Olje 10Wx40 vs olje 20Wx50

Postinger som ikke faller under andre spesifikte modeler.
Post Reply
erjo
-
-
Posts: 2963
Joined: 02 Nov 2003, 21:48
Phone: 95134175

Olje 10Wx40 vs olje 20Wx50

Post by erjo »

subwoofer
Hej, ja 20W-50. Sliter ikke med kulde her. Kjører på denne en stund til, greit å skifte litt i starten. Filteret ble også skiftet.
Torkel[/quote][/quote]

Ovenstående er sakset fra en annen tråd her på forumet men legger den i en egen tråd da jeg synes dette er en interessant diskusjon.

Det sies at disse 1,9- og 2,1-motorene (gjelder vel også 2,0 luftkjølt CU - slik jeg har) har godt av 20W-50 olje da disse motorene som er gamle ikke så så "tette" og kompakte som nyere og andre motortyper. Det sies at 20W-50 olja gjør at motorene ikke lekker så mye. Men ellers er det vel klart at tynnere olje er bedre om vinteren når det er kulde.

Men 20W-50: Er det en bedre olje mot lekkasjer eller har det ingen betydning når den når sin vanlige arbeidstemperatur? Er 20Wx50 olje mer/mindre/like tyntflytende enn for eksempel 10Wx40 olje? Bør en kanskje bruke 30-olje på gamle luftkjølte?

Hva sier dere?
subwoofer
-
-
Posts: 3264
Joined: 12 Jan 2009, 19:26
Phone: 9entre3989en
Location: Sandefjord

Post by subwoofer »

-40 er tynnere (ca. 10cSt) ved arbeidstemperatur enn -50 (ca. 13cSt) Tallet foran W angir hvor seig den er i kald tilstand, alle -40-oljer skal ha samme viskositet ved arbeidstemperatur ca. 100 grader. MEN: en syntetisk olje har en mye flatere viskositetskurve, så den har riktig viskositet over et mye større temperaturområde. Jeg ville tro at en luftkjølt motor har et større spenn i oljetemperatur enn en vannavkjølt, ergo skulle det være enda større grunn til å bruke syntet.

Hvis motoren din lekker olje: fiks lekkasjen!

http://www.supramania.com/aehaas/
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
erjo
-
-
Posts: 2963
Joined: 02 Nov 2003, 21:48
Phone: 95134175

Post by erjo »

subwoofer wrote:-40 er tynnere (ca. 10cSt) ved arbeidstemperatur enn -50 (ca. 13cSt) Tallet foran W angir hvor seig den er i kald tilstand, alle -40-oljer skal ha samme viskositet ved arbeidstemperatur ca. 100 grader. MEN: en syntetisk olje har en mye flatere viskositetskurve, så den har riktig viskositet over et mye større temperaturområde. Jeg ville tro at en luftkjølt motor har et større spenn i oljetemperatur enn en vannavkjølt, ergo skulle det være enda større grunn til å bruke syntet.

Hvis motoren din lekker olje: fiks lekkasjen!

http://www.supramania.com/aehaas/
Men fortsatt lurer jeg jo på det jeg spurte om: Hva med 30-olje?

Nei, da, oljelekkasjene på min 2,0 er bare for surving å regne da disse bilene jo er "født med lekkasjer". Ikke mye å bry seg med.

Men jeg har jo hørt at en i veteranbilkretser ofte anbefaler tykkere olje, olje som ikke flyter så tynt som annen olje ved vanlig arbeidetemperatur.
subwoofer
-
-
Posts: 3264
Joined: 12 Jan 2009, 19:26
Phone: 9entre3989en
Location: Sandefjord

Post by subwoofer »

erjo wrote: Men fortsatt lurer jeg jo på det jeg spurte om: Hva med 30-olje?
Det kommer helt an på oljetrykket ditt! Tommelfingerregelen en del bruker er 10psi (0,7bar) /1000rpm. Er det over det skal du ned en vekt, er det langt under må du opp. Filmtykkelsen varierer ikke så vilt på ett trinn opp eller ned, men har du for tykk olje begrenser du oljestrømmen inn i motoren ganske kraftig. Husk at det er oljefilmen som bærer i lagrene, oljetrykket sørger bare for at olja kommer dit.

