Dårlige / svake lys på T4
Dårlige / svake lys på T4
Hei igen.
Min -93 mod, 2,4 d har veldig dårlige lys, både nær og fjernlys.
Jeg har fått 1000-metere til jul,javascript:emoticon(':D') så de blir montert snarlig, men de hjelper jo ikke på nærlyset.
Etter det jeg tror jeg vet, er det ikke lov til å ha fler enn 2 nærlys som lyser av gangen, derfor gjennstår det å prøve å få bedret det orginale nærlyset.
Er det noen her som har prøvd å skifte til tykkere ledninger frem til pærene, og legge strømmen over et relè ?
Går det ann å bytte Strømregulatoren i dynamoen, til en som gir litt mere volt?
Eller er det enkleste å kjøpe sterkere H4 pærer javascript:emoticon(':?:')
På forhånd takk for fine svar, godt nytt år.
Jeg har fått 1000-metere til jul,javascript:emoticon(':D') så de blir montert snarlig, men de hjelper jo ikke på nærlyset.
Etter det jeg tror jeg vet, er det ikke lov til å ha fler enn 2 nærlys som lyser av gangen, derfor gjennstår det å prøve å få bedret det orginale nærlyset.
Er det noen her som har prøvd å skifte til tykkere ledninger frem til pærene, og legge strømmen over et relè ?
Like bli`
Hei. nytter ikkje med sterkere pærer uten å legge opp nye og tjukkere kabler med rele.
Biltema leverer ferdige kabel sett for dette, berre å plugge på. bruker dette på min 97 mod 2,5 tdi.
Biltema leverer ferdige kabel sett for dette, berre å plugge på. bruker dette på min 97 mod 2,5 tdi.
97mod. 2,5 Tdi 102Hk. Transporter.
97mod. 2,5 Tdi 102Hk. Transporter. kondemnert.
94mod. 2,4D Caravelle. Til høgging.
94mod. 2,4D Caravelle. Ombygde til 97mod 2,5 Tdi
91mod. 2,5B Caravelle. Delebil.
92mod. 2,4D Caravelle. Til opp pussing
97mod. 2,5 Tdi 102Hk. Transporter. kondemnert.
94mod. 2,4D Caravelle. Til høgging.
94mod. 2,4D Caravelle. Ombygde til 97mod 2,5 Tdi
91mod. 2,5B Caravelle. Delebil.
92mod. 2,4D Caravelle. Til opp pussing
Rele og nye,tykkere kabler bør hjelpe godt på.
Har ingen erfaring med de settene fra "Ikketema", men jeg ser flere er fornøyde med disse.
Mål gjerne spenningsfallet ditt først, og legg ut tallene her.
Det er sikkert flere som kan ha interesse av å se hva som er å hente.
Mål batterispenning mens motoren går og lysene står på nærlys-stilling. Så måler du spenninga på pærene og regner ut spenningsfallet i prosent.
Det kan hjelpe med nye pærer som f.eks. Osram Nightbreaker, men med stort spenningsfall er det ikke sikkert du får så god effekt som du kan få.
Og et annet godt alternativ hvis reflektorene dine begynner å merke tidens tann, er nye lykter.
De Dayline linselyktene som Martin selger, er merkbart bedre enn de originale.
http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?t=14454
Har ingen erfaring med de settene fra "Ikketema", men jeg ser flere er fornøyde med disse.
Mål gjerne spenningsfallet ditt først, og legg ut tallene her.
Det er sikkert flere som kan ha interesse av å se hva som er å hente.
Mål batterispenning mens motoren går og lysene står på nærlys-stilling. Så måler du spenninga på pærene og regner ut spenningsfallet i prosent.
Det kan hjelpe med nye pærer som f.eks. Osram Nightbreaker, men med stort spenningsfall er det ikke sikkert du får så god effekt som du kan få.
Og et annet godt alternativ hvis reflektorene dine begynner å merke tidens tann, er nye lykter.
De Dayline linselyktene som Martin selger, er merkbart bedre enn de originale.
http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?t=14454
akurat de bruker jeg også ,er veldig fornøyd med de .Larsste wrote:Ellers så kan du prøve pærene fra Osram som heter "Osram night breaker"
Disse er merkbart bedre enn vanlige.
Peter
Bussfeber skal ikke helbredes ,bare vedlikholdes .
T4 California Coach 98 Modell ACV 102 HK TDI
Passat 3B Sedan 99 Modell 1.6 101 HK B
T4 California Coach 98 Modell ACV 102 HK TDI
Passat 3B Sedan 99 Modell 1.6 101 HK B
-
Tom Bringsvor
- -

