1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
HappyT3
-
-
Posts: 756
Joined: 27 Oct 2009, 11:40
Car: T3 1986
Location: Vestfold

Re: 1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic

Post by HappyT3 »

Vel, tiden går, hvor var vi?
Ja, det er sant, Caravan Park Sexten (Nord-Italia), og kursen var satt mot Brenner passet.
I disse strøk er det jo ikke flatt, og veiene er heller ikke helt rette siden fjellsider har plassert seg langs veikanten, så det tok litt tid.
Etter en god stund gikk SS49 over til E66 som var litt raskere, så kom vi inn på A22 og da startet den lange motbakken opp til Brennero. Etter toppen rullet vi ned til Innsbruck i regnvær, og fram til Møtz var det relativt flatt og det regnet, så startet klatringen igjen på Fernpasstrasse i regnvær over til Fussen i Tyskland.
Deretter var det motorvei 7 hele veien opp til Rothenburg ob der Tauber.

Image
Vel fremme i Rothenburg ble det bunkring av fødevarer, deretter rett til Camping Idyll.

Image
Hetebølgen i Europa var dessverre over like fort som den kom, nå var det regn som gjaldt. Selv byens beste restaurant, stengte uteserveringen!
Boxerprodusert CO2 klarte med andre ikke å holde regn og kulde unna uansett hvor fort vi kjørte.

Image
Liker man nips er Rothenburg et must å besøke.

Image
Etter størrelse og vareutvalget ligger tydeligvis hovedbutikken til Kathe Wohlfahrt i Rothenburg, verdt et besøk om ikke annet enn å la seg himmelfalle av de gigantiske mengder av julepynt samlet på en plass.
HappyT3
-
-
Posts: 756
Joined: 27 Oct 2009, 11:40
Car: T3 1986
Location: Vestfold

Re: 1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic

Post by HappyT3 »

Sommer`n kom brått på, og en uvanlig sommer. Turer ble det, kanskje mer om dette senere.

Gjorde en ny investering i sommer:
Image
Ved vakre Mjøsa fant jeg noe jeg kunne koble på bussen, som ekstra-rom. Etter en rikelig overgangssum, ble vogna koblet. Populære disse småtassene...

Image
Langt var det heldigvis ikke til nærmeste bensinstasjon (Minnesund), her ble lufttrykket poppet opp for E6.

Image
Samme kveld ble det grundig vask innvendig, slik at doningen ble klar til skogstur. Og skogstur 600 meter over havet ble det, to tyske biler med støttevogner.

Image
Ringen er sluttet, historien gjentar seg, 1978 vogn og 2020 vogn, underholdende likhetstrekk :D

Image
De observante ser at det var faktisk 3 vogner med på turen.

Polettaen er helt urørt original fra 1978 (en eier siden ny), og har tatt oss med storm, sjarmerende og med hav av plass i forhold til inne i bussen, denne skal brukes ofte framover :D
ducce999s
-
-
Posts: 5757
Joined: 07 Aug 2009, 01:52
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0
Location: Rjukan / Oslo
Contact:

Re: 1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic

Post by ducce999s »

kult og artig løsning
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
HappyT3
-
-
Posts: 756
Joined: 27 Oct 2009, 11:40
Car: T3 1986
Location: Vestfold

Re: 1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic

Post by HappyT3 »

Takk, vogna skulle bare være spisesal, med sitteplass for 6 personer, men det endte med at bussen ikke ble benyttet til annet enn lager... Fullverdig turvogn Polettaen!
HappyT3
-
-
Posts: 756
Joined: 27 Oct 2009, 11:40
Car: T3 1986
Location: Vestfold

Re: 1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic

Post by HappyT3 »

Tja, hva skal jeg si, bilen som aldri skulle selges er solgt.

Ønsker de nye eierne fine turer framover.
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: 1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic

Post by Buss Marius »

Angrer du?
Trist. Jeg har virkelig satt pris på dine rapporter fra div ferieturer sydover, gjennom østlige Europa. Jeg kommer nok til å lese gjennom dem når det blir tur i de områder, for litt inspirasjon.
Da får jeg ønske lykke til med å slepe Polettan i 80km/t på motorvei, frem og tilbake til Kroatia
HappyT3
-
-
Posts: 756
Joined: 27 Oct 2009, 11:40
Car: T3 1986
Location: Vestfold

Re: 1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic

Post by HappyT3 »

Buss Marius wrote:Angrer du?
Trist. Jeg har virkelig satt pris på dine rapporter fra div ferieturer sydover, gjennom østlige Europa. Jeg kommer nok til å lese gjennom dem når det blir tur i de områder, for litt inspirasjon.
Da får jeg ønske lykke til med å slepe Polettan i 80km/t på motorvei, frem og tilbake til Kroatia
Takk, godt å vite at noen har blitt inspirert av vårt buss eventyr :-)

I disse Kårrånna tider blir livet snudd på hodet, og mange merkelige valg blir gjort. Det usannsynlige stuntet å selge VW-bussen virket riktig, der og da, og vi angrer faktisk ikke, enn så lenge. At de som kjøpte bussen var hyggelige folk som ville bruke den som nettopp tur-buss trekker jo opp.

