Hej, ja 20W-50. Sliter ikke med kulde her. Kjører på denne en stund til, greit å skifte litt i starten. Filteret ble også skiftet.subwoofer
Torkel[/quote][/quote]
Ovenstående er sakset fra en annen tråd her på forumet men legger den i en egen tråd da jeg synes dette er en interessant diskusjon.
Det sies at disse 1,9- og 2,1-motorene (gjelder vel også 2,0 luftkjølt CU - slik jeg har) har godt av 20W-50 olje da disse motorene som er gamle ikke så så "tette" og kompakte som nyere og andre motortyper. Det sies at 20W-50 olja gjør at motorene ikke lekker så mye. Men ellers er det vel klart at tynnere olje er bedre om vinteren når det er kulde.
Men 20W-50: Er det en bedre olje mot lekkasjer eller har det ingen betydning når den når sin vanlige arbeidstemperatur? Er 20Wx50 olje mer/mindre/like tyntflytende enn for eksempel 10Wx40 olje? Bør en kanskje bruke 30-olje på gamle luftkjølte?
Hva sier dere?