- Car: T5, 2007, TDI, Lang
Re: Dårlige / svake lys på T4
Det beste er å finne feilen/årsaken, er 95% sikker på at du har dårlig jording fra karrosseri til pære, dette blir det lett om det også er brukt sterkere pærer tidligere.trippel3 wrote:Hei igen.
Mål spenningsfallet som nevnt tidligere.
Ta et voltmeter og mål spenning mellom plussen på batteriet og plussen på pæra når den lyser (ikke i forhold til jord) avlesningen tilsvarer direkte spenningsfallet(forskjellen).
Eller den enkleste og billigste løsningen, ta en ledning fra jord på batteri eller et annet garantert jordpunkt og bort til jordingesterminalen på pluggen til pæra, mens motor går og lyset er på, lyser det sterkere har du dårlig jording.
Det går like mye strøm i jordingsledningen (mye mere i baklyktene, felles jording) som i plussen, strømmen går fra minus til pluss.
VW Transporter, T5,TDI, 4MO, 2007,
Jeg kastet bort pengene på disse Night breaker pærene og er ikke det minste imponert. Jeg kommer til og kjøpe de 80/100 pærene fra Biltema deer er det i allefall en merkbar forskjell.Larsste wrote:Ellers så kan du prøve pærene fra Osram som heter "Osram night breaker"
Disse er merkbart bedre enn vanlige.
http://www.sportsbillosjen.com/
" Go out for a pointless drive!"
"Propello aeris tepesco plebis plaustrum"
"Dare to be different"
" Go out for a pointless drive!"
"Propello aeris tepesco plebis plaustrum"
"Dare to be different"
-
Tom Bringsvor
- -

-
Rikskringkastingen
- -

- Car: T3 Syncro
Det er vel ikke bare tversnittet på ledningene som er problemet. Men du er nok inne på noe i den teorien om å pisse i buksa.. Strømmen til hovedlyset på T4 går gjennom ganske mange kontaktpunkter. Sånn som sikringsboks, tenningsbryter, lysbryter, dimbryter, tilbake til sikringsboksen osv. Litt spenningsfall i flere kontakter fører til at ganske mye av effekten kan forsvinne underveis. Hverken tenningsbryteren eller lysbryteren er kjent for å holde spesiellt bra, og det har vel hendt at en og annen sikringsboks har gitt opp også. Hvis du setter inn større pærer så går det selvfølgelig mer strøm gjennom kretsen. Når det er spenningsfall i en kontakt så utvikles det varme, og mer strøm gir mer varme. Varmgangen sørger ikke akkurat for at det blir bedre kontakt, og plutselig brenner kontakten opp.Tom Bringsvor wrote:Det er i grunnen bare å "mate" på med pærer med høyere effekt.
Tror det er det samme som "å pisse i buksa" for at det skal bli varmere.
Hvor stor er mm2 på plussen inn på ledningen til pæreholder, og ikke minst mm2 til jording (tørr teori).
Hvis du vil ha pærer med mer wattstyrke så legger du først opp releer som får hovedstrøm fra en hengesikring ved batteriet, og hvis det det ikke blir bra nok så setter du inn kraftigere pærer. Hundrewattspærer på original kobling er å be om trøbbel.
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
-
Tom Bringsvor
- -

