjengen, Kristiansand og Årvoll Bus-Depot, Agder VW-Klubb

Patrick W.
Rikskringkastingen
-
-
Posts: 2785
Joined: 29 Oct 2007, 23:17
Car: T3 Syncro
Location: Re / Vestfold

Post by Rikskringkastingen »

patrick wrote:merkelig! jeg har hatt akkurat samme symptomer og på min må jeg vri nøkkelen en millimeter mot høyre på tenninga. da sier det klikk i et rele og jeg får tilbake kjørelys og fjernlys og vindusviskere.
her er tenningsbryteren nesten ny. ble byttet i sommer. fikk litt hetta da jeg mista fjernlysa på e6 nedover sverige midt på natta!
Det er helt klart at tenningsbryteren din kobler inn 15-kontakten, men ikke X-kontakten. Enten er det noe feil på bryteren, selv om den er nesten ny, eller så kan det kanskje være at resten av mekanismen er så slitt at bryteren havner i feil posisjon.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
T4aWayOfLiving
Posts: 44
Joined: 02 Sep 2013, 20:44
Car: T.4D 1998
Phone: 47170187

Re: Fjernlyset forsvant!

Post by T4aWayOfLiving »

Gammel tråd men legger inn et spørsmål [emoji846]

Syns det var kult med 100w fjernlys helt til de nå kun virker, mens jeg holder spaken inne..

Spørsmål. Med bryter, mener dere da hendelen på rattstammen eller den runde og vri på ? Finnes det et rele også?

Se link. Er dette nok å bytte om det er hendelen/bryter som har tatt kvelden?

https://www.eurodel.no/bryter-komplett- ... ar-50-0097

Takk for svar

Sent fra min moto x4 via Tapatalk
hansstef
-
-
Posts: 2055
Joined: 18 Jul 2009, 21:41
Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7
Location: Bergen

Re: Fjernlyset forsvant!

Post by hansstef »

Med 100W overbellaster du bryter til lys og til slutt tenningsbryter. Funker åpenbart å bytte når de er svidd, men problemet kommer tilbake etter en stund.
Monter rele kitet til Biltema. Billig kjapt og enkelt, så slipper du dette når du skal kjøre over Haukeli på isete føre som undertegnede.
Hans Sæle
ducce999s
-
-
Posts: 5757
Joined: 07 Aug 2009, 01:52
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0
Location: Rjukan / Oslo
Contact:

Re: Fjernlyset forsvant!

Post by ducce999s »

Kan også være bakstykket på tenningslåset. Er det andre ting som ikke fungerer type vifte, vindusviskere

Sent fra min H9436 via Tapatalk
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: Fjernlyset forsvant!

Post by Needforspace »

Du er muligens i feil tråd. Dette er en T3 tråd og signaturen din og linken din tyder på at du har T4.
Uansett, 100w overbelaster ledningsnett og brytere. På T4 er også tenningsbakstykket et svakhetspunkt men kanskje ikke så ofte som på T3. Hovedlys bryteren er også dårlig men jeg er usikker på om hendelen i linken bruker å ryke, det er mulig.
Som nevnt så er lysforsterker settet til Biltema like greit å montere først som sist. Da får hovedlyset ny hovedstrømforsyning og originalopplegget blir bare styrestrøm.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Der Postmeister
-
-
Posts: 12746
Joined: 31 Oct 2003, 17:22
Phone: 99454090
Location: Nesbyen, Hallingdal
Contact:

Re: Fjernlyset forsvant!

Post by Der Postmeister »

Av erfaring: kort front T4 med firkantet lysbryter tåler 100w. Lang front T4 gjør det ikke.
Ikke spør hvorfor. Har ingen god forklaring, men trur det kan være selve bryter versjonen; at de eldste er mer robust
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Post Reply