Etter at jeg gikk til 0W-30 på Mondeoen sluttet den å tikke umiddelbart etter start, så kaldstart ble helt klart sunnere for den.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
erjo
-
-
Posts: 2963
Joined: 02 Nov 2003, 21:48
Phone: 95134175

Post by erjo »

subwoofer wrote:
erjo wrote: Men fortsatt lurer jeg jo på det jeg spurte om: Hva med 30-olje?
Det kommer helt an på oljetrykket ditt! Tommelfingerregelen en del bruker er 10psi (0,7bar) /1000rpm. Er det over det skal du ned en vekt, er det langt under må du opp. Filmtykkelsen varierer ikke så vilt på ett trinn opp eller ned, men har du for tykk olje begrenser du oljestrømmen inn i motoren ganske kraftig. Husk at det er oljefilmen som bærer i lagrene, oljetrykket sørger bare for at olja kommer dit.

Etter at jeg gikk til 0W-30 på Mondeoen sluttet den å tikke umiddelbart etter start, så kaldstart ble helt klart sunnere for den.
Jeg har hatt noen tikking etter oppstart, men har fått orden på det nå etter lit kjøring på gårdsvei ved verkstedet mitt. Kan det hende jeg bør fortsette å bruke 10Wx40 olje? Og så lurer jeg på om for mye olje og høyt trykk kan gjøre at det presses mer olje ut der olje ikke skal ut? Har litt lite motor-peiling, jeg, ser du!
subwoofer
-
-
Posts: 3264
Joined: 12 Jan 2009, 19:26
Phone: 9entre3989en
Location: Sandefjord

Post by subwoofer »

erjo wrote:Og så lurer jeg på om for mye olje og høyt trykk kan gjøre at det presses mer olje ut der olje ikke skal ut? Har litt lite motor-peiling, jeg, ser du!
Trykket skal ikke bli for høyt pga. trykkavlastningsventilen i pumpa, så dermed skal du ikke få noen direkte skader. Men: det går ikke mer olje ut i motoren enn det gjør når avlastningsventilen åpner, så motoren får mindre olje til smøring og kjøling siden resten går i bypassen.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
erjo
-
-
Posts: 2963
Joined: 02 Nov 2003, 21:48
Phone: 95134175

Post by erjo »

OK, takk.

Som sommerbil betyr det vel at jeg godt kan bruke 20W50-olje, men at 10W40 olje er et must om vinteren. 30-olje er vel ikke noe vits i å bruke i det hele tatt. Skal bytte olje igjen nå for å få ut mer sot og rense silen, men skal først kjøre den til EU-kontroll slik at jeg får kjørt den skikkelig god og varm.
Blogg: http://volkswagenbusser.blogspot.no/
Biler: 2002 VW Caravelle 2,5 tdi kombi, 2010 VW Golf PLUS 1,6 tdi, 2014 Weinsberg Bobil 130 hk.
Medlem avVWBUS Mjøsa
Norges største VW Buss treff: http://buscamp.blogspot.no
steinn
-
-
Posts: 955
Joined: 07 Apr 2006, 11:23
Location: Øvre Rendalen i Hedmark

Post by steinn »

Hvorfor ikke bruke 5W-50-olje? Da har motoren det godt i begge ender av temperaturskalaen?
Lær av andres feil, dine egne kan koste deg livet!