Men helt klart at gårdsplassen mistet sin sjel uten veteranbil på plass...
Fortvil ikke på våre vegne, en solid trekkvogn og veteranbil for den skrekkelig tunge Poletta`en ble handlet denne uka:


Image
Rett etter handel, klar for E6 sydover. G500 (V8-300hk) burde være nok til å dra den tunge vogna opp i 80km/t?


Da blir det nytt totalbilde for villcamping:
Image
Bussen er borte, så neste tur blir med 2 X GWagen og 2 vogner, og antageligvis mer over på norgesturer for en gangs skyld? Bussen ville jo bare sydover, uansett om vi planla norgesturer ble det aldri noe av, annet enn småturer.
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: 1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic

Post by Buss Marius »

Snobb!!!




Du liker biler som sluker bensin...
Du er nok den eneste i verden som har Gwagon V8 som trekkbil til en Poletta. Ser litt merkelig ut spør du meg. Ser mer for meg en Kabe Hasienda bak en slik bil.
Ja ja, om noen år har du nok byttet ut Børstraktoren og rullestova med en Pensjonistkuvøse (Bobil)
HappyT3
-
-
Posts: 756
Joined: 27 Oct 2009, 11:40
Car: T3 1986
Location: Vestfold

Re: 1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic

Post by HappyT3 »

Buss Marius wrote:Snobb!!!

Du liker biler som sluker bensin...
Du er nok den eneste i verden som har Gwagon V8 som trekkbil til en Poletta. Ser litt merkelig ut spør du meg. Ser mer for meg en Kabe Hasienda bak en slik bil.
Ja ja, om noen år har du nok byttet ut Børstraktoren og rullestova med en Pensjonistkuvøse (Bobil)
Noen må jo ta ansvar for å holde bensinforbruket i Norge oppe, så hvorfor ikke velge på øverste hylle blandt de tørsteste av de tørste..

Og kombinasjonen er ikke helt ukjent>
Image
Det finnes iallefall en til i Norge..
hansstef
-
-
Posts: 2055
Joined: 18 Jul 2009, 21:41
Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7
Location: Bergen

Re: 1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic

Post by hansstef »

Jeg stiller meg positiv til at du er fornøyd, selv om valg av trekkvogn er høyst kritikkverdig.

Du får en oppgave i hjemmelekse av meg og det blir å forske frem hvor grove dekk du kan putte på Polettaen ;)
Hans Sæle
ducce999s
-
-
Posts: 5757
Joined: 07 Aug 2009, 01:52
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0
Location: Rjukan / Oslo
Contact:

Re: 1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic

Post by ducce999s »

Enig med Haansstef, Polettaen må heves og få matchende hjul på den
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
HappyT3
-
-
Posts: 756
Joined: 27 Oct 2009, 11:40
Car: T3 1986
Location: Vestfold

Re: 1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic

Post by HappyT3 »

OK da, hjemmelekse er hjemmelekse:
Originalt var det 12 tommers felger, ET30(?), 4x98 hullmønster ala gammel Fiat/Alfa Romeo, og trillebårdekk 135 SR 12.

Jeg tok en moderat økning, til maks av det jeg antok var mulig via dekk-kalkulatorer etc. pluss litt kvalifisert gjetning.

Kjøpte 14 toms felger med 5 toms bredde og havnet på ET28. Dekk ble 165/70-14, noe som gir en heving på rundt 3,2 cm på hulene.
Dette går helt fint uten noen gnissing, det er fullt mulig det er plass til større dekk, men i mitt tilfelle "better safe than sorry".

Image
Venstre: som den var ved kjøp. Høyre: nye dekk/felger, ser litt mer spretten ut :-) 3.2 cm på hjulene gir god løft på bakparten koblet på bil.

Image
Ytterligere heving er mulig, alko-akselen er skrudd rett på ramma med to bolter per side, her er det antageligvis relativt enkelt å få maskinert heveklosser/spacer mellom aksling og ramme.
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: 1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic

Post by Needforspace »

Tøffeste jeg har sett av Poletta var en nordmann som hadde løftet den over på en toakslet varehenger og satt på litt heftige dekk.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Even
-
-
Posts: 1434
Joined: 26 Feb 2007, 17:35
Phone: 95011694
Location: Håbet, Sandnes

Re: 1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic

Post by Even »

Kan vel vri på torsjonsstavene og? Eller flytte armen litt på staven for heving?
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.

For tiden uten VW buss, men....
Post Reply