girkasse T2 2.0L ønskes

Type 2 T1,T2,T3,T4 og T5
Post Reply
oyvinla
-
-
Posts: 709
Joined: 17 Mar 2004, 21:13
Location: Porsgrunn/Krsand/Stavanger

girkasse T2 2.0L ønskes

Post by oyvinla »

ønsker å kjøpe girkasse til 2.0L T2 Bay. kassene fra 1700 og 1800 passer nok også.
Øyvin Lanner med orange multivan syncro 1,9tdk intercooler decoupler og 74 T2b
Bugman
-
-
Posts: 2206
Joined: 24 Apr 2007, 19:48
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5
Location: Fjelldal/Harstad-Sør-Troms

Post by Bugman »

Kassene fra 1973-1975 passer nok ja, men pass bare på lengden på inngående aksel.

Litt måling kan være lurt.
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
oyvinla
-
-
Posts: 709
Joined: 17 Mar 2004, 21:13
Location: Porsgrunn/Krsand/Stavanger

Post by oyvinla »

bump... trenger en 5 eller 6 rillers kasse...
Øyvin Lanner med orange multivan syncro 1,9tdk intercooler decoupler og 74 T2b
erjo
-
-
Posts: 2963
Joined: 02 Nov 2003, 21:48
Phone: 95134175

Post by erjo »

Bugman wrote:Kassene fra 1973-1975 passer nok ja, men pass bare på lengden på inngående aksel.

Litt måling kan være lurt.
Dette har jeg prøvd en gang, og 1700- og 1800-kassene passer dårlig på 2,0. 2,0-kassene har også en annen starter, mener jeg å huske. Og 2,0 Har større svinghjul. har du en 1800, kan du jo bytte over svinghjulet til din 2,0, da skal det vel gå greit, men vet ikke helt. Det er en stund siden jeg drev med dette nå, men mener det ikke bare var inngående aksel som for ulik.

Det er mulig å bruke kasser fra 1600-motorer (1970 +) på 1700 og 1800-motorene da de har samme størrelse på svinghjulet og ellers i prinsippet like kasser. På 2,0 ble svinghjulet større og det er ikke så enkelt å bruke 1600-, 1700 og 1800-kassene på en 2,0 på grunn av noen tekniske endringer.

Jeg ville nok gått for å putte inn ei riktig kasse fra en 2,0 produsert mellom 1. august 1975 og 1. mai 1979. Kasssene fra 2,0L CU 1980-83, har en annen utforming på sjaltingen og passer derfor ikke på girsjalteren (men det er jo mulig du kan bygge om til hydraulisk clutch og sånn sett få dette til). Det i parantes, vet jeg ikke om noen har forsøkt, men det går sikkert!

Til en 2,0 liter er nok det beste å skaffe deg ei kasse som sitter i en tilsvarende original 2,0 fra samme årstall (76-79). 091-kassene er sjeldne (5-6 ribbers), men du kan klare deg godt med en tre ribbers også. Det går så fint så. Overhale først?

En annen sak du må være obs på er at kassene har ulik utveksling. Jeg vet at kasser fra for eksempel Pick-up-utgaver/varebiler kan ha ulik utveksling, mens de som sitter i personbilutgaver (busser og kombi), kan være giret høyere på grunn av kjørekomforten. Men egentlig betyr vel dette ikke så mye - det viktige er at kassa er i orden.

Da jeg drev med kassetrøbbel på min orange Westi-buss for noen år siden med 1800 motor, var det mye jeg undret meg på. Det er få som har noe særlig rede på girkasser. Så jeg gjorde sammen med en hyggelig kompis motor-/kassebytte tre (fire ganger?) på en måned før vi fikk dette til. Løsningen ble å bruke ei bra kasse fra T2-bay med 1600-motor på min 1800.

Men stå på, du får det nok til!

Spent på åssen dette går... fortell, fortell...
Blogg: http://volkswagenbusser.blogspot.no/
Biler: 2002 VW Caravelle 2,5 tdi kombi, 2010 VW Golf PLUS 1,6 tdi, 2014 Weinsberg Bobil 130 hk.
Medlem avVWBUS Mjøsa
Norges største VW Buss treff: http://buscamp.blogspot.no
oyvinla
-
-
Posts: 709
Joined: 17 Mar 2004, 21:13
Location: Porsgrunn/Krsand/Stavanger

Post by oyvinla »

akkurat nå har jeg den org. 1600 kassa i bilen med en 2.0L CU motor. det var slik jeg kjøpte den, men etter jeg tok ut motoren og satt den inn igjen har det bare vært masse bråk fra kassa når jeg girer og når jeg trykker inn clutchen. har lagt merke til at inng. aksel er litt kortere på denne kassa enn den var på T3 kassa motoren kommer ifra. det som er så rart er at det funket tilsynelatende bra før motorskiftet... motoren om ble tatt ut var også en CU og kunne ikke se at det var no forskjell på svinghjulene på de to motorene
Øyvin Lanner med orange multivan syncro 1,9tdk intercooler decoupler og 74 T2b
klystèr
-
-
Posts: 1325
Joined: 22 Feb 2004, 10:38
Location: Drammen,Buskerud
Contact:

Post by klystèr »

du kan bruke 1600 kassa.
du må skifte inngående aksel til en lang type (beregnet for 2.0 motor)
og enten sette på clutchhus fra en 2.0 kasse eller skifte til 210/215mm svinghjul og clutch
grunnen til att du har lyder nå er att akselen fra girkassa ikke har opplagring i motoren
den virrer bare rundt inni der helt til du slipper clutchen. du øedlegger simring i kassa og den stålhylsa i clutchhuset vil også løsne fra huset og du har ett ødelagt clutchus
Jørn Tangen
oyvinla
-
-
Posts: 709
Joined: 17 Mar 2004, 21:13
Location: Porsgrunn/Krsand/Stavanger

Post by oyvinla »

var det jeg regna med. kan jeg bruke den fra T3 kassa? clutchhuset er slipt, så svinghjulet ikke subber
Øyvin Lanner med orange multivan syncro 1,9tdk intercooler decoupler og 74 T2b
klystèr
-
-
Posts: 1325
Joined: 22 Feb 2004, 10:38
Location: Drammen,Buskerud
Contact:

Post by klystèr »

clutchhus fra T3 kassa kan du bruke , men akselen til utløser lageret er anderledes da dn har hydr clutch. evt sveise på armen til clutwire på T3 huset
Jørn Tangen
oyvinla
-
-
Posts: 709
Joined: 17 Mar 2004, 21:13
Location: Porsgrunn/Krsand/Stavanger

Post by oyvinla »

sorry, mente ing. aksel. kan jeg bruke denne fra T3 kassa?
Øyvin Lanner med orange multivan syncro 1,9tdk intercooler decoupler og 74 T2b
klystèr
-
-
Posts: 1325
Joined: 22 Feb 2004, 10:38
Location: Drammen,Buskerud
Contact:

Post by klystèr »

ja den kan du bruke.
pass på att nålelager i veiva på type 4 motoren er i orden
Jørn Tangen
Post Reply