88 T3 syncro, 1,9 TDK
89 T3 syncro 1,9 TDI
90 T3 syncro doka 2,1 112 hk
90 T3 syncro halvpanel, dobbeltdører 1,6 TD
07 Ford Ranger

Member of Team Syncronaut, kaffe- og kartbordgjengen.
årnes
-
-
Posts: 388
Joined: 13 Jan 2007, 17:41
Location: 2150 årnes

Post by årnes »

husker vi brukte 20-50 på gammle asconaer og taunuser som hadde begynnende rådebank, hellte på tykkere olje og banken var borte noen effektive timer til :-)
t-3 1,6td buss 82mod

Member of: Rundlyktgeriljaen
erjo
-
-
Posts: 2963
Joined: 02 Nov 2003, 21:48
Phone: 95134175

Post by erjo »

Da har jeg byttet til 20-50 olje. Jeg synes faktisk at motoren fungerer godt med den olja. Jeg har også bytta pakningene under ventillokkene (stanset lekkasjen ser det ut til). Skal kjøre litt med dette framover. Sjekket litt med bilens manual og denne olja funker utmerket med utetemperaturer fra ca. +30 til ca. - 10. Det holder!
Blogg: http://volkswagenbusser.blogspot.no/
Biler: 2002 VW Caravelle 2,5 tdi kombi, 2010 VW Golf PLUS 1,6 tdi, 2014 Weinsberg Bobil 130 hk.
Medlem avVWBUS Mjøsa
Norges største VW Buss treff: http://buscamp.blogspot.no
subwoofer
-
-
Posts: 3264
Joined: 12 Jan 2009, 19:26
Phone: 9entre3989en
Location: Sandefjord

Post by subwoofer »

Trust me, det er ikke mye flyt i den olja når det nærmer seg 0 grader. Den bruker litt tid ut av kanna, for å si det sånn. 20W eller 5W har ingenting å si når motoren er varm, men 5W-50 begynner å smøre MYE tidligere, selv med norske sommertemperaturer ute.

Har du sjekket oljetrykket ditt, at det ikke flater ut for tidlig?
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
erjo
-
-
Posts: 2963
Joined: 02 Nov 2003, 21:48
Phone: 95134175

Post by erjo »

subwoofer wrote:Trust me, det er ikke mye flyt i den olja når det nærmer seg 0 grader. Den bruker litt tid ut av kanna, for å si det sånn. 20W eller 5W har ingenting å si når motoren er varm, men 5W-50 begynner å smøre MYE tidligere, selv med norske sommertemperaturer ute.

Har du sjekket oljetrykket ditt, at det ikke flater ut for tidlig?
Har ikke utstyr til å måle oljetrykket.

Bilen kommer til å stå i oppvarmet garasje fra oktober til mai og brukes bare på sommeren (om den ikke blir solgt). Så det med utetemperaturen har nok ingen betydning. Jeg skal kjøre litt med den nå for antakelig å bytte olje igjen i sommer. Bilen har nok hatt mye dårlig olje de siste årene, men den fungerer veldig fint nå.

Jeg la også merkt til at olja var litt mindre "flytende" da den ble helt på enn den 10x40-olja. Det passer meg bra at oljelekkasjene er borte før EU-kontroll. Når det er sagt, så var det jo 20x50-oljer som ofte ble brukt på disse bilene om sommeren. Fram til midt på 1980-tallet opererte en med "sommerolje" og "vinterolje" på bilene, vet du. Det jeg har hatt på nå betrakter jeg som sommerolje.

Når jeg har kjørt litt i sommer, skal jeg nok ha på igjen 10x40. Men først kjøre litt.
erjo
-
-
Posts: 2963
Joined: 02 Nov 2003, 21:48
Phone: 95134175

Post by erjo »

Etter oljebytte til 20Wx50 og bytte av begge korkpakningene under låkkene til ventilhuset, forsvant oljelekkasjene. Morsomt dette! Starter og går fortsatt som en drøm - også med denne olja. Ikke noe klakk-klakk fra noen av ventilene heller. Men så har jeg varmkjørt motoren skikkelig og byttet olje to ganger. Denne motoren trengte en renselsesprosess!
Blogg: http://volkswagenbusser.blogspot.no/
Biler: 2002 VW Caravelle 2,5 tdi kombi, 2010 VW Golf PLUS 1,6 tdi, 2014 Weinsberg Bobil 130 hk.
Medlem avVWBUS Mjøsa
Norges største VW Buss treff: http://buscamp.blogspot.no
Post Reply