gløding t4

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
80avant

gløding t4

Post by 80avant »

hei, jeg har ett problem med att bilen gløder hele tiden, lampa slukker i bilen men den bare fortsetter og gløde..! har prøvd med nytt gløderelle men dette hjalp ikke? har også skifta den blå bryteren på motoren! hva kan dette være??? 1993 mod 2.4 d, :D takker for alle råd......
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Det at lampa slutter å lyse betyr at motoren er klar til å startes, ikke nødvendigvis at den slutter å gløde. Har du målt at den gløder lenge etter start, eller bare at den gløder selv om lampa er slukket? Etterglødinga kan nok fortsette flere minutter etter start.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
80avant

Post by 80avant »

[quote="Rikskringkastingen"]Det at lampa slutter å lyse betyr at motoren er klar til å startes, ikke nødvendigvis at den slutter å gløde. Har du målt at den gløder lenge etter start, eller bare at den gløder selv om lampa er slukket? Etterglødinga kan nok fortsette flere minutter etter start.[/quote

den kan gløde i flere timer når jeg kjører!!!! da går den av og på når den selv vil!!!! ikke lampa men strømmen til g-plugga!! nå har jeg begynt og ta ut rele når jeg kjører.. for det er en sikkring ved batteriet med 2 stk ledninger (hvit og rød farge) som blir meget varme,
Familiemann

Post by Familiemann »

Da jeg kjøpte min 1993 mod. for 4 år siden, var det veldig til klikking i glødereleet. Glødinga slo seg alstså på og av. Det viste seg å være en jordingsfeil et eller annet sted. Verkstedet der jeg kjøpte bilen ordnet det, så jeg har ikke flere detaljer.
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Hmm. Dette har jeg aldri vært borti før. Jeg husker ikke koblingene på releet nøyaktig, og jeg har heller ikke helt oversikt over hvordan releet skal oppføre seg, så dette blir litt gjetting. Hvis et nytt gløderele oppfører seg på samme måte så tyder det jo på at det er noe galt med signalene inn til releet. Det at glødinga går av og på høres rimelig ut. Releet har helt sikkert en maks glødetid, så da får det nok stadig signal om å starte glødinga på nytt. Jeg er ganske sikker på at releet normalt ikke vil starte glødinga i det hele tatt hvis det har signal om at motoren er varm. Men jeg tror ikke at kun feil signaler fra tempføleren skal være nok til at releet vil starte glødinga på nytt. Vakkelkontakt på 15-strømmen inn til releet kombinert med feil verdi fra tempgiveren kan nok gi slike symptomer, men dette er nok ikke så sannsynlig. Dårlig kontakt på jording kan nok være en forklaring, da vil elektronikken i releet miste driftsspenninga, og det kan gi endel rare utslag.

Hvis det blir kortslutninger mellom de forskjellige strømlederne inni sikringstavla så kan det gi endel merkelige symptomer. Jeg har forresten vært borti et par ganger på 2,4D at kontaktene på glødereleet kan brenne, da har tilkoblingen til de to kraftige stikkene på releet smeltet inni sikringstavla. Men dette har kun ført til brudd i kretsen ut til pluggene, og glødingen har sluttet å virke.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Post Reply