er T3 girkasse i T2 mulig?

Postinger som ikke faller under andre spesifikte modeler.
Post Reply
oyvinla
-
-
Posts: 709
Joined: 17 Mar 2004, 21:13
Location: Porsgrunn/Krsand/Stavanger

er T3 girkasse i T2 mulig?

Post by oyvinla »

passer en luftkasse fra T3 i en T2? er det mulig å bygge den om så den passer?
motoren og girkassa er fra T3, men motoren skal inn i min T2 og passer på T2 kassa. er mest fremre girkassefeste jeg tenker på og giroverføring.
Øyvin Lanner med orange multivan syncro 1,9tdk intercooler decoupler og 74 T2b
stephan
Posts: 21
Joined: 15 Aug 2008, 14:54
Location: Florø i Sogn og Fjordane

Post by stephan »

Ingen som vet??
Kunne selv tenkt meg fem gir i eldre t2...
1969 baywindow Deluxe...
- vestlending-
erjo
-
-
Posts: 2963
Joined: 02 Nov 2003, 21:48
Phone: 95134175

Re: er T3 girkasse i T2 mulig?

Post by erjo »

oyvinla wrote:passer en luftkasse fra T3 i en T2? er det mulig å bygge den om så den passer?
motoren og girkassa er fra T3, men motoren skal inn i min T2 og passer på T2 kassa. er mest fremre girkassefeste jeg tenker på og giroverføring.
En jeg kjenner sier ofte at "alt går". Men det en skal huske her er at girsjalteren på en T3 sitter på sida og på en T2 sitter den direkte inn på enden av kassa. Det betyr vel at det blir mye ombygging her. Jeg vet ikke om noen som har gjort dette. Men er dette mulig, tja....

En skal også være klar over at girkassene (4-trinns i alle fall) til de tidlige T3-modellene (med CU-motor) ble levert med både hydraulisk opererende clutch (via clutchpumpe til slaven inn på sjalteren) på girkassa (slavepumpe og sentral hydraulist pumpe er knyttet til bremsevæskesystemet fra bremsvæskebeholderen mener jeg å huske at jeg så på min 1982), mens noen tidlige modeller hadde mekanisk sjalting som i T2.

Når det gjelder 5-trinnskasser som du vil ha inn, så er vel disse bare levert med hydraulisk girsjalting (slave og pumpe), noen som vet sikkert mer?

Det blir altås mye ombygging. Men det går sikkert an, det er jo mange krative folk her på forumet.

Har noen gjort dette noengang? VWegard eller Postermester: Hva sier dere?
Blogg: http://volkswagenbusser.blogspot.no/
Biler: 2002 VW Caravelle 2,5 tdi kombi, 2010 VW Golf PLUS 1,6 tdi, 2014 Weinsberg Bobil 130 hk.
Medlem avVWBUS Mjøsa
Norges største VW Buss treff: http://buscamp.blogspot.no
Der Postmeister
-
-
Posts: 12746
Joined: 31 Oct 2003, 17:22
Phone: 99454090
Location: Nesbyen, Hallingdal
Contact:

Post by Der Postmeister »

Spørs hva du vil oppnå. Jeg ville vel satsa på 2L kassa ifra Bayen jeg, såsant det ikke er 5 gearet det er snakk om. Da viille jeg vel satsa på Gene Berg-deler til boble og 1600 kasse. Men som sagt, alt går, og det JEG ville gjort var å dytta inn automatkassa, da er det bare wirer som må på plass!
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
oyvinla
-
-
Posts: 709
Joined: 17 Mar 2004, 21:13
Location: Porsgrunn/Krsand/Stavanger

Post by oyvinla »

greia er at jeg har en CU motor, en girkasse til denne og en 1600 T2 girkasse hvor det er blitt slipt ut i clutchhuset for å få plass til CU svinghjulet. syns 1600 kassa er litt vel lettgira for motoren og inngående aksel er litt kort. hadde vært veldig greit hvis det bare var å bytte over clutchhus og den kassedelen hvor girskifteren går inn på kassene.
Øyvin Lanner med orange multivan syncro 1,9tdk intercooler decoupler og 74 T2b
RZR-Jånni
-
-
Posts: 1713
Joined: 03 Nov 2003, 17:42
Car: 1967, 1977, 1985,1986 og 1989.
Phone: 975 976 57
Location: Lier (Litt Bergen)

Post by RZR-Jånni »

Det er vel ikke 5trinns heller på de første luftkjølte t3ene? Da må du opp på vannkjølt, og da er girskiftingen enda lengre bakover på kassen.. Enn det den er på luftkassen. Fremdeles på siden..
Jon-A. Sognnæs.
67 Sika
77 Doka 2.0
86 Televerket Transporter 1,9wbx
90 Caravelle Syncro 2,1wbx
erjo
-
-
Posts: 2963
Joined: 02 Nov 2003, 21:48
Phone: 95134175

Post by erjo »

oyvinla wrote:greia er at jeg har en CU motor, en girkasse til denne og en 1600 T2 girkasse hvor det er blitt slipt ut i clutchhuset for å få plass til CU svinghjulet. syns 1600 kassa er litt vel lettgira for motoren og inngående aksel er litt kort. hadde vært veldig greit hvis det bare var å bytte over clutchhus og den kassedelen hvor girskifteren går inn på kassene.
Om du forsøker dette så vil det være av STOR interesse å høre åssen det gikk...
Blogg: http://volkswagenbusser.blogspot.no/
Biler: 2002 VW Caravelle 2,5 tdi kombi, 2010 VW Golf PLUS 1,6 tdi, 2014 Weinsberg Bobil 130 hk.
Medlem avVWBUS Mjøsa
Norges største VW Buss treff: http://buscamp.blogspot.no
RZR-Jånni
-
-
Posts: 1713
Joined: 03 Nov 2003, 17:42
Car: 1967, 1977, 1985,1986 og 1989.
Phone: 975 976 57
Location: Lier (Litt Bergen)

Post by RZR-Jånni »

Hvordan går det?
Jon-A. Sognnæs.
67 Sika
77 Doka 2.0
86 Televerket Transporter 1,9wbx
90 Caravelle Syncro 2,1wbx
oyvinla
-
-
Posts: 709
Joined: 17 Mar 2004, 21:13
Location: Porsgrunn/Krsand/Stavanger

Post by oyvinla »

ble ganske kjapt lagt dødt, da det ser ut som jeg har skaffa en 2.0L bay kasse. gidder ikke bruke mer tid på skruing, da det ble nok av det i sommer. kjøpte bilen på våren, for å kunne bruke den i sommer, men den stoppa selvfølgelig. kjøpte en ny motor som det viste seg trengte en lett overhaling, så brukte sommeren på det. når jeg så fikk den inn i bilen igjen, var kassa kranglete fordi det var en 1600 kasse. skraper og er helt på tur. veldig rart, for den har blitt kjørt sammen med 2.0L uten modifikasjoner tidligere uten antydning til at noe var galt. får håpe denne sommeren blir en bay sommer;)
Øyvin Lanner med orange multivan syncro 1,9tdk intercooler decoupler og 74 T2b
Post Reply