Helt enig med du.Rikskringkastingen wrote:Det er vel ikke bare tversnittet på ledningene som er problemet. Men du er nok inne på noe i den teorien om å pisse i buksa.. Strømmen til hovedlyset på T4 går gjennom ganske mange kontaktpunkter. Sånn som sikringsboks, tenningsbryter, lysbryter, dimbryter, tilbake til sikringsboksen osv. Litt spenningsfall i flere kontakter fører til at ganske mye av effekten kan forsvinne underveis. Hverken tenningsbryteren eller lysbryteren er kjent for å holde spesiellt bra, og det har vel hendt at en og annen sikringsboks har gitt opp også. Hvis du setter inn større pærer så går det selvfølgelig mer strøm gjennom kretsen. Når det er spenningsfall i en kontakt så utvikles det varme, og mer strøm gir mer varme. Varmgangen sørger ikke akkurat for at det blir bedre kontakt, og plutselig brenner kontakten opp.Tom Bringsvor wrote:Det er i grunnen bare å "mate" på med pærer med høyere effekt.
Tror det er det samme som "å pisse i buksa" for at det skal bli varmere.
Hvor stor er mm2 på plussen inn på ledningen til pæreholder, og ikke minst mm2 til jording (tørr teori).
Hvis du vil ha pærer med mer wattstyrke så legger du først opp releer som får hovedstrøm fra en hengesikring ved batteriet, og hvis det det ikke blir bra nok så setter du inn kraftigere pærer. Hundrewattspærer på original kobling er å be om trøbbel.
Men det er mange som glemmer jordingspunktet, hver gang man skrur på og av skjer det en temperaturendring som gjør at de involverte materialer utvider seg og trekker seg sammen, et jordpunkt består ofte av tre forskjellige materialer, kobber, aluminium, stål som har forskjellig utvidelseskoeffisient, sammen med fuktighet og kanskje salter blir det også en galvanisk korrosjon.
Jeg mener at jordpunkter er mye mere utsatt enn plussen, ser oftest at der det er irr er dette på jordingen.
VW Transporter, T5,TDI, 4MO, 2007,
Fant ut at jeg måtte lirke med hovedlysbryteren, for å få den i park.nutsi wrote:satte biltema sitt ledningsnett for sterkere lys og 90/100watt i lysene, problemet var at jeg ikke fikk i parklys uten å blinke med fjernlys til det grønne lyset i lysbryteren lyste.
Dermed så sprakk glasset i den ene lykta en dag bilen sto og bakket 4 timer på grunn av for mye varme
Mvh
Erik Solvang
Caravelle t4 -98 lang utgave 2.5 tdi
Caravelle t4 -94 lang utgave 2.4 9 seter
Ford Galaxy -04 1.9 tdi
x-Caravelle t4 -95 kort syncro 2.4 9 seter
x-Caravelle t4 -92 lang utgave 2.4 9 seter
Har vag-com
Erik Solvang
Caravelle t4 -98 lang utgave 2.5 tdi
Caravelle t4 -94 lang utgave 2.4 9 seter
Ford Galaxy -04 1.9 tdi
x-Caravelle t4 -95 kort syncro 2.4 9 seter
x-Caravelle t4 -92 lang utgave 2.4 9 seter
Har vag-com
-
kodvaag
- -

- Car: 2009 Transporter 174 4-motion
- Phone: 48869416
Har byttet til slike lyspærer både i Mercedesen, Mazda Miata/MX-5'en og Transporteren.
Først leste jeg meg til flere tester på nett, der de sa at dette var den beste pæra.
Så byttet jeg, og resultatet var fantastisk. Gode lys!
En vanlig pære og en philips extreme H4:

Ikke mitt bilde, bare et jeg fant på nettet.

Denne pæretypen anbefales!
Først leste jeg meg til flere tester på nett, der de sa at dette var den beste pæra.
Så byttet jeg, og resultatet var fantastisk. Gode lys!
En vanlig pære og en philips extreme H4:
Ikke mitt bilde, bare et jeg fant på nettet.

Denne pæretypen anbefales!
09 Transporter 174TDI 4motion...ha det...
16 Transporter 150TDI 4Motion...hei...
08 Sprinter Rimor Superbrig 749 4,6t
98 E 290t Turbodiesel
x: 03 MV 151 TDI, 03 Mv Syncro, 03 Mv, 91 & 98 2,4D, 00 & 01 88TDI
16 Transporter 150TDI 4Motion...hei...
08 Sprinter Rimor Superbrig 749 4,6t
98 E 290t Turbodiesel
x: 03 MV 151 TDI, 03 Mv Syncro, 03 Mv, 91 & 98 2,4D, 00 & 01 88TDI